خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آشنایی باشایع ترین علت بیماریهای پوستی

دانلود کتاب های امتحان شده

آشنایی باشایع ترین علت بیماریهای پوستی

آشنایی باشایع ترین علت بیماریهای پوستی

التهاب و آماس پوست به شکل قرمزی و تورم پوست شروع می شود و به مرور با ایجاد خشکی پوست در نواحی درگیر شده, بیمار مکررا تمایل به خاراندن پوست کرده و باعث بدتر شدن ظاهر و علایم این بیماری گردد.


آشنایی باشایع ترین علت بیماریهای پوستی

بهتر است بدانید که بیماری های پوست و مو طیف نسبتا گسترده ای دارد فلذا طبیعی است که علت بیماری های پوستی و علایم آن ها بسیار متنوع باشد.
 

علت بیماری های پوستی : اگزما

اگزما (درماتیت) یا التهاب و آماس پوست از جمله شایع ترین بیماری های پوستی در مردان و زنان در تمام سنین می باشد.

التهاب و آماس پوست به شکل قرمزی و تورم پوست شروع می شود و به مرور با ایجاد خشکی پوست در نواحی درگیر شده, بیمار مکررا تمایل به خاراندن پوست کرده و باعث بدتر شدن ظاهر و علایم این بیماری گردد.

اینکه چه علتی باعث ایجاد اگزما می شود از فردی به فرد دیگر متفاوت است ولی از جمله علل بیشتر شایع اگزما عبارتند از:

* تماس مکرر پوست با آب، مواد شوینده
* تماس پوست با مواد خشن و یا خارش ‌زا همچون پشم, مصالح ساختمانی
* تماس پوست با مواد شیمیایی موجود در صابون و یا مواد شوینده، لوازم آرایشی
* تماس پوست با لاستیک
* تماس با حیوانات
* آب و هوا و دمای بیش از حد معمول گرم و یا سرد
* استرس مکرر و شدید روحی و روانی
* استعمال مکرر دخانیات
* بعضی از مواد غذایی که باعث واکنش‌های حساسیتی می‌شوند شامل گندم، لبنیات، آجیل، شکلات
* عطرها و اسانس‌ها
 

علت بیماری های پوستی : بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس

بیماری پوستی صدف باعث ایجاد ضایعات پوستی قرمز رنگ و ضخیم با پوسته های نقره ای می شود که پوست هر قسمتی از بدن به خصوص آرنج, زانو, سر وکمررا می تواند درگیر کند.

به طور کلی, بیماری پوستی صدف بیشتر به دلیل اختلال در سیستم ایمنی ایجاد می شود وقتی که سلول های بدن به اشتباه به سلولهای پوستی حمله کنند. از جمله علت های محتمل که برای بیماری پوستی صدف در نظر گرفته شده اند عبارتند از:

* ژنتیک: دانشمندان معتقدند که شاید جهش های ژنی بتوانند زمینه ساز بیماری باشد.
* استرس مکرر و شدید روحی و روانی
* داروها: بعضی از داروها نظیر داروهای افسردگی (داروی لیتیوم), داروهای ضد مالاریا
* آلودگی به ویروس عامل ایدز

آشنایی باشایع ترین علت بیماریهای پوستی

علت بیماری های پوستی : آکنه یا جوش صورت

اگرچه آکنه به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های پوست بیماری وخیمی نیست، منتهی می‏ تواند باعث بد شکل شدن ظاهر پوست صورت و در نتیجه ناراحتی روحی به خصوص در بانوان گردد.

تغییرات هورمونی در دوران بلوغ و حاملگی, عرق کردن مفرط, رطوبت بیش از حد در محیط, خاراندن مکرر پوست, استرس مکرر و شدید روحی و روانی, مصرف بیش از اندازه محصولات دارویی و بهداشتی از قبیل کرم و لوازم آرایشی, مصرف پودرهایی که برای کاهش و افزایش وزن و همچنین در بدنسازی استفاده می شوند, آلاینده های هوا که بر روی پوست می نشینند, همگی از علل شایع ایجاد شدن جوش صورت هستند.
 

درماتیت سبورئیک و ملانوم

درمان تعدادی از بیماری های پوستی مدت زمان زیادی طول می کشد و یا شاید اصلا قابل درمان نباشند. بعضی از آنها ممکن است در دوران کودکی شروع شوند و به بزرگسالی ادامه پیدا کنند. در بررسی انواع بیماری های پوستی و درمان آن، این بیماری در نوزادان، این معمولا به عنوان کلاه گیس شناخته می شود. پشه های چرب و جلا صورت روی پوست کودک که اغلب بر روی پوست سر تشکیل می شوند. این مورد ضرری نداشته و خود به خود خوب می شود. در بزرگسالان، درماتیت سبورئیک ممکن است در هر کجا ظاهر شود ناگهان ناپدید می شود و نیز ممکن است تا سنین بالا نیز بر روی پوست باقی بماند. پوست آسیب دیده ممکن است قرمز، متورم و دارای ظاهری چرب باشد. پوسته سفید تا زرد رنگی ممکن است بر روی سطح پوست ظاهر شود.

آشنایی باشایع ترین علت بیماریهای پوستی

ملانوم شامل لکه های تیره رنگ که به صورت توده در قسمتی تجمع می کنند. اگر ملانوم ها دارای اشکال نامتقارن، لبه های پاره شده، رنگ های نامنظم یا تغییر اندازه باشند، باید بررسی شوند. بیماران مبتلا به ملانوم ممکن است عمل جراحی شوند و یا تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی قرار گیرند. زیرا وجود ملانوم ممکن است نشان دهنده سرطان باشد.
 

لوپوس

در بررسی انواع بیماری های پوستی و درمان آن می توان گفت لوپوس یک اختلال پیچیده است که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این بیماری به سیستم ایمنی بدن حمله می کند و موجب التهاب و درد می شود. در حالی که لوپوس می تواند بر روی هر بخشی از بدن تاثیر بگذارد، علائم روی پوست شامل تکه های قرمز یا شکل های حلقه ای بر روی پوست، خارش خفیف بر روی بینی و گونه‌ها و یا خارش دایره ای است. ممکن است با علائم دیگری مانند سردرد، تب، خستگی و متورم، سفت و یا درد در مفاصل همراه باشد. درمان شامل استفاده از داروهای مختلف با قدرت های متفاوت هستند که برای کمک به کاهش آسیب ناشی از لوپوس طراحی شده اند.
 

کاربنکل و سلولیت

در روند بررسی انواع بیماری های پوستی و درمان آن در قسمت داخلی بدن به دو مورد می پردازیم. هنگامی که باکتری های استافیلوکوک اورئوس به فولیکول های مو وارد می شوند و باعث عفونت می شوند، کاربونکل تولید می شود. این توده قرمز و تحریک شده زیر پوست است و می تواند تقریبا به هر اندازه ای باشد و توده به سرعت متورم می شود. نشانه های دیگر عبارتند از خستگی، خارش در محل توده و تب. کاربنگل با آنتی بیوتیک ها، زه کشی و شستشوی ضد باکتری درمان می شود و بیماری معمولا به درمان مناسب پاسخ می دهند. سلولیت به معنای عفونت باکتریایی در لایه‌های عمیق پوست است که به سرعت رشد می کند و می تواند به سرعت در سراسر بدن گسترش یابد. ناحیه پوست ممکن است قرمز و متورم شود و در صورت لمس احساس گرم، دردناک و ملایمی داشته باشد. این مورد بیشتر در پاها رتایج است، اما می تواند در همه جای بدن به وجو بیاید. اکثر موارد با آنتی بیوتیک درمان می شوند.
 

زگیل و کاندیدیازیس

ورد دیگری که برای بررسی انواع بیماری های پوستی و درمان آن به آن می پردازیم، از شایعترین علل بروز پوکی استخوان، زگیل است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود. زگیل ها مسری هستند و می توانند در هر قسمت از بدن ظاهر شوند. آنها معمولا بر روی دست ها، پاها و مفاصل رشد می کنند، هرچند که در هر نقطه می توانند ظاهر شوند. آنها اغلب خودشان از بین می روند ولی می توان با نیتروژن مایع یا کرم های دارویی آن ها را درمان کرد.

رشد بیش از حد قارچ کاندیدیازیس در بدن، باعث ایجاد لکه های پوستی می شود که معمولا در زیر شکم، کشاله ران یا زانو قرار می گیرند. کاندیدیازیس معمولا با داروهای خانگی، رعایت بهداشت و جلوگیری از مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها جلوگیری می شود.
 

قارچ‌های پوستی با دارو بهبود می یابند

قارچ‌های پوستی می‌توانند به دلیل در معرض قرار گرفتن پوست با مواد آلوده و یا دارای قارچ ایجاد شوند، برخی از بیماری‌های پوستی حالت واگیر دارند. خوشبختانه بسیاری از بیماری‌های پوستی با استفاده از دارو، انجام آزمایش و مراقبت‌های درمانی بهبود پیدا می‌کنند.
 

وقتی آبله مرغان تبدیل به زونا می شود

بیماری آبله مرغان نیز منشاء ویروسی دارد و جوش‌های آب دار بر روی بدن  ایجاد و فرد دچار تب و احساس خارش شدید می‌شود. این بیماری پس ازگذشت یک الی دوهفته در صورت انجام دقیق مراقبت‌های درمانی بهبود پیدا می‌کند. در کودکان معمولاً این بیماری شدید نیست، اما در سالمندان و افراد بزرگسال می‌تواند با تحت تاثیر قراردادن سیستم عصبی بدن آن‌ها به یک بیماری جدی و خطرناک به نام زونا تبدیل شود.

آشنایی باشایع ترین علت بیماریهای پوستی

برص درمان قطعی ندارد

بیماری برص نیز از سالیان دور وجود داشته و در دسته بیماری‌های خود ایمنی است، دراین بیماری سیستم ایمنی بدن با حمله به سلول‌های رنگدانه‌ای پوست باعث از بین رفتن رنگ آن‌ها می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری رنگ پوست خود را به تدریج از دست می‌دهند. متاسفانه برای این بیماری درمان قطعی وجود ندارد، اما برخی دارو‌ها می‌تواند از رشد بیماری و از دست رفتن رنگدانه‌های پوستی تا حد زیادی جلوگیری کند.

آشنایی باشایع ترین علت بیماریهای پوستی

آفتاب سوختگی را در تابستان جدی بگیرید!

آفتاب سوختگی یک عارضه شایع بویژه در فصول گرم سال است، افرادی که بدون استفاده از کرم ضد آفتاب، کلاه و لباس مناسب مدت زمان زیادی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند امکان دارد با مشکلاتی، چون قرمزی، التهاب، خارش، سوزش، زخم و تاول‌های پوستی مواجه شوند که نشان دهنده  آفتاب سوختگی است.

آشنایی باشایع ترین علت بیماریهای پوستی

درمان آفتاب سوختگی با انواع دارو‌ها و کرم‌ها انجام می‌شود، اما نیاز به ممارست دارد، افرادی که دائماً دچار آفتاب سوختگی می‌شوند امکان دارد در آینده مبتلا به سرطان پوست شوند.

منبع: سایت دکتردکتر
سایت خبر انلاین
سایت خبرنگاران جوان

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها