خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » از علت تا درمان دیس هیدروز

دانلود کتاب های امتحان شده

از علت تا درمان دیس هیدروز

از علت تا درمان دیس هیدروز

دیس هیدروز عبارت است از یک مشکل پوستی که مشخصه آن تاول های کوچک روی دست ها و پاها است که بروز آنها ظاهراً با استرس روحی ارتباط دارد. این تاول ها را می توان روی نوک و کناره های انگشتان دست و پا، و نیز روی کف دست و پا پیدا کرد.


از علت تا درمان دیس هیدروز

دیس هیدروز

دیس هیدروز نوع شایعی از اگزما که باعث به وجود آمدن تاول های کوچک و خارشی بر روی کناره های انگشتان دست و پا، کف دست و حتی کف پا می شود. این بیماری در زنان دو برابر شایع تر از مردان بوده و ظاهراً به حساسیت های فصلی مرتبط است. به طوری که احتمال بروز تاول ها در فصول حساسیت تا حد قابل توجهی بیشتر از دیگر ماه های سال می شود.

مدت زمان بهبودی این تاول های کوچک اما آزار دهنده حدوداً 3 هفته بوده و درمان قابل توجهی برای آن وجود ندارد اما خبر خوب این است که می توانید تا حدود زیادی علائم این عارضه پوستی را کنترل کرده و با استفاده از مراقبت و درمان کاهش دهید. این عارضه پوستی نبوده و نمی توان از طریق تماس آن را به فرد دیگری منتقل کرد.

دیس هیدروز یک بیماری پوستی است که باعث به وجود آمدن تاول های کوچک و پر از مایع در کف دست و کناره های انگشتان دست فرد مبتلا می شود. گاهی اوقات کف پاها نیز تحت تأثیر قرار می گیرد.1
 

علایم‌ دیس هیدروز

۱. تاول‌ها بسیار کوچکند (1 میلی‌متر یا کوچکتر). این‌ تاول‌ها بر روی‌ نوک‌ و کناره‌های‌ انگشتان‌ دست‌ و پا، و نیز روی‌ کف‌ دست‌ و پا ظاهر می‌شوند.

۲. تاول‌ها غیر شفاف‌ هستند و در عمق‌ پوست‌ قرار گرفته‌اند به‌ طوری‌ که‌ هم‌ سطح‌ با پوست‌ یا تنها مختصری‌ برآمده‌ به‌ نظر می‌رسند.

۳. این‌ تاول‌ها به‌ سادگی‌ نمی‌ترکند. نهایتاً، تاول‌های‌ کوچک‌ در هم‌ ادغام‌ شده‌ و تاول‌های‌ بزرگتری‌ را تشکیل‌ می‌دهند.

۴. تاول‌ها ممکن‌ است‌ خارش‌ داشته‌ باشند یا درد ایجاد کنند، یا اینکه‌ اصلاً علامتی‌ نداشته‌ باشند. تاول‌ها در برخورد با صابون‌، آب‌، یا مواد تحریک‌ کننده‌ بدتر می‌شوند.2
 

 علل‌ دیس هیدروز

ناشناخته‌ هستند. اما بروز آنها احتمالاً با دوره‌های‌ اضطراب‌، استرس‌، و سرخوردگی‌ در افراد جاه‌طلبی‌ که‌ احساسات‌ خود را فرو می‌خورند ارتباط‌ دارد. افراد دچار دیس‌هیدروز در گذراندن‌ اوقاتی‌ بدون‌ دغدغه‌ حتی‌ هنگامی‌ که‌ استرس‌ وجود ندارد مشکل‌ دارند. تعریق‌ زیاد علت‌ این‌ مشکل‌ محسوب‌ نمی‌شود، اما اغلب‌ همراه‌ این‌ مشکل‌ وجود دارد.2
 

عوامل خطر بروز دیس هیدروز

عوامل خطر برای بروز این عارضه پوستی شامل موارد زیر می شود:
 

فشار و استرس

به نظر می رسد دیس هیدروز در مواقع استرس احساسی یا جسمی شایع تر از دیگر زمان ها بوده و احتمال بروز آن به مراتب بیشتر است.
 

قرار گرفتن در معرض فلزات خاص

این فلزات شامل کبالت و نیکل می شود. کافی است فرد در یک مکان صنعتی مشغول کار یا زندگی باشد تا احتمال بروز دیس هیدروز در او افزایش یابد.

از علت تا درمان دیس هیدروز
 

پوست حساس

افرادی که پوست حساسی داشته و پس از تماس با برخی از مواد تحریک کننده بلافاصله دچار ضایعات پوستی می شوند. احتمال اینکه دچار دیس هیدروز شوند نیز بیشتر از دیگران خواهد بود.
 

درماتیت آتوپیک

برخی از افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک ممکن است دچار اگزمای دیسیدروتیک شوند.
 

افراد در معرض ابتلا به دیس هیدروز

پزشکان بر این باورند که اگر سطح استرس بالایی (از نظر جسمی یا عاطفی) را تجربه کرده اید یا دچار آلرژی های فصلی و پوستی هستید، احتمال اینکه دچار بیماری دیس هیدروز شوید بسیار بیشتر از دیگر افراد است. برخی از پزشکان تصور می کنند که اگزما دیسریوتیک ممکن است نوعی واکنش حساسیتی باشد.1
 

تشخیص بیماری دیس هیدروز

در اغلب موارد پزشک می تواند دیس هیدروز را با توجه معاینه فیزیکی تشخیص دهد. هیچ تست آزمایشگاهی برای تایید تشخیص بیماری دیس هیدروز وجود ندارد اما پزشک می تواند انجام برخی آزمایش ها را برای کنار گذاشتن احتمال سایر مشکلات پوستی پیشنهاد دهد؛ مشکلات پوستی که علائمی مشابه با دیس هیدروز دارند.

برای مثال، خراش دادن پوست می تواند برای تست برخی انواع قارچ هایی استفاده شود که سبب ایجاد مشکلاتی مانند پای ورزشکار می شود. آلرژی های پوستی و حساسیت ها می تواند با استفاده از پچ هایی که روی پوست قرار داده می شود و حاوی ترکیبات مختلفی می باشد تشخیص داده شود.3
 

آمادگی برای ملاقات با پزشک

احتمالا ابتدا به پزشک خانواده مراجعه خواهید کرد. پزشک خانواده شما را به متخصص پوست ارجاع می دهد. در ادامه اطلاعاتی وجود دارد که شما را برای ملاقات با پزشک آماده می کند.

قبل از ملاقات با پزشک لیستی از پاسخ های احتمالی به پرسش های زیر را تهیه کنید:

آیا این مشکل را در گذشته داشته اید؟

آیا به برخی موارد مانند چسب، پلاستیک، اسانس یا نیکل آلرژی دارید؟

آیا اخیرا میزان استرس شما بر شرایط تاثیر داشته است؟

چه داروها و مکمل هایی را به طور مرتب استفاده می کنید؟

آیا در معرض برخی فلزات یا ترکیبات شیمیایی در محیط کار یا در خانه قرار دارید؟

چه انتظاراتی باید از پزشک داشته باشیم

پزشک نیز احتمالا سوالاتی را از شما خواهد پرسید:

چه زمانی برای اولین بار این علائم را تجربه کردید؟

آیا علائم شما موقتی است یا دائمی؟

شدت علائم شما چقدر است؟

چه چیزی علائم شما را بهتر می کند؟

چه چیزی علائم شما را بدتر می کند؟

آیا در محیط کار یا خانه در معرض فلزات یا ترکیبات شیمیایی قرار دارید؟2
 

درمان دیس هیدروز

بسته به شدت علائم پوستی انتخاب های درمانی عبارت است از:

از علت تا درمان دیس هیدروز
 

کورتیکواستروئید

کرم ها و پمادهای حاوی کورتیکواستروئیدهای قوی به عنوان درمان دارویی دیس هیدروز می تواند در محو کردن تاول ها بسیار موثر واقع شوند. پیچیدن نواحی تحت درمان با استفاده از پوشش پلاستیکی می تواند به جذب کمک کند. بعد استفاده از کورتیکواستروئیدها استفاده از کمپرس های مرطوب کننده می تواند جذب دارو را تقویت کند.

در موارد شدید پزشک کورتیکواستروئید های خوراکی مانند پردنیزون را نسخه می کند. استفاده از استروئیدها به مدت طولانی می تواند عوارض جانبی شدیدی را در پی داشته باشد.
 

فوتوتراپی

اگر سایر انتخاب های درمانی برای دیس هیدروز موثر واقع نشود، پزشک نوع خاصی از نور درمانی را توصیه می کند که در آن از نور فرابنفش همراه با داروهایی استفاده می شود که پوست را برای پذیرش بهتر دارو آماده می کند.
 

پمادهای مهار کننده سیستم ایمنی

داروهایی مانند تاکلرولیموس و پیکرولیموس می تواند در درمان دیس هیدروز در افرادی مفید باشد که می خواهند به مقدار کمتری از استروئیدها استفاده کنند. افزایش ریسک عفونت پوستی از جمله تاثیر جانبی این داروها می باشد.
 

تزریق توکسین بوتولینوم

برخی پزشکان تزریق توکسین بوتواینوم را در موارد شدید بیماری دیس هیدروز توصیه می کنند.3
 

درمان های خانگی دیس هیدروز

درمان های خانگی برای دیس هیدروز عبارت است از:
 

استفاده از کمپرس ها

کمپرس های مرطوب و خنک می تواند به کاهش خارش ناشی از دیس هیدروز کمک کند.
 

استفاده از داروهای ضد خارش

داروهای آنتی هیستامین مانند دیفن هیدرامین یا لوراتادین می تواند به تخفیف خارش کمک کند.
 

استفاده از witch hazel

می توانید نواحی تحت درمان را با witch hazel بپوشانید؛ زیرا روند بهبود دیس هیدروز را تسریع می کند.3
 

 جلوگیری از بروز دیس هیدروز

علت اصلی بروز دیس هیدروز ناشناخته است، در نتیجه هیچ راه اثبات شده ای برای جلوگیری از این بیماری وجود ندارد. اما می توان با  رعایت شیوه های مناسب مراقبتی پوست و راهکارهای دیگر از ابتلا به دیس هیدروز جلوگیری کنید.

این راهکار ها شامل موارد زیر می شود:

استفاده از شوینده های ملایم و آب ولرم برای شستن دست ها

خشک کردن کامل دست ها پس از شست و شو

مرطوب کردن منظم دست ها

پوشیدن دستکش

مدیریت استرس

جلوگیری از قرار گرفتن در معرض فلزاتی مانند کبالت و نیکل.1

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.saat24.news
3.www.dorvana.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها