خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » همه جیز راجع به هپاتیت A

دانلود کتاب های امتحان شده

همه جیز راجع به هپاتیت A

همه جیز راجع به هپاتیت A

هپاتیت یکی از بیماری های کبدی شایع است که به علت التهاب کبد ایجاد می شود. مصرف الکل ریاد، سموم، برخی از داروها و شرایط خاص پزشکی می تواند باعث ایجاد هپاتیت شود اما ویروس اغلب باعث ایجاد هپاتیت می شود. هپاتیت A را از مواد غذایی آلوده یا آب یا تماس نزدیک با یک فرد یا جسم که آلوده شده است انتقال می یابد. موارد خفیف هپاتیت A به درمان نیاز ندارند.


همه جیز راجع به هپاتیت A

هپاتیت A

هپاتیت A یک عفونت کبدی بسیار مسری است که در اثر ویروس هپاتیت A ایجاد می شود. این ویروس یکی از چندین نوع ویروس هپاتیت است که باعث التهاب می شود و بر عملکرد کبد شما تأثیر می گذارد. هپاتیت A می تواند ناخوشایند باشد، اما معمولاً جدی نیست و اکثر افراد طی دو ماه بهبودی کامل پیدا می کنند. در برخی از افراد، به ویژه کودکان، ممکن است علامتی نداشته باشند. این هپاتیت گاهی ماه ها طول می کشد و ندرتا، اگر باعث نارسایی کبد شود می تواند خظرناک باشد.

واکسن هپاتیت A برای افراد در معرض خطر عفونت در دسترس است. به احتمال زیاد دریافت هپاتیت A از آب و غذای آلوده یا از تماس نزدیک با شخص یا شی آلوده دریافت می باشد. موارد خفیف هپاتیت  نیازی به درمان ندارد. بیشتر افرادی که آلوده هستند، بدون آسیب دائمی کبد بهبود می یابند. بهداشت خوب، از جمله شست و شوی مکرر دست ها، یکی از بهترین راه های محافظت در برابر هپاتیت است. واکسن برای افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند، وجود دارد.1

تفاوت هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C چیست؟

هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C عفونت های کبدی ناشی از سه ویروس مختلف است. هرچند که هر کدام می توانند نشانه های مشابهی ایجاد کنند، نحوه انتقال آنها متفاوت است. هپاتیت A معمولا یک عفونت کوتاه مدت است و مزمن نمی شود. واکسن برای جلوگیری از هپاتیت A و هپاتیت B وجود دارد؛ با این حال، واکسن هپاتیت C وجود ندارد.2
 

علل ایجاد بیماری

هپاتیت A بوسیله یک ویروس آلوده به سلول های کبدی ایجاد می شود و باعث التهاب می شود. التهاب می تواند بر عملکرد کبد تاثیر گذارد و علائم و نشانه های دیگر هپاتیت A را به وجود آورد. در اینجا برخی از روش های خاص گسترش ویروس هپاتیت A را نام می بریم:

خوردن غذا آلوده به ویروس

نوشیدن آب آلوده

خوردن صدف های خام آلوده با آب به فاضلاب

تماس نزدیک با فردی که آلوده شده است – حتی اگر این فرد علائم و نشانه ای ندارد

داشتن رابطه جنسی با کسی که ویروس دارد.2
 

علائم و نشانه‌های هپاتیت

علائم بیماری در افراد بالغ شدیدتر از کودکان است. بیماری در کودکان در اکثر موارد بدون علامت بوده یا بسیار خفیف می‌باشد. اکثر بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی، علامتی دال بر بیماری ندارند و بیماری آن‌ها با انجام آزمایشات روتین مشخص می‌شود. در تعدادی از بیماران نیز علائم حاد بیماری وجود دارد.

علائم بالینی شامل: خستگی، بی اشتهایی، ضعف، سردرد، شکم درد، تب، تهوع و استفراغ، درد مفاصل و گاهی اسهال است. علائم بیماری معمولا بعد از یک دوره نهفتگی ۳۰ روزه ظاهر می‌شوند و بعد از آن علائم شبیه ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا، زرد و تیره شدن ادرار، تغییر رنگ مدفوع به رنگ خاک رس (رنگ پریده) و تغییر رنگ چشم ها و پوست به زردی ظاهر می‌شوند. این علائم مختص یک هپاتیت نبوده و در همه انواع هپاتیت دیده می شود.

گاهی خارش جزء علائم آزار دهنده در بیماران می‌باشد. سرفه، اسهال و کهیر جزء علائم کمتر شایع بیماری است. در ۹۵ درصد موارد بیماری هپاتیت حاد، علائم بیماری معمولا دو هفته به طول می‌انجامد و پس از بروز علائم، ویروس‌های موجود در مدفوع بیمار کاهش یافته و شانس انتقالشان به دیگران خیلی کم می‌شود.

با توجه به شدت بیماری و نوع هپاتیت، سیر بیماری متفاوت است. هپاتیت آ خوشبختانه مرگ و میر بسیار کمی دارد و پس از بهبودی نیز هیچ‌گونه عارضه‌ای بر جا نمی‌گذارد.3
 

افراد در  معرض خطر ابتلا به هپاتیت A

شما در معرض خطر ابتلا به هپاتیت A هستید اگر شما:

مسافرت و یا کار در مناطق جهان که در آن هپاتیت A رایج است داشته باشید.

در مراکز مراقبت از کودکان کار می کنید

زندگی با فردی که مبتلا به هپاتیت A است

هر نوع تماس جنسی با کسی که هپاتیت A دارد داشته باشد

اختلال فاکتور لخته شدن، مانند هموفیلی داشته باشد

از انواع داروهای غیرقانونی استفاده کنید.2
 

درمان بیماری هپاتیت A چیست؟

درمان خاصی برای بیماری هپاتیت A وجود ندارد. ریکاوری از علایمی مانند عفونت به کندی صورت می گیرد و ممکن است هفته ها و شاید ماهها طول بکشد.این نکته مهم را در نظر داشته باشید: به هیج عنوان نباید از داروهای غیر ضروری بدون تجویز پزشک استفاده کنید. از داروهای ضد تهوع به هیچ عنوان استفاده نکنید.

اگر کبد آسیب جدی ندیده باشد نیازی به بستری در بیمارستان برای درمان این بیماری نیست. رژیم غذایی در درمان بسیار موثر است.برای درمان این بیماری مواد غذایی سالم و مایعات فروانی باید خورده و نوشیده شوند. زیرا بدن در اثر ابتلا به اسهال و استفراغ آب و مواد مغذی زیادی را از دست می دهد. 

با توجه به اینکه درد زیادی در اثر ابتلا به بیماری هپاتیت A به بیمار متحمل می شود بسیاری از بیماران به استفاده از مسکنهای کاهش درد روی می آورند.

این بیماری سبب می شود آنزیم های کبدی بیش از حد معمول تولید شوند و همین امر آسیب جدی به کبد وارد می کند. داروهای مسکن نیز مستقیما بر کبد اثر می گذارند. بنابراین برای استفاده از این مسکنها باید با پزشک مشورت کنید.

اگر بیشتر از دو تا شش هفته از ورود ویروس ناقل بیماری هپاتیت A نگذشته باشد پزشک می تواند از گاما گلوبولین برای درمان بیماری استفاده کند.4
 

پیشگیری از هپاتیت A

تلاش برای کاهش خطر انتشار عفونت هپاتیت A به دیگران مهم است.

جلوگیری از شیوع این نوع هپاتیت باید راه کارهای زیر رعایت شود:

از اشتراک حوله ها خودداری کنید.

لباس های آلوده را به طور جداگانه بشویید.

در صورت امکان از تهیه غذا برای دیگران پرهیز کنید.

از داشتن رابطه جنسی در هنگام عفونت جدا پرهیز کنید.

توالت را تمیز کنید، دستگیره ها و شیرهای آب را بیش از حد معمول تمیز کنید.

حداقل یک هفته پس از شروع زردی یا علائم دیگر، رفتن به محل کار یا مدرسه خودداری کنید.

دستان خود را به خصوص بعد از رفتن به توالت و قبل از تهیه غذا به طور مرتب با صابون و آب بشویید.

به افرادی که در خانه شما زندگی می کنند، توصیه می شود واکسن هپاتیت A را تزریق کنند تا خطر ابتلا را کاهش دهند.1

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.drdr.ir
3.www.irna.ir
4.www.darookhaneonline.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها