خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آشنایی با بیدمشک و خواص آن

دانلود کتاب های امتحان شده

آشنایی با بیدمشک و خواص آن

آشنایی با بیدمشک و خواص آن

گیاه بیدمشک خواص دارویی شگفت انگیزی دارد، همچنین گیاه بیدمشک به درمان برخی از بیماری ها کمک شایانی می کند.در ادامه با ما همراه باشید.


آشنایی با بیدمشک و خواص آن

بیدمشک گیاهی است ملین و تقویت کننده قلب ،اعصاب و محرک قوای جنسی. این گیاه داروئی دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می دهد. بهتر است قبل از پرداخت به خواص گیاه بیدمشک در ابتدای این مطلب با گیاه بیدمشک بیشتر آشنا شوید.

محیط زیست

بیدمشک بومی منطقه اروپا و آسیای غربی و آسیای مرکزی است.

بیدمشک منطقه کاملا سایه را تحمل نمی کند و اغلب در زمین های باز، در حاشیه های جنگل یا جنگل های خلوت و در امتداد سواحل، رودخانه ها، دریاچه ها و جاده ها رشد می کند.

توضیحات

بیدمشک درختچه ای برگدار یا درخت کوچکی است که متعلق به خانواده بید مشک Salicaceae است.

بیدمشک می تواند تا 10 متر (33 فوت ) رشد کند با تاج های عریض و تنه بزرگ تا یک متر. تنه و شاخه ها دارای پوست های خاکستری رنگی و چوب سخت زرد و قرمز هستند. برگ نسبتا بزرگ، سبز و طولی 3 تا 12 سانتیمتر است. شکوفه بیدمشک قبل از اینکه شاخ و برگ در ماه آوریل یا مه ظاهر شود. گل ها به صورت نقره ای هستند و گل های بیدمشک ماده و نر را در درختان جداگانه رشد می دهند.

پس از گل دهی، گل های ماده کپسول سبز و مویی را تشکیل می دهند که حاوی دانه های کوچک متعددی است که در موها قرار دارد. اندازه کوچک دانه ها همراه با موها در پراکندگی کمک می کند. دانه ها نیاز به جوانه زنی دارند.

استفاده از قطعات گیاهی:عمدتا پوستی است که از نظر پزشکی استفاده می شود. جوانه ها، گل های بیدمشک جوان، شاخه های تازه و برگ ها می توانند خورده شوند.

عناصر فعال و مواد

پوست حاوی سالیسیلات ها در مقادیر مختلف، به طور متوسط حدود 0.5٪ در پوست تازه است. پوست آن همچنین حاوی مقدار زیادی تانین است. برگ حاوی فلاونوئیدها مانند روتین (روتین)، سیناروزید، کورستین و لووتولین است.

مهم ترین مواد در بیدمشک برای اهداف دارویی عبارتند از:فنول گلیکوزید (سالیسیلات) سالیکورتین و سالیسیان. سالیکورتین به سالیسیل هیدرولیز شده است، یا در گیاه یا پس از مصرف آن، و سالیکین به (= الکل سالیسیلی) تبدیل می شود.

سالیگنین به جریان خون جذب می شود و در کبد به اسید سالیسیلیک اکسید می شود. فرم اسید سالیسیلیک اسید (استیل اسلسیلیک اسید یا ASA) داروهای شناخته شده ضد درد (آسپیرین) است.

بیدمشک در طب سنتی

واقعیت این است که پوست بیدمشک دارای خواص ضد درد و ضد تب است، که قبلا توسط فیلسوفان یونان باستان بقراط تئوفراستوس، شناخته شده بود. خواص دارویی پوست در دوره های قرون وسطی در بسیاری از نقاط اروپا شناخته شده بود و پوست به طور معمول برای جبران درد ناشی از سردرد و دندان درد شناخته می شد.

علاوه بر این، پوست به طور سنتی به عنوان دارو، برای متوقف کردن خونریزی، و به عنوان یک راه حل برای اسهال استفاده می شد. در مواضع بیرونی، عصاره های پوستی به طور سنتی برای پاک کردن زخم ها و به عنوان راه حل برای التهاب، صدمات و درد های جزئی پوست استفاده می شود. هنگامی که پوست نیز به سرکه اضافه شود به عنوان درمان برای زگیل استفاده می شود.

عرق این گیاه پرخاصیت مقوی قلب بوده و برای حفظ سلامتی آن بسیار مناسب و موثر است و همچنین باعث کاهش تب شده و خاصیت تب بری دارد. عرق بیدﻤﺸﻚ تقویت کننده دستگاه عصبی و جوشانده برگ آن با عسل آرام کننده اعصاب است، همچنین جوشانده گل آن بیماریهای عصبی، افسردگی، دردهای عضلانی و بیماریهای روماتیسمی را درمان می کند.

بیدمشک گیاهی است که دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می دهد.چنانچه در بخش سلامت نمناک می خوانید طب جوشانده برگ یا پوست درخت بیدﻤﺸﻚ سبب دفع انگلها و کرمهای معده و روده می شود.

درادامه این مطلب به بیان برخی از خواص بیدمشک می پردازیم.

عرق بیدمشک تقویت کننده قلب و اعصاب

عرق بیدمشک به عنوان داروی مؤثر در تقویت قلب، آرام‌بخش و برطرف کننده درد و خستگی شهرت یافته است، به این منظور، نصف استکان عرق بیدمشک را با یک لیوان آب سرد مخلوط کنید و با کمی شکر یا عسل شیرین کرده و میل کنید.

مصرف بیدمشک در جوانی مانع فشار خون در دوران پیری می‌شود، قبل از هر غذا یک استکان به صورت شربت میل کنید.2

تب بر

عرق بیدمشک تب بر است و برای پایین آوردن تب از آن استفاده می شود.

خواب آور طبیعی

عرق بیدمشک، آرامبخش و خواب‌آور است. جوشانده گل بیدمشک همراه با شکر، ناراحتی‌های عصبی، افسردگی، درد‌های عصبی و روماتیسمی را بهبود می‌بخشد.

رفع درد

از دیگر خواص عرق بیدمشک، رفع درد و خستگی ناشی از کار و فعالیت زیاد است.

درمان یرقان

برای درمان یرقان عرق بیدمشک، عرق بید، عرق کاسنی و عرق شاه تره را روزی سه بار، هر بار یک استکان همراه با دو گرم تخم خرفه مخلوط و میل کنید.

سردرد

سردرد ناشی از گرم مزاجی و سرگیجه ناشی از سودا را تسکین می دهد.

تقویت دستگاه گوارش

تقویت دستگاه گوارش و افزایش اشتها.

– تسکین تورم و بهبود عملکرد دستگاه گوارش از جمله خواص عرق بیدمشک می‌باشد.3

عرق بیدمشک برای جوش

دمنوش بیدمشک دستگاه گوارش را ضدعفونی می‌کند و جوش‌های بدن را از بین می‌برد. نوشیدن این دمنوش همچنین حرارت درونی بدن را کاهش می‌دهد.

خواص درمانی بیدمشک برای سنگ صفرا

روش اول

بیست و پنج گرم گل خشک شده­ بیدمشک را با یک لیوان آب سرد روی شعله­ کم بگذارید و قبل از این که به جوش آید فقط بگذارید ده دقیقه دم بکشد.
بعد از صاف کردن و شیرین کردن با عسل به مدت ده روز نیم ساعت بعد از هر سه وعده غذا میل کنید.

روش دوم

بیست و پنج گرم گل خشک بیدمشک را با برگش در یک قوری چینی با یک لیوان آب ‌جوش به مدت پانزده دقیقه دم کنید و بعد صاف و با عسل شیرین کنید و بعد از غذا بنوشید.
به مدت ده روز یا بیشتر روزی سه مرتبه این دستور را تکرار کنید تا اثر آن نمایان شود.

خواص بیدمشک و گلاب

عرق بیدمشک و گلاب برای قلب و اعصاب بسیار مفید می باشد. بخصوص اگر به آن کمی هم زعفران اضافه کنید.

عرق بیدمشک و عسل

عرق بیدمشک تقویت کننده دستگاه عصبی و جوشانده برگ آن با عسل آرام کننده اعصاب است، همچنین جوشانده گل آن بیماریهای عصبی، افسردگی، دردهای عضلانی و بیماریهای روماتیسمی را درمان می کند.4

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.alef.ir
3.www.article.tebyan.net
4.www.jameesalamat.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها