خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آشنایی با جلبک و خواص سلامتی آن

دانلود کتاب های امتحان شده

آشنایی با جلبک و خواص سلامتی آن

آشنایی با جلبک و خواص سلامتی آن

جلبک، دارای مزایای سلامتی فراوانی است که برخی از آن ها شامل کاهش سطح کلسترول، افزایش ایمنی، افزایش تعداد سلول های خونی ، کاهش سمیت کلیه ها، کنترل آسم برونش و افزایش آنتی اکسیدان ها است.جلبک، آبی – سبز و مارپیچی است.


آشنایی با جلبک و خواص سلامتی آن

جلبک دریایی

جلبک دریایی بیشتر در دریاچه‌ها و دریا‌های بزرگ یافت می‌شود. جلبک‌های دریایی به ۳ دسته قهوه‌ای، سبزآبی و قرمز تقسیم می‌شوند. جلبک‌های سبز را در قسمت‌های کم عمق، جلبک‌های قهوه‌ای را در آب‌های عمیق‌تر و جلبک‌های قرمز را در عمق اقیانوس‌ها می‌توان یافت.

البته جلبک‌های دریایی گونه‌های متفاوتی هم دارند که هرکدام برای منظور خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ مانند گونه لامیناریوم که برای تهیه غذا، مکمل غذایی دام و طیور و تهیه داروی پالکاتو (گواتر) استفاده می‌شود یا گونه پورفیرا که تنها برای تهیه غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد.1
 

ارزش غذایی جلبک

براساس پایگاه ملی مواد مغذی و چنانچه در این بخش از سلامت نمناک می خوانید ، مواد غذایی یافت شده در جلبک به ازای هر 100 گرم جلبک، شامل 290 kcal انرژی، 57 گرم پروتئین، 24 گرم کربوهیدرات، 7 گرم چربی، 3 گرم قند و 3 گرم فیبر رژیمی است.

مواد معدنی و مفید یافت شده در آن شامل 1200 میلی گرم کلسیم، 28 میلی گرم آهن، 195 میلی گرم منیزیم، فسفر میلی گرم فسفر، 1048 میلی گرم سدیم و 2 میلی گرم روی روی است.

ویتامین های یافت شده در جلبک عبارتند از تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، اسید فولیک، ویتامین B6، C، A، E و ویتامین K.

همچنین شامل حدود 18 – 22 آمینو اسید است، که بدن انسان به آنها نیاز دارد.

هم چنین منبع خوبی از مواد مغذی کم مصرف نظیر بتا کاروتن موجود در ویتامین A و مواد معدنی نظیر روی، کلسیم، منیزیم، آهن و فسفر نیز است.2
 

خواص جلبک دریایی

جلبک دریایی حاوی مواد معدنی ضروری مانند منیزیم، کلسیم، پتاسیم، سلنیوم، مس، روی، آهن و ید بوده و می‌توان آن را یک منبع غنی از مواد معدنی ضروری دانست. علاوه بر آن فیبر‌ و طیف گسترده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند را می‌توان با مصرف جلبک‌های دریایی دریافت کرد.

علاوه بر آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی، ویتامین‌های A ،B ،C ،E ،K نیز در جلبک دریایی موجود است. طبق تحقیقاتی که محققان ژاپنی روی جلبک دریایی داشته‌اند، این موجود آبزی نه تنها چربی کمی دارد بلکه دارای امگاه ۳ و تمام اسید‌های آمینه ضروری برای بدن است. در ادامه ۱۰ خواص دیگر از جلبک دریایی به تفصیل آورده شده‌است.

آشنایی با جلبک و خواص سلامتی آن
 

کنترل و درمان سرطان

جلبک دریایی حاوی موادی بوده که به عوامل مبارزه با سرطان معروف هستند؛ این مواد برای سرطان‌هایی مثل سرطان خون، کولون و حتی درمان تومور‌ها موثر هستند.

بر اساس مطالعات انجام شده روی اثربخشی جلبک دریایی در درمان سرطان سینه، جلبک دریایی در کاهش تولید هورمون‌هایی مانند استروژن که باعث گسترش سرطان می‌شوند موثر بوده و این توانایی را دارد که پر کاری سلول‌های سرطانی بدخیم را مهار کند.

لازم به ذکر است که دانشمندان در تلاش هستند با این موجود آبزی، سرطان سینه را درمان و سرطان کبد را کنترل کنند.1
 

کمک به کاهش وزن

پژوهشگران طبق تحقیقات انجام شده روی جلبک‌های دریایی، به این نتیجه رسیده‌اند که جلبک‌های دریایی با دارای بودن مقدار زیادی فیبر، بیشتر از نان‌های معمولی باعث سیر شدن می‌شوند.

براساس این تحقیقات اگر افرادی که اضافه وزن دارند به همراه صبحانه خود جلبک مصرف کنند، در طول روز کمتر احساس گرسنگی کرده و ناهار و شام کمتری می‌خورند.1
 

کمک به هضم راحت غذا

به علت وجود فیبر در جلبک دریایی، با مصرف این ماده غذایی می‌توانید کمک موثری به دستگاه گوارش خود کنید. مصرف فیبر، حرکت مواد غذایی در لوله‌های گوارشی را راحت‌تر می‌کند؛ در نتیجه نه تنها از ابتلا به یبوست پیشگیری می‌کند بلکه باعث بهبود فعالیت باکتری‌های مفید روده می‌شود.1
 

افزایش تعداد گلبول های قرمز با جلبک

علاوه بر بهبود سیستم ایمنی که در بخش سلامت نمناک گفته شد ، جلبک نیز می تواند در بهبود شمارش گلبول های قرمز موثر باشد.مطالعه ای که بر روی شهروندان مسن انجام شد، نشان داد که پس از 12 هفته مصرف جلبک، تعداد گلبول های قرمز خون به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.2
 

ویژگی های ضد التهابی جلبک

مصرف منظم جلبک التهاب را کاهش می دهد.وقتی به موش های آزمایشگاهی که ورم مفاصل داشتند، جلبک داده شد، التهاب مفاصل به میزان قابل توجهی کاهش یافت.2
 

جلبک برای کاهش سمیت شیمی درمانی

پزشکان در طی درمان سرطان ممکن است پیشنهاد شیمی درمانی را بکنند. سیس پلاتین یک عامل شیمی درمانی است،که در شیمی درمانی استفاده می شود و می تواند باعث شود سموم در کلیه ها جمع شوند.مصرف جلبک عوارض جانبی ناشی از سیس پلاتین را کاهش می دهد.2
 

کمک به کاهش بیماری های قلبی

بیماری قلبی اولین علت مرگ و میر در تمام دنیاست. عواملی که ریسک بیماری قلبی را افزایش می دهند کسترول و فشار خون بالا، کشیدن سیگار، کم تحرکی و اضافه وزن هستند.

جلبک کلسترول خون را کاهش می دهد. در پژوهشی که در مدت هشت هفته در آزمایشگاه بر روی موشها انجام شد، به آنهایی که کلسترول بالا داشتند، رژیم پر چرب همراه با ۱۰% جلبک دریایی خشک فریز شده داده شد.

نتیجه ۴۰% کاهش کل کلسترول، ۳۶% کاهش ال دی ال (کلسترول مضر) و ۳۱%  کاهش تری گلیسیرید بوده است.

 بیماری قلبی با انعقاد بیش از حد خون هم اتفاق می افتد. در جلبک های دریایی ماده ای به نام فکان یافت شده که جلوی انعقاد خون را می گیرد.

در واقع، در نتیجه ی تحقیقاتی که بر روی حیوانات انجام شده، فکان در انعقاد خون همانند یک داروی ضد انعقاد خون موثر است.

اخیرا پژوهشگران در پی یافتن پپتیدها در جلبک اند. یافته های تحقیقات اولیه ای که بر روی حیوانات انجام شده نشان می دهد که این ساختارهای شبه پروتئین می توانند مانع از افزایش فشار خون در بدن شوند.

البته، برای تایید نتایج آن، نیاز است آزمایشهای مکمل بر روی انسانها نیز انجام شود.3

آشنایی با جلبک و خواص سلامتی آن
 

تقویت سلامت چشم

آب مروارید یکی از رایج‌ترین بیماری‌های چشمی بوده که ۲۵ درصد از مردم دنیا به آن دچار می‌شوند. جلبک دریایی به علت داشتن فوکوکسانین که دارای اثر ضدالتهابی دارد، از مبتلا شدن به آب مروارید پیشگیری می‌کند.

همچنین این ماده شگفت‌انگیز با دارا بودن ویتامین A، سلول‌های چشمی را از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد در امان نگه داشته و از تاری دید پیشگیری می‌کند.1
 

کنترل قند خون

طبق مطالعات انجام شده روی حیوانات، محققان دریافته‌اند که جلبک دریایی می‌تواند سطح قند خون را به‌طور چشمگیری کاهش دهد. در برخی موارد جلبک دریایی بهتر از دارو‌های دیابتی معروف مانند قرص متفورمین عمل می‌کند.1
 

تقویت سیستم گوارش

مقدار بسیاری فیبر در جلبک وجود دارد و کالری آن هم صفر است. فیبر موجود در جلبک احساس گرسنگی را کم میکن؛ به این شکل که، با مصرف آن شما ساعات طولانی ترین حس سیری دارید و بنابراین احساس گرسنگی به تعویق می افتد.

 علاوه بر این، جلبک خواص ضد چاقی نیز دارد. ماده ی فوکاکسنتین -که در بالا ذکر شد- در پایین آوردن مقدار چربی بدن نقش دارد.

طبق تحقیقات، موش هایی که فوکاکسنتین به رژیم روزانه شان اضافه شده بود در مقایسه با دسته ی دیگر که رژیم کنترل شده داشتند، بیشتر وزن کم کردند.

در این فرآیند فوکاکسنتین با افزایش ترشح پروتئینی که مسئول سوخت چربی است عمل می کند.

تحقیقات دیگر هم در این زمینه نتایج مشابهی دارند  از جمله اینکه، فوکاکسنتین با کاهش قند خون در موشها به کاهش وزن آنها کمک می کند.

با وجود اینکه آزمایشات بر روی حیوانات بسیار امیدوارکننده بوده، برای تایید نهایی باید آزمایشات تکمیلی بر روی انسانها نیز انجام شود.3
 

چگونه می توان جلبک را مصرف کرد؟

می توانید به صورت قرص و یا پودر مصرفش کنید.

قرص ها را قبل از غذا بخورید، و حتما با آب مصرف شود.

شما می توانید هر بار مقداری از آن را در روز بخورید.

فقط شب ها نباید مصرف شود.
 
آشنایی با جلبک و خواص سلامتی آن
 

پودر جلبک

نصف تا 1 قاشق چای خوری روزانه. این می تواند برابر با 1.8 تا 3 گرم پودر باشد.
 

هشدار

مکمل های غذایی مثل جلبک ها ممکن است با دارو تداخل ایجاد کنند، پس باید بعد از مشورت با پزشک، آن ها را مصرف کنید.

گاهی اوقات می تواند آلوده به فلزات سنگین باشد، که سمی هستند در نتیجه، از جای معتبر خرید کنید.

فنیل کتونوری یک مشکل متابولیکی است که در آن آمینو اسید فینیل آلانین نمی تواند متابولیزه شود پس چنین افرادی باید از مصرف جلبک اجتناب کنند و از دادن جلبک به کودکان بدون مشاوره پزشکی خودداری کنید.2
 

عوارض استفاده از جلبک دریایی

به علت شور بودن بعضی از جلبک‌های دریایی، در صورت مصرف بیش از اندازه، شما دچار تشنگی بیش از حد خواهید شد. علاوه بر این چند نمونه از مضرات گونه‌های مختلف جلبک دریایی در این بخش آورده شده‌است.
 

گونه جلبک سبز آبی دیاتومه

در صورتی که در آب ریخته شود، باعث ایجاد بو و طعمی نامطبوع در آب مصرفی شما می‌شود.
 

گونه پروتوتکا

این گونه عامل بیماری پروتوتکوز است. در این بیماری تراوشات زیر پوستی و لزیون‌های پوستی بروز می‌کند و در بعضی مواقع باعث آسیب دیدن مفاصل می‌شود.
 

گونه دینوفلاژلات‌ها

این گونه از جلبک‌ها باعث تولید سم در آب می‌شود؛ بنابراین در مصرف این گونه‌ جلبک دریایی با آب، احتیاط کنید.1

پینوشتها
1.www.setare.com
2.www.namnak.com
3.www.rosaclinic.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها