خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آشنایی با جوز هندی و فواید بی شمار آن

دانلود کتاب های امتحان شده

آشنایی با جوز هندی و فواید بی شمار آن

آشنایی با جوز هندی و فواید بی شمار آن

جوز هندی با خواص خارق العاده خود می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها تاثیر مثبت بگذارد و دندان ها را نیز ترمیم کند و همچنین برای کاهش وزن هم مورد استفاده قرار می گیرد.


آشنایی با جوز هندی و فواید بی شمار آن

جوزهندی یکی از دو ادویه‌ای است که بر درخت‌ همیشه‌سبز می‌روید. درخت همیشه‌سبز به‌خاطر روغن‌های اسانسی‌ای که از شاخه‌ها و برگ‌های آن گرفته می‌شود، بسیار ارزشمند است. این درخت معمولا در منطقه‌ی کارائیب، نقاط گرمسیری و در جنوب هند، در ایالت کرالا می‌روید و احتمالا در طول تجارت باستانی ادویه وارد این منطقه شده است. جوز هندی ادویه‌ی بومیِ جزیره‌های اطراف اندونزی است، ولی درحال‌ِحاضر استفاده‌ی جهانی دارد. یکی از مصارف آن در آشپزی و پخت‌و‌پز است. روغن‌های اسانسی شیره‌ی جوز هندی برای سلامتی بسیار مفید هستند و اغلب به‌عنوان داروهای جایگزین و گیاهی استفاده می‌شوند.

یکی از خواص جوز‌ هندی تقویت کردن قوای جنسی است؛ در آشپزی نیز مقادیر بسیار کم آن به‌صورت پودری یا رنده‌شده برای درست کردن سوپ، آب‌گوشت، تاس‌کباب، استیک، رولت‌گوشت و حتی دسر، مصرف دارد. مردم محلی هند از آن برای خوش‌طعم کردن گوشت و دسر استفاده می‌کنند و از مغز میوه برای تهیه‌ی ترشی، خیارشور و غیره بهره می‌برند. این ادویه به‌طور منظم برای آماده کردن گوشت در پخت‌وپز مغولی استفاده می‌شود و در زبان هندی، به نام آن جیفال (Jaiphal) می‌گویند.

ارزش غذایی جوز‌هندی

با اینکه جوز‌ هندی به‌مقدار خیلی کم و به‌عنوان ادویه و چاشنی در غذا مصرف می‌شود، ولی جالب است بدانید همان مقدار کم نیز برای سلامتی بسیار مفید است. زیرا این ادویه دارای مواد مغذی است که حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیب‌های ارگانیک روغن‌های اسانسیِ‌ موجود در جوز هندی هستند. طبق گزارش پایگاه داده‌ی وزارت کشاورزی ایالات متحده‌ی آمریکا (USDA) درباره‌ی مواد مغذی ملی، این عناصر مفید عبارت‌اند از فیبر غذایی، منگنز، تیامین، ویتامین B6 ، فولات (ویتامین B9)، ویتامین B12، منیزیم، مس و ماکلیگنان (macelignan).

خواص جوز هندی برای درمان بیماری ها و سلامتی بدن را با توضیحات بیشتر در زیر مرور می‌کنیم.

تسکین درد

یکی از عناصر جوزهندی، شبیه ماده‌ی منتول (نوعی الکل سفید) است که ذاتا دارای خاصیت تسکین درد است. بنابراین با اضافه کردن جوز هندی به‌عنوان ادویه در غذا، می‌توانید درد ناشی از زخم‌ها، جراحات، تنش‌ها یا التهابات شدید بعضی ناراحتی‌ها مثل آرتروز و ورم مفاصل را کاهش دهید. همچنین جوز هندی روغن‌های اسانسی‌ای مثل میریستیسین (myristicin)، اِلِمیسین (elemicin)، اوژنول (eugenol)و سافرول (safrole) دارد. این روغن‌ها برای بهبود درد مفاصل و ماهیچه‌ها مفیدند.

بهبود گوارش

وقتی جوز هندی را پودر می‌کنید، مواد فیبر‌دار آن همچنان حفظ می‌شوند و دستگاه گوارش، حرکت ماهیچه‌های نرم روده و ترشح آنزیم‌ها و آب‌‌های معده و روده را تحریک می‌کنند. ترشح این آنزیم‌ها باعث تسهیل فرایند هضم می‌شوند. خواص جوز هندی یبوست و دیگر بیماری های روده را برطرف می‌کند، زیرا فیبر موجود در آن اجابت مزاج را بهبود می‌بخشد. روغن‌های اسانسی جوز هندی خاصیت ضدنفخی دارند. پس اگر از مشکلاتی مثل نفخ شکم و اسهال رنج می‌برید، برای درمان خانگی آن با جوز هندی، مقداری از این ادویه را در سوپ‌ و غذاهای خود بریزید و میل کنید.

بهبود سلامت مغز

از خواص کمترشناخته‌شده‌ی جوز هندی، روغن‌های اسانسی آن‌ به‌نام‌های مریستیسین و ماکلیگنان است؛ ثابت شده است که این عناصر تخریب مسیر‌های عصبی و عملکرد ادراک را کاهش می‌دهند و به مغز شما کمک می‌کنند تا به‌طور طبیعی و سالم فعالیت داشته باشد. تخریب مسیر‌های عصبی و قوه‌ی ادراک به زوال عقل یا آلزایمر منجر می‌شود.

از جوز هندی برای تقویت مغز، در یونان و رم باستان استفاده می‌شد؛ روغن‌های اسانسی‌اش خستگی و استرس را کاهش می‌دهند، به‌همین‌علت مصرف آن برای درمان اضطراب و افسردگی نیز مؤثر است. اما جوز هندی خاصیت جالب دیگری هم دارد و این است که هم محرک است، هم آرامش‌بخش؛ یعنی شما می‌توانید با توجه به شرایط بدن‌تان از این ادویه در مواقع خستگی و یا بیماری برای سرحال شدن یا در زمان استرس به‌عنوان آرام‌بخش استفاده کنید، زیرا مصرف آن فشار خون را پایین می‌آورد. از دیگر خواص جوز هندی تقویت تمرکز حواس است.1

جلوگیری از سرطان

منابع می گویند که روغن عصاره جوز هندی، می تواند مانند آنتی اکسیدان عمل کند و از پیشرفت سرطان جلوگیری کند. 

آشنایی با جوز هندی و فواید بی شمار آن

درمان دیابت

جوز هندی سرشار از تری ترپن که ترکیبی که دارای خواص ضد دیابتی می باشد، است.تحقیقات نشان داده است که چگونه این روغن می تواند نشانه های مرتبط به بیماری های مزمن که دیابت نیز یکی از آنها است را کاهش دهد. 

رفع دردهای آرتروزجوز هندی ثابت کرده است که می تواند دردهای التهابی مزمن را که از خصوصیات اولیه آرتروز هستند، آرام کند.خواص ضد التهابی جوز هندی ، می تواند درد مفاصل و التهابات به وجود آمده بر اثر آرتروز را کاهش دهد. 

بی خوابی را درمان می کند

جوز هندی در مقدار کم، می تواند اثرات آرام بخشی داشته باشد که قادر است حس خواب را القا کند و بی خوابی را درمان کند.این ادویه در پزشکی باستانی راهی برای کم کردن استرس و آرام کردن ذهن افراد بوده است.اضافه کردن یک نوک انگشت جوز هندی به یک لیوان شیر گرم و نوشیدن آن قبل از خواب می تواند به داشتن خواب بهتر کمک کند. 

سلامت دندان

جوز هندی منبعی از خواص آنتی باکتریایی است و به همین دلیل است که باعث سلامت دهان می شود ؛ این ادویه مشکلات دندانی مانند کرم خوردگی، دندان درد، و یا در برخی موارد ، حتی تاخیر در رویش دندان را نیز درمان می کند. 

کاهش وزن

تنها راه شناخته شده ای که جوز هندی می تواند از طریق آن به کاهش وزن کمک کند، خواص خواب آوری آن است. استفاده از جوز هندی در وعده شام می تواند کمک کند که زودتر بخوابید، در نتیجه از ناخنک زدن شما جلوگیری می کند. همچنین فیبر موجود در این ادویه نیز می تواند به کاهش وزن مرتبط باشد.2

غلبه بر اضطراب و افسردگی

اگر دچار اختلال اضطراب هستید یا افسردگی دارید، جوز هندی می‌تواند برای‌تان بسیار عالی باشد. ترکیبات میریستیسین و اِلِمیسین موجود در جوز هندی، تا حدودی آرامشبخش و ضد اضطراب است، چون باعث ترشخ سروتونین و دوپامین در مغز می‌شود که به بدن در مبارزه با استرس هم کمک می‌کند.  مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شده برای اولین بار خواص بالقوه‌ی جوز هندی در درمان افسردگی را اعلام کرد. یافته‌ها نشان می‌دهد فعالیت شبه – ضدافسردگی جوز هندی ممکن است به دلیل تاثیر تعدیلگر آن بر مونوآمین‌های مرکزی باشد.

درمان آکنه

از جوز هندی می‌توانید برای درمان آکنه که یکی از مهمترین مشکلات پوستی است استفاده کنید. طبیعت آنتی اکسیدانی جوز هندی به مبارزه با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند که برای داشتن پوستی به دور از جوش و آکنه مهم است. همچنین جوز هندی می‌تواند از التهاب و تحریک پذیری پوست که در اثر ترکیدن آکنه بوجود می‌آید کم کند و ضمنا باعث محوتر شدن اسکار به جا مانده از آکنه و جوش شود.

تقویت سیستم ایمنی

جوز هندی می‌تواند سیستم ایمنی‌تان را تقویت کند، چون مواد معدنی و ویتامین‌هایی دارد که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند.

همچنین جوز هندی غنی از پتاسیم، کلسیم، آهن و منگنز است که نقشی کلیدی در بهبود سیستم ایمنی دارند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد نشان داد عصاره‌ی اتانول و استون گرفته شده از جوز هندی، در برابر گونه‌های باکتریایی گرَم مثبت ِ باسیلوس ساب تیلیس و استافیلوکوکوس،فعالیت ضدباکتریایی از خود نشان می‌دهند.

کمک به سم زدایی بدن

سم زدایی از بدن برای سلامتی اهمیت دارد و جوز هندی از این جهت هم برای شما مفید است چون با بهبود عملکرد کبد، به سم زدایی بدن کمک می‌کند. جوز هندی می‌تواند کبد و کلیه‌ها را از سموم پاکسازی کرده و عملکردشان را هم تقویت کند. خاصیت آنتی اکسیدانی قوی جوز هندی به فعالسازی آنزیم‌های کبد که مسئول دفع ترکیبات سمی هستند کمک می‌کند. همچنین منیزیم موجود در جوز هندی، برای سم زدایی سلول‌ها مفید است و ضمنا به دفع فلزات سمی از بدن کمک می‌کند.3

درمان سرفه و سرماخوردگی

روغن جوز هندی باعث تسکین سرفه می شود ، اگر سرما خورده اید بهتر است از جوز هندی استفاده کنید ، این ادویه می تواند در درمان خس خس سینه موثر باشد. می توانید مقداری جوز هندی را با کمی آب و آرد ترکیب کنید و روی پارچه قرار دهید و روی سینه فرد سرماخورده بگذارید.

آشنایی با جوز هندی و فواید بی شمار آن

سم زدایی کبد

می دانیم که کبد یکی از اجزای حساس بدن می باشد و برای اینکه کبد بتواند سم زدایی بدن را به شکل ویژه ای انجام دهد بهتر است از جوز هندی برای سم زدایی کبد استفاده کنید.

مراقبت از مغز

جوز هندی باعث هوشیار شدن مغز می شود. چرا که دارای ترکیبات ارگانیکی به نام میریستیسین و ماکلیگنال می باشد که از مغز انسان در برابر بیماری های مختلف نظیر آلزایمر مراقبت می کند.

درمان سوء هاضمه

جوز هندی برای درمان بیماری های گوارشی بسیار مفید می باشد. شما می توانید مقداری جوز هندی را با چند قاشق عسل ترکیب کنید و میل کنید.

جلوگیری از حالت تهوع

جوز هندی دارای عطر خاصی می باشد که باعث جلوگیری از حالت تهوع می شود. جوز هندی را با عسل ترکیب کنید تا برای درمان حالت تهوع مفید باشد.

مضرات جوز هندی

زیاده روی ممنوع ، سعی کنید در مصرف جوز هندی زیاده روی نکنید ، چرا که باعث تپش قلب ، تعرق و ناراحتی های دیگر می شود. بهتر است در مصرف این ادویه تعادل را رعایت کنید.4

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.beytoote.com
4.www.parsiday.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها