خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » معرفی دوسین و فواید شگفت انگیز آن

دانلود کتاب های امتحان شده

معرفی دوسین و فواید شگفت انگیز آن

معرفی دوسین و فواید شگفت انگیز آن

سیاه دانه و عسل یا معجون دوسین از بهترین و پرخاصیت ترین ترکیبات گیاهی هستند که در آشپزخانه هر خانم خانه داری به چشم می خورد و برای درمان بیماری های دستگاه گوارش، کلیه ها و سرطان مفید است .


معرفی دوسین و فواید شگفت انگیز آن

خواص سیاه دانه و عسل

معجزات درمانی سیاه دانه و عسل بسیار زیاد است. این را نه فقط طب سنتی بلکه تحقیقات دانشمندان دنیا بیان می کند. مصرف مقدار مشخصی از معجون سیاهدانه و عسل طبیعی کمک می کند تا شما مشکلات کمتر و بیماری های خفیف تری داشته باشید. به طور کلی مصرف این معجون طبیعی که در طب سنتی ایرانی نیز به آن به شدت توصیه شده است، سلامت کلی بدن را تضمین می کند. با این حال برخی خواص سیاهدانه و عسل به صورت ویژه مورد توجه درمانگران طب سنتی و حتی محققان و پزشکان طب نوین قرار گرفته است.

برخی از افراد ترکیب عسل طبیعی باکیفیت با سیاهدانه نیم کوب شده را دوسین می نامند. اینکه دوسین چیست و چه ویژگی هایی دارد باید به صورت مجزا مورد بررسی قرار داده شود. با این حال بد نیست بدانید که عسل و سیاهدانه اصولا به نسبت یک به یک تهیه می شود. این در حالی است که دستور تهیه دوسین به صورت ۳ به ۱ است. یعنی به ازای هر ۳ قاشق عسل طبیعی باید ۱ قاشق سیاه دانه نیم کوب شده اضافه کنیم. پس دقت داشته باشید که وقتی صحبت از عسل و سیاهدانه می شود به احتمال زیاد با دوسین متفاوت است.

در این مطلب به صورت خلاصه تلاش شده تا به برخی از ویژگی های شاخص و خواص مهم سیاه دانه و عسل اشاره شود. مصرف این معجون طبیعی به ویژه در شرایط فعلی و اوج گیری کرونا می تواند بسیار مفید باشد. چراکه افزایش قوای ایمنی بدن، یکی از مهمترین خواص سیاه دانه و عسل است. در ادامه برخی از مهمترین خواص سیاه دانه و عسل را با هم مرور می کنیم.

سیاه دانه و عسل برای لاغری

لاغری، یکی از ویژگی ها و کاربردهای مهم عسل و سیاهدانه است. این معجون به شدت باعث افزایش چربی سوزی در بدن می شود. البته این به شرطی است که از این معجون خوش طعم و پرخاصیت، به صورت منظم و روزانه استفاده کنید. فراموش نکنید که ترکیب سیاهدانه و عسل زمانی برای درمان چاقی مفید است که کیفیت عسل طبیعی و کیفیت سیاه دانه قابل قبول باشد.

یکی از بهترین روش ها برای مصرف سیاه دانه و عسل طبیعی برای لاغری، تهیه شربت عسل و آبلیمو به همراه پودر سیاهدانه است. البته دقت داشته باشید که باید سیاهدانه را در همان زمانی که قرار است به شربت عسل و آبلیمو اضافه شود، نیم کوب کنید. در غیر این صورت ممکن است آلودگی های محیط را به خود جذب کرده و حتی سمی شود.

درمان مشکلات گوارشی

عسل طبیعی به ویژه برخی از عسل های تک گل، خواص فوق العاده ای برای رفع مشکلات معده و روده دارند. به ویژه اگر مشکلات گوارشی ناشی از سردی معده باشند، معجون سیاه دانه و عسل قطعا می تواند بسیاری از این مشکلات را برطرف کند. 

به دلیل خواص آنتی اکسیدانی موجود در هر دو ماده، مصرف سیادانه و عسل می تواند به رفع میکروب از دستگاه گوارشی نیز کمک کند. همچنین این معجون طبیعی برای رفع نفخ معده نیز فوق العاده عالی عمل می کند. کافی است به صورت هفتگی مصرف این معجون خاص را در برنامه خود قرار دهید.1

درمان درد قاعدگی

از مناسب ترین نوشیدنی ها برای دوران قاعدگی و درد های ناشی از آن است، به این روش که سیاه دانه را با انار وحشی و در صورت در دسترس نبودن انار معمولی، آب جوشانده و با عسل شیرین کرده، سه بار در شبانه روز میل شود.

معرفی دوسین و فواید شگفت انگیز آن

درمان ضعف قلب

برخی افراد مبتلا به تپش قلب، ضعف قلب و یا پمپاژ خون هستند که درمان آن با ترکیب روغن سیاه دانه با عسل خالص به نسبت مساوی می تواند درمان خوبی باشد.

یک قاشق مرباخوری از معجون به دست آمده هر روز صبح ناشتا همراه با برخی تمرینات سبک ورزشی موجب تنظیم ضربان قلب و درمان اضطراب و تپش های قلبی می شود.

درمان ناراحتی های کبدی

مقداری از پودر سیاه دانه با گیاه صبر زرد و آلوئه ورا را با عسل مخلوط کرده و هر روز صبح ناشتا به مدت هفت روز، یک قاشق مرباخوری از آن میل شود.

درمان میگرن

نصف قاشق سیاه دانه آسیاب شده و نصف قاشق انیسون (دانه هایی شبیه رازیانه دارد) همراه با سه عدد میخک کوبیده شده را باهم مخلوط کرده و  با یک لیوان شیر بجوشانید و با کمی عسل ترکیب کنید.

یک فنجان از این معجون دارویی را می توان در هنگام احساس سردرد نوشید.

درمان ناراحتی کلیوی

یک لیوان کوچک سیاه دانه را در یک لیتر آب جوشانده و با عسل شیرین کنید. به مدت یک هفته صبح ناشتا آن را میل نمایید.

درمان سنگ کلیه

یک فنجان سیاه دانه آسیاب شده را با دو قاشق عسل مخلوط کرده، سه حبه سیر له شده را به آن اضافه و کاملا هم بزنید. این معجون را سه قسمت کرده و پس از صرف صبحانه، میل نمایید. بهتر است نیم ساعت پس از صرف معجون، شربت آبلیموی تازه که آبلیموی آن با پوست لیمو آبگیری شده باشد مصرف نمود.

درمان بیماری پروستات

برای درمان بزرگی پروستات که یک عارضه دردناک در زیر مثانه است، توصیه می شود: یک قاشق سیاه دانه آسیاب شده را بعد از شام و یک قاشق عسل طبیعی را هر صبح ناشتا میل کنند.

درمان آسم و تنگی نفس

۱۵ گرم سیاه دانه را با ۱۵ گرم گل زوفا مخلوط و آسیاب کرده و مقداری عسل طبیعی به آن اضافه کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد، روزی یک قاشق مربا خوری از معجون را در دهان گذاشته و بمکید.

درمان کم سویی چشم

جهت افزایش بینایی ۵ گرم سیاه دانه کوبیده شده را به طوری که ۲/۵ گرم آن را صبح و ۲/۵ گرم آن را عصر همراه با عسل میل نمایید.2

معرفی دوسین و فواید شگفت انگیز آن

پیشگیری و درمان سرطان

اگر چه تا به حال تحقیق متمرکزی بر روی خواص ضد سرطانی دوسین انجام نشده است. اما خواص ضد سرطانی سیاه دانه به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است.

این آزمایش‌ها بر روی انواع سرطان از جمله سرطان پانکراس، سرطان روده بزرگ و سرطان سینه انجام شده است.

به عنوان مثال آزمایشگاه تحقیقات سرطان هیلتون هیدلند در سال ۱۹۹۷ اظهار داشت سیاه دانه می‌توان بدون عوارض جانبی، که معمولا بر اثر شیمی درمانی اتفاق می‌افتد، تاثیر چشمگیری در جلوگیری از رشد سرطان داشته باشد.

آنها دریافتند که این ماده می‌تواند میزان رشد سلول‌ها مغز استخوان را تا ۲۵۰٪ افزایش دهد و رشد تومور‌ها را ۵۰٪ مهار کند. سیاه‌دانه با تحریک سلول‌های ایمنی و تقویت آن‌ها از سلول‌های بدن محافظت می‌کند.

با توجه به خاصیت جذب بالای عسل و خاصیت ضد آنتی اکسیدانی آن، این احتمال وجود دارد که ترکیب آن با سیاه‌دانه بتواند تاثیرات بهتری بر روی سرطان داشته باشد.

طرز تهیه و مصرف معجون دوسین

برای تهیه معجون دوسین کافی است ۳ واحد عسل طبیعی را با ۱ واحد سیاه دانه نیم‌کوب شده به خوبی مخلوط کنید.

نکته: مواد موثره‌ی موجود در سیاه دانه به سادگی در برابر اکسیژن هوا اکسید می‌شود و خواص خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل بهتر است دقیقا پس از کوبیدن، آن را با عسل مخلوط کنید. پس از مخلوط شدن با عسل تا چندین ماه خواص خود را حفظ خواهد کرد.

پیشنهاد می‌شود که دوسین را تنها برای چند بار مصرف درست کنید و هر بار آن را به صورت تازه تهیه کنید.

طریقه مصرف دوسین

نحوه‌ی مصرف دوسین، بسته به نوع بیماری و علت مصرف متفاوت خواهد بود. ولی دستور کلی مصرف آن هر ۲۴ ساعت یک قاشق مربا خوری است.

در بعضی نسخه ها از سه قاشق مربا خوری در روز، یکی قبل از صبحانه، یکی بعد ظهر و یکی شب قبل خواب استفاده می‌کنند.

موارد منع مصرف دوسین

اگر چه دوسین خواص بسیاری دارد که به بعضی از آن‌ها اشاره شد. اما به علت طبع گرم آن به افرادی که طبع گرمی دارند توصیه نمی‌شود.

همچنین مصرف دوسین برای افراد ممکن است باعث ایجاد اختلالاتی مانند افزایش فشار خون و همچنین بخوابی شود و بهتر است افراد قبل از مصرف این ماده حتما با یک پزشک طب سنتی مشورت کنند تا بر اساس طبع و همچنین بیماری‌ آنها مقدار و نحوه‌ی مصرف این ماده را تعیین کند.3

پی نوشت:
1.www.mashreghnews.ir
2.www.ahoota.com
3.www.roustaee.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها