خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آشنایی با خواص بذر یا همان تخم کتان

دانلود کتاب های امتحان شده

آشنایی با خواص بذر یا همان تخم کتان

آشنایی با خواص بذر یا همان تخم کتان

تخم ، دانه و آب بذر کتان سرشار از خاصیت است ؛ متخصصان طب سنتی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان زنان و مردان و درمان های دیگر به فواید بذر کتان اشاره می کنند.با ما همراه باشید.


آشنایی با خواص بذر یا همان تخم کتان

حداقل 6،000 سال است که تخم کتان مصرف می شود که آن ها را به عنوان یکی از اولین مواد مغذی فوق العاده دنیا تبدیل کرده است. بذر کتان چه خواصی دارد که به یکی از محبوب ترین غذاها تبدیل شده است؟ حاوی اسیدهای چرب امگا 3 ضد التهاب همراه با مواد آنتی اکسیدان به نام لیگنان است که به تعادل هورمونی به اضافه چندین مزیت دیگر کمک می کند.

تخم و بذر کتان یکی از مواردی است که متخصصان تغذیه و طب سنتی برای رفع مشکلات و بیماری ها توصیه می کنند ، این بذر پرخاصیت می تواند ارگان های مهم داخلی را تقویت کرده و به کاهش وزن کمک کند.

قبل از دانستن فواید آن بهتر است با انوع آن آشنا شوید 

دو نوع اصلی بذر کتان وجود دارد ، بذر کتان طلایی و بذر کتان قهوه ای که مشخصات تغذیه ای شان خیلی شبیه هم است و هر دو به اندازه ی هم حاوی اسیدهای چرب امگا33 هستند. در این بخش از نمناک اصلی ترین و مهم ترین فواید بذر کتان را عنوان خواهیم کرد.

حقایقی درباره تخم یا همان بذر کتان

مدت ها است که افراد می دانند فواید زیادی برای سلامتی دارد.

حاوی فیبر، چربی، پروتئین و مواد معدنی متعدد و ویتامین است.

این مواد مغذی ممکن است در برابر سرطان، دیابت و مشکلات قلبی و عروقی محافظت کنند.

ویتامین ها و مواد معدنی تخم کتان و ارزش غذایی بذر کتان

تخم کتان سرشار از مواد مغذی است :

از آغاز تمدن، تخم کتان یکی از قدیمی ترین محصولات کشاورزی بودند در دو نوع قهوه ای و طلایی وجود دارد که به یک اندازه مغذی هستند.

اندازه معمول برای سرو تخم کتان، 1 قاشق سوپ خوری (7 گرم)است.

تنها یک قاشق سوپ خوری مقدار زیادی پروتئین، فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 را به علاوه منبع غنی برخی از ویتامین ها و مواد معدنی تامین می کند.

یک قاشق سوپ خوری تخم کتان حاوی موارد زیر است:

کالری:37

پروتئین:1.3 گرم

کربوهیدرات:2 گرم

فیبر:1.9 گرم

چربی کل:3 گرم

چربی اشباع شده:0.3 گرم

چربی ترانس:0.5 گرم

اسیدهای چرب امگا 3:1،597 میلی گرم

ویتامین B1:8 % از rdi

ویتامین B6:2 % از rdi

فولیت:2 % از rdi

کلسیم:2 %

آهن:2 % از rdi

منیزیم:7 % از rdi

فسفر:4 % از rdi

پتاسیم:2 %

به طور شگفت انگیز، فواید تخم کتان عمدتا به اسیدهای چرب امگا 3، لیگنان و فیبر مربوط می شوند.1

در ادامه با ما همراه باشید تا با خواص بی نظیر این دانه گیاهی( تخم کتان) اشنا شوید.

فیبر بالا و کربوهیدرات پایین

تخم کتان یکی از منابع غنی از فیبر است و کربوهیدرات پایینی دارد. یکی از مهم‌ترین خواص تخم کتان دارا بودن مقدار بالای لیزاب (موسیلاژ) است. لیزاب نوعی فیبر با حالت ژله‌ای و محلول در آب است و برای دستگاه گوارش بسیار مفید است. لیزاب مانع تخلیه‌ی سریع مواد غذایی از معده به روده‌ی باریک می‌شود. به این ترتیب جذب مواد مغذی در معده افزایش می‌یابد.

تخم کتان سرشار از فیبر محلول و نامحلول است و باعث سم زدایی روده بزرگ،‌ کاهش چربی و کاهش میل به خوردن قندها می‌شود. انسان باید روزانه ۳۰ تا ۴۰ گرم مواد غذایی سرشار از فیبر مصرف کند.

مو و پوستی سالم

اگر به‌دنبال داشتن ناخن‌هایی زیباتر و پوست و مویی سالم‌تر هستید، روزانه دو قاشق غذاخوری تخم کتان یا یک قاشق غذاخوری روغن کتان را در برنامه‌ی غذایی خود قرار بدهید.

آلفا لینولنیک اسید (ALA) موجود در تخم کتان با فراهم کردن چربی‌های ضروری در کنار ویتامین های گروه B موجب کاهش خشکی پوست و مو و پوسته‌پوسته شدن آنها می‌شود. همچنین مصرف تخم کتان می‌تواند در کاهش علائم آکنه و بهبود اگزما و روزاسه مفید باشد. کمک به سلامت و مراقبت از چشم و جلوگیری از خشکی چشم از دیگر خواص تخم کتان است.

مصرف روغن تخم کتان نیز به‌واسطه‌ی غلظت بالای چربی‌های ضروری گزینه‌ی مناسبی برای‌تان است. خوردن روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری روغن تخم کتان می‌تواند به حفظ سلامتی پوست و مو کمک کند. همچنین می‌توانید با ترکیب کردن این روغن با روغن‌های ضروری دیگر، مرطوب‌کننده‌های طبیعی و مفیدی برای خودتان بسازید.

کاهش وزن

براساس مطالعه‌ای که در «Journal of Nutrition» به چاپ رسید، یکی از خواص تخم کتان و نیز یکی از فواید گردو، احتمالا جلوگیری از چاقی و کمک به کاهش وزن است. چون کتان سرشار از چربی های سالم و فیبر است، پس می‌تواند فرد را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد و این امر موجب کاهش کالری دریافتی فرد می‌شود. با توجه به این خواص می‌توانید برای کاهش وزن روزانه دو قاشق غذاخوری پودر تخم کتان را به سوپ، سالاد یا هر غذایی که مصرف می‌کنید، اضافه کنید.

کاهش کلسترول

براساس یافته‌های چاپ‌شده در مجله‌ی «Nutrition and Metabolism»، افزودن تخم کتان به رژیم غذایی می‌تواند در کاهش سطح کلسترول خون مؤثر باشد. فیبر محلول تخم کتان می‌تواند چربی و کلسترول را در دستگاه گوارش به دام بیندازد و مانع از جذب آنها شود. صفرا در کیسه‌ی صفرا و از کلسترول ساخته می‌شود. فیبر محلول صفرا را به دام می‌اندازد و با دفع صفرا توسط دستگاه گوارش، بدن مجبور به تولید صفرای بیشتری می‌شود. برای این کار بدن باید مقدار بیشتری کلسترول مصرف کند و نتیجه‌ی این امر پایین آمدن کلسترول خون است.

تخم کتان فاقد گلوتن است

تخم کتان می‌تواند جایگزین طبیعی برای غلاتی باشد که حاوی گلوتن هستند. بنابراین تخم کتان برای کسانی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند یا به گلوتن حساسیت دارند،‌ گزینه‌ی بسیار مناسبی است. همچنین تخم کتان با دارا بودن مقدار بالایی امگا۳ جایگزین مناسبی برای کسانی است که به غذاهای دریایی حساسیت دارند.

تخم کتان به واسطه‌ی نداشتن گلوتن می‌تواند در تهیه‌ی مواد غذایی بدون گلوتن نیز به‌کار گرفته شود.2

محافظت دربرابر سرطان 

مصرف تخم کتان ممکن است بتواند به فرد برای مقابله و محافظت از خود در برابر سرطان هایی از جمله سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ (کولون) و سرطان پستان کمک نماید. بنظر می رسد تخم کتان بتواند در پیشگیری از رشد سلول های سرطانی کمک کرده و همچنین می تواند جلوی ایجاد رگهای خونی جدید توسط تومورها را بگیرد. یکی از تحقیقات جدید نشان داده که تخم کتان یک خوراکی ایمن بوده و به فرد در مقابله با سرطان پروستات کمک می نماید.

پیشگیری از گر گرفتگی 

نتایج یکی از تحقیقاتی که درباره تخم کتان انجام شده نشان می دهد که تخم کتان می تواند از گرگرفتگی در زنان یائسه پیشگیری کرده و همچنین تاثیرات خوبی برروی سلامت عمومی آنها نیز داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که روزانه 40 گرم تخم کتان مانند مانند درمان هورمونی برای بهبود گرگرفتگی و عرق کردن های شبانه مفید بوده و همچنین برای بهبود یبوست نیز مفید است.

بهبود قندخون 

مدارک نشان می دهند که مصرف روزانه تخم کتان به مردان و زنان چاق که در مرحله پیش از دیابت هستند برای پایین آوردن قند خون کمک می کند.

بهبود عملکرد کلیه 

مدارک نشان میدهند که تخم کتان در افراد مبتلا به بیماری لوپوس باعث بهبود عملکرد کلیه ها می شود. بااینحال درصورتیکه مبتلا به بیماری لوپوس هستید قبل از مصرف تخم کتان با پزشکتان مشورت نمایید.

توجه داشته باشید که هنوز نیاز به تحقیقات بیشتر و جامع تری درباره تاثیر تخم کتان برروی بیماری های قلبی، سرطان، پوکی استخوان و دیابت لازم می باشد.3

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.chetor.com
3.www.asriran.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها