خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آشنایی با خواص بی نظیر بیدمشک

دانلود کتاب های امتحان شده

آشنایی با خواص بی نظیر بیدمشک

آشنایی با خواص بی نظیر بیدمشک

بیدمشک گیاه دارویی و از گروه درختان بید است. پوست، برگ و گل‌های این گیاه خواص دارویی بی نظیری دارند و برای درمان بسیاری ازبیماری‌ها در طب سنتی از این گیاه استفاده می‌شود. برای آشنایی با خواص بیدمشک، نحوه مصرف و عوارض این گیاه با ما همراه باشید.


آشنایی با خواص بی نظیر بیدمشک

بیدمشک چیست؟

بیدمشک گیاهی است ملین و تقویت کننده قلب ،اعصاب و محرک قوای جنسی. این گیاه داروئی دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می دهد.
 

محیط زیست

بیدمشک بومی منطقه اروپا و آسیای غربی و آسیای مرکزی است.

بیدمشک منطقه کاملا سایه را تحمل نمی کند و اغلب در زمین های باز، در حاشیه های جنگل یا جنگل های خلوت و در امتداد سواحل، رودخانه ها، دریاچه ها و جاده ها رشد می کند.
 

توضیحات

بیدمشک درختچه ای برگدار یا درخت کوچکی است که متعلق به خانواده بید مشک Salicaceae است.

بیدمشک می تواند تا 10 متر (33 فوت ) رشد کند با تاج های عریض و تنه بزرگ تا یک متر. تنه و شاخه ها دارای پوست های خاکستری رنگی و چوب سخت زرد و قرمز هستند.

برگ نسبتا بزرگ، سبز و طولی 3 تا 12 سانتیمتر است. شکوفه بیدمشک قبل از اینکه شاخ و برگ در ماه آوریل یا مه ظاهر شود. گل ها به صورت نقره ای هستند و گل های بیدمشک ماده و نر را در درختان جداگانه رشد می دهند.

پس از گل دهی، گل های ماده کپسول سبز و مویی را تشکیل می دهند که حاوی دانه های کوچک متعددی است که در موها قرار دارد. اندازه کوچک دانه ها همراه با موها در پراکندگی کمک می کند. دانه ها نیاز به جوانه زنی دارند.
 

استفاده از قطعات گیاهی

عمدتا پوستی است که از نظر پزشکی استفاده می شود. جوانه ها، گل های بیدمشک جوان، شاخه های تازه و برگ ها می توانند خورده شوند.1

آشنایی با خواص بی نظیر بیدمشک

عناصر و مواد فعال بیدمشک

پوست بیدمشک حاوی سالیسیلات‌ها در مقادیر مختلف و به طور متوسط حدود ۵ روز در پوست تازه است. پوست همچنین حاوی مقدار زیادی تانن است. برگ حاوی فلاونوئید‌ها مانند روتین، سیناروزید، کورستین و لووتولین است.

مهم‌ترین مواد دارویی موجود در بیدمشک عبارتند از فنول گلیکوزید (سالیسیلات) سالیکورتین و سالیسیان. سالیکورتین یا در گیاه یا پس از مصرف آن به سالیسیل هیدرولیز می‌شود و سالیگنین به الکل سالیسیلی تبدیل می‌شود.

سالیگنین در جریان خون جذب می‌شود و در کبد به اسید سالیسیلیک تبدیل می‌شود. اسید سالیسیلیک از دارو‌های شناخته شده ضد درد (آسپیرین) است. بیدمشک در طب سنتی استفاده می‌شود.

این واقعیت که دارای خواص ضد درد و ضد تب است، قبلا توسط فیلسوفان یونان باستان، شناسایی شده بود. خواص دارویی پوست بیدمشک در دوره‌های قرون وسطی در بسیاری از نقاط اروپا شناخته شده بود و به طور معمول برای سردرد و درد دندان استفاده می‌شد.

بیدمشک گیاهی ملین و تقویت‌کننده قلب، اعصاب و محرک قوای جنسی است. این گیاه دارویی دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می‌دهد. جوشانده برگ یا پوست درخت بیدمشک سبب دفع انگل‌ها و کرم‌های معده و روده می‌شود.

بیدمشک تقویت‌کننده دستگاه عصبی بوده و جوشانده برگ آن با عسل اعصاب را آرام می‌کند. همچنین عرق بیدمشک، آرامبخش و خواب‌آور است. جوشانده گل بیدمشک همراه با شکر، ناراحتی‌های عصبی، افسردگی، درد‌های عصبی و روماتیسمی را بهبود می‌بخشد

عرق بیدمشک مقوی قلب بوده و برای حفظ سلامتی آن بسیار مناسب و موثر است و همچنین باعث کاهش تب می‌شود و خاصیت تب‌بر دارد.2
 

طبع و مضرات بیدمشک

عرق بیدمشک قند خون را پایین می‌آورد و نوشیدن آن بدون مواد شیرین کننده به مقدار قابل توجهی قند خون را کاهش می‌دهد، کودکان کمتر از دو سال نیز بایستی در مصرف این عرق احتیاط کنند.
 

طبیعت بیدمشک

طبیعت بیدمشک معتدل است.

درباره مصرف عرق بیدمشک در حاملگی گفته شده که زنان باردار یا شیرده مجاز به مصرف عرق بیدمشک نیستند.2

آشنایی با خواص بی نظیر بیدمشک

۱۱ مورد از خواص بیدمشک

ترکیبات موجود در بیدمشک خواص دارویی بی شماری به این گیاه بخشیده‌اند، برخی از خواص بیدمشک عبارتند از:
 

۱. کاهش تب

بیدمشک خاصیت ضدالتهابی دارد و تب و درجه حرارت بدن را کاهش می‌دهد. برای بهره‌مندی از خواص بیدمشک، کافی است یک قاشق مرباخوری گرد پوست بیدمشک را در ۲۰۰ گرم آب سرد به مدت ۸ ساعت بخیسانید، سپس آن را صاف کنید.

نوشیدن ۳ پیمانه از این نوشیدنی به درمان تب کمک می‌کند. از آنجایی که بیدمشک طعم تلخی دارد، می‌توانید این نوشیدنی را همراه با کمی عسل میل کنید.
 

۲. درمان بی خوابی

برگ و گل بیدمشک خاصیت آرامبخشی دارند و شما را از شر بی خوابی‌های شبانه خلاص می‌کنند. برای درمان بی خوابی شبانه ۵۰ گرم برگ یا گل بیدمشک خشک شده را به یک لیتر آب جوش اضافه کنید و به مدت دو دقیقه بجوشانید، ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد، سپس آن را صاف کنید. هر روز قبل از وعده‌های اصلی غذا یک لیوان از این دمنوش میل کنید.
 

۳. درمان جوش صورت

جوش صورت از مشکلات شایع پوستی است که در اثر تغییرات هورمونی، استرس، عفونت و … به وجود می‌آید. بیدمشک یکی از گیاهان توصیه شده برای درمان جوش‌های صورت است.

خواص بیدمشک برای درمان جوش‌های صورت را می‌توان به خاصیت ضدباکتریایی، ضدعفونی کنندگی و ضدالتهابی آن نسبت داد.

همچنین مصرف موضعی بیدمشک به درمان جوش کمک می‌کند، برای این کار خاکستر بیدمشک را با کمی سرکه و عرق آویشن مخلوط کنید و روی جوش‌ها قرار دهید.
 

۴. تقویت سیستم گوارشی

از دیگر خواص بیدمشک می‌توان به تقویت سیستم گوارشی و افزایش اشتها اشاره کرد. همچنین جوشانده برگ یا پوست درخت بیدمشک نقش موثری در درمان کرم‌های معده، دفع انگل، سوزش سردل و مسمومیت‌های غذایی و درمان اسهال دارد.
 

۵. تقویت اعصاب

زندگی پر استرس در عصر ما، باعث شده بسیاری از افراد ناراحتی‌های اعصاب و افسردگی را تجربه کنند. گیاهان دارویی نقش موثری در کاهش استرس و تقویت دستگاه عصبی دارند. بیدمشک یکی از گیاهان دارویی آرامبخش است که مصرف جوشانده برگ یا گل آن همراه با کمی عسل یا شکر به درمان ناراحتی‌های عصبی کمک می‌کند.
 

۶. تسکین درد

خواص بیدمشک برای تسکین درد در طب سنتی ثابت شده است. پوست بیدمشک یک منبع طبیعی از اسیدسالسیلیک است، این ترکیب برای ساخت دارو‌های ضددرد مانند آسپرین به کار می‌رود. از این گیاه می‌توانید برای تسکین سردرد، دندان درد، کاهش درد و التهاب ناشی از آرتروز و بیماری‌های روماتیسمی استفاده کنید.
 

۷. درمان سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا در برخی مواقع بدون علامت است، اما در صورتی که این سنگ‌ها به طرف خارج کیسه صفرا حرکت کنند، باعث ایجاد درد و عفونت می‌شوند. گفته می‌شود دم کرده برگ بید مشک به دفع سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند.

۲۵ گرم گل بیدمشک خشک شده را همراه با یک لیوان آب جوش داخل قوری بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید، سپس آن را صاف کرده و بعد از غذا میل کنید. نوشیدن این دمنوش به مدت ۱۰ روز به درمان سنگ صفرا کمک می‌کند.
 

۸. جدا شدن زالو از حلق

چسبیدن زالو در حلق و یا اطراف آن نادر و دور از ذهن به نظر می‌رسد، اما در صورت بروز این مشکل غرغره کردن عصاره برگ درخت بیدمشک باعث جدا شدن زالو می‌شود و این مشکل را برطرف می‌کند.
 

۹. کاهش علائم یائسگی

گرگرفتگی و تعرق شبانه از علائم رایج یائسگی هستند، مصرف جوشانده بیدمشک به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد می‌تواند این علائم را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد.
 

۱۰. درمان زگیل

گفته می‌شود، مصرف موضعی بیدمشک می‌تواند به درمان زگیل پوستی کمک کند. برای این کار بیدمشک را با سرکه ترکیب کنید و روی زگیل قرار دهید، البته بهتر است قبل از این کار با پزشک مشورت کنید.
 

۱۱. درمان ورم طحال

طحال بخش جدایی ناپذیر سیستم ایمنی بدن است و وظیفه تولید و حذف سلول‌های خونی را در بدن بر عهده دارد. در برخی مواقع عفونت، بیماری‌های خونی و یا مشکلات ژنتیک باعث بزرگ شدن طحال می‌شود، که اصطلاحا به آن ورم طحال گفته می‌شود.

برای درمان ورم طحال ۳۰ گرم برگ درخت بیدمشک را در یک لیتر آب بجوشانید و هر روز صبح و عصر یک لیوان از این جوشانده میل کنید.3

آشنایی با خواص بی نظیر بیدمشک

نحوه مصرف بیدمشک

برای بهره‌مندی از خواص بیدمشک می‌توانید آن را مطابق با یکی از روش‌های زیر مصرف کنید:
 

جوشانده

۳۰ الی ۶۰ گرم پوست این گیاه را در یک لیتر آب دم کرده و قبل از هر وعده غذایی یک لیوان میل کنید.
 

عرق بیدمشک

عرق بیدمشک اسانسی است که از گیاه بیدمشک گرفته می‌شود، برای بهره‌مندی از خواص آن قبل از هر وعده غذایی یک استکان میل کنید. از عرق بیدمشک برای تهیه شربت هم می‌توان استفاده کرد.
 

مصرف موضعی

مصرف موضعی بیدمشک به ترمیم پوست و محافظت از آن کمک می‌کند.3

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.yjc.ir
3.www.setare.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها