خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آشنایی با خواص درمانی پنیرک

دانلود کتاب های امتحان شده

آشنایی با خواص درمانی پنیرک

آشنایی با خواص درمانی پنیرک

گیاه پنیرک که به سبزی توله معروف است دارای فواید بی شمار زیبایی و دارویی می باشد. قسمت مورد استفادهٔ پنیرک برگ و گل آن می‌باشد. البته در اکثر نواحی، گل پنیرک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ایران، گل‌های بنفش رنگ خشک شدهٔ آن بصورت چای مورد استفاده قرار می گیرند.


آشنایی با خواص درمانی پنیرک

مشخصات برگ پنیرک

پنیرک با نام علمی “Malva sylvestris” که در عربی خبازی نامیده می‌شود گیاهی علفی یکساله، دوساله و یا به ندرت چندساله است.

به صورت خودرو، در بسیاری از نقاط می‌روید و برای استفاده نیز کشت می‌گردد. ارتفاع این گیاه متفاوت است و به شرایط اقلیمی محل رویش بستگی دارد و بین ۵۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر می باشد. قسمت پایین ساقه (پای ساقه) کم و بیش چوبی است. ریشه پنیرک کم و بیش منشعب، مخروطی شکل، مستقیم و ضخامت آن ۱/۵ تا ۲/۵ سانتیمتر است.

برگ ها بر روی ساقه به طور متناوب قرار دارند. دمبرگ و پهنک این گیاه کرک دار است. گل ها صورتی رنگ است که از زاویه بین برگ ها و ساقه ظاهر می شوند.

کاسبرگ ها رگه دار و بنفش رنگ هستند. میوه پنیرک مسطح و ده قسمتی است. بذر پنیرک لوبیایی شکل و قهوه ای رنگ است. 1
 

برگ پنیرک و ترکیبات آن

گفته شده است که در برگ پنیرک هشت دهم درصد موسیلاژ و مقداری هم تانن و فلانوئید موجود می باشد.
 

روش و اندازه مجاز مصرف برگ پنیرک

پنج گرم برگ پنیرک را در یک لیوان آب سرد بریزید و به تایم پنج دقیقه بجوشانید و یا همین مقدار از برگ پنیرک را در یک لیوان آب جوش بریزید و بعد از گذشت پانزده دقیقه آن را صاف کنید و میل بفرمایید. از این دم نوش در روز سه الی چهار بار می توان استفاده کرد. در ضمن اگر در هربار مصرف کمی عسل به آن بیفزایید، خواص آن چند برابر می شود. 3

آشنایی با خواص درمانی پنیرک
 

شرایط نگهداری و پرورش پنیرک

 

آبیاری

این گیاه در طول رویش به آب فراوان نیاز دارد.
 

نور

این گیاه در طول رویش به درجه حرارت مناسب و نور زیاد نیاز دارد.
 

خاک

خاک هایی که این گیاه در آن کشت می شود باید ضخامت زیادی داشته باشد. از آن جا که این گیاه به اکثر علف کش ها حساس است باید آن را با گیاهانی به تناوب کشت کرد که مانع گسترش علف های هرز شوند، از این رو گیاهان وجینی گیاهان مناسبی برای تناوب کاشت با پنیرک هستند.
 

کوددهی

پنیرک در طول رویش به مقادیر متوسطی ازت، اکسید پتاس و اکسید فسفر نیاز دارد.
 

تکثیر

تکثیر این گیاه از طریق کشت بذرهای آن صورت می گیرد. 1
 

فایده های جوشانده پنیرک

اگر هریک از مشکلات و عارضه های زیر را دارا هستید، از خواص پنیرک به طریقی که در ادامه این مطلب ذکر شده است، بهره مند شوید:

از جوشانده پنیرک برای درمان سرفه، اسهال خونی و عفونت های مثانه استفاده می شود.

برای اشخاصی که از تنبلی روده و معده و یبوست رنج می برند، می توان از دم کرده پنیرک استفاده نمود.

از جوشانده پنیرک برای درمان برونشیت و استفراغ و بر طرف کردن سوزش مجاری ادراری می توان بهره گرفت.

جوشانده پنیرک را اگر در دهان و گلو غرغره کنید مخاطی که سبب تحریک گلو می شوند را رفع و درد گلو را تسکین می دهد.

استفاده از پنیرک در رفع جوش های پوستی صورت و برطرف کردن سوختگی نیز به شکل لوسیون موثر می باشد.

هندیان از پنیرک به عنوان یک گیاه نرم کننده و لعابدار استفاده می کنند، به این شکل که ۳۰۰ گرم برگ پنیرک را در یک لیتر آب می جوشانند و به عنوان مسکن می نوشند.

از جوشانده برگ پنیرک به صورت کمپرس گرم و حمام برای برطرف کردن ورم چشم، درمان بواسیر و بعضی تومورها استفاده می شود.

گل و برگ پنیرک را در نیم لیتر آب بجوشانید و به صورت لوسیون از این محلول بر روی پوست خود بمالید تا از تاثیرات نرم کنندگی آن شگفت زده شوید.

اگر دچار آفتاب سوختگی شدید، ۵۰۰ گرم گل یا ریشه پنیرک را در یک لیتر آب بجوشانید و این محلول را به آرامی بر روی پوست آفتاب سوخته قرار دهید.

خوب است بدانید که جوشانده و دم کرده پنیرک در درمان سردرد شدید یک طرفه، دل پیچه، ورم لوزه، درد گلو و آنژین کاربرد دارد.
 

نکته پایانی

برای بهره مند شدن از خاصیت پنیرک این گیاه را بیشتر از پنج دقیقه نجوشانید و بعد از این عمل گل های پنیرک را خوب فشار دهید تا تمام موسیلاژ آن خارج شود و بعد تفاله آن را دور بریزید.

آشنایی با خواص درمانی پنیرک
 

فواید روغن پنیرک

 

ضد التهاب

روغن پنیرک به دلیل داشتن خواص ضد التهابی برای تسکین گزش حشرات، آفتاب سوختگی، خارش پوست و… بسیار مفید است و در صورتی که به دنبال روشی مفید جهت درمان این نوع مشکلات پوستی نباشید امکان ایجاد عفونت وجود دارد بنابراین از این روغن استفاده کنید.
 

درمان سنگ کلیه

امروزه بسیاری از افراد از داشتن سنگ کلیه رنج می برند که طبق تحقیقات انجام شده این روغن یک روش عالی و مفید برای درمان سنگ کلیه به شمار می رود بنابراین می توانید روغن پنیرک را با چند داروی گیاهی ترکیب کرده و برای درمان سنگ کلیه از آن استفاده نمایید تا شاهد رفع درد آن باشید.
 

درمان بی خوابی

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که دچار بی خوابی می شوید و پس از رفتن به رختخواب ساعات زیادی را بیدار هستید بهتر است از روغن پنیرک استفاده کنید زیرا، این روغن دارای ترکیبات تسکین دهنده ای می باشد که به داشتن خوابی راحت و با آرامش به شما کمک می کند بنابراین، بهتر است برای درمان بی خوابی قبل از خوابیدن با روغن پنیرک شقیقه هایتان را ماساژ دهید و یا بخار این روغن را تنفس کنید.
 

کاهش چین و چروک

روغن پنیرک نقش مهمی در سلامت پوست ایفا می کند و جهت کاهش چین و چروک می توانید از این روغن استفاده کنید بنابراین، این روغن را بر روی پوست تان ماساژ دهید تا باعث کاهش چین و چروک و سفت شدن پوست تان شود و همچنین به مرطوب شدن پوست نیز کمک می کند.
 

درمان مشکلات پوستی

بروز جوش و آکنه یکی از مشکلات پوستی بسیار رایج در بین اکثر نوجوانان و جوانان است که با استفاده از روغن پنیرک می توانید از شر این گونه مشکلات خلاص شوید فقط کافی است، چند قطره از این روغن را بر روی محل مورد نظر ماساژ دهید، این روغن به سطح پوست نفوذ کرده و سبب ترمیم سلول های پوستی آسیب دیده می شود. 2
 

مضرات پنیرک

استفاده از گیاه پنیرک برای زنان در دوران بارداری ممنوع است، همچنین زیاده‌روی در مصرف پنیرک باعث بهم ریختن معده‌های ضعیف می‌شود.

افرادی که سابقه آلرژی به گیاهان دارویی دارند باید در مصرف پنیرک احتیاط نمایند.

بیماران مبتلا به دیابت و یا افرادی که بدنشان به تغییرات قند خون حساسیت نشان می دهد، باید با توجه بیشتری این گیاه را مصرف نمایند، زیرا ممکن است سبب کاهش قند خون گردد. 3

پی نوشت:
1.www.nazboo.com
2.www.arga-mag.com
3.www.delgarm.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها