خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آشنایی با خواص و مضرات رازیانه

دانلود کتاب های امتحان شده

آشنایی با خواص و مضرات رازیانه

آشنایی با خواص و مضرات رازیانه

رازیانه از گیاهان دارویی است که طبع گرم و خشکی دارد. در طب سنتی ایران، از آن به گیاه ضدبلغم و صفرا یاد می‌شود. چون گیاه بسیار گرمی است. اگر بخواهید از خواص رازیانه برای مسهل بودن آن بهره‌مند شوید، باید آن را با ماده‌ای مصرف کنید که حرارت گیاه را کم کند و بهترین گزینه ما برای همراهی با آن سکنجبین و عسل است.


آشنایی با خواص و مضرات رازیانه

رازیانه چیست؟

رازیانه یک گیاه دارویی است که طبع گرم و خشکی دارد. در طب سنتی ایران، از آن به گیاه ضدبلغم و صفرا یاد می‌شود. چون گیاه بسیار گرمی است. اگر بخواهید از خاصیت مسهل بودن آن بهره‌مند شوید، باید آن را با ماده‌ای مصرف کنید که حرارت گیاه را کم کند و بهترین گزینه ما برای همراهی با آن سکنجبین و عسل است.

قسمت‌های مورد استفاده این گیاه عبارتند از: بذر، برگ و ریشه. مقدار مصرف روزانه رازیانه، به طور متوسط حداکثر 5 گرم یا یک تا سه استکان عرق آن توصیه می‌شود و برای اینکه نتیجه درمان مشخص شود و گیاه خواص درمانی خود را به جای بگذارد، حداکثر 40 روز زمان نیاز دارد.1
 

ارزش غذایی رازیانه

یک پیاز متوسط رازیانه حاوی ۷۲ کالری، ۳ گرم پروتئین و ۱۷ گرم کربوهیدرات است. در صورتی که مقدار ناچیزی چربی دارد و به هیچ عنوان کلسترول ندارد. رازیانه فیبر خیلی بالایی دارد. هر پیاز آن ۷ گرم فیبر خوراکی دارد که در واقع ۲۸٪ نیاز روزانه‌ی هر فرد است. اکثر افراد از کمبود فیبر در بدن رنج می‌برند.

بنابراین اگر پیاز رازیانه را به سبد خوراکی خود اضافه کنید، می‌توانید فیبر مورد نیاز بدن‌تان را تأمین کنید. هر پیاز رازیانه ۹۶۹ میلی‌گرم پتاسیم هم دارد که ۲۷٪ نیاز روزانه‌ی بدن را رفع می‌کند. پتاسیم به کاهش فشار خون کمک می‌کند و سطح مایعات بدن را متعادل نگه می‌دارد.

از خواص رازیانه می‌توان به مقدار بالای ویتامین سی آن نیز اشاره کرد. رازیانه در هر پیاز خود ۲۸ میلی‌گرم ویتامین سی دارد که معادل نیمی از نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین است. ویتامین سی یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب است. آنتی‌اکسیدان سیستم ایمنی بدن را تقویت و روند کهولت سن را کند می‌کند.

البته رازیانه به جز ویتامین سی، سایر ویتامین‌ها مانند ویتامین A، B6، K و اسید فولیک هم دارد. داشتن سایر مواد معدنی مثل آهن، کلسیم، مس، زینک و سلنیم هم از خواص رازیانه به حساب می‌آید.2
 

چگونه رازیانه را انتخاب و مصرف کنیم؟

رازیانه بافت تُردی دارد و طعم آن مانند شیرین‌بیان است. اگر طعم آن را دوست داشته باشید می‌توانید به عنوان طعم‌دهنده در هر غذایی از آن استفاده کنید. اگر قصد خرید پیاز رازیانه را دارید، پیازی انتخاب کنید که کاملا سفت و قسمت تحتانی آن کاملا سفید باشد.

پیازهایی که قهوه‌ای رنگ هستند یا لکه دارند را کنار بگذارید. ساقه‌ها هم که قطعا باید سفت در کنار هم باشند و پلاسیده نشده باشند. پیاز رازیانه را چهار الی پنج روز می‌توانید در یخچال نگه دارید. بعد از آن هم پلاسیده می‌شود هم طعم خود را از دست می‌دهد.

همان‌طور که گفتیم، تمام بخش‌های گیاه رازیانه خوراکی هستند. بذر آن را هم معمولا خشک کرده و به‌عنوان ادویه در غذا استفاده می‌کنند.2
 

خواص رازیانه

 

تسهیل قاعدگی

از خواص رازیانه می‌توان به کاهش درد‌های دوران قاعدگی، بی‌نظمی‌های این دوران، عفونت و اختلالات هورمونی و… اشاره کرد. همچنین تقویت قوه هورمونی، تخمدان و ضد نفخ بودن از مهم‎ترین ویژگی‌های درمانی آن است.
 

کاهش علایم آزاردهنده یائسگی

به علت داشتن فیتو استروژن بالا، این گیاه می‌تواند دوره یائسگی را به تاخیر بیندازد و عوارض آن از جمله اختلال خواب، گر گرفتگی، خارش و خشکی واژن را کاهش‌دهد. بسیاری از خانم‎ها برای پیشگیری از یائسگی زودرس و کاهش علایم کلافه‌کننده آن از عرق این گیاه استفاده می‎کنند.
 

خواص رازیانه برای پوست و مو

تمام اجزای این گیاه، مثل دانه، ساقه و برگ، منبع ویتامین B و C هستند که سبب سنتز کلاژن و حفظ جوانی می‌شود. استفاده از روغن این گیاه بعد از اپیلاسیون باعث کاهش مو‌های زاید می‌شود همچنین تیرگی دور چشم‌ها را برطرف می‌کند. استفاده از دم کرده گیاه رازیانه روی پوست سر پس از حمام و آبکشی آن باعث جلوگیری از موخوره، ریزش و شوره مو می‌شود.
 

افزایش شیردهی

مصرف رازیانه در دوران شیردهی برای افزایش شیر مفید است. قطره‌های خوارکی آن در دسترس است که هیچ ضرری برای مادر و کودک ندارد.
 

تقویت و استحکام استخوان‌ها

با توجه به میزان کلسیم موجود در رازیانه، این گیاه به تقویت و استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. رازیانه حاوی منیزیم، فسفر و ویتامین K است که در کنار کلسیم مکمل خوبی برای استحکام استخوان‌هاست.
 

خاصیت ضد عفونی‌‎کننده

رازیانه نه تنها ضدعفونی کننده بلکه ضد ویروس، ضد باکتری و قارچ کش است. عفونت مجاری ادراری را از بین می‌برد و موجب تقویت قوه بینایی می‎شود، این گیاه خاصیت خلط آوری و ضد اسپاسم هم دارد.3
 

عوارض جانبی رازیانه برای همه افراد

 

1.از علل اصلی فتودرماتیت می باشد

ممکن است که این نام من برای شما جدید باشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ممکن است باعث ایجاد خارش های بدی شود. گاهی اوقات مصرف بیش از حد دانه های رازیانه ممکن است چنین شرایطی را برای شما فراهم کند.از دیگر نشانه های این بیماری درد، قرمزی و حتی در موارد شدیدتر، تب ، لرز و سردرد است.
 

2.تداخلات دارویی رازیانه

این گیاه را با داروهای دیگر همزمان مصرف نکنید. بخصوص در کودکان که خیلی سریع تر علائم بدی را بروز می دهند.به طور مثال کسی که از داروهای مربوط به اختلالات تشنج و یا صرع استفاده می کند، باید از مصرف این گیاه نیز اجتناب کند که ممکن است علائم این بیماری را بیشتر و شدیدتر کند.
 

3.علل thrlarche رشد بسیار زود هنگام سینه در زنان

یک بیماری است که سبب رشد سینه در زنان بسیار قبل تر از دوران بلوغ میشود. چای رازیانه یکی از عوامل اصلی بیماری است و یا باعث تشدید آن می شود.
 

4. رازیانه علل بیماری درماتیت

درماتیت نوعی بیماری پوستی است که یکی از علائم حاد آن، التهاب پوست میباشد. روغن دانه های رازیانه نیز باعث تشدید علائم آن میشود.
 

5.آلرژی و حساسیت برخی افراد به رازیانه

دانه های مغذی رازیانه گاهی اوقات موجب ایجاد آلرژی می شود. افرادی که به این گیاه حساسیت دارند، دارای علائمی مانند گرفتگی شکم، خس خس کردن سینه و غیره نیز می باشند.
 

6. رازیانه ممکن است باعث سرطان پستان شود

در کل، گزارش هایی وجود دارد که نشان میدهد رازیانه به طور مستقیم بر روی بافت پستان تأثیر می گذارد. اما همچنان هیچ شواهد روشنی برای اثبات آن وجود ندارد.
 

7.رازیانه باعث تحریک رحم زنان می شود

دانه های رازیانه نباید توسط زنان باردار مصرف شود، چرا که این دانه ها باعث تحریک رحم می شوند و حتی ممکن است باعث سقط جنین شوند.

8. مهار کننده های آنزیم

از عناصر تشکیل دهنده این گیاه ستیوکروم است، که عمل متابولیسم دارو را انجام میدهد. از این بابت هرگونه دارو های که توسط آنزیم متابولیزه می شوند، در برابر این گیاه، یک آسیب پذیر هستند و چنین داروهایی نباید همزمان مصرف شوند.
 

9. لاغری بیش از حد زنان با رازیانه

زنانی که قصد کاهش وزن و لاغری دارند بایستی از این دانه های گیاهی با احتیاط مصرف کنند چرا که رازیانه به طور طبیعی یک لاغر کننده زنان است.
 

10. دیگر سمیت ها و مضرات روغن دانه رازیانه

بر روی DNA تاثیرات منفی دارند. همچنین یکی از عناصر آن که استراگده نامیده می شود، باعث ایجاد تومور در حیوانات شده است.بنابراین اگر شما یا هر کسی در اطرافتان از هرگونه بیماری های هورمونی، مانند سرطان رنج می برد، توصیه های پزشکی قبل از مصرف دارو ضروری است.
 

11. روغن دانه رازیانه مضر برای بیماران مشکل تنفسی

مصرف بیش از حد رازیانه در افرادی که ناراحتی تنفسی دارند باعث حمله های آسم میشود.
 

12. روغن دانه رازیانه باعث کاهش نیروی جنسی مردان می شود

از عوارض جدی مصرف بیش از حد رازیانه این است که احتمال کاهش نیروی جنسی در آقایان را موجب می شود.4

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.chetor.com
3.www.yjc.ir
4.www.namnak.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها