خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » آشنایی با گیاه سپستان و فواید آن

دانلود کتاب های امتحان شده

آشنایی با گیاه سپستان و فواید آن

آشنایی با گیاه سپستان و فواید آن

از مهمترین خواص سه پستان (Cordia myxa) برطرف نمودن گرفتگی صدا، نرم کردن سینه و ضدسرفه بودن است. در ادامه از سایر خواص سه پستان مطلع شوید.با ما همراه باشید.


آشنایی با گیاه سپستان و فواید آن

یک نوع آن میوه درشت دارد و هنگام رسیدن میوه، گوشت میوه از دانه آن جدا میشود. نوع دیگر میوه کوچک دارد و هنگام رسیدن گوشت میوه از دانه جدا نمی شود. این نوع از نوع اول شیرینیش بیشتر ولی ماده لعابی اش کمتر می باشد. در صورتی که نوع اول ماده لعابی بیشتر و شیرینی اش کمتر است.

میوه هر دو نوع خوشه ای شکل است و هنگام رسیدن زرد رنگ و پس از خشک شدن سیاه رنگ می شود.

بهترین نوع این گیاه در بحرین میروید و بلندی درخت آن به چند متر میرسد. ساقه درخت سفید رنگ و شاخه های آن سبز رنگ و برگ های آن مدور و بزرگ و کمی خشن می باشد. بیشتر میوه این درخت مصرف داروئی دارد. طبیعت آن معتدل است.

افرادیکه ریه هایشان خشک و خشن شده و سرفه های خشک میزنند و افرادی که تارهای صوتی شان ورم کرده و صدایشان گرفته و افرادی که عطش مفرد دارند می توانند میوه این گیاه را در دهان گذاشته و بمکند و یا خیسانده و از مایع آن کم کم بنوشند یا به هر دو طریق عمل کنند.

میوه سپستان در معالجه تبهای گرم مزاج صفراوی همراه داروهای دیگر بسیار مصرف میشود و در ناراحتی های روده ای که در اثر افراط در  نوشیدنی های گازدار و یا مصرف ادویه های تند حاصل شده اند و سایر خراش های دستگاه گوارش، خوردن لعاب سپستان یا اضافه کردن سپستان به داروهای دیگر بسیار مفید است.

قابل ذکر است که میوه گیاه سپستان به اندازه یک آلوی کوچکی است و در درون آن شیره‌ای لزج و بی مزه‌ است که کاربرد و فواید دارویی دارد و علیه سرفه سودمند می باشد در پزشکی سنتی از سپستان به عنوان ملین، خلط‌آور و نرم‌کننده (به ویژه در رفع گرفتگی صدا) استفاده می‌ نموده اند و مفید بوده است.

گیاه سپستان در نواحی گرم زمین میروید و در دو نوع می روید. یک نوع آن میوه درشت دارد و هنگام رسیدن میوه، گوشت میوه سپستان از دانه آن جدا میشود. نوع دیگر سپستان میوه کوچک دارد و هنگام رسیدن گوشت میوه از دانه سپستان جدا نمی شود.

بهترین نوع سپستان در بحرین میروید و بلندی درخت سپستان آن به چند متر میرسد. ساقه درخت سپستان سفید رنگ و شاخه های آن سبز رنگ و برگ های سپستان مدور و بزرگ و کمی خشن می باشد. بیشتر میوه سپستان مصرف داروئی دارد. طبیعت آن معتدل است.1

نحوه مصرف سپستان

میوه سه پستان پس از اینکه خشک می شود به بازار ارائه می گردد. این میوه خشک در نزدیکی آب مجددا رطوبت جذب می نماید و به شکل  حجیم و لزج در میآید. همچنین از میوه کال و نارس آن جهت آماده کردن ترشی استفاده میگردد و از میوه رسیده آن به صورت دم کرده مصرف می گردد. برای آماد کردن دم کرده سه پستان از 5 تا 30 عدد میوه که بستگی  به نیاز دارویی دارد، میتوان مصرف نمود.

در ادامه این مطلب به معرفی برخی از خواص گیاه سپستان می پردازیم.

خواص سپستان برای گلودرد

یکی دیگر از خواص این گیاه جهت درمان گلو درد می باشد بدین منظورمیوه، برگ و ریشه این گیاه سرماخوردگی، گلو درد و مشکلات سوء هاضمه را برطرف می نماید.

خواص سپستان جهت رفع سوزاک

پیش از اختراع آنتی بیوتیک ها کسانی که مبتلا به سوزاک می گردیدند همراه استفاده از داروی اصلی سوزاک که امروزه نیز برتری آن بردیگر داروها ثابت گردیده است برگ های تازه سپستان را شب در آب خنک خیس می نمودند و صبح آنرا کوبیده و عصاره اش را ناشتا میل می کردند و از لعاب آن می خوردند و از لعاب دانه آن هم با آب دزدک در لوله های ادرار وارد می نمودند در درمان سوزاک به داروی اصلی کمک می کرده است  اما داروی اصلی سوزاک های کهنه داروئی می باشد که با آبلیمو و تخم مرغ تهیه می گردد.

خواص سپستان جهت درمان تب

میوه سپستان در درمان تبهای گرم مزاج صفراوی  با سایر داروها بسیار توصیه می گردد. 

خواص سپستان جهت رفع سرفه

برای کاهش سرفه از دم کرده گیاه سپستان مصرف نمایید.کسانی  که ریه هایشان خشک و خشن گردیده و سرفه های خشک می کنند و اشخاصی  که تارهای صوتی شان باد نموده و صدایشان گرفته و افرادی که مرتب تشنه می گردند می توانند میوه این گیاه را در دهان قرار داده ومک بزنند و یا خیسانده و از مایع آن کم کم میل نمایند یا به هر دو روش مصرف کنند.2

بهبود بیماری روده

افرادی که به دلیل مصرف بیش از حد ادویه‏‌های ‎تند، مشروبات گازدار و یا مشربات الکی به ناراحتی روده مبتلا می‎شوند، می‎توانند سپستان مصرف کنند. این ماده خوراکی به دلیل حالت موسیلاژی یا لعابی که دارد می‎تواند خراش‏‌های ‎دستگاه گوارش را درمان کند. همچنین مصرف میوه سه پستان به دلیل ملین بودن باعث افزایش مخاط روده بزرگ شده و از راه‌های درمان خانگی یبوست محسوب می‌شود. از سوی دیگر مواد مضر و زائد بدن هم به راحتی از طریق روده بزرگ دفع می‎شود. وجود چندین نوع آنتی اکسیدان در این ماده به درمان عفونت و ناراحتی‏های ‎روده کمک می‎کند.

درمان زخم و سردرد

سه پستان به دلیل خاصیت آنتی بیوتیکی، از ایجاد التهاب و عفونت در زخم جلوگیری می‎کند. همچنین لعاب‏های ‎موجود در میوه و برگ پستانک درمان زخم را سرعت می‎بخشد. اگر برگ‏های ‎پودر شده این گیاه را مصرف کنید، به رفع سردردهای مزمن کمک خواهد کرد.

سلامت کبد

یکی دیگر از مزیت ها و خواص سه پستان تاثیر آن روی سلامت کبد است. از آنجا که این ماده غذایی فاقد کالری و چربی است، هیچ فشاری به کبد وارد نمی‌کند. از سوی دیگر به دلیل خاصیت ادرارآور بودن به افزایش تعداد دفعات ادرار کمک می‎کند. در نتیجه مواد زائد و مضری که در کبد تجمع کرده، به سمت کلیه و سپس مجاری ادراری هدایت می‎شود. با مصرف چند بار از این ماده خوراکی کبد پاک و تصفیه می‎شود.

شفافیت پوست

اگر به طور مرتب این گیاه دارویی را مصرف کنید، بعد از مدتی خون تصفیه می‎شود. دلیل وجود جوش و آکنه بر روی پوست، وجود مواد مضر و زائد در خون و کبد است. اما زمانی که خون و کبد تصفیه و پاکسازی می‎شود، این مواد از بدن دفع می‎شود. در نتیجه پوست زیباتر و شفاف تری خواهید داشت.

رفع تشنگی

اگر چه تشنگی برای بدن مفید است. به خصوص در فصول گرم سال که بدن به آب بیشتری احتیاج دارد. اما در زمان‏‌های ‎خاص که نباید تشنه شوید (برای مثال در ماه رمضان) مصرف این گیاه می‎تواند مفید واقع شود.

کمک به روند کاهش وزن

یکی دیگر از خواص سه پستان کمک به روند کاهش وزن است. در واقع این گیاه و بخصوص نوع درشت آن فاقد چربی و مواد قندی است. کالری زیادی ندارد و باعث افزایش وزن نمی شود. از سوی دیگر به دلیل خاصیت ادرارآور بودن و تعریق زیاد به خروج کلسترول و قند اضافه از بدن کمک‏ می‎‎کند.

از بین بردن کرم روده و معده

کرم روده و معده بیماری است که تنها با مصرف دارو از بین‏ می‎‎رود. اما سه پستان به دلیل خاصیت آنتی بیوتیکی و ضدباکتریایی‏ می‎‎تواند به درمان کرم معده و روده هم کمک کند. برای اینکه نتیجه بگیرید‏ می‎‎توانید صبح عصاره برگ گیاه سه پستان را صبح ناشتا میل کنید.

همچنین اگر به صورت ناشتا میوه آن را بخورید، باعث دفع کرم روده و معده‏ می‎‎گردد. با این روش اگر به سوء هاضمه یا یبوست هم مبتلا هستید،درمان‏ می‎‎شود.3

پی نوشت:
1.www.delgarm.com
2.www.saat24.news
3.www.angize.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها