خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » آغاز موج جدید حملات گسترده روسیه به شرق اوکراین+فیلم/آسوشیتدپرس: نیروهای ارتش سوریه آماده جنگ در اوکراین هستند/ آمار جدید سازمان ملل درباره تعداد تلفات غیرنظامیان در جنگ اوکراین/ آغاز فاز دوم جنگ در دونباس

دانلود کتاب های امتحان شده

آغاز موج جدید حملات گسترده روسیه به شرق اوکراین+فیلم/آسوشیتدپرس: نیروهای ارتش سوریه آماده جنگ در اوکراین هستند/ آمار جدید سازمان ملل درباره تعداد تلفات غیرنظامیان در جنگ اوکراین/ آغاز فاز دوم جنگ در دونباس

آغاز موج جدید حملات گسترده روسیه به شرق اوکراین+فیلم/

بین الملل تابناکپنجاه و پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که تحولات و رویداد‌های زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

آسوشیتدپرس: نیروهای ارتش سوریه آماده جنگ در اوکراین هستند
۱۴۰۱/۰۱/۳۰ – ۱۴:۲۶

ولادیمیر پوتین در سفری به سوریه در سال ۲۰۱۷ از یک ژنرال سوری که لشکرش نقش مهمی در شکست شورشیان در جنگ داخلی طولانی مدت این کشور داشت، تمجید کرد. رئیس‌جمهوری روسیه به او گفت که همکاری این ژنرال با نیروهای روسی به “موفقیت‌های بزرگی در آینده” منجر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اکنون افراد عضو لشکر سهیل الحسن، این ژنرال سوری در میان صدها نیروی سوری که توسط روسیه آموزش دیده‌اند، حضور دارند و در جنگ اوکراین در کنار سایر نیروهای روسی می‌جنگند؛ از جمله این افراد می‌توان به سربازان سوری، شورشیان سابق و نیروهای کارکشته که سال‌ها در بیابان شام علیه افراطیون جنگیده‌اند، اشاره کرد.

گفته می‌شود تاکنون تنها عده کمی از این نیروهای سوری برای آموزش‌های نظامی به روسیه رفته‌اند. گرچه مقامات کرملین پیش از این مدعی شده‌ بودند که بیش از ۱۶ هزار فرم درخواست از خاورمیانه دریافت کرده‌اند، اما مقامات آمریکایی و فعالانی که وضعیت سوریه را رصد می‌کنند، ادعا کرده‌اند که هنوز تعداد کمی از این نیروها به جنگ اوکراین ملحق شده‌اند.

این در حالیست که تحلیلگران معتقدند هم زمان با اینکه روسیه “آماده حمله بعدی” خود می‌شود، این تعداد از نیروهای سوری ممکن است تغییر پیدا کند. آن‌ها باور دارند که نیروهای سوری در هفته‌های آینده مستقر خواهند شد. به خصوص پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ژنرال الکساندر دورنیکوف را که پیشتر فرماندهی ارتش روسیه در سوریه را به عهده داشت، به عنوان فرمانده جدید حمله روسیه به اوکراین منصوب کرد.

گرچه برخی‌ها سوالاتی درخصوص اینکه اعزام نیروهای سوری تا چه اندازه می‌تواند “موثر” باشد، مطرح می‌کنند اما ژنرال دورنیکوف “به خوبی” با نیروهای سوری که توسط روسیه آموزش دیده‌اند، آشناست.

یک فراری ارتش سوریه که اکنون تحلیلگر مسائل نظامی در ترکیه است، گفت: روسیه در حال آماده‌سازی یک جنگ بزرگتر در اوکراین است و نیروهای سوری احتمالا در این جنگ شرکت خواهند کرد.

رامی عبدالرحمان، مسئول دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا گفت: تاکنون ۴۰ هزار تن برای این جنگ ثبت‌نام کرده‌اند؛ ۲۲ هزار تن در ارتش روسیه و حدود ۱۸ هزار تن در گروه روسی موسوم به واگنر. روسیه به دنبال نیروهای کارکشته است. آن‌ها افرادی را که توسط ارتش خودشان آموزش ندیده‌اند، نمی‌خواهند.

فعالان و تحلیلگران سوری می‌گویند که روسیه نیروهای سوریه را برای شرکت در جنگ اوکراین استخدام می‌کند.

آغاز فاز دوم جنگ در دونباس
۱۴۰۱/۰۱/۳۰ – ۱۱:۰۰

اوکراین می‌گوید روسیه یک “تهاجم جدید پیش‌بینی‌شده” در شرق این کشور را آغاز کرده و صدای انفجار در سراسر خطوط مقدم به گوش می‌رسد و همچنین حملات در دیگر مناطق ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت، روسیه روز دوشنبه “نبرد دونباس” را در شرق آغاز کرده و “بخش بسیار بزرگی از کل ارتش روسیه اکنون روی این حمله متمرکز هستند.”

او در پیامی ویدیویی گفت: اهمیتی ندارد که آنها چه تعداد نیروی روسی را به آنجا بفرستند، ما مبارزه خواهیم کرد. ما از خودمان دفاع خواهیم کرد.

رئیس‌جمهوری اوکراین اظهار داشت: «می‌توانیم اعلام کنیم که نظامیان روسیه نبرد دونباس را که از مدتها پیش خود را برای آن آماده می‌کردند آغاز کردند.»

در همین حال «آندری یرموک» رئیس دفتر زلنسکی آن را “فاز دوم جنگ” خواند و به اوکراینی‌ها اطمینان خاطر داد که نیروهایشان می‌توانند جلوی این حمله را بگیرند. او گفت: به ارتشمان باور داشته باشید، ارتش خیلی قوی است.

این در حالیست که رسانه‌های اوکراینی از وقوع یک سری انفجارهای نسبتا قوی در امتداد خط مقدم در منطقه دونتسک خبر دادند و گزارش‌هایی از حملات خمپاره‌ای در مارینکا، اسلاویانسک و کراماتورسک وجود دارد. مقام‌های محلی اوکراین و رسانه‌های محلی همچنین گزارش دادند که صدای انفجارهایی در خارکیف در شمال شرق اوکراین، میکولائیف در جنوب و زاپروژیا در جنوب شرقی این کشور شنیده شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که فورا قادر به تایید این گزارش‌ها نیست.

«اولکسی دانیلوف» از مقام‌های امنیتی ارشد اوکراین گفت، نیروهای روس صبح دوشنبه تلاش داشتند تا تدابیر دفاعی اوکراینی‌ها “در طول خط مقدم مناطق دونتسک، لوهانسک و خارکیف” را در هم بشکنند.

با توجه به مقابله اوکراینی‌ها در شمال، مسکو حمله زمینی خود را دوباره روی دو استان شرقی موسوم به دونباس متمرکز کرده و همزمان حملاتی دوربرد به سایر اهداف از جمله در کی‌یف، پایتخت اوکراین دارد. دونباس نقطه کانونی کمپین روسیه علیه اوکراین بوده است. در همین حال وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، در طول شب صدها هدف نظامی در اوکراین را هدف قرار داده است.

رسانه آمریکایی: اوکراین از بمب‌ خوشه‌ای استفاده کرده‌ است
۱۴۰۱/۰۱/۳۰ – ۱۰:۵۹

رسانه آمریکایی نیویورک تایمز فاش کرد که نیروهای اوکراینی برای عقب راندن ارتش روسیه، یک روستای اوکراین را با استفاده از بمب‌های خوشه‌ای گلوله باران کرده‌اند.

به گزارش نیویورک تایمز، نیروهای اوکراینی در تلاش برای عقب راندن واحدهای نظامی روسیه از مواضع خود، روستای گوساروفکا را با استفاده از بمب‌های خوشه‌ای گلوله باران کردند.

این گلوله باران در ماه گذشته (مارس) اتفاق افتاده است.

گروه‌های بین المللی حقوق بشر پیشتر روسیه را به استفاده از این بمب‌های ممنوعه در این منطقه متهم کرده بودند اما نیویورک تایمز گفت که بر اساس بررسی شواهد از منطقه به این نتیجه رسیده است که بمب خوشه‌ای توسط نیروهای اوکراینی شلیک شده است.

مهمات خوشه‌ای که شامل موشک، بمب، خمپاره و گلوله‌های توپخانه می‌شوند، بر اساس یک کنوانسیون بین المللی که از سوی بیش از ۱۰۰ کشور در سال ۲۰۱۰ امضا شد، ممنوع اعلام شده است با این حال، اوکراین به همراه آمریکا و روسیه در میان امضاکنندگان این کنوانسیون نیستند.

رزماری دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر گفته بود که سازمان ملل در حال بررسی گزارش‌هایی از استفاده نیروهای اوکراینی از بمب‌های خوشه‌ای در جریان درگیری با روسیه است.

ماکرون: مخالف تعیین خط قرمز برای جنگ اوکراین هستم
۱۴۰۱/۰۱/۳۰ – ۱۰:۵۸

رئیس جمهور فرانسه با بیان این که فرانسه به گاز روسیه نیازی ندارد، گفت مذاکراتش را با پوتین متوقف کرده است.

 امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه در مصاحبه با کانال 5 تلویزیون کشورش گفت که گفتگوی او با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پس از کشف “کشتارهای دسته جمعی در اوکراین” متوقف شده است.

ماکرون در این گفتگو گفت: از زمانی که کشتارها در بوچا و سایر شهرهای اوکراین را کشف کردیم، جنگ مسیر دیگری به خود گرفته است، بنابراین از آن زمان دیگر مستقیماً با پوتین صحبت نکرده‌ام، اما انجام این کار در آینده را رد نمی‌کنم.

وی همچنین گفت که اروپا به گاز روسیه وابسته است، اما فرانسه “به آن نیازی ندارد”.

این اظهارات ماکرون در حالی ایراد شده که وی برعکس همتای آمریکایی خود از استفاده از واژه “نسل کشی” برای رخدادهای اوکراین خودداری کرده است و متذکر شده که تعیین نسل کشی و استفاده از این واژه مختص وکلا است نه سیاستمداران.

ماکرون در پاسخ به سوالی درباره تعیین «خط قرمزها» برای روسیه در جنگ اوکراین گفت تعیین خطوط قرمزی که نباید از آن عبور شود یا چیزی مشابه آن می‌تواند به جنگ با روسیه منجر شود.

وی افزود: تعیین خط قرمز به این معناست کهمشخص کنیم چگونه و کجا باید اقدام کرد. تعریف کردن “خط قرمز” به معنای همپیمان شدن با یک طرف درگیری و در نتیجه رفتن به جنگ با روسیه است.

درخواست ترامپ از روسیه و اوکراین برای پایان جنگ
۱۴۰۱/۰۱/۳۰ – ۱۰:۵۷

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا سرانجام پس از آنکه چندین هفته از آغاز حمله روسیه به اوکراین گذشت، خواستار پایان خشونت در اوکراین شد.

به گزارش پایگاه خبری هیل، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که پیشتر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را به عنوان “باهوش” ستوده بود و بعدا تغییر عقیده داده و این اقدام را “نسل‌کشی” خواند، دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: این منطقی نیست که روسیه و اوکراین نمی‌نشینند و روی نوعی توافق کار نمی‌کنند!

او گفت: اگر آنها به سرعت این کار را انجام ندهند، چیزی جز مرگ‌ومیر، ویرانی و کشتار در کار نخواهد بود.

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا همچنین گفت: این جنگی است که هرگز نباید اتفاق می‌افتاد، اما افتاد. راه‌حل آن هرگز به خوبی آنچه قبل از آغاز تیراندازی می‌شد، نخواهد بود اما راهکاری وجود دارد و این باید اکنون حل و فصل شود، نه بعدا، وقتی که همه مرده باشند!

اوکراین: با دارایی‌های مسدودشده روسیه کشورمان را بازسازی می‌کنیم
۱۴۰۱/۰۱/۳۰ – ۱۰:۵۶

یک وزیر اوکراین امروز دوشنبه (۱۸ فوریه/ ۲۹ فروردین) اعلام کرد حمله روسیه به بین ۲۰ تا۳۰ درصد از زیرساخت‌های اوکراین را نابود یا تخریب کرده است و خسارتی نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار به این کشور وارد کرده است.

«الکساندر کوبارکوف»، وزیر امور زیرساختی اوکراین در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز تصریح کرد که بازسازی زیرساخت‌ها طی دو سال آینده با کمک دارایی‌های مسدودشده روسیه انجام خواهد شد.

خبرگزاری رویترز نوشته اوکراین پیش از این برآورد دقیقی از اثرات جنگ بر زیرساخت‌هایش شامل جاده‌ها و پل‌ها ارائه نکرده اگرچه مقام‌ها می‌گویند هزینه کلی خسارت‌های واردشده به اوکراین از بخش حمل و نقل گرفته تا مسکن و سایر ساختمان‌ها تا کنون به حدود ۵۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

کوبارکوف در گفت‌وگو با رویترز گفته تقریباً همه بخش‌های زیرساخت‌های حمل و نقل اوکراین یکی پس از دیگری لطمه دیده‌اند. او گفت عملیات روسیه باعث وارد شدن سطوح متفاوتی از لطمه به به بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از کل زیرساخت‌های اوکراین شده است. 

او تصریح کرد تا به حال بیش از ۳۰۰ پل در جاده‌ها تخریب شده یا آسیب دیده‌اند، همچنین بیش از ۸۰۰۰ کیلومتر از جاده‌ها نیاز به تعمیر یا بازسازی دارند ضمن اینکه ده‌ها پل مربوط به قطار هم منفجر شده‌اند. کوبارکوف میزان خسارت را نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است.

آغاز موج جدید حملات روسیه به شرق اوکراین 

رسانه‌های غربی بامداد سه‌شنبه از آغاز مرحله جدیدی از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین خبر دادند.

مسئول ستاد ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که موج دوم جنگ با حملات گسترده روسیه به شرق این کشور آغاز شده است.

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز گفت: «نیروهای روسی، نبرد دنباس را که از مدت‌ها پیش در حال آماده‌سازی آن بودند، آغاز کردند».

همزمان خبرگزاری «رویترز» نیز از شنیده‌شدن صدای آژیر هشدار در سراسر کشور اوکراین خبر داد.

«اُلکسی دانیلوف» دبیر شورای امنیت ملی اوکراین طی بیانیه‌ای توضیح داد: «بامداد امروز، مرحله فعال تهاجم روسیه در تقریبا کل جبهه دونتسک، لوهانسک، خارکیف آغاز شد. اشغالگران سعی در شکستن خطوط دفاعی ما دارند».

منابع محلی با انتشار کلیپ‌های ویدئویی گفتند علاوه بر فعال‌شدن آژیر هشدار در سراسر اوکراین، نظامیان روسیه و نیروهای منطقه دونتسک در حال شلیک موشک و راکت به مناطق شرق این کشور هستند.

کاخ سفید: ۵ هواپیما کمک امنیتی به اوکراین فرستادیم

سخنگوی کاخ سفید آب پاکی را روی دست اوکراین ریخت و اعلام کرد که بایدن قصد سفر به کی‌یف را ندارد اما از اعزام پنج هواپیمای حامل کمک‌های امنیتی به اوکراین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در جلسه توجیهی گفت: پنج هواپیما حامل تسلیحات و کمک‌های امنیتی طی روزهای گذشته به اوکراین ارسال شده است. این برنامه بخشی از کمک‌های ۸۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین است.

جن ساکی درخصوص برنامه‌های دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای اعزام یک مقام ارشد آمریکایی به کی‌یف افزود: هیچ برنامه‌ای در رابطه با سفر رئیس‌جمهور آمریکا به کی‌یف و ملاقات او با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین وجود ندارد.

آمریکا در بین ۳۰ کشوری که از اوکراین حمایت می‌کنند، بزرگترین تامین‌کننده کمک‌های نظامی به این کشور محسوب می‌شود.

واشنگتن از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱، بیش از ۳.۲ میلیارد دلار کمک امنیتی به اوکراین متعهد شده است. طبق گزارش، از زمان آغاز “عملیات نظامی ویژه” روسیه در اوکراین در پایان در فوریه، تقریباً ۲.۶ میلیارد دلار از کل مبلغ مورد تایید قرار گرفته است. کمک‌های نظامی آمریکا شامل تسلیحات کشنده مانند موشک‌های ضد هوایی استینگر، سیستم‌های ضد زره جاولین، هویتزر و گلوله‌های توپخانه، هلیکوپترهای Mi-۱۷، سلاح‌های کوچک و مهمات، پهپادها، دستگاه‌های رادار و سایر تجهیزات می‌شود.

 آمار جدید سازمان ملل درباره تعداد تلفات غیرنظامیان در جنگ اوکراین

سازمان ملل اعلام کرد که در جریان جنگ روسیه-اوکراین دست‌کم ۲۰۷۲ غیرنظامی جان باخته و ۴ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۴۱۵ نفر به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

به گزارش یورو نیوز، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در جدیدترین گزارشش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از ۲۴ فوریه تا ۱۷ آوریل در جریان جنگ روسیه-اوکراین دست‌کم ۲۰۷۲ غیرنظامی جان باخته و ۲۸۱۸ تن نیز مجروح شده‌اند.

همچنین طی بازه زمانی مذکور، ۴ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۴۱۵ پناهجو به کشورهای همسایه از جمله لهستان پناه برده‌اند.

براساس این بیانیه، ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار و ۹۱۳ اوکراینی به لهستان، ۷۴۳ هزار و ۸۸۰ نفر به رومانی، ۵۲۲ هزار و ۴۰۴ نفر به روسیه، ۴۶۱ هزار و ۵۳۹ نفر به مجارستان، ۴۲۳ هزار و ۸۵۲ نفر به مولداوی، ۳۳۷ هزار و ۳۱۱ نفر به اسلوواکی و ۲۳ هزار و ۴۶۹ نفر به بلاروس انتقال یافته‌اند. همچنین از ۱۸ تا ۲۳ فوریه ۱۰۵ هزار نفر از مناطق دونتسک و لوهانسک به روسیه رفته‌اند.

بیشترین تلفات غیرنظامیان ناشی از بمباران و حملات هوایی، توپخانه‌ای و موشکی بوده است. سازمان بین‌المللی مهاجرت هشدار داد که شمار قربانیان و مجروحان غیرنظامی ممکن است بسیار بالاتر از آنچه اعلام شده، باشد.

صدها هزار نفر از پناهجویان اوکراینی پس از عبور به کشورهای همسایه به سمت کشورهای اروپایی می‌روند.

همچنین سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) وابسته به سازمان ملل نیز اعلام کرد که ۷.۱ میلیون غیرنظامی در داخل اوکراین آواره شده‌اند.

مقام سازمان ملل: فعلا چشم‌اندازی برای آتش‌بس در اوکراین دیده نمی‌شود

سخنگوی آنتونیو گوترش گفت که دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر خواستار آتش‌بس انسانی فوری در اوکراین شده تا کمک‌های حیاتی منتقل شود و تخلیه صورت پذیرد.

به گزارش وب‌سایت سازمان ملل،‌ این درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پس از وقوع تازه‌ترین حملات به شهرهای سراسر اوکراین از جمله لویو، دنیپرو، خارکیف و میکولائیف مطرح شد که در نتیجه آنها تلفات غیرنظامی بیشمار و ویرانی بر جای مانده است.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد دوشنبه در نیویورک گفت، گوترش همچنین به شدت نگران ادامه وضعیت نابسامان انسانی در شهر محاصره‌شده ماریوپل است.

دوجاریک در مقر سازمان ملل گفت: دبیرکل قویاً از همه طرف‌ها می‌خواهد که آتش‌بس فوری بشردوستانه را اجرا کنند چرا که عملکرد امن و ایمن کریدورهای بشردوستانه را ممکن می‌سازد، به تخلیه ساکنان غیرنظامی کمک می‌کند و همچنین کمک‌های بشردوستانه و پزشکی نجات‌بخش را امکان‌پذیر می‌کند.

او با بیان اینکه سازمان ملل متحد آماده حمایت از چنین تلاش‌هایی است، گفت: باید به مذاکرات واقعی فرصتی برای موفقیت و برقراری صلح دائم داده شود.

پیش از این کنفرانس مطبوعاتی، مارتین گریفیث، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل به خبرنگاران گفت چشم‌انداز برقراری آتش‌بس‌های انسانی در اوکراین در حال حاضر دیده نمی شود و ممکن است چند هفته زمان ببرد.

گریفیث در گزارشی از سفرهایش به روسیه و اوکراین در اوایل همین ماه گفت که حین گفت‌وگو با مقامات ارشد بر تمایلات سازمان ملل برای توقف‌های انسانی و چگونگی ارتقای سیستم اطلاع‌رسانی که اجازه عبور امن نیروهای امدادی و وسایل را بدهد، رایزنی کرد.

او گفت: آشکار است که ما فعلا آتش‌بس‌های انسانی که از طرف روسیه برقرار شود، نداریم. خیلی به جزئیات این پرداختم و آنها مدام قول می‌دانند با جزئیات آن پیشنهادها نزد من بازگردند.

گریفیث قرار است به زودی برای دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که کشورش میزبان مذاکرات روسیه و اوکراین بود، به ترکیه برود.

روز یکشنبه دبیرکل سازمان ملل متحد در گفت‌وگوی تلفنی با اردوغان، بر حمایتش از روند استانبول در ارتباط با جنگ در اوکراین تاکید کرد. او همچنین بر لزوم ایجاد کریدورهای بشردوستانه برای توزیع کمک‌ها و تخلیه غیرنظامیان تاکید کرد.

گریفیث در رابطه با نقش ترکیه گفت، از اینکه این کشور چطور خودش را به دو طرف به عنوان “میزبان کاملا ارزشمند و مثمرثمر” برای مذاکرات ارائه کرد، تحت تاثیر قرار گرفت. او گفت: در اصطلاح میانجیگری کلاسیک، میانجیگری واقعاً بین روس‌ها و اوکراینی‌ها در جریان نیست اما ترک‌ها از همه کشورهای عضو به آن نزدیک‌تر هستند.

در خصوص چشم‌انداز برقراری یک آتش‌بس، گریفیث به نمونه یمن اشاره کرد، جایی که طرفین درگیر آتش‌بس دو ماهه برقرار کرده‌اند.

او گفت: آتش‌بس‌ها، اکنون در تیررس قرار ندارند. اما ممکن است ظرف چند هفته عملی شود. ممکن است مدت زمان بیشتری هم طول بکشد. و همه اینها به دو چیز بستگی دارد، جنگ و البته مذاکرات. اکنون روس‌ها آتش‌بس‌های محلی را در راس دستورکارشان ندارند. مقام‌های سازمان ملل در نظر دارند تا یک نماینده امور بشردوستانه را ظرف روزهای آتی به منطقه دونباس اعزام کنند و از آنجا کمک‌های امدادی به لوهانسک و دیگر مناطق شرقی می‌رود.

در شرایطی که محاصره شهر بندری ماریوپل اوکراین ادامه دارد، این هماهنگ‌کننده ارشد کمک‌های انسانی سازمان ملل گفت: هیچ شکی نیست که ما در حال ناامید کردن مردم ماریوپل هستیم. آنجا جایی است که من به عنوان مرکز جهنم توصیف کردم. سازمان ملل هر روز پیشنهاد کریدورهای انسانی را تکرار می‌کند اما یا این طرف یا آن طرف قبول نمی‌کنند و خانواده‌ها گیر کرده‌اند.

گریفیث افزود: ما از تعداد دقیق افرادی که همچنان آنجا مانده‌اند و نمی‌توانند از ماریوپل خارج شوند، اطلاعی نداریم. وضعیت طوری است که هر هفته که از آن می‌گذرد، اوضاع سخت‌تر می‌شود. نهادهای بین‌المللی به فرصت چند روزه برای تخلیه غیرنظامیان نیازمندند و روسیه هنوز چنین اجازه‌ای نداده است. گرچه دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل با موفقیت چند محموله ارسال کرده اما این تعداد اصلا کافی نیست. وضعیت دونباس هم به شدت نگران‌کننده است… البته که آنجا مرکز ثقل جنگ است.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها