خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » راجع به سندرم قلب شکسته چه میدانید؟

دانلود کتاب های امتحان شده

راجع به سندرم قلب شکسته چه میدانید؟

راجع به سندرم قلب شکسته چه میدانید؟

سندرم قلب شکسته وضعیتی است که بیشتر اوقات در هنگام استرس رخ می‌دهد. مثلا مرگ یکی از عزیزان می‌تواند موجب آن شود. آسیب دیدن در یک حادثه یا جراحی هم ممکن است از عوامل سندرم قلب شکسته باشد. با وقوع این سندرم، دردی در قلب فرد می‌پیچد یا احساس می‌کند که دچار حمله قلبی شده است.


راجع به سندرم قلب شکسته چه میدانید؟

سندرم قلب شکسته

سندرم قلب شکسته یا broken heart یک بیماری موقتی قلبی است که غالباً توسط اوضاع استرس زا و احساسات شدید به وجود می آید. این بیماری همچنین می تواند توسط یک بیماری جسمی یا انجام عمل جراحی نیز ایجاد شود. البته سندرم قلب شکسته نام های دیگری نیز داشته و به عنوان کاردیومیوپاتی استرس، کاردیومیوپاتی تاکاتسوبو یا سندرم بالون آپیکال نیز شناخته می شود. افراد مبتلا به سندرم قلب شکسته ممکن است به یکباره دچار درد ناگهانی قفسه سینه شده یا فکر کنند که دچار حمله قلبی شده اند.

سندرم قلب شکسته فقط بخشی از قلب را تحت تأثیر قرار داده و به صورت موقتی عملکرد پمپاژ طبیعی قلب را مختل می کند. اما بقیه قسمت های قلب قلب به طور عادی به عملکرد خود ادامه داده یا حتی ممکن است انقباضات بیشتری نسبت به قبل داشته باشند.

علائم broken heart قابل درمان بوده و معمولاً این بیماری بعد از گذشت روزها یا هفته ها بهبود خواهد یافت.1
 

علت شناسی سندروم قلب شکسته

عوامل متعددی میتوانند درایجاد این عارضه نقش آفرین باشند. درمیان این عوامل، نقش گروهی از هورمونها که در جریان استرس های روحی یا جسمی در جریان خون افزایش میابند به میزان زیادی مورد توجه و مطالعه قرارگرفته است. این گروه از هورمونها باعنوان ( کاتکول آمینها ) نامیده میشوند. درشرایط معمول افزایش این گروه هورمونها درجریان فرآیند استرس، باعث تنظیم و افزایش متناسب فشارخون، تنظیم وافزایش ضربان و قدرت انقباضی قلب و پاسخ متناسب عروق بدن به شرایط استرس زا میشود.

به نظر میرسد در افرادی که دچار سندروم قلب شکسته هستند، افزایش نامتناسبی از این هورمونها و یا پاسخ نامتناسب بدن به این افزایش، باعث اختلال درعملکرد عروق بدن، عضله قلب و بخصوص بطن چپ میگردد. بعضی ازمطالعات نقش عوامل ژنتیکی و خانوادگی را در این بیماری مطرح کرده اند. افراد با سابقه بیماری های روحی و عصبی نظیر سابقه بیماری های اضطرابی و تشنج نیزبه میزان بیشتری دچار این بیماری میشوند.

عوامل تنش زای متعددی درارتباط با این سندرم گزارش شده اند. مواردی مانند:

ازدست دادن عزیزان بخصوص به صورت غیرمنتظره، مورد بدرفتاری قرارگرفتن درمحیط خانه، اضطراب شدید، بحث و مجادله عصبانیت، مشکلات شغلی و اقتصادی، تشخیص پزشکی ابتلا به بیماری های خطرناک، بیماری های شدید جسمی نظیرنارسایی تنفسی، عفونت های شدید، و شکستگی یا جراحی.2

راجع به سندرم قلب شکسته چه میدانید؟

عوامل خطر ابتلا به سندرم قلب شکسته

عواملی وجود دارد که می تواند احتمال بروز broken heart در فرد را افزایش دهد، این عوامل شامل موارد زیر می شود:
 

جنسیت

این بیماری زنان را بسیار بیشتر از مردان مبتلا می کند.
 

سن

به نظر می رسد بیشتر افرادی که به سندرم قلب شکسته دچار می شوند، سن بالای 50 سال دارند.
 

تاریخچه بیماری عصبی

افرادی که اختلالات عصبی مانند آسیب دیدگی سر یا اختلال تشنجی (صرع) دارند خطر بیشتری برای ابتلا به broken heart دارند.
 

اختلال روانپزشکی قبلی یا فعلی

اگر فرد دچار اختلالاتی مانند اضطراب یا افسردگی شدید باشد، احتمال ابتلا به این سندرم در او افزایش خواهد یافت.2
 

درمان سندرم قلب شکسته چگونه است؟

هیچ درمان استانداردی برای رفع این سندرم وجود ندارد. تا مشخص شدن مشکل فرد، همان اقدامات درمانی مفید برای درمان حمله قلبی، برای این مشکل هم استفاده می‌شود. بسیاری از افراد تا بهبودی کامل در بیمارستان بستری می‌شوند.

وقتی پزشک موفق به تشخیص قطعی ابتلا به سندرم قلب شکسته می‌شود، برای فرد داروهای قلب تجویز می‌کند. در مدت بستری شدن فرد در بیمارستان به او داروهایی مانند مُدِرها، مسدودکننده‌های بتا و آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) داده می‌شود تا از فشار روی قلب کاسته شود و از حملات بعدی جلوگیری به عمل آید.

بیشتر بیماران در طول یک ماه یا بیشتر درمان می‌شوند. از پزشک درباره مدت مصرف داروها بپرسید. بسیاری از افراد بعد از ۳ تا ۶ ماه نیازی به مصرف داروی قلبی ندارند.

راهکارهایی مانند آنژیوپلاستی، قراردادن استنت یا جراحی که برای درمان حملات قلبی مفید است، برای درمان سندرم قلب شکسته کاربرد ندارد. روش‌های نام‌برده به رفع مشکل انسداد رگ‌های قلبی کمک می‌کنند و نقشی در درمان سندرم ندارند. اما آنژیوگرافی عروق کرونری به تشخیص درد قفسه سینه کمک می‌کند.3
 

علائم سندرم قلب شکسته

علائم broken heart ممکن است بسیار شبیه به بروز یک حمله قلبی باشد.

علائم شایع در هنگام بروز سندرم قلب شکسته شامل موارد زیر می شود:

درد قفسه سینه

تنگی نفس

البته دقت داشته باشید که درد طولانی مدت قفسه سینه ممکن است نشانه حمله قلبی باشد، به همین خاطر بهتر است در صورت بروز درد قفسه سینه جدی با اورژانس تماس بگیرد.2
 

جلوگیری از سندرم قلب شکسته چگونه است؟

وقوع مجدد سندرم بعد از تجربه یک‌باره آن محتمل است. هیچ راهکار درمانی ویژه‌ای برای جلوگیری از آن وجود ندارد. بسیاری از پزشکان، درمان بلندمدت با مسدودکننده‌های بِتا یا داروهای مشابه را برای کاهش اثرات هورمون‌های استرس‌زا روی قلب توصیه می‌کنند. شناخت و مدیریت استرس در زندگی هم می‌تواند از وقوع این سندرم جلوگیری کند، اما هیچ چیز به‌طور قطعی در این‌باره ثابت نشده است.3
 

عوارض سندرم قلب شکسته

تجمع مایعات در داخل ریه های (ادم ریوی)

فشار خون پایین ( هیپوتانسیون)

اختلال در ضربان قلب(آریتمی)

نارسایی قلبی(HF)

در برخی از مواقع ممکن است فرد در مواجهه با یک موقعیت استرس زای جدید، مجددا دچار سندرم قلب شکسته گردد. ولی احتمال بروز مجدد این سندروم در مدت زمان کوتاه بسیار ناچیز است.4

راجع به سندرم قلب شکسته چه میدانید؟

تفاوت سندروم قلب شکسته با سکته قلبی

سکته قلبی و سندروم قلب شکسته وضعیت بسیار مشابهی دارند. شاید تشخیص افتراقی این دو دشوار باشد. اگر با تفاوت‌های این دو آشنا باشیم بهتر می‌توانیم آنها را از هم متمایز کنیم.

سکته قلبی در هنگامی رخ می‌دهد که یکی از شریان های کرونری خونرسان قلب با هر علتی مسدود شده باشد. . اما در سندروم قلب شکسته انسداد شریان های کرونری رخ نمی دهد و جریان خون به دلیل اختلال در عملکرد قلب کاهش یافته اما انسدادی وجود ندارد. با این حال ممکن است در نتیجه بروز سندرم قلب شکسته جریان خون در شریان های قلب کاهش یابد.

دوره نقاهت سندروم قلب شکسته معمولا کوتاه می باشد. معمولا چند روز تا چند هفته زمان می‌برد. ولی در سکته قلبی دوره بهبودی ممکن است ماه ‌ها طول بکشد.

متخصصین به کمک تست های تشخیصی مختلف می‌تواند بررسی کند که حمله قلبی به فرد دست داده یا دچار سندروم قلب شکسته شده است.4

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.seebmagazine.com
3.www.chetor.com
4.www.dr-sarzaeem.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها