خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » برای علاقه مند کردن کودکان به غذا چه باید کرد؟

دانلود کتاب های امتحان شده

برای علاقه مند کردن کودکان به غذا چه باید کرد؟

برای علاقه مند کردن کودکان به غذا چه باید کرد؟

عادات غذایی هر کودک با کودک دیگر متفاوت است. در ادامه راهکارهایی را برای تشویق کودکان به خوردن غذا برایتان شرح می دهیم.


برای علاقه مند کردن کودکان به غذا چه باید کرد؟

برخی کودکان هنگام غذا خوردن دردسرهایی برای پدر و مادرشان ایجاد می‌کنند. ممکن است کودکان تنها به خوردن غذاهای خاصی عادت کنند و به غیر از آن غذای دیگری را نخورند. بهانه گیری و بازی کردن هم می‌تواند برای والدین اذیت کننده باشد. با تمام این سختی‌ها نگرانی اصلی والدین نرسیدن مواد مغذی کافی به کودکشان است. برای آن که بتوانیم کودکمان را به خوردن غذاهای متفاوت علاقه مند کنیم، باید ابتدا دلایل بد غذایی کودک را بررسی کنیم.

علل بدغذایی کودک

کودکان به دلایل مختلفی ممکن است کم غذا و یا بد غذا شود. برخی از مهم‌ترین دلایل بدغذایی کودکان را در ادامه ذکر کرده‌ایم:

در برخی از دوره‌های رشدی این اتفاق می‌افتد. اگر برای مدت کوتاهی باشد، زیاد نگران کننده نیست ولی اگر ادامه دار باشد نیاز به بررسی بیشتر دارد.

ممکن است وعده‌های غذایی قبل به قدر کافی سیر کننده بوده که کودک الان میل به غذا ندارد.

خوردن میان وعده‌های زیاد یا به اصطلاح هله هوله ممکن است کودک را از خوردن غذای اصلی بازدارد.

برخی کودکان برای جلب توجه والدین به سختی غذا می‌خورند و در صورت دریافت توجه و اصرار آن‌ها شروع به خوردن می‌کنند.

ممکن است کودک حین غذا خوردن به دنبال بازی برود. این رفتار هم می‌تواند توجه طلبانه باشد.

شرایط مناسب برای علاقه‌مند کردن کودک به غذا

با در نظر گرفتن برخی مسائل ساده می‌توانید در علاقه مند کردن کودکان به غذا بهتر عمل کنید. برای مثال صندلی و میزی که کودک پشت آن قرار می‌گیرد را متناسب با قد و سن کودک تنظیم کنید. اگر جای کودک راحت نباشد، غذا خوردن برای او آزار دهنده می‌شود. قاشق، لیوان و سایر ظروف باید متناسب با سن و جثه کودک باشد و اگر رنگ‌های آن‌ها شاد و با طرح‌های کارتونی باشد کودک بیشتر به غذا خوردن ترغیب می‌شود. 1

برای بهبود روند تغذیه ای در کودکان می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

غذا را به اندازه سرو کنید

به ازای هر یک سال از سن کودک به اندازه یک قاشق غذاخوری از هر غذا به او بدهید. به عنوان مثال اگر کودکتان سه ساله است سه قاشق غذاخوری از هر نوع غذا را در بشقاب او قرار دهید. وعده های کم حجم این فرصت را به کودک می دهد که با تمام کردن آن درخواست غذای بیشتری از شما کند.

صبور باشید

سعی کنید همیشه غذاهای جدید را در برنامه غذایی کودک بگنجانید. گاهی ممکن است یک غذا را 10 الی 15 بار به کودک خود بدهید تا سرانجام آن را بپذیرد و راضی شود آن را بخورد.

لحظات غذا خوردن را به اوقات شاد تبدیل کنید

اگر وعده های غذایی دلپذیر باشند کودک شما مشتاقانه منتظر رسیدن زمان صرف غذا خواهد شد. سعی کنید از هرگونه بحث و یا صحبت در مورد موضوعات منفی در سر میز غذا خودداری کنید.

اجازه دهید کودک  در تهیه غذا به شما کمک کند

اجازه دهید کودک غذای خود را انتخاب کند. سپس به کودک خود اجازه دهید که او بتواند در تهیه غذا یا چیدن میز به شما کمک کند. مشارکت کودک در آشپزی و تهیه غذا ممکن است باعث علاقه بیشتر او به صرف غذا شود.

برای علاقه مند کردن کودکان به غذا چه باید کرد؟

غذای جدید را در کنار غذای قبلی قرار دهید

غذاهای جدید را در کنار غذاهای قبلی و مورد علاقه نوزاد سرو کنید. با این کار احتمال اینکه کودک غذای جدید را امتحان کند بیشتر می شود.

کودک را به خوردن انواع غذاها تشویق کنید

 برای تشویق کودک خود به خوردن انواع میوه ها و سبزیجات تازه می توانید آنها را با استفاده از ماست و انواع سس های سالاد کم چرب طعم دار کنید.

در غذا خوردن برای کودک خود الگو باشید

چنانچه کودک تان، شما را در حال خوردن انواع غذاهای سالم ببیند به احتمال زیاد او نیز به امتحان کردن آنها علاقمند می شود. لسیتی از غذاهای سالم و مورد علاقه کودک تهیه کنید. با این کار خود مطمئن شوید که فرزند شما یک رژیم غذایی متعادل را رعایت می کند.

به کودک خود اطلاع دهید که غذا بزودی آماده می شود

10 الی 15 دقیقه پیش از تهیه شدن غذا به کودک خود اعلام کنید که به زودی غذا آماده می شود. گاهی کودک به قدری از بازی و فعالیت خسته و هیجان زده می شود که دیگر تمایلی به غذا خوردن نشان نمی دهد. در این زمان یادآوری اینکه زمان خوردن غذا نزدیک شده است باعث می شود کودک به راحتی از بازی خودش دست بکشد و برای غذا خوردن آماده شود.

غذا را برای کودک تزیین کنید

مواد غذایی را با استفاده از انواع قالب ها به اشکال مختلف برش دهید. غذا را به گونه ای خلاقانه در ظرف غذای کودک تزیین کنید. از کودک خود بخواهید برای غذاهای مورد علاقه خود نام های خاصی را انتخاب کند.

به کودک حق انتخاب دهید

به عنوان مثال به جای سرو کردن یک نوع سبزی در ظرف غذای کودک به او اجازه دهید سبزی دلخواه خود را از میان دو گزینه مختلف انتخاب کند و از او بپرسید: برای شام کلم بروکلی را دوست دارد یا گل کلم می خواهد؟

یک روال منظم را برای غذا خوردن در نظر بگیرید

کودکان رعایت منظم الگوهای غذایی را دوست دارند؛ بنابراین غذای کودک را در ساعات مشخص و تعین شده به او داده و در هر وعده غذایی او را در جای مخصوص خودش بنشانید.

وعده های غذایی را در کنار خانواده میل کنید

اجازه ندهید کودک در هنگام صرف غذا با اسباب بازی و یا وسایل الکترونیکی بازی کند. همچنین خواندن کتاب و تماشای تلویزیون در سر میز غذا را نیز برای او ممنوع کنید. به کودک خود توضیح دهید که چقدر غذا خوردن در کنار یکدیگر خوب و لذت بخش است. از او خواهش کنید تا هنگامی که بقیه غذای خود را تمام نکرده اند از سر میز غذا بلند نشود.

از کودک توقع واقع بینانه داشته باشید

از کودک خود انتظارات واقع بینانه داشته باشید. به عنوان مثال انتظار نداشته باشید یک کودک سه ساله در حین غذا خوردن درست از قاشق و چنگال استفاده کند. برای بسیاری از کودکان استفاده از قاشق بسیار ساده تر از به دست گرفتن چنگال است. 2

توصیه های کلی در غذا دادن به کودکان

الف) غذای کودک باید سر ساعت معین و در محیط روشن و خوشایند و در ظروف خوش رنگ (قرمز- نارنجی) در اختیار او قرار گیرد. توجه داشته باشید که رنگ های سرد، مثل آّبی و سبز، و محیط تاریک و بدون نور کافی اشتهای بچه ها را کاهش می دهد. در بین وعده های اصلی و میان وعده ها صبحانه اهمیت دارد. استفاده از غذاهایی مانند نان و غلات آماده شده، شیر، پنیر، حلیم، کره، تخم مرغ، میوه یا آب میوه، سوپ و عدسی برای صبحانه بسیار مناسب است.

ب) غذا خوردن به همراه خانواده، به شرط آنکه سر و صدا و بگومگو نباشد، شوق و ذوق بچه ها را به غذاخوردن بر می انگیزاند. محل نشستن کودک باید راحت و بشقاب غذایش گود باشد. قاشق و چنگال او بهتر است از جنس پلاستیک های قابل ضدعفونی ول یوانش خوش رنگ و کمی سرخالی باشد.

ج) کودکان تمایلی به غذاهای تند و تیز و پرادویه ندارند و چنین غذاهایی آن ها را بی اشتها می کند. همچنین، دسر و شیرینی و شکلات نباید به طور مداوم و بیش از اندازه به بچه ها داده شود. در ضمن کودکان بیشتر تمایل دارند از گوشت های چرخ کرده، میوه و سبزیجات قاچ و بریده شده و تکه غذاهایی مثل کتلت، همبرگر خانگی، شامی و برش هایی که با دست کوچک آن ها قابل لمس و برداشتن باشد استفاده کنند.

د) خود را در مقابل شیرین کاری ها یا اشتباهات کودکانه بچه ها کنترل کنید. خندیدن یا قهر و دعوا در برابر رفتارهای عمدی یا سهوی کودکان هر دو زیانبار است و موجب بدآموزی آن ها می شود. 3

پی نوشت:
1.www.honarehzendegi.com
2.www.pezeshket.com
3.www.hidoctor.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها