خانه » همه » مذهبی » آیا روایتی به این مضمون وجود دارد که خداوند به برکت پیامبر اکرم(ص) عذاب مسخ شدن را از امّت اسلام برداشته است؟

دانلود کتاب های امتحان شده

آیا روایتی به این مضمون وجود دارد که خداوند به برکت پیامبر اکرم(ص) عذاب مسخ شدن را از امّت اسلام برداشته است؟

آیه «وَ مَا أَرْسَلْنَکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِین»، دلالت دارد که پیامبر اسلام(ص) برای تمام اهل عالم رحمت است. مفسران به نقل از ابن عباس یکی از شاگردان بزرگ حضرت علی(ع) در تفسیر قرآن مجید، در تفسیر این آیه می‌گوید: «مراد خداوند متعال این است که پیامبر گرامی اسلام(ص)، رحمت است برای انسان‌های خوب و بد، مؤمن و کافر اما برای مؤمنان هم در دنیا رحمت است هم در آخرت و برای کفار فقط در دنیا رحمت است به این‌که از عذاب امت‌های گذشته، مانند غرق شدن در آب و مسخ شدن به صورت حیوانات عفو شده‌اند.
در مقابل این آیه روایاتی وجود دارد که دلالت دارد عذاب مسخ شدن در امت اسلامی نیز همانند امت بنی اسرائیل وجود دارد. اما دسته سوم از روایات وجود دارد که با استناد به این دسته می‌توان بین مفاد آیه رحمت و روایات دلالت کننده بر مسخ امت اسلامی را بدین گونه جمع کرد: «آیه رحمت، عذاب مسخ را از عموم کفار بر داشته است، اما روایات ناظر به برخی از سران کفار مانند قاتلان حضرت سید الشهداء و هتک حرمت کنندگان به حریم آل رسول(ص)، که در زمان حکومت حضرت مهدی(عج) رجعت می‌کنند، در همین دنیا دچار عذاب‌های سختی می‌شوند که یکی از آن عذاب‌ها مسخ و تبدیل شدن به صورت حیوانات است؛ همچنین گروهی از افراد که در آخر الزمان زندگی می‌کنند و همجنس بازی می‌نمایند، نیز بنابر فرموده پیامبر اکرم(ص) دچار عذاب مسخ خواهند شد و از تحت این عموم استثنا گردیده‌اند.
به عبارت دیگر: روایات اثبات کننده مسخ به عنوان روایات خاص، برخی از افراد را از تحت عموم آیه رحمت استثنا نموده‌اند و آیه رحمت در مابقی افراد کفار و گناهکاران امت اسلامی، به عمومیت خویش باقی است و این عذاب فقط به سران و اشقیای کفار و عده‌‌ای خاص از مجرمان و گناهکاران، آن هم در آخر الزمان اختصاص یافته است.
 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها