خانه » همه » سلامت » آیا می‌دانستید؟

دانلود کتاب های امتحان شده

آیا می‌دانستید؟

جوانب مثبت و منفی اندامهای مصنوعی

یک عضو مصنوعی معمولاً از سلولهای بنیادی بیمار ساخته می‌شود. هدف آن به حالت اولیه بازگرداندن عملکرد طبیعی اندام بدن با ‏جایگزینی اندام مصنوعی با اندام آسیب دیده یا معیوب است. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم.‏


جوانب مثبت و منفی اندامهای مصنوعی
یک اندام مصنوعی گرچه می‌تواند جان فرد را نجات دهد اما فوائد آن، آنطورها هم که به نظر می‌رسد ملموس نمی‌باشد. این مقاله برخی جنبه‌های مثبت و منفی اندامهای مصنوعی را نشان خواهد داد.
 

آیا می‌دانستید؟

نخستین اندام مصنوعی آزمایشگاهی در چهارم آوریل 2006 توسط تیمی از متخصصین زیست شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه وِیک فارست به سرپرستی استاد آنتونی آتالا ساخته شد. این اندام که یک مثانه مصنوعی بود که از یک بافت کوچک گرفته شده از مثانه خود بیمار ساخته شده بود.

بدن انسان دستگاه پیچیده‌ای است و هنوز هم پس از سالها تحقیقات پزشکی صورت گرفته در مورد آن همچنان به صورت رمز و راز باقی مانده است. تمام اندامهای موجود در بدن به طور جداگانه کار می‌کنند، اما در عین حال به منظور اطمینان از سلامت انسان، در ارتباط با سایر اندامها بوده و با یکدیگر همکاری می‌کنند. با این حال، بیماریها و عفونتهای بسیاری وجود دارد که اگر به موقع مورد درمان قرار نگیرند، می‌توانند به نارسایی اندام منجر شوند و همچنین ممکن است عوارض بیشتری را به دنبال داشته و یا حتی در موارد خاص به مرگ فرد بیانجامد. به طور کلی در صورت بروز نارسایی در عضوی از بدن، جایگزین ساختن آن با یک اندام سالم یا یک اندام مصنوعی گزینه‌های احتمالی موجود می‌باشند. یک اندام مصنوعی وسیله‌ای است ساخته دست انسان که به عنوان جایگزین اندام طبیعی به منظور بازگرداندن عملکرد مرتبط با آن اندام خاص بکار برده می‌شود.
هر اندام موجود در بدن دارای سلولهای بنیادی خاصی است که مختص آن اندام می‌باشندهر اندام موجود در بدن دارای سلولهای بنیادی خاصی است که مختص آن اندام می‌باشند. این سلولهای بنیادی از اندام فرد گرفته شده و در آزمایشگاه در شرایط مطلوب نگهداری و رشد داده می‌شوند. این سلولها در قالبی شبیه به آن اندام کارگذاشته  می‌شوند و به حال خود رها شده تا رشد کنند. در طی چند هفته سلولها رشد کرده و قالب از هم شکافته می‌شود و تنها اندام شبیه به قالب باقی می‌ماند. سپس این اندام تازه رشد کرده جهت جایگزینی اندام قدیمی موجود در بدن بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی اوقات، از مواد مصنوعی نیز به همراه سلولهای بنیادی برای تشکیل اندام مصنوعی استفاده می‌کنند.

نخستین کاشت نای مصنوعی در سال 2011 در سوئد بر وی یک بیمار  36 ساله مبتلا به سرطان انجام شد. این کار با کمک سلولهای بنیادی برداشته شده از لگن وی انجام شد. این سلولها تحت فاکتورهای رشد قرار داده شده و در یک ماکت پلاستیکی از نای طبیعی پرورش داده شدند. گرچه اندام‌های مصنوعی از فوائد و مزایای بسیاری برخوردارند، اما این اندامها نیز عاری از عیب نیستند. اجاز دهید به جوانب مثبت و منفی این اندام‌ها بپردازیم. جوانب منفی و مثبتی که شاید تا به حال از آنها اطلاع نداشتید.
 

جوانب مثبت اندام مصنوعی

فوائد مرتبط با اندام مصنوعی نشان می‌دهد که این فناوری می‌تواند زندگی جدیدی را به بیماران رنجور ببخشد. در ادامه برخی از مزایای استفاده از اندام مصنوعی را معرفی می‌کنیم.

* اندام‌های مصنوعی می‌توانند جایگزین اندامهای معیوب و آسیب دیده شوند در نتیجه برای بیمار این امکان را فراهم ساخته یک زندگی طبیعی و سالم را در پیش گیرد.

* اندامهای مصنوعی می‌توانند همانند اندام‌های اهدایی سالم، نیازهای فرد را برآورده سازند. فهرست طویلی وجود دارد از بیمارانی که نیاز فوری به اندامهای سالم دارند اما قادر به پیدا کردن یک اهداء کننده مناسب نیستند.

* با وجود اندامهای مصنوعی، احتمال روبرو شدن با مانع بزرگی تحت عنوان پس زدن اندام بسیار کاهش می‌یابد. از آنجا که اندامهای مصنوعی از سلولهای بنیادی فرد و گاهاً از همان اندام ساخته می‌شوند، احتمال پس زدن این اندام‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

* با کمک پزشکی ترمیمی یا درمان بوسیله اندام مصنوعی، حتی قربانیان سوختی نیز می‌توانند از پوستی جدید برخوردار شوند.

* زمان مورد نیاز جهت ساخت یا رشد یک اندام مصنوعی کمتر از مدت زمان انتظار برای یافتن یک اهداء کننده مناسب است یعنی اهداء کننده‌ای که اندام او با بدن گیرنده کاملاً تطابق داشته باشد.
 

جوانب منفی اندامهای مصنوعی

در حالی که مزایای این اندامها به نظر معتبر و واقعاً انقلابی می‌رسند، چند نکته منفی یا عیب نیز در خصوص این اندامها وجود دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

* نگرانی عمده وجود بیماری یا عفونت در بافت پایه‌ای است که جهت ساخت اندام مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاهی اوقات، حتی از بافت یک بدن خارجی جهت تولید و بازسازی اندام استفاده می‌کنند. در چنین مواردی این احتمال وجود دارد که بافت بواسطه وجود بیماریهای دیگر دچار عفونت شده باشد.

* کل هزینه رشد و پیوند یک اندام مصنوعی بسیار زیاد است و در نتیجه مردم عادی کمتر نمی‌توانند از این گزینه درمانی بهره ببرند.

* احتمال بروز نارسایی در اندام بسیار زیاد است و بدن ممکن است حتی برای سازگاری با این اندام جدید به مدت زمانی طولانی نیاز داشته باشد. نحوه واکنش بدن به اندام جدید ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در صورتی که مشکلی در عملکرد اندام بوجود آید، ممکن است به پیوند دیگری نیاز پیدا شود.

* برخی مسائل اخلاقی در رابطه با اندامهای مصنوعی وجود دارد. این احتمال وجود دارد که افراد از گزینه اندام مصنوعی سوء استفاده کرده و مراقب اندامهای بدن خود نباشند. در صورت استعمال سیگار، فرد ممکن است عواقب آن را جدی نگرفته و بجای محافظت از اندام خود و ترک نیکوتین گزینه اندام مصنوعی را در نظر بگیرد. همچنین ممکن است افراد دارای استطاعت مالی به این فکر بیفتند که بجای استفاده از این نوع درمان جهت نجات جان خود، تنها در موارد غیر ضروری و بهبود وضعیت اندام خود به آن روی بیاورند.
اندامهای مصنوعی یا پزشکی ترمیمی امید جدیدی را در عرصه پزشکی برای نجات جان انسان به وجود آورده استاندامهای مصنوعی یا پزشکی ترمیمی امید جدیدی را در عرصه پزشکی برای نجات جان انسان به وجود آورده است. بجای انتظار چندین ماهه برای پیدا شدن یک اهداء کننده مناسب، راه حلی را انتخاب کنید که احتمال پس زدن اندام در آن کمتر و شانس نجات جان شما و عزیزانتان در آن بیشتر باشد. با یک متخصص در این رابطه مشورت کرده و یک تصمیم آگاهانه بگیرید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

 
منبع: Niharika Aryawellnesskeen

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها