خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » اتحادیه اروپا احتمالا اپل را به‌دلیل رفتار انحصارگرایانه دادگاهی می‌کند

دانلود کتاب های امتحان شده

اتحادیه اروپا احتمالا اپل را به‌دلیل رفتار انحصارگرایانه دادگاهی می‌کند

به‌ادعای فایننشال تایمز، کمیسیون اروپا به‌زودی به‌دلیل نگرانی از سیاست‌های کاری اپ استور، اتهاماتی با محوریت قوانین ضدانحصار به اپل وارد می‌کند. به‌دنبال شکایت اولیه‌ی اسپاتیفای در سال ۲۰۱۹ با محوریت کارمزد ۳۰ درصدی پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای اپ استور، کمیسیون اروپا تحقیقات گسترده‌ای آغاز کرد تا بفهمد اپل با سیاست‌هایش در اپ استور قوانین رقابتی اتحادیه‌ی اروپا را نقض کرده است یا خیر.

سال گذشته‌ی میلادی، کمیسیون اروپا تحقیقات جدیدی در قالب دو پرونده‌ی جداگانه با محوریت بررسی احتمال نقض قوانین ضدانحصار آغاز کرد و در این تحقیقات روی سیاست‌‌های اپ استور و اپل پی متمرکز شد. در‌حال‌حاضر؛ فایننشال تایمز صرفا به اتهامات مربوط به پرونده‌ی اپ استور اشاره کرده است، نه اپل پی. هنوز مشخص نیست چه اقداماتی در این زمینه انجام خواهد شد.

به‌گزارش ورج‌، اسپاتیفای دو سال پیش مدعی شد اپل از اپ استور به‌عنوان ابزاری برای ازبین‌بردن نوآوری و محدودسازی انتخاب‌های کاربر استفاده می‌کند تا سرویس اختصاصی‌اش، یعنی اپل موزیک را درمقایسه‌با اسپاتیفای در جایگاه بالاتری قرار دهد. سال گذشته‌ی میلادی، شرکت راکوتن نیز شکایت مشابهی علیه اپل در اتحادیه‌ی اروپا ثبت کرد و گفت دریافت کارمزد ۳۰ درصدی برای کتاب‌های الکترونیکی فروخته‌شده ازطریق اپ استور و در همین حین تبلیغات برای سرویس اپل بوکس، اقدام ضدرقابتی اپل محسوب می‌شود.

کارمزد ۳۰ درصدی اپ استور که در بین اعضای صنعت به‌ «مالیات اپل» معروف است، بارها با انتقاد شرکت‌هایی نظیر نتفلیکس و اسپاتیفای روبه‌رو شده است. اپل در پاسخ به انتقادات از سیاست‌هایش دفاع کرده و گفته است درآمدی که از طریق کارمزد به‌دست می‌آورد، صرف هزینه‌های نگه‌داری اپ استور، پخش محتوا، حفظ حریم خصوصی و اجرای رهنمودهای امنیتی این فروشگاه آنلاین می‌شود. 

اپیک گیمز نیز در اوایل سال جاری میلادی شکایتی علیه اپل در اتحادیه‌ی اروپا ثبت کرد. شکایت جدید اپیک گیمز بخشی از پرونده‌ی حقوقی گسترده‌ای است که این شرکت با اپل به‌راه انداخته و روی نقض قوانین ضدانحصار و انجام رفتار ضدرقابتی کوپرتینونشین‌ها متمرکز است. توسعه‌دهنده‌ی بازی محبوب فورتنایت بارها به‌طورعمومی از سیاست‌های اپل درقبال سیستم پرداخت و توزیع اپ استور انتقاد کرده است.

اپیک گیمز سال گذشته در اقدامی بحث‌برانگیز سیستم پرداخت مستقیم به فورتنایت اضافه کرد تا کارمزد ۳۰ درصدی اپل را دور بزند. اپل در پاسخی محکم، فورا فورتنایت را از اپ استور حذف کرد و حتی با وجود فشارهای رسانه‌ای هیچ‌گاه فورتنایت را برنگرداند. دعوای حقوقی بین اپیک گیمز و اپل که به‌دلیل حذف فورتنایت به اوج رسید، همچنان ادامه دارد و مدیران اجرایی اپل به‌زودی باید در دادگاه حاضر شوند.

با وجود دفاعیه‌های اپل از اپ استور، شرکت کوپرتینویی در سال اخیر تغییراتی در سیاست‌های کاری اپ استور اعمال کرده تا فشار نهادهای تنظیم مقررات و توسعه‌دهندگان را کاهش دهد. اکنون، اپل به شماری از اپلیکیشن‌های استریم ویدئو امکان می‌دهد کارمزد ۳۰ درصدی را دور بزنند. این شرکت نرخ کارمزد اپ استور را برای تمامی توسعه‌دهندگان با درآمد کمتر از یک‌میلیون دلار در سال به ۱۵ درصد کاهش داده است. 

اگر گزارش جدید فایننشال تایمز حقیقت داشته باشد، به این نتیجه می‌رسیم تغییرات یک سال اخیر اپ استور به‌حدی نبوده‌اند که خیال اتحادیه‌ی اروپا را راحت کنند. احتمالا در روزهای آینده خواهیم فهمید که اتحادیه‌ی اروپا چه واکنشی به رفتارهای تجاری یکی از شرکت‌های بزرگ ایالات متحده و دنیا نشان می‌دهد. 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها