خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » اتریوم در حوزه‌ دیفای در حال باختن قافیه به بلاک‌چین‌های رقیب است

دانلود کتاب های امتحان شده

اتریوم در حوزه‌ دیفای در حال باختن قافیه به بلاک‌چین‌های رقیب است

امسال سالی عالی برای بیت کوین و در کل، ارزهای دیجیتال بوده است. بااین‌حال، وضعیت اتریوم و امور مالی غیرمتمرکز یا به‌اصلاح ۲۰۲۱ DeFi از دیگر بخش‌های رمزارزها بهتر بوده و ازنظر محبوبیت و مشارکت و حجم خالص، کاربران را مجذوب خود کرده است. طبق گزارش DappRadar، کل ارزش قفل‌شده در این حوزه ۵۶ میلیارد دلار است.

فضای توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT) رشدی بی‌سابقه را شاهد بوده ‌است. خیلی‌ها معتقدند ۲۰۲۱ سال NFTها خواهد بود؛ باوجوداین، دیفای در حال شکوفایی است و مخصوصا در بلاک‌چین اتریوم این حوزه از لحاظ فعالیت توسعه‌دهندگان و کاربران از سایر بلاک‌چین‌ها رشدی بیشتر به‌خود دیده است.

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که اتریوم در نقطه‌ای حیاتی قرار دارد. ازدحام و کارمزد گس درخورتوجه آفت این شبکه هستند و استفاده از صرافی‌های نامتمرکز (DEXها) را برای کاربران عادی بسیار پرهزینه کرده‌اند که می‌خواهند ترید‌های کوچک تا متوسط انجام دهند.

دیفای به‌دنبال جایگزین‌ها است

سوشی‌سواپ فورک محبوب یونی‌سواپ محسوب می‌شود که به‌دلیل حمله‌ی خون‌آشام شناخته شده است. سیزدهم اسفند، این صرافی غیرمتمرکز اعلام کرد چندین جایگزین را برای اتریوم به پلتفرمش اضافه کرده است که اجرای قراردادها روی xDai ،Moonbeam ،Binance Smart Chain و Polygon (Matic سابق) و نیز Fantom را شامل می‌شود.

سوشی‌سواپ با انتقادهای فراوان جامعه‌ی کاربران و حتی هیدن آدامز، مؤسس یونی‌سواپ، به‌دلیل این فورک و مؤسس آن موسوم به Chef Nomi مواجه شده است. آدامز می‌گوید:

کامنت‌های بسیار زیادی درباره‌ی این مسئله دیده‌ام که سوشی تیم توسعه‌ی قدرتمند و محصولی متفاوت دارد. امیدوارم این حرف‌ها واقعی باشد؛ اما تاکنون مدرکی در این زمینه ندیده‌ام و فقط استخراج نقدینگی و بازاریابی بوده است.

طبق اعلام Dune Analytics، این پروژه با داشتن رتبه‌ی دومین DEX بزرگ از‌لحاظ حجم بسیار موفق عمل کرده است. حال سوشی‌سواپ با ارائه‌ی جایگزین‌های برای اتریوم، امکان دور‌شدن از کارمزدهای گس زیاد را به کاربران داده که اخیرا عادی شده است.

در این کار سوشی‌سواپ تنها نیست

به‌نظر می‌رسد هرچند پروژه‌ها کاملا نمی‌خواهند از اتریوم دست بکشند، به‌دنبال جایگزین‌هایی هستند. اگرچه این حرکت فاصله‌گرفتن از اتریوم نیست، این پروژه‌ها جایگزین‌هایی را به پلتفرمش اضافه کرده‌اند که ‌می‌تواند باعث تغییرات زیادی شود؛ مخصوصا اسمارت چین بایننس که به‌نظر می‌رسد محبوب‌ترین جایگزین باشد.

تیم‌های مون‌بیم و پولکادات پورت اولیه‌ از بالانسر به تست‌نت مون‌بیم را کامل کرده‌اند. علاوه‌بر‌آن، صرافی تجمیع‌کننده‌ی 1inch اخیرا پشتیبانی از اسمارت‌چین بایننس (BSC) را اضافه کرده است. کاربران فقط با یک کلیک می‌توانند از کارمزدهای پایین‌تر و سریع‌تر لذت ببرند. 1inch از BSC پشتیبانی می‌کند؛ اما به‌نظر می‌رسد این تیم در آینده‌ی نزدیک‌ از اتریوم فاصله نمی‌گیرد. سرگی کنز، هم‌بنیان‌گذار 1inch، به کوین‌تلگراف گفته است:

تصمیم نگرفته‌ایم کاملا از اتریوم دور شویم. اضافه‌کردن BSC فقط افزونه‌ای برای پاسخ‌گویی به درخواست‌های بی‌شمار کاربران 1inch بوده است؛ زیرا پول و فعالیت زیادی روی BSC وجود دارد.

پروژه‌ها اتریوم را به‌عنوان گزینه‌‎ی اصلی پلتفرم‌های خود حذف نکرده‌اند؛ هرچند بایننس از بقیه متمایز است. ایلیا آبوگوف، مشاور DappRadar و تجمیع‌کننده‌ی آمار اپلیکیشن‌های نامتمرکز، اعتقاد دارد در آینده چندین گزینه برای کاربران دیفای وجود خواهد داشت. او به کوین‌تلگراف گفته است:

این امر نشان‌دهنده‌ی آن است که آینده‌ای با داشتن چندین بلاک‌چین محتمل‌تر است. پروژه‌های BSC ارزش کل قفل‌شده‌ی (TVL) چشمگیری جمع کرده‌اند و همین امر باعث می‌شود پروژه‌های جدید به BSC به‌عنوان اکوسیستمی ماندنی نگاه کنند.

بایننس بی‌شک محبوب‌ترین جایگزین در‌حال‌حاضر است. اخیرا DappRadar پشتیبانی از اسمارت‌چین بایننس را در ابزار پورتفو خود اضافه کرده است. پروژه‌های دیگری در حال رشد هستند و به جایگزین‌های ماندنی تبدیل می‌شوند و رشد در این زمینه در طول زمان زیاد خواهد شد. آبوگوف ادامه داد:

پولکادات و فلو و تعدادی دیگر نیز وجود دارند که اکوسیستمی ماندگار را نشان داده‌اند. پیش‌ازاین، پروژه‌ها تقریبا مجبور بودند روی ETH ساخته شوند؛ ولی اکنون آن‌ها انتخابی واقعی دارند. هرچه پل‌های بین بلاک‌چین‌ها بیشتر توسعه می‌یابد، این روند قوی‌تر می‌شود.

گزینه‌های لایه‌ی‌ دو نیز شاهد رشد بوده‌اند

اگرچه جایگزین‌های اتریوم مانند BSC محبوب‌تر می‌شوند، گزینه‌های لایه‌ی دو نیز با سرعتی سرسام‌آور در حال یکپارچه‌شدن هستند. مدیر ارشد فناوری سوشی‌سواپ، جوسف دیلانگ، گفته است این صرافی نامتمرکز در حال توسعه‌‌ی جدیدی شامل Optimism است.

سوشی، تنها یکی از پلتفرم‌های است که این امکان را اضافه کرده است. سایر پروژه‌ها مانند سینتتیکس، پلتفرم ترید نامتمرکز مشتقات، نیز گزینه‌های لایه‌ی دو را تجربه کرده است؛ هرچند از میان تمام آن‌ها Optimism از همه محبوب‌تر است. کین وارویک، مؤسس سینتتیکس به کوین‌تلگراف، گفته است:

تمام پروژه‌های که اکنون روی اتریوم هستند، باید خود را با راه‌حل لایه‌ی دو تطبیق دهند. تیم‌های پرسرعتی وجود دارند که ذخایر چشمگیر و مهندسان بسیار باتجربه‎‌ای دارند و اجازه‌دادن به کاربران برای تعامل با یک پروتکل، مشوقی عظیم برای حرکت سریع‌تر به راه‌حل‌های مقیاس‌پذیر است.

آیا اعتماد به اتریوم ۲٫۰ باز خواهد گشت یا دیگر خیلی دیر شده است؟

اگرچه اتریوم در‌حال‌حاضر دچار مشکلات مقیاس‌پذیری است و بدین‌دلیل به‌سختی می‌‌توان از آن استفاده کرد، در همین زمان اتریوم ۲٫۰ در حال توسعه است و ویژگی‌های استیکینگ و شاردینگ باعث عادی‌شدن استفاده از اتریوم برای کاربران عادی می‌شود و بسیاری از جنبه‌های دیگر را نیز بهبود خواهد داد. نه‌تنها شبکه می‌تواند تراکنش‌های بیشتری بدون ازدحام پردازش کند؛ بلکه باعث کاهش کارمزدها می‌شود. همچنین، استیکینگ مدل پرمصرف اثبات کار را ارتقا می‌دهد که در آن ماینرها باید با صرف برق در شبکه اعتبارسنجی کنند.

مشکلات فعلی اتریوم باعث بازشدن درها برای محبوب‌شدن رقیبانش است. این بدین‌معنی است که اتریوم 2 ممکن است برای بازگرداندن سهم بازار قبلی اتریوم کافی نباشد. آبوگوف می‌گوید: «اتریوم ۲٫۰ کاملا دور از دسترس است و همین امر به بلاک‌چین‌های رقیب فرصتی برای برقرارکردن اکوسیستم خود را می‌دهد. زمانی‌که اتریوم ۲٫۰ شروع به کار کند، تنها یکی از گزینه‌‌ها برای تیم‌های توسعه‌ی پروژه‌ها خواهد بود.»

اگرچه پروژه‌ها در حال یافتن گزینه‌های جایگزین هستند، تأثیر شبکه‌ی اتریوم هنوز بسیار قوی است. به‌نظر می‌رسد توسعه‌دهندگان در حال دورشدن از این بلاک‌چین نیستند؛ اما مایل هستند به‌دنبال گزینه‌های اضافی بگردند که این کار به توسعه‌دهندگان اتریوم ۲٫۰ زمان بیشتری را برای کامل‌کردن کارشان و فراهم‌کردن امکانات جدید و جذاب درباره‌ی دیفای تا زمان انتشار آتی اتریوم ۲٫۰ می‌دهد.

***

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌دست‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها