خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » از شروع انقلاب رومانی تا اعدام چائوشسکو / حال و هوای ماکائو در دهه 50 و 60 / ابتکار آلمانی‌ها برای جمع آوری آب از ابر / پورشه 911 نسخه سینگر ویکل دیزاین / طبیعت بکر ژاپن از نمای نزدیک

دانلود کتاب های امتحان شده

از شروع انقلاب رومانی تا اعدام چائوشسکو / حال و هوای ماکائو در دهه 50 و 60 / ابتکار آلمانی‌ها برای جمع آوری آب از ابر / پورشه 911 نسخه سینگر ویکل دیزاین / طبیعت بکر ژاپن از نمای نزدیک

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و… است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

از شروع انقلاب رومانی تا اعدام چائوشسکو

انقلاب دسامبر رومانی که در دسامبر سال 1989 رخ داد و بخشی از انقلاب‌های 1989 محسوب می‌شود، شاید یکی از دراماتیک‌ترین انقلاب‌های قرن بیستم باشد. پس از چهل سال حکومت یک نظام کمونیستی با سیاست‌های اقتصاد ریاضتی، تصمیم به اخراج یک کشیش در شهر تیمیشوارا جرقه شورش‌هایی بود که در طی چند روز باعث سقوط حکومت نیکولای چائوشسکو شد. پس از شورش‌های تیمیشوارا طبق روال همیشه چائوشسکو تصمیم گرفت که برگزاری تظاهرات در بخارست قدرت در خطر خود را تحکیم و حمایت مردم از دولت خود را نشان دهد. تعداد زیادی از کارگران با تهدید به اخراج به میدان کاخ که بعدها میدان انقلاب نامیده شد آورده شدند و مراسم به صورت زنده از تلویزیون ملی پخش شد.اما جمعیت حاضر که همه ناراضی از شرایط موجود بودند به جای تشویق‌های همیشگی شروع به اعتراض کرده و نظم مراسم به هم خورد، پخش این اعتراض گسترده از تلویزیون ملی برای چائوشسکو نتیجه معکوس داشت. مردم به خیابان‌ها ریختند و نظامیان نیز با حمایت از مردم به چائوشسکو پشت کردند. سازمان امنیتی رومانی، سکوریتاته توان کنترل شرایط را نداشت و چائوشسکو مجبور شد که با همسرش سوار بر هلیکوپتر فرار کند. اما نتوانست مدت زیادی پنهان شود و نهایتا دستگیر، محاکمه و اعدام شد. تصاویر این لحظه تاریخی و محاکمه و اعدام رئیس‌جمهور رومانی سوسیالیست را با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید. (هشدار: این ویدیو شامل تصاویری است که ممکن است برای همه مخاطبان مناسب نباشد.)

 

حال و هوای ماکائو در دهه 50 و 60

«ماکائو / Macau» شبه جزیره‌ای در دریای جنوبی چین است. ماکائو در سال 1557 میلادی مستعمره پرتغال شد. در 13 آوریل 1987 پرتغال و چین مذاکرات را در مورد وضعیت ماکائو آغاز کردند، سرانجام در 20 دسامبر 1999 پرتغال با بازپیوستن ماکائو به چین مشروط به تبدیل ماکائو به یک منطقه اداری، تجاری و بازرگانی و الزام چین مبنی بر اعطای خودمختاری اقتصادی و اجتماعی به ماکائو به مدت پنجاه سال موافقت کرد. فرهنگ ماکائو نیز آمیزه‌ای از فرهنگ چینی و پرتغالی است. حال و هوای ماکائو در دهه‌های 1950 و 1960 را در تابناک تماشا می‌کنید

 

ابتکار آلمانی‌ها برای جمع آوری آب از ابر

در یک سال اخیر تکنولوژی در برخی کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد که با عنوان «صیاد ابر / CloudFisher» شناخته می‌شود. در این روش تورهایی در مسیر ابرها قرار می‌گیرد و با جذب بخشی از رطوبت ابرها، آنها را به لوله‌های در نظر گرفته شده در این شبکه و در نهایت به یک ظرف منتقل می‌کند. بنیاد آب آلمان این تورها را ساخته و آن را در برخی نواحی مرتفع آفریقایی (مراکش) نصب کرده تا به این اشخاص در دسترسی به آب سالم کمک کند. بر اساس محاسبات با این روش 1600 گالن آب در روز قابل استحصال است. با این تکنولوژی در تابناک آشنا می‌شوید.

 

 

پورشه 911 نسخه سینگر ویکل دیزاین

این نسخه از «پورشه 911 / The Porsche 911» همان خودرو 964 است که توسط کمپانی بازسازی‌های لاکچری، یعنی سینگر ویهکل«singer vehicle design» دیزاین مورد بازسازی و تقویت قرار گرفته است.این کمپانی توسط یک خواننده بریتانیایی به نام راب دیکنسون از سال 2009 فعالیت خود را آغاز کرده است که در ویدیو بیشتر درباره آن توضیح وجود دارد. در این ویدیو فردی که عاشق این نوع خودرو است، درباره لذت‌های داشتن این خودرو و شرایط آن با اشتیاق صحبت می‌کند. طرفداران خودروهای اسپرت و خصوصاً پورشه این ویدیو را از دست ندهند.

 

طبیعت بکر ژاپن از نمای نزدیک

ژاپن طبیعت بکری دارد که بخشی از این بکر بودن، نتیجه دقت عمل مردم ژاپن در حفظ محیط زیست است. پیش از این تصاویری از نقاط جذاب و دیدنی ژاپن را در تابناک تماشا کرده‌اید و اکنون تصاویری تازه از طبیعت بکر این کشور را با کیفیت 4K تماشا می‌کنید.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها