خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » از علت تا درمان سرگیجه بعد از غذا

دانلود کتاب های امتحان شده

از علت تا درمان سرگیجه بعد از غذا

از علت تا درمان سرگیجه بعد از غذا

سرگیجه بعد از غذا ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که التهاب معده ، آرتروز و بیماری قلبی از جمله آنهاست اما رایج ترین علت بروز سرگیجه بعد از غذا کم شدن قند خون است.علت سرگیجه و بی حالی بعد از غذا خوردن + روش درمان


از علت تا درمان سرگیجه بعد از غذا

سرگیجه بعد از غذا

غذا خوردن معمولاً با افزایش قند خون می تواند به کاهش سرگیجه کمک کند اما برخی افراد بعد از غذا خوردن دچار سرگیجه می شوند. اغلب، سرگیجه بعد از غذا، قابل درمان و پیشگیری می باشد. چندین شرایط مختلف و بیماری در فرد باعث سرگیجه بعد از غذا خوردن می شوند.

بعضی اوقات، وقتی فرد بعد از نشستن طولانی مدت، ناگهان بلند می شود و حرکت می کند دچار سرگیجه گردد. تغییر ناگهانی در حجم مایعات و جریان خون می تواند باعث ایجاد سرگیجه موقت در افراد شود.    

هضم، فرایند پیچیده ای است که نیاز به هماهنگی دقیق بین سیستم های گوارشی، عصبی و گردش خون دارد. فرایند اولیه هضم شامل انتقال مجدد خون به معده و روده کوچک است. افت فشار خون بعد از غذا ناشی از افزایش جریان خون به معده و روده ها است که باعث می شود جریان خون از سایر قسمت های بدن دور شود.

در نتیجه، ضربان قلب افزایش می یابد تا خون بیشتری در بدن پمپاژ شود. در این شرایط رگ های خونی سفت و باعث افت فشار خون و کاهش جریان خون به مغز، پاها و قسمت های دیگر بدن می شوند. در بعضی از افراد، قلب و رگ ها آنطور که باید جواب نمی دهند و جریان خون در دستگاه گوارش نیز کاهش می یابد.

افت ناگهانی فشار خون معمولاً خودش را به صورت سرگیجه و یا ضعف نشان می دهد. افت فشار خون و افزایش ضربان قلب می توانند باعث سرگیجه بعد از غذا خوردن شوند. حدود یک سوم زنان و مردان سالمند معمولاً این بیماری را تجربه می کنند.

علاوه بر سرگیجه، فرد با افت فشار خون بعد از غذا ممکن است علائم زیر را داشته باشد:

حالت تهوع

تغییرات در دید

احساس ضعف

آنژین (درد قفسه سینه).1
 

علل سرگیجه بعد از خوردن غذا

پنج عامل را که می تواند باعث سرگیجه بعد از خوردن غذا شود عبارتند از
 

1. قند خون پایین

قند خون معمولاً بعد از غذا بالا می رود. افزایش قند خون بعد از غذا خوردن به همین دلیل است که افرادی که قبل از غذا خوردن دچار سرگیجه می شوند ، اغلب بعد از آن احساس بهتری پیدا می کنند.

وقتی قند خون به دنبال یک وعده غذایی افت می کند و باعث سرگیجه بعد از غذا می شود ، پزشکان آن را هیپوگلیسمی واکنشی می نامند. افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت ممکن است بعد از غذا دچار افت قند خون شوند زیرا بدن آنها انسولین زیادی تولید می کند.

با این حال ، افراد بدون دیابت نیز می توانند به این نوع افت قند خون مبتلا شوند. به عنوان مثال ، افرادی که جراحی معده کرده اند ممکن است غذاها را خیلی زود هضم کنند و جذب گلوکز از بدن برای بدن دشوارتر شود. کمبود نادر برخی از آنزیم های گوارشی نیز می تواند قند خون را کاهش دهد.

از علت تا درمان سرگیجه بعد از غذا
 

2. فشار خون پایین

گاهی اوقات ، فشار خون فرد پس از غذا خوردن ناگهان کاهش می یابد. پزشکان این فشار خون را بعد از غذا می نامند.

افرادی که فشار خون بالا دارند بیشتر در معرض این علامت هستند زیرا فشار خون بالا می تواند باعث سخت شدن و انسداد رگ ها شود. این تغییرات وقتی خون به سمت سیستم گوارشی نیز جریان پیدا می کند ، جریان خون را به سمت مغز دشوارتر می کند. کاهش جریان خون در مغز می تواند منجر به سرگیجه شود.

افراد مسن ، افراد مبتلا به بیماری پارکینسون و کسانی که دارای اختلالات سیستم عصبی هستند نیز ممکن است در برابر افت فشار خون بعد از غذا آسیب پذیرتر باشند.
 

3. داروهای دیابت

برخی از داروهای دیابت ، از جمله انسولین ، هنگامی که گلوکز خون را بیش از حد کاهش دهند ، ممکن است باعث سرگیجه شوند. فردی که داروهای خود را درست قبل از غذا مصرف می کند ، با اثربخشی دارو ، ممکن است متوجه سرگیجه بعد از غذا شود.

افراد دیابتی که به طور منظم بعد از غذا دچار سرگیجه می شوند ، باید در مورد تغییر دارو ، مصرف دوز پایین تر یا تنظیم برنامه وعده های غذایی با پزشک خود صحبت کنند.
 

4. غذاها ، نوشیدنی ها

حساسیت های غذایی ممکن است باعث احساس سبکی یا حالت تهوع در برخی از افراد شود. برخی از داروها و مواد شیمیایی از جمله کافئین نیز ممکن است باعث سرگیجه بعد از غذا شوند.
 

5. ایستادن پس از نشستن

اکثر مردم برای خوردن یک وعده غذا می نشینند و پس از مدت کوتاهی می ایستند. برخی از افراد هنگام ایستادن دچار افت ناگهانی فشار خون می شوند. وقتی این اتفاق می افتد ، مشکل خود غذا نیست ، بلکه تغییر ناگهانی از حالت نشسته به حالت ایستاده است.2
 

چه زمانی باید برای سرگیجه بعد از صرف غذا به پزشک مراجعه کرد؟

اگر در معرض علائمی هستید که با سرگیجه همراه است، با 115 تماس بگیرید و به دنبال درمان اضطراری باشید، این علائم عبارتند از:

درد قفسه سینه

گیجی

تغییر در هوشیاری

در غیر این صورت، در صورتی که بعد از صرف غذا سرگیجه شدید را تجربه می کنید، باید به پزشک مراجعه نمایید. نباید سرگیجه را به عنوان یک علامت نادیده بگیرید؛ زیرا بسیاری از علل زمینه ای قابل درمان هستند. همچنین، چون سرگیجه می تواند منجر به سقوط و سایر حوادث شود، بهتر است برای جلوگیری از آسیب احتمالی، اقدام به درمان نمایید.3

از علت تا درمان سرگیجه بعد از غذا

چگونه سرگیجه بعد از غذا خوردن درمان می شود؟

درمان سرگیجه پس از صرف غذا، معمولا به علت آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر علت آن افت ناگهانی فشار خون بعد از صرف غذا است، برخی از درمان ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

غذاهایی را انتخاب نمایید که هضم آنها نیاز به زمان بیشتری دارد، مانند حبوبات، میوه ها و سبزیجات. غذاهایی با قند بسیار و کربوهیدارت تصفیه شده (مانند نان سفید، برنج سفید و سیب زمینی)، به سرعت هضم شده و خطر افت فشار خون بعد از صرف غذا را افزایش می دهند.

به ویژه قبل از صرف غذا، آب فراوان بنوشید. نوشیدن یک یا دو لیوان آب می تواند حجم خون را در بدن یک فرد افزایش دهد به طوری که احتمال افت فشار خون، کاهش می یابد.

به جای یک وعده غذایی بزرگ، چند وعده غذایی کوچک در طول روز میل کنید. از آنجا که بدن از انرژی و جریان خون بیشتری برای هضم یک وعده غذایی بزرگ استفاده می کند، خوردن وعده های غذایی کوچک می تواند میزان سرگیجه بعد از صرف غذا را کاهش دهد.

تا حدود یک ساعت بعد از صرف غذا، به آرامی بلند شوید، زیرا این کار احتمال سرگیجه بعد از غذا خوردن را کاهش می دهد.

از مصرف غذاهایی که به عنوان آغاز کننده سرگیجه شناخته می شوند، پرهیز نمایید. از جمله این غذاها عبارتند از: کافئین، الکل و غذاهایی با میزان سدیم بالا.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.evidentista.org
3.www.salamdonya.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها