خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » از علت تا درمان لکه های کبدی

دانلود کتاب های امتحان شده

از علت تا درمان لکه های کبدی

از علت تا درمان لکه های کبدی

خال های قهوه ای صاف یا لکه کبدی که به عنوان لکه پیری شناخته می شوند (معمولا منسوب به خال های کبد هستند) از دست شروع می شود، گردن و صورت شما در واقع به دلیل سن لک نمی زنند، بلکه نتیجه آسیب هایی است که در طول سال ها انباشته شده بود.


از علت تا درمان لکه های کبدی

لکه های کبدی

لکه های کبدی نواحی کوچک تیره و صاف بر روی پوست هستند که از نظر اندازه متفاوت بوده و در نواحی در معرض تابش نور خورشید مثل دست ها، صورت، شانه ها و بازوها بروز پیدا می کند. به لکه های کبدی، لکه های خورشیدی نیز گفته می شود. بروز لکه های کبدی معمولاً بعد از سنین 50 سال شایع است با این حال این عارضه پوستی ممکن است افراد جوان تر و کسانی که مدت طولانی زیر تابش نور خورشید قرار دارند نیز بروز پیدا کنند.

لکه های کبدی ممکن است در بعضی موارد شبیه بافت های سرطانی نیز به نظر برسند. اما این لکه ها به هیچ وجه سرطانی نبوده و معمولاً نیازی به درمان نخواهند داشت. این لکه ها در حقیقت علامتی از این است که پوست شما بیش از حد در معرض آفتاب قرار گرفته و در تلاش برای محافظت از پوست شما این لکه های پوستی به وجود آمده است. خوشبختانه با استفاده از لوازم آرایشی می توان این لکه ها را روشن تر کرده یا به کلی از بین برد. می توانید با استفاده منظم از ضد آفتاب و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آفتاب از لکه های کبدی جلوگیری کنید.1
 

علت لکه های کبدی

در حقیقت لکه های کبدی توسط سلول های رنگدانه فعال پوستی به وجود می آیند.

نور ماوراء بنفش (UV) ترشح ملانین پوستی را تسریع کرده و در نتیجه باعث بروز لکه های پوستی خواهد شد. به همین علت پوستی که سال ها در معرض تابش آفتاب بوده، این ترشحات ملانینی در زیر پوست جمع شده و باعث به وجود آمدن لکه های کبدی بر روی پوست خواهد شد. استفاده از تخت های برنزه و اتاق های سولاریوم نیز از جمله مواردی است که می تواند احتمال بروز لکه های کبدی بر روی پوست را افزایش دهد.1
 

لکه های کبدی چه نشانه ای دارند؟

لکه های کبدی از قهوه ای روشن تا رنگ سیاه متغیر است. لکه های کبدی همان بافت بقیه پوست شما را دارند و معمولاً در نواحی در معرض آفتاب ظاهر می شوند. آنها هیچ دردی ایجاد نمی کنند.

پزشک متخصص پوست و مو شما معمولاً با نگاه کردن به پوست ، لکه های سنی را تشخیص می دهد.

اگر نگران باشند که یک لکه تیره همان لکه کبدی نیست ، ممکن است بیوپسی انجام دهند. آنها یک قطعه کوچک از پوست را برداشته و آن را از نظر سرطان یا ناهنجاری های دیگر بررسی می کنند.2

از علت تا درمان لکه های کبدی

احتمال ابتلای چه افرادی به لکه های کبدی بیشتر است؟

لکه های کبدی در افراد با سنین مختلف، جنسیت و نژاد مختلف می تواند رخ دهد. با این حال ، لکه های کبدی در افراد با ویژگی خاص زیر بیشتر دیده می شود. این موارد خطر لکه های کبدی شامل:

سن بالای چهل سال

داشتن پوست روشن

سابقه قرار گرفتن طولانی و ممتد در برابر خورشید

سابقه برنزه کردن طولانی.2
 

درمان لکه های کبدی روی پوست

علم  پزشکی آن چنان پیشرفت کرده است که به جرات می‌توان گفت دیگر بیماری پوستی وجود ندارد که برای آن درمان وجود نداشته باشد. بیماری‌های پوستی در دهه‌های پیش با عمل‌های جراحی و تهاجمی مورد درمان قرار می‌گرفتند اما خوشبختانه در چند دهه‌ی اخیر روش‌های مختلفی با کمترین آسیب، بدون جراحی و به روش غیر تهاجمی ابداع شده که به راحتی می‌توان مشکلات پوستی را درمان کرد.

زمانی که از درمان این لکه‌ها صحبت می‌کنیم هدف ما بازگرداندن پوست به حالت اولیه و یا دوران جوانی نیست، مطمئناً زمانی که عمق و رنگ این لکه‌ها بیشتر باشد آثار جزئی آن روی پوست باقی خواهد ماند و صد درصد از بین نخواهد رفت.
 

درمان لکه‌های کبدی با استفاده از لیزر درمانی

امروزه لیزر و پرتوهای آن آثار خارق العاده و شگفت انگیزی روی پوست به وجود می‌آورند، از بین بردن انواع مشکلات و بیماری‌های پوستی گرفته تا بیشتر کردن زیبایی، شادابی و جوانی پوست. لیزر در درمان لکه های کبدی نیز توانسته موفق عمل کند و بتواند با قدرت موثر خود این مشکل پوستی را نیز درمان کند.

در این روش لیزر و پرتو های آن ملانین‌های زیر پوست را هدف قرار داده موجب نابودی ملانین‌ها و ترمیم سلول‌های زیرین می‌شوند. علاوه بر این لیزر با تحریک کلاژن‌ های زیر پوست مشکل لکه‌های پوستی را نیز از بین می‌برد و پوست شاداب تر و جوانتر نیز خواهد شد.

دقت داشته باشید که استفاده از دستگاه لیزر بدون عمل جراحی و بیهوشی انجام می‌گیرد و می‌توان آن را روی دست، صورت، گردن و هر جایی از بدن که لکه های کبدی در آن نقش گرفته‌اند استفاده کرد.

از علت تا درمان لکه های کبدی
 

درمان لکه های کبدی با استفاده از لایه بردارها

مواد شیمیایی و لایه بردارها نیز می‌توانند در درمان و یا کم رنگ کردن لکه‌های کبدی مفید واقع شوند. درست است که استفاده از داروهای شیمیایی و محلول‌های لایه بردار نیاز به وقت و حوصله‌ی زیادی دارند اما می‌توان گفت این مواد برای کمرنگ کردن لکه‌ها و جلوگیری از به وجود آمدن لکه‌های جدید روش مناسبی هستند.
 

 میکرودرم آبریژن برای درمان لکه‌های کبدی

میکرودرم آبریژن دستگاهی است که در آن از کریستال‌های ریز برای سایش سطح پوست استفاده می‌شود. در واقع این دستگاه به عنوان سایش فیزیکی عمل می‌کند و مانند لایه بردارهای شیمیایی سطح پوست را لایه برداری کرده و موجب می‌شود بافت‌ها و سلول‌های پوستی تحریک شده و شروع به بازسازی پوست و از بین بردن لکه‌ها شود.

علاوه بر این با تحریک کلاژن عمل بازسازی نیز زودتر و بهتر انجام می‌گیرد. این روش نیز روشی است که بدون بیهوشی، جراحی و بخیه انجام می‌گیرد و در چند جلسه می‌توان نتایج خوبی از آن گرفت.
 

استفاده از روش انجماد برای درمان لکه های کبدی

استفاده از انجماد که به روش کرایوتراپی نیز معروف است استفاده از نیتروژن مایع برای از بین بردن لکه‌های صورت است. در این روش نیتروژن مایع را به مدت چند ثانیه روی لکه‌های پوست قرار می‌دهند. این ماده توانایی این را دارد که رنگدانه‌ها و ملانین‌های اضافی زیر پوست را از بین برده و پوستی روشن عاری از لک برای ما به ارمغان آورد.3
 

پیشگیری از بروز لکه های کبدی

برای کاهش احتمال بروز لکه های کبدی یا بازگشت لکه ها پس از درمان بهتر است برای کاهش قرار گرفتن در معرض آفتاب موارد زیر را رعایت کنید:
 

از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید

از قرار گیری در آفتاب از ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر خودداری کنید. از آن جایی که پرتوهای خورشید در این ساعت از روز شدت بیشتری دارند. به همین خاطر بهتر است در این ساعت ها از منزل خارج نشده و برای ساعت های دیگر روز برنامه ریزی کنید.
 

از ضد آفتاب استفاده کنید

حتماً 15 تا 30 دقیقه قبل از خروج منزل از ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کرده و مقدار کافی از آن را بر روی پوست صورت و دست ها بمالید. البته هر دو ساعت یک بار باید مصرف ضد آفتاب را تجدید کنید تا اثر آن باقی بماند.
 

پوشش کافی

بهتر است در زمان خروج از منزل لباس آستین بلند و شلوار پوشیده و از کلاه لبه دار و عینک دودی در زیر نور خورشید استفاده کنید.1

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.drmasoodjafari.com
3.www.iran-mehr.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها