خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » از علت تا درمان نزدیک بینی

دانلود کتاب های امتحان شده

از علت تا درمان نزدیک بینی

از علت تا درمان نزدیک بینی

یکی از رایج‌ترین عیوب چشم در جهان، نزدیک بینی است. این عارضه گرچه درمان‌های ساده‌ای دارد، اما اگر به حال خود رها شود، کیفیت زندگی و شغل افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مشکلات بزرگ‌تری را با خود به همراه می‌آورد.


از علت تا درمان نزدیک بینی

نزدیک بینی

نزدیک بینی ، یک وضعیت بینایی مشترک است که در آن می توانید اشیاء نزدیک خود را به وضوح مشاهده کنید، اما اشیاء دورتر برای شما مبهم هستند. نزدیک بینی هنگامی رخ می دهد که شکل چشم باعث می شود که پرتوهای نوری خم و شکسته شده و به جای اینکه روی شبکیه قرار بگیرند، تصاویر در جلوی شبکیه تشکیل شود.

نزدیک بینی ممکن است به تدریج یا ناگهانی ایجاد و اغلب در دوران کودکی و بزرگسالی بدتر شود و تا حدودی جنبه ارثی دارد. یک معاینه چشم می تواند نزدیک بینی را تأیید کند. شما می توانید این مشکل را با عینک، لنزهای تماسی یا جراحی انکسار درمان کنید.1
 

علت نزدیک بینی

 

خطای انکسار

دو بخش قرنیه و لنز در تشکیل تصاویر در چشم نقش اساسی و موثری دارند. اختلال در هر یک از این ساختارها باعث خطای انکسار و عیوب انکساری در چشم می شود. نزدیک بینی معمولاً وقتی رخ می دهد که چشم از حد نرمال بلند باشد یا قرنیه خیلی خمیده باشد. در این شرایط تصاویر به جای تشکیل بر روی شبکیه در مقابل آن متمرکز شده و در نتیجه ظاهری مبهم برای اجسام دور ایجاد می شود.
 

سایر خطاهای انکسار

علاوه بر نزدیک بینی، سایر خطاهای انکسار عبارتند از:
 

مقاومت هوایی (هایپروپی)

هایپروپی زمانی اتفاق میفتد که چشم کوتاهتر از حد نرمال یا قرنیه نسبت به حد طبیعی خودش خمیدگی کمتری داشته باشد. هایپروپی برعکس نزدیک بینی است و در بزرگسالان، اشیاء نزدیک و دوردست تار دیده می شوند.
 

آستیگماتیسم

آستیگماتیسم مربوط به زمانی است که قرنیه یا لنز در یک جهت به سمت مقابل خمیده شود.آستیگماتیسم در صورت عدم درمان ممکن است دید فرد را مختل کند.1

از علت تا درمان نزدیک بینی

علائم نزدیک بینی چشم

علائم این عارضه به‌راحتی قابل‌تشخیص است. این علائم عبارت‌اند از:

تاری دید هنگام نگاه کردن به اجسام دور؛

نیاز به تنگ‌کردن چشم‌ها یا نزدیک‌کردن پلک‌ها به هم برای دیدن اجسام دور‌؛

سردرد ناشی از تماشای فواصل دور؛

کاهش دید در فواصل دور هنگام رانندگی به‌خصوص در شب.

تفاوت دید سالم (چپ) با دید نزدیک بین (راست)

این عارضه در دوران کودکی و هنگام معاینات پیش از ورود به مدرسه در کودکان شناسایی می‌شود. کودکانی که چشمان نزدیک بین دارند معمولا رفتارهای زیر را بروز می‌دهند:

تنگ‌کردن چشم‌ها به‌طور مداوم؛

نیاز به نشستن جلوی تلویزیون یا روی صندلی‌های جلویی سینما یا روی نیمکت‌های ردیف جلوی کلاس؛

ناتوانی در دیدن اجسام از راه دور؛

پلک‌زدن زیاد؛

مالیدن مداوم چشم‌ها.2
 

عوامل خطر

مطالعات مختلف نشان داده‌اند که بروز نزدیک ‌بینی با افزایش سواد رابطه مستقیمی دارد. به طور خاص، آسیایی‌ها بیشتر در معرض ابتلا به نزدیک بینی هستند،‌ بطوری که در برخی از کشورهای آسیایی بین 70 تا 90 درصد از جمعیت نزدیک بین هستند.

برای برخی از افراد نزدیک بین، به خصوص آنهایی که دارای ۶.۰۰ دیوپتر یا بیشتر هستند، نزدیک بینی ممکن است یک عامل خطر برای بیماری‌ها و آسیب‌های دیگر چشمی باشد. به طور کلی، خطر ابتلا به این مشکل با افزایش شدت نزدیک بینی بیشتر می‌شود.

بر اساس عوامل دیگری مانند وضعیت کلی سلامتی چشم، پزشک بهتر قادر به تشخیص خطر ابتلا به این مشکل خواهد بود. مشکلات چشمی که ممکن است مرتبط با نزدیک بینی باشند عبارتند از:

جداشدگی شبکیه

مگس‌پران چشم

آب سیاه

کاهش بهترین حالت دید چشم.3

از علت تا درمان نزدیک بینی

نزدیک بینی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص نزدیک بینی، چشم‌پزشک یک معاینه دقیق از چشم انجام می‌دهد، که شامل آزمایش‌هایی برای تعیین عیوب انکساری است. اشخاص نزدیک بین در خواندن چارت اسنلن (چارتی با حروف E بزرگ) مشکل دارند اما به راحتی می‌توانند کارت‌های نزدیک را بخوانند.

آزمایش‌های دیگری که باید برای یک بیمار مبتلا به نزدیک بینی چشم انجام شوند عبارتند از:

تونومتری (تست فشار چشم)

معاینه شبکیه

معاینه با اسلیت لامپ

مانند سایر عیوب انکساری، نزدیک بینی چشم با واحدی به نام دیوپتر اندازه‌گیری می‌شود. دیوپتر واحد اندازه‌گیری توان عدسی چشم است که بر اساس فاصله کانونی عدسی تعیین می‌گردد.

هنگام نگاه کردن به نسخه‌ی عینک، علامت منفی نشان دهنده‌ی این است که چشم نزدیک‌بین می‌باشد و اعداد پس از آن درجه‌ی نزدیک‌بینی را نشان می‌دهند.
0= طبیعی یا دید سالم

۰.۲۵- تا ۳.۰۰- دیوپتر = نزدیک بینی خفیف

۳.۲۵- تا ۶.۰۰- دیوپتر= نزدیک بینی متوسط

۶.۲۵- تا ۱۰.۰۰- دیوپتر= نزدیک بینی شدید

۱۰.۲۵ دیوپتر یا بیشتر= نزدیک بینی بسیار شدید.3
 

عوارض نزدیک بینی

نزدیک بینی با عوارض مختلفی از خفیف تا شدید همراه است، مانند:
 

کاهش کیفیت زندگی

نزدیک بینی اصلاح نشده می تواند بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد و زندگی او را مختل کند.
 

خستگی چشم

عدم درمان نزدیک بینی می تواند فشار و خستگی چشم را افزایش دهد و منجر به سردرد شود.
 

بار مالی

هزینه لنزهای اصلاحی، معاینه چشم و معالجه پزشکی ناشی از نزدیک بینی می تواند بار مالی بیمار را افزایش دهد.
 

سایر مشکلات چشم

نزدیک بینی شدید فرد را در معرض خطر جدایی شبکیه، گلوکوم، آب مروارید و ماکولاپاتی میوپی (آسیب در ناحیه شبکیه مرکزی) قرار می دهد که در این شرایط ممکن است بافت های موجود در چشم  کشیده و نازک شده و باعث ایجاد اشک، التهاب، رگ های خونی جدید می شوند که به راحتی خونریزی می کنند.1
 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

مشکلات بینایی همیشه به‌راحتی خودشان را نشان نمی‌دهند؛ پس باید به‌صورت دوره‌ای برای معاینات چشم به چشم‌پزشک مراجعه کنید. این دوره‌ها در کودکان و بزرگ‌سالان متفاوت است.

کودکان باید یک بار در ۶ماهگی، یک بار در ۳سالگی، یک بار قبل از کلاس اول دبستان و پس از آن، هر ۲ سال یک بار معاینه شوند.

بزرگ‌سالان به دو دسته تقسیم می‌شوند:

گروهی که احتمال بیشتری دارد که به بیماری‌های چشم مبتلا شوند یا هم‌اکنون به یکی از این عیوب گرفتار هستند، باید هر ۱ تا ۲ سال یک بار برای معاینه چشم و بررسی وضعیت چشمان خود مراجعه کنند.

گروه دوم افرادی هستند که چشمان سالمی دارند و فعلا نشانه‌ای از بروز عارضه در آنها مشاهده نمی‌شود. معاینه چشم این گروه به این بستگی دارد که چند سال‌شان است:

از ۲۰ تا ۳۹سالگی، هر ۵ تا ۱۰ سال یک بار؛

از ۴۰ تا ۵۴سالگی، هر ۲ تا ۴ سال یک بار؛

از ۵۵ تا ۶۴سالگی، هر ۱ تا ۳ سال یک بار؛

از ۶۵سالگی به بعد، هر سال یک بار یا ۱ سال در میان.2
 

درمان نزدیک بینی

افراد مبتلا به نزدیک بینی چشم معمولاً با تنگ کردن چشمان خود کمی بهتر قادر به دیدن اجسام دور هستند زیرا باعث کاهش ابیراهی کروی (درجه‌ای که نوری که به عدسی برخورد می‌کند در اثر انکسار منحرف می‌شود) می‌گردد.

تمام درمان‌های دوبینی هدف مشترکی دارند؛ امکان دید بهتر اجسام دور. عینک، لنزها یا جراحی و یا ترکیبی از این روش‌ها، ممکن است برای درمان نزدیک بینی استفاده شوند.

از علت تا درمان نزدیک بینی
 

عینک و لنزهای تماسی

عینک و لنزهای تماسی شایع‌ترین درمان برای نزدیک بینی هستند. لنزهای عینک برای تمرکز نور بر روی شبکیه طراحی شده‌اند. یک لنز منفی (مقعر) با نسخه مناسب ممکن است نزدیک بینی را اصلاح کند.
 

عمل جراحی لیزر چشم

جراحی نیز می‌تواند نزدیک بینی را کاهش دهد یا اصلاح کند. چندین گزینه جراحی، مانند لیزیک، لازک، پی آر کی (فوتوریفرکتیو کراتکتومی) و کاشت لنزهای مصنوعی وجود دارند. هدف از عمل جراحی کمک به دید واضح بدون استفاده از عینک یا لنزهای تماسی است.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.chetor.com
3.www.dr-yadegari.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها