خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » از علت تا درمان کهیر سرد

دانلود کتاب های امتحان شده

از علت تا درمان کهیر سرد

از علت تا درمان کهیر سرد

کهیر سرد یک عارضه‌ پوستی است که افراد مبتلا به آن به سرما آلرژی پیدا می‌کنند و این عارضه خود را با واکنش‌های مزمن پوستی نشان می‌دهد.مبتلایان به کهیر سرد تمایلی ندارند در سرمای زمستان از خانه خارج شوند و در برخی از آنان این خانه‌نشینی سلامت‌شان را به طور جدی به خطر می‌اندازد.


از علت تا درمان کهیر سرد

کهیر سرد

کهیر سرد (Cold urticaria) یک واکنش پوستی در برابر سرما است که با فاصله چند دقیقه بعد از قرار گرفتن فرد در برابر سرما اتفاق می افتد. پوست آسیب دیده در نتیجه کهیر سرد دچار کهیر های قرمز و خارش دار خواهد شد. افراد مبتلا به کهیر سرد معمولاً با بروز علائم بسیاری مواجه هستند.

بعضی از آنها واکنش های خفیفی نسبت به سرما داشته و بقیه آن ها واکنش های بسیار شدیدی از خود بروز می دهند. بعضی از افراد نیز در نتیجه شنا کردن در آب سرد ممکن است دچار کاهش فشار خون، غش کردن یا شوک شوند.

عارضه پوستی کهیر سرد بیشتر در جوانان اتفاق می افتد، بهتر است در صورتی که فکر می کنید مبتلا به این مشکل پوستی هستید حتماً با پزشک خود در این مورد صحبت کنید.

درمان کهیر سرد معمولاً با اقدامات پیشگیرانه ای مثل استفاده نکردن از آب و هوای سرد و مصرف آنتی هیستامین ها صورت می پذیرد.1
 

علت کهیر سرد

هنوز علت اصلی بروز بیماری به طور دقیق مشخص نیست. اما طبق اطلاعات به دست آمده ممکن است کهیر سرد به علت حساسیت سلول های پوستی ارثی، ویروس یا یک بیماری به وجود آمده باشد.

در بیشتر موارد سرما باعث ترشح هیستامین و دیگر مواد شیمیایی در داخل جریان خون فرد شده و در نتیجه آن قرمزی، خارش و واکنش های کل بدن (سیستمیک) اتفاق خواهد افتاد.1
 

علائم کهیر سرد

تاول های موقت قرمز و خارش دار بر روی ناحیه ای از پوست که در معرض سرما قرار گرفته است

تشدید واکنش پوستی با گرم شدن آن

ورم دست ها به هنگام گرفتن اشیاء سرد

تورم لب ها در نتیجه مصرف غذا یا نوشیدنی های سرد

واکنش شدید می تواند شامل موارد زیر باشد:

واکنش آنافیلاکسی که می تواند باعث ضعف، افزایش ضربان قلب، تورم اندام ها یا تنه و شوک شود

تورم زبان و گلو که می تواند تنفس را با مشکل روبرو کند

علائم ، اندکی پس از مواجهه پوست با افت ناگهانی دمای هوا یا آب سرد آغاز می شوند. رطوبت هوا و وزش باد شدید می توانند احتمال ایجاد این علائم را افزایش دهند. هر دوره علائم می تواند تا حدود دو ساعت ادامه یابد.

معمولا بدترین واکنش ها در نتیجه مواجهه ی کامل پوست (مانند شنا کردن در آب سرد) رخ می دهند. این واکنش می تواند به از دست دادن هوشیاری و غرق شدن فرد منجر شود.3

عوامل خطر کهیر ناشی از سرما

آلرژی به سرما در هر سنی و در مردان و زنان بروز می کند، ولی اگر شرایط زیر را داشته باشید، بیشتر در معرض ابتلا به کهیر سرد هستید:
 

1- اگر کودک و یا جوان هستید

یک نوع کهیر به نام کهیر اکتسابی اولیه در کودکان و جوانان بروز می کند. این کهیر شایع ترین نوع کهیر است و معمولا طی دو تا سه سال خودبخود بهبود می یابد.

از علت تا درمان کهیر سرد
 

2- به تازگی یک عفونت ویروسی داشته اید

بیماری ذات الریه مایکوپلاسما و بیماری مونونوکلئوز با بروز کهیر سرد ارتباط دارند.
 

3- یک بیماری زمینه ای دارید

یک نوع کهیر به نام کهیر اکتسابی ثانویه که شیوع کمی دارد، در اثر یک بیماری زمینه ای مثل آرتریت روماتوئید، هپاتیت و یا سرطان بروز می کند.
 

4- دارای یک ویژگی ارثی خاص هستید

به ندرت، کهیر سرد با یک بیماری ارثی به نام سندرم خودالتهابی سرد خانوادگی ارتباط دارد.

این سندرم بعد از مواجهه با سرما باعث بروز کهیر پوستی دردناک و علائمی شبیه آنفلوآنزا می شود.2
 

چه موقع نزد پزشک برویم؟

اگر هنگام تماس با سرما دچار حساسیت پوستی شدید، به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر علائم شما خفیف باشد، پزشک علت مشکل شما را بررسی می کند.

اگر دچار حساسیت شدید نسبت به سرما گشتید، به اورژانس زنگ بزنید.

در موارد زیر نیز فورا درخواست کمک کنید:

– احساس سبکی سر کردید.

– به سختی نفس می کشیدید.

– احساس کردید گلویتان باد کرده است.2
 

تشخیص کهیر سرد

برای تشخیص این بیماری کافی است یک تکه یخ را به مدت 5 دقیقه روی پوست بدن قرار دهید. در صورتی که کهیر ها و برآمدگی های قرمز رنگی بر روی پوست تان ایجاد شد مبتلا به این بیماری هستید.

در بعضی از موارد کهیر سرد در نتیجه بیماری های دیگری مثل سرطان و عفونت که سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار می دهند به وجود می آید. در صورتی که پزشک علت اصلی ابتلای شما به کهیر سرد را بیماری زمینه ای دیگری عنوان کند باید برای تشخیص علت اصلی آزمایش خون و آزمایش های دیگری انجام دهید.1

از علت تا درمان کهیر سرد

درمان کهیر سرد

در بعضی از افراد علائم کهیر سرد بعد از مدت چند هفته یا ماه خود به خود بهبود یافته و فرد مداوا خواهد شد. اما در مابقی مبتلایان به این بیماری ممکن است ماندگار علائم بیش از این مدت باشد. به طور کلی درمان خاصی برای این عارضه پوستی وجود نداشته و بیشتر می توان از اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با این عارضه پوستی استفاده کرد.

پزشک ممکن است برای کاهش علائم استفاده از درمان های خانگی مثل آنتی هیستامین های بدون نیاز نسخه و قرار نگرفتن در برابر سرما را تجویز کند. اما در صورتی که این درمان های خانگی کارساز نبودند بهتر است به سراغ مصرف داروهای تجویزی پزشک متخصص بروید.
 

سبک زندگی و درمان خانگی کهیر سرد

آنتی هیستامین علائم و ترشح هیستامین ها را مسدود کرده و در نتیجه به بهبود بیماری کهیر سرد کمک زیادی خواهد کرد. بهتر است در قدم اول برای کاهش علائم کهیر سرد خفیف از این شیوه های درمانی استفاده کرده و داروهای آنتی هیستامین بدون نیاز به نسخه تهیه کنید.1
 

عوارض کهیر ناشی از سرما

مهم ترین عارضه کهیر سرد، واکنش شدیدی است که بعد از تماس قسمت های زیادی از بدن با سرما مثل شنا کردن در آب سرد رخ می دهد.

مبتلایان به کهیر سرد تمایلی ندارند در سرمای زمستان از خانه خارج شوند و در برخی از آنها این خانه‌نشینی سلامت‌شان را به طور جدی به خطر می‌اندازد.2
 

پیشگیری از بروز کهیر سرد

قبل از قرار گرفتن در معرض سرما، آنتی هیستامین مصرف کنید.

داروها را مطابق با دستور پزشک مصرف کنید.

از پوست خود در برابر سرما یا تغییرات ناگهانی دما محافظت کنید. قبل از شنا کردن، ابتدا دست خود را در آب فرو کنید تا متوجه شوید که آیا پوست دست شما به آب واکنش می دهد یا خیر.

برای جلوگیری از تورم گلو از مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی یخ زده خودداری کنید.

در صورت تجویز تزریق کننده ی خودکار اپی نفرین (EpiPen، Auvi-Q، سایر موارد) توسط پزشک خود، همواره آن را همراه داشته باشید تا از بروز واکنش های جدی جلوگیری کنید .

در صورتی که عمل جراحی در پیش دارید، جراح را از مشکل کهیر سرد خود مطلع کنید. تیم جراحی می تواند اقداماتی را برای جلوگیری از ایجاد علائم القاء شده توسط سرما در اتاق عمل انجام دهد.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.tebyan.net
3.www.getzoop.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها