خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » از علت تا درمان گردش خون ضعیف

دانلود کتاب های امتحان شده

از علت تا درمان گردش خون ضعیف

از علت تا درمان گردش خون ضعیف

همانطور که می‌دانید گردش خون نقش حیاتی را در سلامت اعضای بدن ایفا می‌کند. گردش خون بایتس به تناسب سن در حد متوسط و متعادلی باشد چرا که گردش خون ضعیف و شدت گردش خون هر دو به یک اندازه خطرناک هستند.


از علت تا درمان گردش خون ضعیف

علائم و نشانه های گردش خون ضعیف چیست؟

علائم گردش خون ضعیف، اغلب در دست و پاها ایجاد می شود که عبارتند از:
 

درد پا در هنگام راه رفتن

یک علامت رایج گردش خون ضعیف است. که معمولا درد و یا گرفتگی عضلات پا یا ماهیچه ای است. این اتفاق، موقع راه رفتن، بالا رفتن از پله ها یا انجام فعالیت های جسمانی مشابه احساس می شود.

این وضعیتی است که به عنوان لنگیدن متناوب نیز نامیده می شود و یکی از علائم گردش خون ضیف می باشد.
 

بی حسی و ضعف

دست ها یا پاهای شما ممکن است به یکباره احساس ضعف یا خستگی کند، که در هنگام حرکت و یا حتی زمانی که نشسته اید، ممکن است رخ دهد.

اگر این ضعف و بی حسی ناگهانی و به یکباره رخ می دهد و ماهیچه هایتان را نیز درگیر می کند، احتمالا به علت تصلب شریانی، گردش خون ضعیف به مغز دارید. گردش خون ضعیف در شریانهایی که خون را به مغز می رسانند، می تواند موجب سکته مغزی شود.
 

سردی و ورم

اگر دائما بدون هیچ دلیل ظاهری در دست و پاها احساس سرد بودن و ورم می کنید، نشانه ای از گردش خون ضعیف است.سرد شدن دست و پایی که به دلیل گردش خون ضعیف باشد، معمولا با سردتر بودن یک دست یا پا از دیگری نشان داده میشود.

از علت تا درمان گردش خون ضعیف
 

زخم های التیام نیافته

زخمهای پا یا دست ها که التیام نمی یابند، از علائم رایج هستند. شما همچنین ممکن است متوجه شوید که زخم یا عفونتی در دست و پاهای شما بسیار آهسته بهبود می یابد.

حتی ممکن است متوجه شوید که موهای روی دست و پاهایتان شروع به ریزش می کنند یا اینکه کندتر از حد معمول رشد می کنند.روی انگشتان پا نیز ممکن است به آرامی مو رشد کند.
 

تغییر در رنگ پوست

گردش خون ضعیف ممکن است باعث تغییر رنگ پوست دست، پاها و بازوی شما شود.حتی ممکن است متوجه شوید که پوست شما “براق” به نظر می رسد.پاهای شما ممکن است رنگ پریده و یا مایل به آبی نشان دهد، که به دلیل گردش خون ضعیف و ضف در اکسیژن رسانی به اندام ها می باشد.
 

نبض ضعیف در پاها

گردش خون پایین و تصلب شریان ها، باعث ضعیف شدن نبض در پاها می شود.هرگاه قسمتی از بدن دارای نبض ضعیف باشد، به علت جریان خون رسانی ضعیف به آن قسمت است.

شایع ترین روشی که پزشکان برای تشخیص مشکلات جریان خون استفاده می کنند، بررسی نبض در ناحیه پا و کشاله ران است.
 

درد قفسه سینه

درد قفسه سینه و سایر علائم حمله قلبی از علائم گردش خون ضعیف در شریان ها به قلب است.اگر درد قفسه سینه دارید، برای جلوگیری از یک مشکل خطرناک، فورا با پزشک خود ملاقات کنید.
 

ناتوانی جنسی در مردان

ناتوانی جنسی یکی دیگر از نشانه های ضعف در گردش خون است. ناتوانی جنسی می تواند ناشی از خون رسانی ضعیف به کشاله های ران و یا زیر ناحیه تناسلی باشد.1
 

دلایل گردش خون ضعیف

عوامل مختلفی در گردش خون ضعیف نقش دارند که بعضی از آنها در زیر آورده شده است:
 

۱. بیماری عروق محیطی

بیماری عروق محیطی (PAD) می‌تواند موجب گردش خون ضعیف در پاهایتان شود. این بیماری باعث تنگ شدن مسیر سیاه‌رگ‌ها و سرخ‌رگ‌های خونی می‌شود و به‌این‌ترتیب روی گردش خون تأثیر می‌گذارد. همچنین در بیماری دیگری به‌نام آترواسکلروزیس (atherosclerosis)، پلاک‌هایی در مسیر سرخ‌رگ‌ها و رگ‌های خونی ساخته می‌شود و آنها را سفت می‌کند. در هر دو بیماری جریان خون در اندام‌های انتهایی کاهش می‌یابد و سبب ایجاد درد می‌شود.
 

۲. لخته‌ی خون

ایجاد لخته‌ی خون، جریان خون را به‌طور کامل یا جزئی مسدود می‌کند. لخته‌ی خون ممکن است در هر جایی از بدن ایجاد شود، اما درصورتی‌که در پاها یا بازوها باشد می‌تواند سبب مشکلات گردش خون شود.
 

۳. رگ‌های واریسی

رگ‌های واریسی، رگ‌های بزرگی هستند که درنتیجه‌ی آسیب دریچه‌های موجود در رگ ایجاد می‌شود. این رگ‌ها پیچ‌خورده و برجسته می‌شوند و معمولا در قسمت پشتی پا یافت می‌شوند. رگ‌های آسیب‌دیده نمی‌تواند مانند سایر رگ‌ها، خون را عبور دهد و ممکن است سبب گردش خون ضعیف شود. در موارد نادری، رگ‌های واریسی موجب ایجاد لخته‌ی خون می‌شود.

از علت تا درمان گردش خون ضعیف
 

۴. دیابت

شاید فکر کنید که دیابت فقط روی قند خون تأثیر می‌گذارد، اما درواقع دیابت می‌تواند سبب گردش خون ضعیف در بعضی از نقاط بدن شود. این اتفاق می‌تواند سبب گرفتگی پاها و درد در ساق، ران و باسن شود. این درد به‌خصوص در زمان فعالیت‌های فیزیکی بیشتر می‌شود. افراد مبتلا به دیابت پیشرفته معمولا علائم و نشانه‌های گردش خون ضعیف را به‌خوبی تشخیص نمی‌دهند. علت این است که در بیماری دیابت، اعصاب در نواحی انتهایی بی‌حس می‌شوند.
 

۵. چاقی

داشتن اضافه‌وزن یک بارِ اضافه در بدن شما ایجاد می‌کند. درصورتی‌که اضافه‌وزن داشته باشید، نشستن و ایستادن طولانی‌مدت می‌تواند در گردش خون‌تان مشکل ایجاد کند.
 

۶. نشانگان رینود (Raynaud’s disease)

بیماری نشانگان رینود می‌تواند یکی از علت های احساس سرمای شدید در دست و پا باشد. در این بیماری رگ‌های کوچک موجود در دست و انگشتان پا، تنگ و باریک می‌شوند. این باریک شدن سرخ‌رگ‌ها سبب می‌شود که خون به‌خوبی از میان رگ و درون اندام عبور نکند و شما علائمی از گردش خون ضعیف را تجربه می‌کنید. علائم نشانگان رینود معمولا زمانی که در دمای پایین قرار می‌گیرید یا دچار استرس می‌شوید بروز می‌کند.2
 

راهکارهای بهبود گردش خون

از مصرف الکل خودداری نکنید.

تمرین بدنی را بخشی از کارهای روزمره خود قرار دهید.

سیگار را ترک کرده و از قرار گرفتن در معرض دود دست دوم خودداری کنید.

برای رفاه عمومی از مصرف قهوه خودداری کنید و به جای آن چای سبز بخورید.

استرس همچنین می تواند بر گردش خون تأثیر بگذارد. بنابراین برای مقابله با استرس اقدامات لازم را انجام دهید.

چند قطره روغن اسانس رزماری را به ½ فنجان روغن زیتون گرم اضافه کنید. از آن برای ماساژ بدن، به ویژه اندام استفاده کنید.

هیدروتراپی منگنه (درمان جایگزین گرم و سرد) را امتحان کنید تا گردش خون مناسب صورت گیرد.

وضعیت ضعیف می تواند به گردش خون ضعیف کمک کند. حتماً هنگام نشستن یا راه رفتن ستون فقرات را مستقیم نگه دارید.

آجیل، دانه، فلفل کاین یا فلفل سیاه، سیر، پیاز و زنجبیل را در رژیم غذایی خود اضافه کنید تا سیستم گردش خون شما تحریک شود.

همیشه روی یک جفت کفش مناسب سرمایه گذاری کنید که از گردش خون ضعیف در پاها جلوگیری می کند.3

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.chetor.com
3.www.pezeshket.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها