خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » از علت تا درمان گرفتگی رگ قلب

دانلود کتاب های امتحان شده

از علت تا درمان گرفتگی رگ قلب

از علت تا درمان گرفتگی رگ قلب

گرفتگی رگ قلب بیماریی است که به مرور زمان و با بالا رفتن سن در تمام رگ‌های بدن رسوب تشکیل می‌شود که اصطلاحا به آن آترواسکلروز میگویند، این مسئله باعث محدود شدن خون ورودی به قلب و کاهش اکسیژن خون می شود کم کم گرفتگی رگ ها باعث می شود رگ های ظریفی برای رساندن خون به قلب ایجاد شوند.


از علت تا درمان گرفتگی رگ قلب

گرفتگی رگ قلب

بیماری گرفتگی رگ قلب یک نوع بیماری خطرناک برای قلب محسوب می‌شود. با جدی گرفتن علائمی که در این مقاله گفته شد و مراجعه به پزشک، از عواقب خطرناک این بیماری جلوگیری کنید.

بیماری انسداد یا گرفتگی رگ قلب که به آن تصلب شرایین نیز می‌گویند هنگامی رخ می‌دهد که پلاک‌ها در داخل شریان‌های خون تجمع یابند. این شریان‌ها سرخرگ‌های خونی هستند که خون غنی از اکسیژن را به سایر قسمت‌های بدن و قلب منتقل می‌کند. پلاک‌ها از کلسیم، کلسترول، چربی و سایر مواد موجود در خون تشکیل شده اند.

با جدی گرفتن علائم گرفتگی رگ قلب و مراجعه به پزشک، از عواقب خطرناک این بیماری جلوگیری کنید.

با گذشت زمان این پلاک‌ها سفت می‌شوند و باعث تنگ شدن شریان‌ها می‌شود و همین دلیل باعث می‌شود تا جریان خون غنی از اکسیژن به قسمت‌های بدن و اندام‌ها به خوبی منتقل نشود؛ که این عامل موجب انسداد رگ قلب می‌شود. این بیماری ممکن است مشکلات جدی مانند سکته قلبی، حملات قلبی و یا حتی به مرگ منجر شود.1
 

عوامل گرفتگی رگ قلب

شناختن اینکه چه عواملی، زمینه بروز گرفتگی رگ قلب را مستعد می کنند، از این جهت که به شما در تصمیم گرفتن و جزم کردن اراده برای پیشگیری از بیماری های قلب برای شما مفید و کاربردی است.

عوامل غیر قابل پیشگیری، عواملی هستند که شما قادر به تغییر دادن و مدیریت کردن آنها نیستید و اثرات آن را چه بخواهید چه نخواهید باید بپذیرید.

جنسیت مرد، افزایش سن و سال، سابقه خانودگی و ارثی مثبت  از جمله مهم ترین عوامل غیر قابل پیشگیری محسوب می شوند.
 
عوامل قابل پیشگیری را می توان با اصلاح سبک زندگی, تشخیص به موقع, روش های پیشگیرانه و مدیریت کردن به شیوه ای با کفایت در کنترل در آورد و از بیماری زایی این عوامل جلوگیری کرد.

استعمال دخانیات، فشار خون و چربی خون بالا، دیابت کنترل نشده، چاقی، کم تحرکی و رژیم غذایی ناسالم از جمله مهم ترین عوامل قابل پیشگیری به شمار می آیند.2
 

علایم گرفتگی رگ قلب

توجه کردن به علایمی که زنگ خطر بروز بیماری گرفتگی رگ قلب را به صدا در می آورد، باعث می شود که شما بتوانید با مراجعه به موقع به پزشک، مناسب ترین درمان را دریافت کنید. شایع ترین علایم گرفتگی رگ قلب عبارتند از:
 

درد و سوزش قفسه سینه

مهم ترین نشانه بیماری گرفتگی رگ

درد و سوزش در ناحیه پشت جناغ سینه احساس می شود و ممکن است به گردن, دست ها, پشت ویا شکم هم انتشار پیدا کند.

ممکن است درد در هنگام فعالیت های بدنی و یا فشار های روحی و روانی ایجاد شود. شما چند دقیقه استراحت می کنید و احتمالا قرص زیر زبانی مصرف می کنید و درد تسکین می یابد.

از علت تا درمان گرفتگی رگ قلب
 

تنگی نفس

تنگی نفس هنگامی که به همراه درد قفسه سینه در هنگام فعالیت نه چندان شدید بدنی به وجود بیاید بیشتر به عنوان تنگی نفس ناشی از بیماری گرفتگی رگ قلب به حساب می آید.
 

تپش قلب

اگر شما مبتلا به گرفتگی رگ قلب باشید، در هنگام فعالیت های بدنی مختصر یا حتی در هنگام استراحت ممکن است به طور ناراحت کننده ای ضربان و تپش قلب خود را احساس کنید.
 

سنگینی روی قفسه سینه

گاهی ممکن است احساس کنید که جسم سنگینی روی قفسه سینه شما گذاشته اند که قلب و ریه های شما را تحت فشار قرار داده است.2
 

عوارض جانبی بیماری گرفتگی عروق قلب

ابتلا به بیماری گرفتگی رگ های قلبب، پمپاژ خون به سراسر بدن را سخت می‌کند، اما اگر درمان نشود، می‌تواند باعث مشکلات جدی شود مانند:

اسپاسم عروق کرونر

حمله قلبی

نارسایی احتقانی قلب.3
 

تشخیص بیماری انسداد رگ‌های قلب

پزشک بر اساس سابقه پزشکی و خانوادگی و همچنین معاینات فیزیکی و نتایج آزمایشات، فرد بیمار وجود این بیماری را تشخیص می‌دهد. پزشک برای تشخیص انسداد رگ قلب چند تست و آزمایش روی بیمار انجام می‌دهد تا بتواند درمانی مناسب برای بیمار را انجام دهد. این تست‌ها و آزمایشات شامل موارد زیر می‌شوند.

نوار قلب

آنژیوگرافی

سی تی اسکن قلب

عکس برداری اشعه ایکس از قفسه سینه

آزمایش خون

اکوکاردیوگرام

تست استرس و تست ورزش

و سایر آزمایشات دیگر که بسته به تشخیص پزشک و علائم انسداد رگ قلب در شما می‌باشد، انجام می‌شود.1
 

درمان انسداد رگ قلب

برای درمان گرفتگی رگ قلب باید سبک زندگی خود را برای داشتن قلبی سالم تغییر دهید. جراحی و دارو‌ها از روش‌های درمان این بیماری برای فرد بیمار می‌باشد که بسته به نوع و پیشرفت بیماری، پزشک درمان را با هر یک از موارد گفته شد، شروع می‌نماید.

برای شروع درمان ابتدا فرد باید عادات بد زندگی خود را ترک نماید و شروع به انجام رفتار‌ها و حرکات مفید برای قلب مانند تغذیه مناسب و سالم، ترک سیگار، فعالیت بدنی، نداشتن استرس و حفظ وزن مناسب را داشته باشد.

از علت تا درمان گرفتگی رگ قلب
 

دارو‌ها

تغییر در روش سبک زندگی به تنهایی موجب بهبودی این بیماری نمی‌شود و پزشک دارو‌هایی برای درمان انسداد رگ قلب تجویز می‌نماید. پزشک برای کنترل سطح کلسترول خون دارو‌های استانین را تجویز می‌کند.

همچنین ممکن است پزشک دارو‌هایی برای کاهش سطح قند خون، کاهش فشار خون، جلوگیری از التهاب و جلوگیری از لخته شدن خون که همگی منجر به انسداد رگ‌های قلب می‌شوند را تجویز نماید. مصرف منظم و دقیق دارو‌ها طبق نظر پزشک برای بهبودی شما لازم است.
 

جراحی

گاهی اوقات بسته به نوع پیشرفت بیماری شما، پزشک عمل جراحی را برای بهبود شما توصیه می‌کند. این جراحی‌ها شامل دستکاری عروق کرونر از راه پوست، اندآرترکتومی شریان کاروتید و پیوند عروق کرونر می‌باشد که طبق نظر پزشک یکی از انواع این جراحی‌ها برای بهبود بیماری پیشنهاد می‌شود.1
 

روش‌های جلوگیری از بیماری گرفتگی عروق

هیچ مطالعه‌ای در مورد جلوگیری از بیماری عروق کوچک وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد که کنترل عوامل خطر اصلی این بیماری مانند: فشار خون بالا، کلسترول بالا و چاقی می‌تواند از این بیماری جلوگیری کند.
 
راه‌هایی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری عبارتند از:

اجتناب از کشیدن سیگار
 

داشتن رژیم غذایی قلب سالم

یک رژیم غذایی سالم که شامل انواع مغزها، گوشت بدون چربی، لبنیات کم چرب، میوه‌ها و سبزیجات است، بخورید. همینطور محدود کردن نمک، شکر، چربی اشباع شده و چربی ترانس.
 

به طور منظم ورزش کنید

ورزش منظم به بهبود عملکرد عضلات قلب کمک می‌کند و جریان خون را از طریق شریان‌های قلبی تسهیل می‌کند. همچنین می‌تواند از طریق حفظ وزن سالم و کنترل دیابت، افزایش کلسترول و فشار خون بالا، از حمله قلبی جلوگیری کند.
 

اجتناب از ورزش‌های سنگین

قدم زدن ۳۰ دقیقه در روز، به مدت پنج روز در هفته می‌تواند سلامت شما را بهبود بخشد.
 

اندازه گیری سطح کلسترول خون

سطح کلسترول خون خود را به طور مرتب بررسی کنید. اگر میزان کلسترول “بد” شما بالا است، پزشک می‌تواند با تغییرات در رژیم غذایی و داروهای شما به کاهش علائم و محافظت از سلامت قلب و عروقتان کمک کند.
 

به طور مرتب فشار خون را کنترل کنید

در این باره نیز از پزشک خود سؤال کنید. اگر فشار خون بالا یا سابقه بیماری قلبی داشته باشید احتمالاً این دورهای چک بیشتر خواهد بود.
 

حفظ وزن متعادل

وزن بیش از حد موجب بیماری قلبی می‌شود و می‌تواند باعث کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیابت شود.

از علت تا درمان گرفتگی رگ قلب
 

مدیریت استرس

راههای مناسب برای کنترل و کاهش استرس را بیابید تا در مواقع ضروری بتوانید آن را کنترل کنید. یوگا، مراقبه و گوش دادن به موسیقی می‌تواند به کاهش استرس کمک کند.
 

دیابت خود را کنترل کنید

قند خون را در سطح مناسب نگه دارید تا به کاهش خطر عوارض بیماری قلبی کمک کند.3

پینوشتها
1.www.iribnews.ir
2.www.drdr.ir
3.www.echocardiography.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها