خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » افراد درون گرا برای تقویت مهارت سخنرانی در خود به این نکات کلیدی توجه کنند

دانلود کتاب های امتحان شده

افراد درون گرا برای تقویت مهارت سخنرانی در خود به این نکات کلیدی توجه کنند

افراد درون گرا برای تقویت مهارت سخنرانی در خود به این نکات کلیدی توجه کنند

اگر درون‌گرا یا خجالتی هستید، پس احتمالا از ایستادن جلوی مخاطبانی هرچند اندک نیز وحشت دارید. حتی فکر کردن به چنین موقعیتی نیز باعث وحشت و اضطراب شما می‌شود. اما اگر تصمیم گرفته‌اید که در کار خود پیشرفت کنید، مجبورید برای یک یا دوبار هم که شده جلوی مخاطب بایستید و سخنرانی کنید.


افراد درون گرا برای تقویت مهارت سخنرانی در خود به این نکات کلیدی توجه کنند

بر ترس خود غلبه کنید و بر روی فاکتورهای کلیدی که در برقراری یک ارتباط موثر نقش دارند، تمرکز کنید. شاید نتیجه دقیقا همان چیزی نباشد که دیگران انتظار دارند، اما مهم این است که شما تلاش خود را می‌کنید. درست است که شما خجالتی هستید و قرار گرفتن در جمع شما را عصبی می‌کند، اما رعایت‌کردن این چند نکته باعث می‌شود از صحبت کردن لذت ببرید و چیزهایی به دست بیاورید که شاید در موقعیت‌های دیگر امکان تجربه‌ی آنها وجود نداشته باشد.

نکته‌هایی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود به افراد درون‌گرا کمک می‌کند تا با ارتقا سطح مهارت‌های زبانی در کسب‌وکار خود نیز پیشرفت کنند.

صاحبان کسب‌وکار در واقع سفیران کار خود نیز هستند و برای موفقیت در کار گاهی لازم است روی سِن بروند و سخنرانی کنند. اگر درون‌گرا هستید، حتی فکر صحبت‌ کردن جلوی جمع نیز باعث می‌شود خود را از بقیه پنهان کنید، ولی چاره‌ی کار چیست؟ در حقیقت، افرادی که در جمع خیلی شیوا، روان و راحت صحبت می‌کنند، افراد خارق‌العاده‌ای نیستند، آنها فقط سخت کار می‌کنند و می‌دانند چگونه درمورد موفقیت‌هایی که تا به حال داشته‌اند صحبت کنند. کاری که شما هم مطمئنا از پس آن برخواهید آمد. نکاتی که در ادامه می‌آید به افراد درون‌گرا کمک می‌کند عملکرد بهتری داشته باشند.

اصل اول آمادگی است

زمانی را برای آماده‌ کردن متن سخنرانی بگذارید و با استفاده از داستان، مثال و استفاده از دیگر روش‌ها مثل عکس و پاورپوینت، فضای دلنشینی را برای مخاطبان فراهم کنید. می‌توانید از تجربه‌ی سخنرانان بزرگ و یا تماشای فیلم سخنرانی آنها نیز استفاده کنید. حتی اگر لازم است متن سخنرانی آنها را ببینید تا با نحوه‌ی اجرای آنها آشنا شوید. بعد از آماده‌کردن متن سخنرانی وقت آن رسیده است که با صدای بلند آن را بخوانید؛ این کار را تا تسلط کامل بر متن ادامه دهید.

بر نکات مثبت تاکید کنید

به عنوان یک سخنران نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید. سعی نکنید خود را عوض کنید یا کسی بشوید که نیستید. بر روی مواردی تمرکز کنید که معمولا در انجام آنها موفق‌تر هستید، اگر فرد شوخ‌طبعی هستید یا خوب قصه تعریف می‌کنید یا معمولا در طبقه‌بندی کردن مطالب و توضیح ایده‌های پیچیده موفق عمل می‌کنید، همان کار را انجام دهید.1

افراد درون گرا برای تقویت مهارت سخنرانی در خود به این نکات کلیدی توجه کنند

بر روی مخاطب سرمایه‌گذاری کنید

به این فکر کنید که مخاطب دوست دارد چه چیزی بشنود. دوست دارد کدام مشکلش حل شود؟ چه انتظاری از گوینده دارد؟ پس همان چیزی را ارائه دهید که مخاطب می‌خواهد و نیاز دارد. مخاطب شما باید دلیلی برای گوش‌دادن داشته باشد. نکاتی را در ابتدای سخنرانی مطرح کنید که احتمال می‌دهید، برای مخاطب جذاب است. این شیوه به مخاطب می‌فهماند که چرا باید به این سخنرانی گوش بدهد و قرار است با گوش‌دادن چه اطلاعاتی را به دست بیاورد.

با شخصیت خود روی سِن ارتباط برقرار کنید

مهم نیست که شما چگونه فکر می کنید، باید بدانید ایراد یک سخنرانی مانند اجرای یک نمایش است. حتی اگر در حین اجرا احساس می‌کنید با خودِ واقعی خود فاصله گرفته‌اید، به آن اهمیتی ندهید، فقط سعی کنید با همان شخصیتی که بر روی سن هست، ارتباط برقرار کنید. در این روش، شما ممکن است نیمه‌ی برون‌گرای خود را کشف کنید. نیمه‌ای که تا پیش از این با آن روبه‌رو نشده بودید. همه‌ی این موارد فرصت چشیدن حس آزادی و هیجان را به شما می دهد.

راحت باشید

مکانی که قرار است در آنجا سخنرانی کنید را از قبل، بازدید کنید. این کار باعث می‌شود در روز برگزاری مراسم، احساس امنیت و راحتی بیشتری داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم چندنفر از دوستان نزدیک و اعضای خانواده را که حضور آنها باعث دلگرمی و تشویق شما می‌شود، برای مراسم دعوت کنید. البته ممکن است شما اینقدر درگیر سخنرانی شوید که حتی آنها را در زمان سخنرانی نبینید! با این حال حضور آنها می‌تواند موجب دلگرمی شما باشد.

به ظاهر خود اهمیت دهید

نحوه‌ی لباس پوشیدن، یکی از مهمترین کلیدهای اعتماد به‌ نفس در روز سخنرانی است، پس از آن غافل نشوید. به این فکر کنید که داشتن بهترین لباس و آرایش چه حسی را در شما زنده می‌کند. وقتی ظاهر خوبی دارید، احساس خوبی هم دارید. اگر امکان پوشیدن لباس اسپرت دارید، بهتر است این کار را بکنید، گاهی پوشیدن یک لباس غیررسمی‌، احساس بهتری به شما می‌دهد. قضاوت اولیه مخاطبان بر اساس ظاهر شما خواهند بود. به یاد داشته باشید، هر لباسی پیامی دارد، پس لباسی انتخاب کنید که پیام مورد نظر شما را منتقل کند.2

با لبخند سخنرانی خود را شروع کنید

تحقیقات نشان داده است که لبخند زدن حتی به طور مصنوعی و ساختگی هم واقعاً می‌تواند شخص را شادتر نشان دهد و در جمع احساس راحتی بیشتری هم کند؛ بنابراین، هنگامی که سخنرانی خودتان را شروع می‌کنید، لبخند بزرگی بر لبانتان داشته باشید. احتمالاً بسیاری از مخاطبان هم متقابلاً به شما لبخند خواهند زد. در این شرایط احساس راحتی و اعتمادبه‌نفس بیشتری می‌کنید و حتی با مخاطبانتان ارتباط بهتری برقرار می‌کنید.

افراد درون گرا برای تقویت مهارت سخنرانی در خود به این نکات کلیدی توجه کنند

ابتدا با یک داستان، سخنرانی خودتان را شروع کنید

تعریف کردن یک داستان، راهی عالی برای ادامه دادن به سخنرانی است. تعریف کردن داستان نه تنها قابلیت افزایش فوق‌العاده زیاد علاقه اولیه مخاطبان به سخنرانی شما را دارد، بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا زمان، مکان و خلق‌وخوی مخاطبانتان را هم مدیریت کند. احساسات، معیاری برای موفقیت در سخنرانی محسوب می‌شوند؛ بنابراین سعی کنید تا از مجموعه‌ای از احساسات برای جذب و سرمایه‌گذاری زودهنگام در مخاطبانتان استفاده کنید. سخنرانی خودتان را می‌توانید با نتیجه‌گیری در مورد داستانی که در ابتدا تعریف کرده‌اید به اتمام برسانید زیرا این کار روش خوبی برای افزایش تجربه و خرید مخاطبان از محصولات کسب‌وکارتان است و در عین حال هم موجب رضایت آن‌ها می‌شود.

اجازه بدهید که افراد با یکدیگر صحبت کنند

به بحث در مورد موضوع مورد نظر خود ادامه دهید و برای ارتباطی بهتر از مخاطبانتان به طور مستقیم سؤال بپرسید. سؤال پرسیدن از مخاطبان نه تنها باعث می‌شود بعضی از شرکت‌کننده‌ها فعال‌تر شوند، بلکه به شما کمک می‌کند تا با جلب توجه دیگران هر چیزی را که باعث عصبانیت و اضطراب می‌شود را بتوانید به خوبی از بین ببرید. اگر زمان اجازه این کار را به شما بدهد، می‌توانید سناریوی نمایشی را در نظر بگیرید که در آن مخاطبانتانشرکت کنند و با این کار می‌توانید یکی از نقاط قوت خودتان را در زمان واقعی و با ذکر مثال به مخاطبان نشان بدهید.

برای اوقات فراغت خودتان هم برنامه‌ریزی کنید

سخنرانی در برابر عموم می‌تواند انرژی زیادی را از شما بگیرد؛ مخصوصاً اگر شخصیت درون‌گرایی دارید. یکی از مهم‌ترین نکات در سخنرانی عمومی برای افراد درون‌گرا این است که قبل و بعد از رویداد سخنرانی‌تان حتماً برنامه‌ریزی کنید؛ برنامه‌ریزی درست به شما کمک می‌کند تا بتوانید انرژی از دست رفته خودتان را دوباره به دست بیاورید و همچنین به تدریج پیشرفت کنید.3

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.infu.ir
3.www.entezare-royesh.persianblog.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها