خانه » همه » مذهبی » امام خمینی و حفظ جمهوری اسلامی

دانلود کتاب های امتحان شده

امام خمینی و حفظ جمهوری اسلامی


امام خمینی و حفظ جمهوری اسلامی

۱۳۹۸/۰۵/۲۰


۳۹۵ بازدید

با سلام

چرا حفظ جمهوری اسلامی از حفظ امام عصر واجب‌تر است؟

در سال ۹۲ پاسخی برای این سوال مطح شده بود که قانع نشدم !

در حال حاضر در کتابهای مجهول الهویه ای مثل بازگشت به اسلام منتسب به اقایی به نام هاشمی خراسانی تبلیغاتی در جریان است که مشروعیت نظام حاکم را زیر سوال ببرد و یکی از مسایل مطرحه شده در حاشیه تبلیغات این اقایون موضوع مطرح شده توسط حضرت امام (رحمه الله علیه ) در صحیفه نور جلد ۱۵ صفحه ۳۵۶ است و می گویند حضرت امام به جای سربازی امام زمان مسیر دیگری را پیگیری نموده اند و بهانه شان هم همین نگرش سطحی بر گرفته از این جمله ادرس مذکور است !!

لطفا در این خصوص روشنگری و پاسخ بفرمایید

با تشکر

متن کلام امام خمینی اینچنین است: «امروز ما از روزهاى قبل بیشتر احتیاج به همبستگى داریم. امروز ما مواجه با همه قدرتها هستیم و آنها در خارج و داخل دارند طرح ریزى مى کنند؛ براى اینکه این انقلاب را بشکنند و این نهضت اسلامى و جمهورى اسلامى را شکست بدهند و نابود کنند. و این یک تکلیف الهى است براى همه که اهمّ تکلیفهایى است که خدا دارد؛ یعنى، حفظ جمهورى اسلامى از حفظ یک نفر- ولو امام عصر باشد- اهمیتش بیشتر است؛ براى اینکه امام عصر هم خودش را فدا مى کند براى اسلام. همه انبیا از صدر عالَم تا حالا که آمدند، براى کلمه حق و براى دین خدا مجاهده کردند و خودشان را فدا کردند. پیامبر اکرم آنهمه مشقات را کشید و اهل بیت معظم او آنهمه زحمات را متکفّل شدند و جانبازى ها را کردند؛ همه براى حفظ اسلام است. اسلام یک ودیعه الهى است پیش ملتها که این ودیعه الهى براى تربیت خود افراد و براى خدمت به خود افراد هست و حفظ این بر همه کس واجب عینى است؛ یعنى، همه مکلف هستیم حفظ کنیم تا آن وقتى که یک عده اى قائم بشوند براى حفظ او، که آن وقت تکلیف از دیگران برداشته مى شود.» (صحیفه نور ج15 ص 356)
یک علت غیر قابل هضم بودن این بیان حضرت امام(ره) برای برخی این است که گفته می شود به هر حال این نظام، با نظام اسلامی که مدنظر معصومین علیهم السلام از جمله حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است فاصله دارد، لکن حضرت امام ره در وصیت نامه سیاسی ـ الهی خود پاسخ این سوال و شبهه را هم می دهند و می فرمایند:‌ «اینجانب نصیحت متواضعانه برادرانه می کنم که آقایان محترم تحت تأثیر این گونه شایعه‌سازی‌ها قرار نگیرند و برای خدا و حفظ اسلام این جمهوری را تقویت نمایند و باید بدانند که اگر این جمهوری اسلامی شکست بخورد، به جای آن یک رژیم اسلامی دلخواهِ بقیة الله – روحی فداه- یا مطیع امر شما آقایان تحقق نخواهد پیدا کرد، بلکه یک رژیم دلخواه یکی از دو قطب قدرت به حکومت می رسد و محرومان جهان، که به اسلام و حکومت اسلامی رو آورده و دل باخته اند، مأیوس می شوند و اسلام برای همیشه منزوی خواهد شد؛ و شماها روزی از کردار خود پشیمان می شوید که کار گذشته و دیگر پشیمانی سودی ندارد. و شما آقایان اگر توقع دارید که در یک شب همه امور بر طبق اسلام و احکام خداوند تعالی متحول شود یک اشتباه است و در تمام طول تاریخ بشر چنین معجزه ای روی نداده است و نخواهد داد و آن روزی که ان شاء اللَّه تعالی مصلح کل ظهور نماید، گمان نکنید که یک معجزه شود و یک روزه عالم اصلاح شود؛ بلکه با کوشش ها و فداکاری ها ستمکاران سرکوب و منزوی می شوند.» (صحیفه امام؛ ج۲۱؛ ص: ۴۴۷)
همچنین باید توجه داشت که تشکیل نظام جمهوری اسلامی از برجسته ترین موارد عمل به احکام دین اسلام است. در باور حضرت امام(ره) تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران مقدمه غیر قابل اجتناب در آماده سازی مقدمات تحقق جامعه مهدوی(عج) می باشد. از این رو حضرت امام(ره) به جد معتقد بودند که «اگر این جمهوری اسلامی شکست خورد، اسلام مدفون می شود؛ دیگر خیال نکنید بعدها شما بتوانید دوباره یک کاری انجام بدهید. مسئولیت یک همچو مسئولیتی است. مسئولیت یک مسئولیتی است که انبیاء و اولیاء و همه خونشان را دادند برای حفظ این. و همه برای حفظ مکتبشان خونهایشان را دادند- چه انبیای سابق و چه نبی اکرم- که همه تاریخش را می دانید، همه چیزشان را دادند برای اینکه حفظ بشود این مکتب و یک وقت اعوجاجی در آن پیدا نشود. سیدالشهدا(سلام اللَّه علیه) که این قیام را کردند، برای اینکه معاویه و پسرش اسلام را وارونهاش کرده بودند. هم امام جماعت بود و هم امام جمعه بود و هم خطیب بود، و هم شارب الخمر، و هم همه چیز؛ مکتب داشت از بین می رفت. یک وقت یک کسی است که میگوید من رضاخان پهلوی هستم، هر غلطی که بکند به مکتب ضرر نمی زند، مردم می گویند مردکه کذائی است. یک وقت یک کسی است که می گوید من خلیفه رسول الله هستم. می آید خطبه می خواند و می آید جماعت می خواند و خلافت رسول الله است، و با اینکه خلافت رسول الله است، آن اعوجاجها را می کند، آن خطاها را می کند؛ این غیر خطای محمدرضا و رضاست. خطای یزید این نبود که سید الشهدا را کشته، این یکی از خطاهای کوچکش بود، خطای بزرگ این بود که اسلام را وارونه اش کرده بودند، و سید الشهدا به داد اسلام رسید، سید الشهدا اسلام را نجات داد »(صحیفه امام ج۸ ص ۵۲۵).
بنابراین در منطق حضرت امام(ره) حفظ اسلام در زمان ما به حفظ جمهوری اسلامی بستگی دارد و باید آن را حفظ کرد، لذا فرمودند: «حفظ اسلام یک فریضه الهی است، بالاتر از تمام فرایض؛ یعنی هیچ فریضه ای در اسلام بالاتر از حفظ خود اسلام نیست. اگر حفظ اسلام جزء فریضه های بزرگ است و بزرگترین فریضه است، بر همه ما و شما و همه ملت و همه روحانیون حفظ این جمهوری اسلامی از اعظم فرایض است.»(صحیفه امام ج۱۵ ص۳۲۹)
ارزش جمهوری اسلامی برای حضرت امام(ره) بر اساس نقشی است که در مقدمه چینی ظهور حضرتش دارد: «…بحمدالله تعالی این مولود نوپای ابراهیمی- محمدی- (صلی اللَّه علیهما و آلهما)- به رشد و قدرت و شهرت خود ادامه داده به پیش می رود و انعکاس جهانی آن ملتهای دربند را در سراسر جهان به خود آورده و مظلومان را بر ستمگران شورانده است و امید است آفتاب درخشان اسلام بر جهانیان نور افشاند، و مقدمات ظهور منجی بشریت را فراهم آورد، و مَا ذلک علی اللَّه بعزیز»(صحیفه امام ج۱۹ ص ۱۴۶)
در منطق حضرت امام(ره) حفظ جمهوری اسلامی از مصادیق انتظار فرج است و لذا فرمود:‌ «انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است، و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا بکند، و مقدمات ظهور ان شاء اللَّه تهیه بشود.» (صحیفه امام ج۸ ص۳۷۴)
در نتیجه راز فهم این سخن امام در این نکته نهفته است که توجه داشته باشیم تمامی اولیای الهی وجود خود را در راه دین خدا و اجرای فرامین الهی خواسته اند و همه هستی خود از جمله مال، جان، آبرو و خویشان خود را فدای اوامر خداوند متعال نموده اند که واضح‌ترین آنها در ماجراهای زندگی امیرالمومنین(علیه السلام) در واقعه شهادت حضرت زهرا(س) و امام حسین(ع) در واقعه کربلا جلوه گر شده است. منظور حضرت امام(ره) از حفظ جمهوری اسلامی حفظ نظامی است که اگر از بین برود اصل اسلام مورد تهدید جدی قرار خواهد گرفت و مفروض این است که حضرت ولی عصر(عج) طبعا با چنین مقوله ای همچون جد شهیدش حضرت اباعبدالله الحسین(ع) رفتار خواهد کرد و به بهانه حفظ جان خود از حراست این نظام اسلامی کوتاهی نخواهد کرد؛ چه رسد به ما که تکلیفمان از این معادله کاملا معلوم است که باید جانمان را فدای این ودیعه الهی باشیم.
(www.mehrnews.com/amp/4490940)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها