خانه » همه » مذهبی » انگشتر عقیق ـ دعا و آداب آن ـ اعتبار روایات

دانلود کتاب های امتحان شده

انگشتر عقیق ـ دعا و آداب آن ـ اعتبار روایات


انگشتر عقیق ـ دعا و آداب آن ـ اعتبار روایات

۱۳۹۷/۰۲/۰۸


۱۲۸۰۰ بازدید

انگشتر عقیق سرخ یمنی خریده ام و سؤالات زیر برای من ایجاد شد :
۱) چه اذکاری می توانم روی سنگ این انگشتر حک کنم که توصیه شده و مجرب می باشند؟
۲) در جایی متن زیر را خواندم. صحت و سقم آنرا بفرمایید . علائم و اعراب دعای مذکور را هم لطفا مشخص کنید. چون بدون اعراب است و عربی بدون اعراب هم ممکنه اشتباه تلفظ بشه :
سیّد ابن طاووس از حضرت باقر علیه السّلام روایت کرده: هرکه صبح کند و در دستش انگشتر عقیقى باشد، که در انگشت راست کرده باشد، پیش از آنکه نظرش به کسى افتد، آن را به جانب کف دست برگرداند، و به آن نظر کند و سوره ” انّا انزلناه فى لیلة القدر” را تا آخر بخواند، سپس بگوید: « امنت باللّه وحده لا شریک له و کفرت بالجبت و الطّاغوت، و امنت بسرّ ال محمّد و علانیتهم، و ظاهرهم و باطنهم و اوّلهم و اخرهم.»، خداى عالمیان او را در آن روز، از شرّ آنچه از آسمان نازل می شود، و آنچه به سوى آسمان بالا می رود، و آنچه در زمین فرو می رود، و آنچه از زمین بیرون می آید حفظ می کند، و تا شامگاه در حرز [پناه] و حمایت خدا و دوستان خدا باشد.

1) برای اذکار به کتاب های ادعیه مراجعه فرمایید.
2)اعراب گذاری متن دعا:
« آمَنتُ بِاللّهِ وَحدَهُ لا شَریکَ لَهُ و کَفَرتُ بِالجِبتِ وَ الطّاغُوتِ، و آمَنتُ بِسرّ ِ آلِ مُحَمَّدٍ و عَلا نِیِّتِهِم، وَ ظاهِرِهِم و باطِنهِم و أَوَّلِهِم و آخِرِهِم».
3) درباره انگشتر عقیق روایات معتبر فراوانی وارد شده است.
در روایات فراوانی بر آثار و برکات انگشتری عقیق تاکید شده است . در روایتی از پیامبر (صلّ الله علیه و آله) نقل شده است که فرمود: «انگشتر عقیق با خود بردارید که آن اول کوهی است که اقرار کرده است از برای خدا به یگانگی و از برای من به پیغمبری و از برای تو یا علی به امامت». انگشتر عقیق اندوه را از بین می برد. از خطرات محفوظ می نماید.موجب وسعت روزی و سلامتی از جمیع بلاها و ایمنی از شرور می شود. از امیر المومنین نقل شده که «نماز با انگشتر عقیق چهل درجه زیادتی دارد بر نماز بدون انگشتر عقیق».در روایت دیگری نقل شده که «دو رکعت نماز با انگشتر عقیق بهتر است از هزار رکعت که با آن نباشد».و باز در روایت آورده است که امیرالمؤمنان، انگشتری عقیق را برای حرز و دشمنان و بلاها در دست می کرد. (حلیه المتیقین، فصل سوم، ص 32)
در حدیث معتبر از حضرت صادق (علیه السلام) منقول است که انگشتری عقیق در دست کنید که مبارک است و امید هست که عاقبت صاحبش مقرون به خیر و نیکی باشد.در روایت دیگری آمده است که هر کس انگشتر عقیق در دست داشته باشد، حاجتش برآورده است. از حضرت صادق (علیه السلام) منقول است که انگشتر عقیق موجب ایمنی است در سفر. (همان) در حدیث دیگری از آن حضرت نقل شده که هر کس انگشتری اش عقیق باشد، پریشان نشود و عاقبت کارش نیکو باشد. (همان، ص 34( مطابق حدیث امام صادق علیه السلام هیچ کف دستی محبوبتر در نزد خداوند از کف دستی که بسوی خداوند بلند نشده است در حالیکه مزین به انگشتر عقیق است, نمی باشد. (وسائل الشیعه, ج 4 , ابواب الدعاب 66 , حدیث اول)
داشتن انگشتر عقیق موجب برآورده شدن حاجت می گردد بر اساس روایتی از رسول خدا نقل شده است: من تختم بالعقیق قضیت حوائجه ؛ وسائل الشیعه, ابواب احکام الملابس, باب 51 , حدیث 3و4)
بنابراین داشتن انگشتر عقیق، فیروزه و یاقوت و زمرد است مستحب است
«عَنْ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ(علیها السلام) قالَتْ: قالَ رَسُولُ اللّهِ(صلى الله علیه وآله وسلم): مَنْ تَخَتَّمَ بِالْعَقیقِ لَمْ یَزَلْ یَرى خَیْرًا کسى که انگشتر عقیق به دست کند، همیشه خیر می بیند. (وسائل الشیعه, ج 3 , ابواب احکام الملابس,باب52 حدیث2)امام صادق (ع): انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و صاحب آن عاقبتش به خیر و نیکی باشد. و روایت متعدد دیگر.
از روایات استفاده می شود که عقیق سه قسم است: سرخ، زرد، سفید و در منابعی مانند حلیه المتقین به عقیق سبز اشاره نشده است . ممکن است عقیق سبز همان زبرجد باشد که که در روایات به ثواب و فضیلت آن اشاره شده است و بیان شده که مستحب است نگین انگشتری از عقیق باشد، هم چنین یاقوت و زبرجد و درّ، زمرّد و فیروزه نیز داراى فضیلت است.ظاهر بعضی روایات این است که هر سه فضیلت دارند. بنا بر این داشتن انگشتر عقیق و نیز فیروزه, یاقوت, زمرد مستحب است و سند آن روایات زیادی از ائمه معصومین(علیهم السلام) است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها