خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » اگر در زمان مسافرت متوجه بیماری کرونا یکی از اعضای خانواده شدیم چه کنیم؟

دانلود کتاب های امتحان شده

اگر در زمان مسافرت متوجه بیماری کرونا یکی از اعضای خانواده شدیم چه کنیم؟

اگر در زمان مسافرت متوجه بیماری کرونا یکی از اعضای خانواده شدیم چه کنیم؟

با توجه به شیوع بیماری کرونا، رعایت نکات بهداشتی یکی از مهمترین عامل‌ها برای پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری است. از آن‌جایی که این بیماری نوعی جدید از ویروس است مطالعات دانشمندان برای دست پیدا کردن به اطلاعات جدید و یافتن دارو و واکسن ادامه دارد. در صورتی که این بیماری تحت کنترل درآید و قصد سفر داشته باشیم باید با مطالعه و تحقیق مقصد خود را انتخاب کنیم. و از علائم این بیماری آگاهی داشته باشیم.


اگر در زمان مسافرت متوجه بیماری کرونا یکی از اعضای خانواده شدیم چه کنیم؟

اگر متوجه بیماری کرونا یکی از اعضای خانواده شدیم چه کنیم؟

متاسفانه در دوره‌های مختلفی از تاریخ، شاهد بیماری‌های همه گیری که باعث از دست دادن هزاران تن از مردم شده است بوده‌ایم. بیماری هایی مانند آنفولانزای اسپانیایی که تقریبا حدود صد سال پیش، تعداد افرادی که بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند بیش از کشته‌های جنگ جهانی اول بوده است(1) .

کرونا ویروس جزوه خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از بیماری‌های سرما خوردگی گرفته تا بیماری‌های شدیدتر مانند سندرم تنفسی خاور میانه (بیماری مرس) و سندرم شدید حاد تنفسی (بیماری سارس) را در بر می‌گیرد.

کرونا ویروس نوعی جدید از ویروس است که قبلا در بدن انسان مشاهده نشده است. ویروس کرونا زونوتیک است، به این معنی که بین حیوانات و انسانها منتقل می‌شود (2) .

علائم شایع این بیماری عبارتند از: تب، سرفه، مشکلات تنفسی و در موارد حادتر می‌تواند باعث بیماری ذات‌الریه، سندرم حاد شدید تنفسی‌، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود.  

اطلاعات موجود نشان می‌دهد افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا دارای سابقه بیماری هستند، نسبت به دیگر افراد جامعه در معرض خطر بیشتری قرار دارند (2) .

این بیماری، به دلیل اینکه بسیار سرما دوست است بیشتر از سایر نقاط بدن دستگاه تنفسی را انتخاب می‌کند، زیرا دستگاه تنفسی به جای 37 درجه 33 درجه سانتیگراد است به همین دلیل کرونا ویروس عامل بیماری تنفسی است (3) .

اگر در زمان مسافرت متوجه بیماری کرونا یکی از اعضای خانواده شدیم چه کنیم؟

رعایت نکات بهداشتی مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا است

تفاوت بیماری‌های کرونا، سرما خوردگی و آنفولانزا

از علائم مشترک این بیماری‌ها می‌توان به سرفه و تب اشاره کرد. با این اوصاف چه ویژگی‌هایی در بیماری کرونا متفاوت است؟ تب، سرفه‌های خشک، نفس تنگی، درد عضله، خستگی و بی حالی از علامت‌های معمول این بیماری هستند. در مقابل، آبریزش و گلودرد خیلی کم در این بیماری دیده شده است.

گلو درد و آبریزش بینی از مواردی هستند که نشان از بیماری سرماخوردگی و یا آنفولانزا دارند. این بیماری‌ها، دستگاه تنفسی فوقانی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اجزای دستگاه تنفسی فوقانی عبارت است از حفره بینی، حلق و حنجره. در صورتی که بیماری کرونا دستگاه تنفسی تحتانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کسانی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، سرفه‌های خشک کرده و تنگی نفس دارند و یا عفونت ریه پیدا می‌کنند. دستگاه تنفسی تحتانی را نای، دو نایژه، نایژک و ریه‌ها تشکیل می‌دهند.

دوره سرماخوردگی، معمولاً چند روز است و پس از یک هفته فرد مبتلا بهبود پیدا می‌کند. اما آنفولانزا دوره طولانی‌تری داشته، در عرض یک هفته بیمار را از پا انداخته و شاید هفته‌ها طول بکشد تا بیمار بتواند سلامتی کامل خود را به دست آورد (4) . سرعت شروع آنفولانزا، ناگهانی است؛ در حالی که کرونا دوره نهفته داشته و علائم آن به تدریج خود را نشان می‌دهد.

اگر در زمان مسافرت متوجه بیماری کرونا یکی از اعضای خانواده شدیم چه کنیم؟

شستن مکرر دست‌ها به مدت 15 الی 20 ثانیه یکی از راه‌های مقابله با این بیماری است

برای به حداقل رساندن خطر احتمال ابتلا به این بیماری به این موارد توجه داشته باشید

با توجه به اینکه محققان، در حال مطالعه‌ی مستمر بر روی این بیماری هستند، می‌توانید از طریق منابع معتبر و یا سایت سازمان بهداشت جهانی، پیگیر اخبار و اطلاعات جدید باشید تا اگر اقدامات پیشگیرانه جدیدی به تازگی به دست آمده باشد، از آن اطلاع یابید. همچنین شما می‌توانید هنگام سفر با هر وسیله‌ای که هستید اعم از قطار، هواپیما، اتوبوس و… صندلی خود را ضد عفونی کنید و محل اقامتتان را نیز با مواد ضد عفونی کننده، تمیز کنید.

هنگام مسافرت، از حضور در مکان‌هایی که حیوانات زنده به فروش می‌رسانند، خودداری کرده و از خوردن غذاهای نیمه پخته جداً خودداری کنید. وضعیت و تغییرات محلی که به آن مسافرت کردید را از منابع معتبر جویا باشید (5) .
 

اگر در مسافرت متوجه بیماری یکی از اعضای خانواده شدیم چه اقداماتی انجام دهیم؟

اگر احیانا در سفر متوجه بیماری یکی از اعضای خانواده ی خود شدید، ابتدا از احتمال ابتلا فرد به بیماری کرونا مطمئن شوید.با توجه به اینکه بیماری‌های سرماخورگی، آنفولانزا و کرونا شباهت‌هایی به هم دارند، برای اینکه اطمینان حاصل کنید. ابتدا از ماسک و دست کش یک بار مصرف برای جلوگیری از انتقال احتمالی بیمار استفاده کنید.

سپس تمامی علائم‌های مربوط به این بیماری را چک کنید از سرفه‌های خشک، تب 38 درجه، بی حالی، ضعف، سر درد و… برای اطمینان کامل به شماره‌هایی که در ادامه در رابطه با این بیماری برای مشاوره و پرسش ارائه شده هست تماس بگیرید.
 

تلفن‌های ضروری در رابطه با بیماری کرونا عبارتند از:
  • 4030 پاسخگویی وزارت بهداشت درباره کرونا

 

  • 115 اورژانس

 

  • 1666 سازمان بیمه سلامت

 

  • 1480 صدای مشاور (سازمان بهزیستی)

 

  • 190 سامانه پاسخگویی نظام سلامت  (6)

کرونا، انواع گوناگونی از نظر شدت بیماری دارد که می‌تواند خفیف، متوسط و یا شدید باشد. با توجه به شدت بیماری و تشخیص پزشک، تصمیم گرفته می‌شود که بیمار در بیمارستان بستری شود یا خیر .(7)

اگر در زمان مسافرت متوجه بیماری کرونا یکی از اعضای خانواده شدیم چه کنیم؟

اگر امکان رساندن سریع بیمار به بیمارستان را ندارید ، برای مراقبت از بیمار مبتلا به ویروس کرونا، تمام وسایل فرد بیمار از دیگر اعضای خانواده جدا شود و به این دلیل که فرد مبتلا با سطوح مختلف تماس دارد، باید هرروز با استفاده از محلول وایتکس یا محلولی که پایه الکل دارد، تمام سطوح ضد عفونی شوند تا مانع از انتشار ویروس کرونا گردد (8) .

با توجه به اینکه علامت اصلی این بیماری سرفه و عطسه است، برای جلوگیری از انتشار ویروس، بیمار حتما از ماسک استفاده کند و فردی که از بیمار پرستاری می‌کند نیز، ماسک به همراه داشته باشد. باید توجه داشت، که کسی که از بیمار نگهداری می‌کند باید سالم‌ترین فرد اعضای خانواده باشد.

ظروفی که بیمار برای غذا خوردن و… استفاده می‌کند باید جدا از دیگران باشد. سعی بر این شود که لباس‌های فرد مبتلا هر روز در دمای 60 تا 90 درجه سانتیگراد شسته شده و سپس خشک شود. این نکته نیز حائز اهمیت است که بدون دستکش، به لباس‌های آلوده زده نشود.

دوره این بیماری در صورت داشتن علائم خفیف بین 3 تا 5 روز است و در صورت شدت گرفتن، علائمی مانند درگیر شدن ریه‌ها مشاهده می‌شود که با بستری کردن بیمار در بیمارستان دوره آن تا 2 هفته به طول خواهد انجامید (8) .

باید به این نکته توجه داشت که در نهایت بیمار را به بیمارستان رساند تا درمان شود. خانواده ی بیمار برای جلوگیری از ابتلا باید در محل اقامت خود بمانند و تمامی وسائل را ضدعفونی کنند تا از گزند این بیماری در امان باشند.

اگر در زمان مسافرت متوجه بیماری کرونا یکی از اعضای خانواده شدیم چه کنیم؟

درمان این بیماری چیست؟

برای این بیماری ویروسی، آنتی‌بیوتیک‌ها تأثیری ندارند. داروهایی که برای درمان بیماری آنفولانزا استفاده می‌شوند، برای درمان بیماری کرونا موثر نیستند. با اینکه دانشمندان تا به حال موفق به ساخت واکسن و دارویی برای این بیماری نشده‌اند، اما تحقیقات نشان داده درمان و بهبودی این بیماری به قدرت ایمنی بدن بستگی دارد (9) .

پی نوشت:

  1. www.1pezeshk.com
  2. www.who.int
  3. www.isna.ir
  4. www.health.harvard.edu
  5. www.thepointsguy.com
  6. www.isna.ir
  7. www.khabaronline.ir
  8. www.houstonmethodist.org
  9. www.thepointsguy.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها