خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » ایمنی جمعی چیست؟

دانلود کتاب های امتحان شده

ایمنی جمعی چیست؟

سؤال روز صد و هفتاد و سوم

ایمنی جمعی چیست؟

واکسینه کردن نوزاد از جمله ضروریاتی است که والدین بایستی آن را در نظر بگیرند. جهت کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه نمایید.


ایمنی جمعی چیست؟
حتماً در خصوص ایمنی جمعی یا گروهی (herd immunity) چیزهایی شنیده اید. در این نوع ایمن سازی بخشی از یک جمعیت که واکسینه شده اند نوعی مصونیت از ابتلاء به برخی بیماریها را برای افرادی که واکسینه نشده اند فراهم می سازند. این نوع ایمن سازی ممکن است روشی امن و بی خطر به نظر برسد و بدون واکسینه کردن فرزند خود، راهی عالی جهت حفظ ایمنی او از بیماری هایی به حساب آید که بوسیله واکسن می توان از آنها جلوگیری کرد. اما خیلی مانده است این نوع ایمن سازی به امری قطعی و مطمئن بدل شود. در این بخش علت ضرورت و اهمیت فوق العاده ی واکسینه کردن فرزند خود برای حفظ سلامتی او را عنوان می کنیم.
 
* بعضی بر این عقیده اند که ایمنی یا مصونیت جمعی تنها در صورتی می تواند اتفاق افتد که درصد معینی از جمعیت (که البته به نوع بیماری بستگی دارد) واکسینه شوند و هر شخصی که واکسینه نشده است احتمال ابتلا خود و دیگران به آن بیماری را افزایش می دهد. بنابراین واکسن های دوران کودکی هنوز هم جهت حفظ سلامت کودک شما بسیار حیاتی هستند.
 
* ایمنی جمعی برای تمام بیماریها قابل اجرا نمی باشد به ویژه بیماری کزاز که بیماری قابل پیشگیری بوسیله واکسن بوده و مسری نمی باشد (در عوض باکتری کزاز از طریق زخم یا بریدگی وارد بدن می شود). به چه علت باید کودک خود را در برابر بیماری کزاز واکسینه کنید؟ در صورت عدم واکسینه کردن او، حتی اگر همه افراد دیگر در برابر آن واکسینه شده باشند، باز هم او در برابر این بیماری مصون نمی باشد. مفهوم مصونیت جمعی به علاوه ی خطرات کاهش یافته بیماری می تواند بسیاری از والدین را در نوعی احساس امنیت کاذب قرار دهد که باعث می شود آنها اهمیت واکسینه کردن کودک خود را فراموش کنند و او را واکسینه نکنند. این الگو نه تنها باعث کاهش میزان تأثیر هرگونه ایمنی جمعی می شود، بلکه هر کودک واکسینه نشده خطر گسترش این بیماری های مسری را افزایش می دهد.
 
و به همین دلیل است که بایستی کودک خود را واکسینه کنید، در هر حال تنها یک فرد واکسینه نشده ممکن است به بیماری مبتلا شود و آن را به دیگر افرادی که واکسینه نشده اند انتقال دهد. واکسیناسیون فرزندتان همچنین به محافظت از سایر افراد جامعه که به آن نیاز دارند مانند نوزادانی که برای واکسینه شدن هنوز خیلی کوچک هستند یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند کمک می کند. شناخت واکسن ها و زمان ایمنی سازی تنها راه اطمینان واقعی از مصونیت کودک خود در برابر این بیماری ها است.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها