خانه » همه » مذهبی » بخشش گناهان آینده

دانلود کتاب های امتحان شده

بخشش گناهان آینده


بخشش گناهان آینده

۱۳۹۷/۰۲/۰۹


۲۶۵ بازدید

یکی از معارف دینی که همواره برایم به صورت یک معضل دیر هضم به حساب می آید یک رشته روایات که اتفاقا تعدادشان هم کم نیست اگر چه اکثر ضعاف هستند در مورد برخی از اعمال از جمله « هرکس در حال اعتکاف عمل فلان را انجام دهد و یا هرکس در مصائب خامس آل عبا (ع) به حدی گریه کند که اشگ بر صفحه صورتش جاری شود و یا هرکس در شب بیست و سوم فلان سوره ها را قرائت کند، خدای متعال گناهان گذشته و حال وآینده او را پاک می کند و می آمرزد … » و امثال آن، که در کتاب « ثواب الاعمال » تالیف مرحوم صدوق رحمه الله بطور وفور آمده است؛ حالا در ارتباط با گناهان گذشته تصورش آسان است ولی درباره گناهان آینده و با توجه به تعداد گناهان و انواع آن ها و حجم و سنگینی آنها و از همین لحظه تا لحظه پایانی چه ها خواهد کرد، فقط خدا می داند!!! تصورش جداّّ مشکل است و بنده همیشه با این گونه روایات که غالبا بی سند و یا نوعا مرسله اند با مشکل مواجهم مگر این که شما گرامیان از طریق دلیل، نقضی و حلی حقیر را متقاعد بفرمایید. اجرکم علی الله

مطلب گفته شده درست است ، چنانچه در دعای سمات می خوانیم : « … وَ اغْفِرْ لِی من ذُنُوبِی مَا تَقَدَّمَ مِنْهَا وَ مَا تَأَخَّر… »، و یا در دعای عرفه … . اما این عبارات به معنی گرفتن ضمانت نامه و یا مصونیت از عذاب نیست ، زیرا موانع عقلی و نقلی فراوان دارد : از جهت عقل معنا ندارد که خدای متعال کارهایی را نهی کند و برای انجام آن وعده عذاب دهد ولی به بنده ای تضمین دهد که تو می توانی هر وقت خواستی مرتکب این عمل شوی برو مطمئن باش که گناهت بخشیده خواهد شد ؟!!
قبول توبه به معنی باز کردن راه بازگشت برای انسان پشیمان است که از شرائط آن عزم بر ترک گناه می باشد، و این با تضمین دادن نسبت به بخشایش گناهان آینده ابدا نمی سازد ؛ زیرا این خود یعنی باز کردن راه گناه و هل دادن بنده به سوی آنچه از انجام آن نهی شده است و چنین چیزی نه با عقل جور در می آید و نه از خدای حکیم پسندیده است .
از جهت نقلی هم که در آیات و روایات فراوان تصریح شده است که آخرت هر کس در گرو عمل خویش است : « وَ مَنْ أَرادَ الْآخِرَةَ وَ سَعى لَها سَعْیَها وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ کانَ سَعْیُهُمْ مَشْکُوراً »، (اسراء / 19). « وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى»، (نجم / 39).
« … خَلَقَ اللَّهُ الْجَنَّةَ لِمَنْ أَطَاعَهُ وَ أَحْسَنَ وَ لَوْ کَانَ عَبْداً حَبَشِیّاً وَ خَلَقَ النَّارَ لِمَنْ عَصَاهُ وَ لَوْ کَانَ وَلَداً قُرَشِیّا … . »
پس این عبارات به چه معناست؟
می توان گفت : مقصود دریافت زمینه غفران است ، با این توضیح که :
غفران و بخشایش خدای متعال نسبت به گناهان احتیاج به توبه و پشیمانی بنده دارد و این توبه بنده نیاز به توفیق الهی دارد و الا همه گناه کاران موفق به این مهم نمی شوند؛ این توفیق نیز بی جهت نیست بلکه اسبابی دارد که یکی از آنها «دعا» می باشد، پس ما می توانیم دعا کنیم که خدایا چنانچه ما در آینده ( از روی جهالت و سهل انگاری) مرتکب گناه شدیم تو توفیق توبه موثر را قبل از مردن به ما عنایت فرما تا بدان وسیله به غفران تو نایل شویم و از گناهان پاک گردیم .
احتمال دیگر آن است که ما تقدم به معنی گناهان گذشته باشد و ما تأخر به معنی گناهان فعلی باشد.گناهان پسینی وگناهان پیشینی، ما تأخر بمعنی گناهان پیش رو باشد نه آینده.
(لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 56/100106461)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها