خانه » همه » مذهبی » بر اساس آیه شریفه که می‌فرماید: «إن الله یَحولُ بَیْنَ المَرءِ وَ قَلبِه»، فاصله شدن خدا بین شخص و قلبش چگونه است؟!

دانلود کتاب های امتحان شده

بر اساس آیه شریفه که می‌فرماید: «إن الله یَحولُ بَیْنَ المَرءِ وَ قَلبِه»، فاصله شدن خدا بین شخص و قلبش چگونه است؟!

«یحول»: از ریشه «حول»، در معانى: تغییر و دگرگونى و واسطه شدن میان دو چیز استعمال می‌شود. و مراد از «قلب» در این آیه، معناى ظاهرى(عضو رئیسه بدن) نیست، بلکه همان گوهر مجرّد ملکوتى است که انسانیت انسان به آن بستگى دارد و بسیارى از حالات روحى اعم از ادراکات حضورى یا حصولى حب و بغض و… به آن نسبت داده می‌شود؛ لذا حیلولت و مانع شدن، معناى مادى ندارد، بلکه امرى کاملاً معنوى است که خداى متعال بدین وسیله می‌خواهد حاکمیت خودش را بر تمام افکار و اعمال انسان، اعلان دارد.
البته تفاسیر دیگرى نیز می‌توان در این مورد ارائه کرد؛ مثلاً گفت: خداوند با مرگ، بین انسان و قلبش حایل می‌شود؛ چون مرگ نیز با اراده و حاکمیت او است و با مرگ، انسان به نشئه آخرت وارد می‌گردد. از جمله ثمرات حیلولت خدا بین انسان و قلب را می‌توان چنین خلاصه نمود: این نزدیکى نشان دهنده حاضر و ناظر بودن خداوند در همه جا و احاطه او بر تمام موجودات است. قدرت و توفیق از او است. فعالیت عقل و روح نیز به دست او است. پس انسان نباید لحظه‌اى از این قدرت مطلق غافل باشد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها