خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » به چه علت بعضی از کودکان سر خود را به سطوح مختلف می کوبند؟

دانلود کتاب های امتحان شده

به چه علت بعضی از کودکان سر خود را به سطوح مختلف می کوبند؟

سؤال روز صد و پنجاه و نهم تولد

به چه علت بعضی از کودکان سر خود را به سطوح مختلف می کوبند؟

برخی رفتارهای کودک از جمله کوبیدن سر خود به سطوح مختلف موجب نگرانی والدین می شود. این مقاله دلایل این کار و راهکارهایی جهت رفع نگرانی را ارائه کرده است.


به چه علت بعضی از کودکان سر خود را به سطوح مختلف می کوبند؟
در حالی که برخی رفتارهای کودک همچون کوبیدن سر خود به سطوح مختلف کاملاً ناخوشایند والدین بوده و موجب نگرانی آنها می شود، اما حدود 20 درصد از نوزادان و کودکان تازه به راه افتاده این کار را انجام می دهند. این عمل به دلایل ناشناخته در کودکان پسر سه برابر دختران است. به گفته دکتر شو بعضی از کودکان ممکن است از روی ناامیدی و عدم توانایی در رساندن مقصود خود اقدام به انجام این عمل کنند. در این کودکان شاید بیان احساسات آنها در قالب کلمات کمک ساز باشد به عنوان مثال می توانید بگویید: «متوجه هستم چون کلوچه می خوای عصبانی هستی و دلت نمی خواد تا بعد از شام صبر کنی». به عقیده دکتر شو شنیدن این کلمات از شما و اینکه او را درک می کنید، ممکن است باعث فروکش کردن خشمش شود.
 
به نظر می رسد سایر کودکان این کار را به عنوان نوعی تکنیک خود آرام سازی به هنگام سعی در آرام ساختن خود یا به خواب رفتن انجام می دهند به گونه ای که سر خود را به صورت موزون تکان داده و به جایی می کوبند. دکتر شو خاطر نشان می کند که کودکان ممکن است این کار را بیشتر در مواقع دندان در آوردن یا ابتلاء به عفونت گوش انجام دهند، شاید این امر باعث می شود حواس آنها به جایی دیگر پرت شده و ناراحتی و درد را فراموش کنند. با این وجود هستند کودکانی که به منظور برانگیختن واکنش اقدام به کوبیدن سر خود می کنند. دکتر شو عنوان می کند که: «این کار باعث جلب توجه می شود، حتی اگر برای آنها چیز ناخوشایندی باشد». او در ادامه می افزاید که به همین دلیل معمولاً بهتر است این عمل آنها را نادیده بگیرد، چرا که هرگونه پاسخ و واکنش نسبت به آن، رفتار آنها را تقویت می سازد. فقط حواستان باشد که کودک در مکانی ایمن قرار داشته باشد به طوری که نتواند سر خود را به سطوح تیز، شکستنی یا سطوح ناپایدار بکوبد. دکتر شو اطمینان می دهد که گرچه این عمل به نظر خطرناک می آید، اما کودک شما معمولاً سر خود را محکم به جایی نمی زند که آسیب ببیند.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها