چقدر از کیبورد خودتان راضی هستید؟ آیا به درستی کار می‌کند؟ تمامی این کلیدها در صورتی می‌توانند مورد استفاده باشند که همگی‌شان به درستی کار کنند. کافی‌ست یکی از آن‌ها کار نکند، دیگر صفحه کلید شما مورد اطمینان نیست و به زودی به کلیدی که کار نمی‌کند نیاز پیدا خواهید کرد. قبل از آنکه اعصاب‌تان به خاطر مدام فشار دادن کلید خراب، خرد شود، چند نکته زیر را هم امتحان کنید. شاید کلید کیبورد سربه‌راه شد و مدت‌ها در کنارتان به درستی انجام وظیفه کرد. در این ترفند سعی می‌کنیم مرحله به مرحله سرویس را به شما آموزش دهیم.

مراحل سرویس:
ابتدا کامپیوتر را خاموش کنید. سپس کیبورد را از کامپیوتر جدا کنید و آن را به پشت برگردانید و تمامی پیچهای آن را باز کنید. سعی کنید در کنار دست‌تان ظرفی باشد که پیچ‌ها را درون آن بیندازید تا گم نشود. سپس قاب روی کیبورد را به آرامی و با دقت بردارید و مراقب باشید تا کلیدها از روی قاب جابجا نشوند. اکثر کیبوردها بعد از باز کردن پیچهای‌شان به وسیله خارهایی چفت می‌باشند، این خارها در کنار کیبورد وجود دارد، سعی کنید آن‌ها را به آرامی باز کنید تا دو سطح کیبورد آزاد شود. این کار را به دقت انجام دهید تا این خارها نشکند. سپس قاب محافظ صفحه کلید را باز کنید. دقت کنید (ترفندستان) معمولاًً این قاب توسط پیچ‌هایی به بدنه متصل می‌باشند. بعد از باز کردن پیچ‌ها امکان دارد باز هم قاب باز نشود. در بعضی از کیبوردها علاوه بر پیچ، چفت‌های پلاستیکی نیز وجود دارند که مانع از باز شدن صفحه محافظ می‌شوند. آن‌ها را با دقت آزاد کنید.
اکنون پنبه‌ای را به الکل سفید آغشته کرده و دو سطح مدار صفحه کلید را به آرامی تمیز کنید. بسیار احتیاط کنید که به مدارها آسیبی نرسانید. بعد از تمیز کردن، برد مربوطه را با پنبه خشک تمیز کنید تا اگر جرمی به‌جا مانده از بین برود و باعث قطع ارتباط دو سطح مدار نشود. توجه داشته باشید که در بعضی از موارد بعد از تمیز کردن مدار باز هم مشکل کماکان باقی می‌ماند.
در اکثر این موارد اتصال مدار قطع شده است، این امر بیش‌تر زمانی اتفاق می‌افتد که مایعات داخل کیبورد ریخته شده باشد. اکنون پا را فراتر می‌گذاریم و در صورتی که محل قطع اتصال دیده نشود با یک اهم‌متر مدار قطع شده را پیدا می‌کنیم. توضیح این کار ساده است. اهم‌متر را بر روی حالت اتصال کوتاه قرار دهید. در این حالت در صورتی که هر دو سر اهم‌متر را به هم بزنید بوق اتصال کوتاه شنیده می‌شود. ابتدا یک سر اهم‌متر را به مدار کلید قطع شده بزنید و با سر دیگر آن مدار را تا انتها دنبال کنید در صورتی که در هر کجا بوق اتصال شنیده نشد آن قسمت از مدار قطع شده است.
در بازار الکترونیک، ماژیک‌هایی وجود دارند (خیلی شبیه به لاک غلط‌گیر) که قادرند اینگونه قطع‌شدگی‌ها را ترمیم کنند. با استفاده از آن‌ها اتصال بین دو نقطه را بر قرار کنید. برای اطمینان مجدداً با اهم‌متر چک کنید. سپس ریبون و محل اتصال آن به کیبورد را با اسپرس خشک تمیز کنید. در صورت نداشتن ماژیک فوق از یک رشته سیم نازک جهت بر قرار کردن اتصال بین دو نقطه قطع شده استفاده کنید. به وسیله چسب نواری (چسب شیشه‌ای) دو سر سیم را به ابتدا و انتهای محل قطع‌شدگی متصل کنید.
در انتها نیز کلیدها و قاب بدنه کیبورد را تمیز کنید. دقت داشته باشید که قاب و کلیدها کاملاً خشک شده باشند. در صورتی که کمی آب داخل کلیدها یا بدنه باقی بماند باعث از بین رفتن مدار کیبورد می‌شود. اکنون کیبورد را به دقت بسته و آن را چک کنید. امیدواریم مشکلات برطرف شده باشند.