خانه » همه » مذهبی » ترس از ریا-ریا در عمل-ریا در مستحبات-اخلاص عمل

دانلود کتاب های امتحان شده

ترس از ریا-ریا در عمل-ریا در مستحبات-اخلاص عمل


ترس از ریا-ریا در عمل-ریا در مستحبات-اخلاص عمل

۱۳۹۷/۰۲/۰۹


۱۰۹۶ بازدید

سلام خسته نباشید پسری نوجوان و۱۶ساله هستم من خیلی مذهبی ام و خیلی دینم رو دوست دارم ولی یه مشکلی هست و اونم اینکه من به نظر خودم دارم ریا میکنم و اونجوری که باید و شاید دیندار نیستم من رو در مدرسه و در همه جا به عنوان یه پسر مذهبی هییتی نگاه میکنن ولی من رفتار های ناشایسته ای دارم و خیلی از نشانه های فرد ریاکار رو پیامبر فرموده رو دارم گاهی به این فکر میکنم که حداقل از دین فاصله بگیرم تا حداقال اسم دین رو الوده نکنم ولی از یه طرف به نماز اول وقت پایبندم و از طرف دیگه گناهمم خیلی بزرگه لطفا منو در از بین بردن ریا راهنمایی کنین

در پاسخ به این پرسش به چند نکته توجه نمایید :
1 . ریا
ریا گرفته شده از رؤیت است و تعریف آن عبارت است از: طلب منزلت و مقام در قلب هاى مردم به وسیله عبادات و طاعات خداوند متعال. این گونه ریا که در مقابل اخلاص در نیت مطرح می شود، به لحاظ شرعی شرک در عبادت و حرام است و سبب باطل شدن عبادت نیز مى شود . شخص ریاکار نزد مردم چنین نشان مى دهد که مخلص و مطیع واقعى خداوند است در صورتى که در حقیقت چنین نیست.

2 . تحقق ریا
در مورد تحقق ریا دو شرط زیر لازم است:
1 . 2 . تحقق ریا مشروط به قصد ریا است .
2 . 2 . وابسته به داشتن غرضى از اغراض دنیوى نظیر کسب محبوبیت نزد مردم و از این طریق کسب ثروت و ریاست بر ایشان مى باشد.
ریا معمولا در عبادت های مستحب امکان تحقق می یابد و انسان در واجبات به دلیل ریا نمی تواند ترک واجب کند .بنابراین هر نشان دادنی ریا نیست ، گاهی حساسیت نسبت به این موضوع برای برخی از جوانان به صورت وسواس در می آید و آنها خیال می کنند که آدم های بسیار ریا کار هستند و یا اینکه بسیاری از کارهای خود را ریا کارانه می دانند و از این موضوع بسیار هم ناراحت می شوند، این گروه باید بدانند که تصور ریا خصوصا برای جوانان، بسیار نادر است .
3- به گفته بزرگان اخلاق ترس از ریا از نشانه های اخلاص است و این بشارتی به شما است که در کارهایتان ترس مبتلا شدن به ریا ر دارید .
4- همان گونه که باید با دقت و مواظبت از گرفتار شدن به ریا پرهیز کنیم باید مراقب باشیم ترس از ریا از حد تعادل و مطلوب تجاوز نکند به گونه ای که منجر به ترک اعمال ارزنده ای مانند نماز اول وقت و قرائت قرآن گردد .
5-چیزی که مهم است بحث رضایت الهی است، انسان مومن باید اعمال خود را بر طبق خواست خداوند و رضای او انجام دهد و انجام اعمالی مانند نماز اول وقت و تلاوت قرآن مطلوب خداوند و مورد سفارش و تاکید او است و اگر در انجام این اعمال قصد اخلاص و قربت داشته باشیم باید به انجام آن اقدام کنیم و به وسوسه شیطان در این باره توجه نکنیم .
6- دام های شیطان برای افراد مختلف متفاوت است و دام شیطان برای فرد مومن نیز متناسب با نوع تفکر و اعتقادات او است . هدف اصلی شیطان محروم کردن مومن از فیض و برکات عبادات و اعمال خیری است که بینی شیطان را به خاک می مالد و نباید ترس نا بجا از ریا و آنچه که شما ریا می نامید، موجب شود شیطان در این میان به اهداف خود برسد .
ر. ک : اخلاق در قرآن ، مکارم شیرازی ،ج1، بحث ریا

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها