خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » تشکیل نیروی نظامی مشترک فلسطینی لبنانی

دانلود کتاب های امتحان شده

تشکیل نیروی نظامی مشترک فلسطینی لبنانی

تشکیل نیروی نظامی مشترک فلسطینی لبنانی

عملیات ضد اسراییلی مقاومت فلسطین از جنوب لبنان مهم‌ترین عملیات ضد اسراییلی بود


تشکیل نیروی نظامی مشترک فلسطینی لبنانی

هم پیمانی بین مقاومت فلسطین و جنبش ملی لبنان منجر به تشکیل یک نیروی نظامی در جنوب لبنان برای مقابله با ارتش مزدور سعد حداد شد. این در حالی بود که ارتش لبنان به خاطر چند دستگی که در خلال جنگ داخلی برایش رخ داده بود در عرصه جنوب لبنان حضور نداشت. این نیروی نظامی مأموریت دیگری نیز داشت و آن ضربه زدن به شهرک های صهیونیست نشین مطله و کریات شمونه و دیگر شهرهای اسرائیلی در جلیل علیا فلسطین اشغالی بود و با این که “ارتش حداد” تلاش می کرد حائلی بین لبنان و شهرهای نشین شمال فلسطین باشد اما نتوانست مانع رسیدن مقاومت فلسطین به آن اهداف شود. این مقاومت به عنوان نیروهای مشترک نامیده شد. (1)
 
عملیات ضد اسراییلی مقاومت فلسطین از جنوب لبنان مهم ترین عملیات ضد اسراییلی بود که از جنوب لبنان انجام شده است، این عملیات عبارتند از:
 

١- عملیات شهید کمال عدوان

با این که سرگرد سعد حداد(سرگرد مسیحی شورشی ارتش لبنان که به مزدوری اسرائیل پرداخت و از ارتش لبنان جدا شد و “ارتش لبنان جنوبی” را تحت حمایت و زیر نظر ارتش اسرائیل تشکیل داد و از سوی رژیم صهیونیستی به فرماندهی آن منصوب شد.) در سال ۱۹۷۶ در رأس نیروهایش بود اما نتوانست برای ساکنان الجلیل اعلی در شمال فلسطین امنیت فراهم کند. گروه مقاومت فلسطین در دیر یاسین دست به عملیاتی کیفی در منطقه بین حیفا و تل آویو زدند. این عملیات در تاریخ ۱۹۷۸ / 3 / ۱۱ با نام شهید کمال عدوان توسط یک گروه چریکی ۱۳ نفره انجام یافت که در بین آنها یک دختر جوان به نام دلال المغربی حضور داشت و در همین عملیات به شهادت رسید.
 
این گروه از سواحل جنوب لبنان با دو قایق پلاستیکی خود را به ساحل فلسطین اشغالی رساندند و هدفشان سیطره بر هتل پان امریکان” در تل آویو و گروگان گیری در آن بود تا آنها را با زندانیان فلسطینی مبادله نمایند. آنها یک اتوبوس مسافربری اسرائیلی را تصرف کرده و به سمت تل آویو حرکت نمودند. نیروهای امنیتی اسرائیل اتوبوس ربوده شده را تعقیب کردند و بین آنها و ربایندگان درگیری رخ داد. (2)
 
این عملیات به شهادت ۹ مبارز و ناپدید شدن دو تن از آنان در دریا به هنگام بازگشت از سواحل فلسطین اشغالی منجر شد. یک لبنانی موجود در این گروه به نام یحیی سکاف نیز اسیر شد که اسرائیلی ها این حقیقت را انکار کردند. اسرائیل در این عملیات ۳۲ کشته و ۸۲ زخمی بر جا گذاشت. در واقع این عملیات نشان دهنده توانمندی مقاومت فلسطین در نفوذ به داخل رژیم صهیونیستی از پایگاهی بود که هیچ کس روی آن حساب نمی کرد. (3)
 

 ۲- عملیات نهاریا

 سمیر قنطار یکی از مبارزان لبنانی در ۱۹۷۹ / ۴ / ۲۲ چهار ماه پس از آزادیش، فرماندهی یک گروه چریکی چهارنفره برای عملیات کیفی را در داخل خاک فلسطین اشغالی در پاسخ به یورش اول صهیونیست‌ها به لبنان، بر عهده گرفت. این چهار جوان در یک قایق پلاستیکی از ساحل شهر صور به هدف رسیدن به شهرک نهاریا – که ده کیلو متر با مرزهای لبنان فاصله دارد – برای گروگان گیری از ارتش اسرائیل به منظور مبادله مبارزان زندانی در زندانهای اسرائیل، دست به این عملیات زدند.
 
آنها توانستند از موانع بگذرند و قایقشان را از دید رادارها و افراد گارد مرزی مخفی نگاه دارند و به قلب شهرک برسند. این شهر شبیه به زرادخانه جنگی بود و در آن بیشترین پایگاه نظامی به اضافه دانشکده جنگ و مقر پلیس و پایگاه‌های ساحلی و شبکه هشدار دهنده دریایی و مقر قایق‌های جنگی اسرائیل قرار داشت. با این حال قنطار و رفقایش به سلامت به ساحل رسیدند و به ساختمان شماره ۶۱ در خیابان جابوتسکی (نظریه پرداز نظامی صهیونیست) حمله بردند. این عملیات به کشته شدن شش صهیونیست منجر شد که در بین آنها دانی هاران دانشمند هسته‌ای اسرائیل و فرمانده یک گشتی صهیونیستی بود دست کم دوازده نفر نیز مجروح شدند که در بین آنها فرمانده بخش ساحلی و جبهه داخلی شمال (ژنرال یوسف ساحور) شد که سه گلوله به سینه اش خورد ولی از مرگ حتمی نجات یافت. (4)
 
درگیری مبارزان، با پلیس اسرائیل هفت ساعت به طول انجامید و عبدالمجید اصلان و مهنا المؤید از رفقای قنطار شهید شدند و سمیر قنطار و احمد الابرص اسیر شدند. سمیر قنطار پس از دستگیری در دادگاه رژیم صهیونیستی محاکمه شد. اما چون در قانون اسرائیل مجازات اعدام وجود ندارد، دادگاه اسرائیل در تل آویو در تاریخ ۱۹۸۰ / ۱ / ۲۸ سمیر قنطار را هفت بار به حبس ابد و ۶۷ سال حبس محکوم کرد یعنی چیزی معادل ۵۶۷ سال که عجیب‌ترین حکم در تاریخ حکم قضایی است. سمیر قنطار با وجود اصابت هفت گلوله به قسمتهای مختلف بدنش زندانی شد و در خلال شکنجه هایی که شد گلوله ها را بدون این که او را بیهوش کنند از بدنش خارج کردند. الأبرص در عملیات مبادله اسرا در تاریخ ۱۹۸۵ آزاد شد. سمیر قنطار همچنان در زندان‌های اسرائیل باقی ماند تا این که سر انجام در عملیات تبادل اسرا معروف به “عملیات رضوان” در تابستان ۲۰۰۸ به همراه چهار اسیر لبنانی و تحول اجساد۱۹۹ مبارز حزب الله و فلسطینی آزاد شد. (5)

 پی‌نوشت‌ها:
1. احمدسروش نژاد، ۱۳۸۰، ص ۶۴
2. محمد سوید، ماهنامه شاهد باران، شماره ۳۷، ص۳۵
3. محمد سوید، ماهنامه شاهد باران، شماره ۳۷، ص۳۵
4. عبدالله الحاج حسن، ۲۰۰۸، ص ۱۹۱
5. مجید صفاتاج، ص ۲۶۹
 
منبع: تاریخچه‌ی سیاسی لبنان، مجید صفاتاج، صص 1206-124، ناشر: آفاق رمشن بیداری، تهران، چاپ اول، 1396

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها