خانه » همه » مذهبی » تغییر قبله در عصر ظهور

دانلود کتاب های امتحان شده

تغییر قبله در عصر ظهور


تغییر قبله در عصر ظهور

۱۳۹۸/۱۱/۰۷


۲۱۵۲ بازدید

سلام آیاصحیح است قبله موقع ظهورتغییرمی کندبه سمت کربلا یااین اصتلاح وتفسیری دیگردارد البته اگه قرارباشه قبله واقعی تغییرکندخیلی هامخصوصامدیرکاروان هانمی گذارندومخالفت می کنندنظرکارشناسان استان قدس رضوی چیه

در مورد قبله نیز خداوند متعال صراحت در آیه 144 سوره بقره به پیامبر دستور می دهد که رو بسوی کعبه نماز بخواند وامام زمان نیز بر اساس همین قرآن حکومت خواهد کرد وسیره صحیح پیامبر (ص)، لذا قرار نیست در زمان ایشان چیزی از ضروریات دین تغییر کند بلکه آنچه وجود دارد این است که مرکز حکومت در زمان ظهور حضرتش کوفه خواهد بود نه اینکه به سوی کوفه نماز خوانده شود. به هر حال قبله تا بر پایی قیامت همین است که الان وجود دارد وآن هم کعبه است.
بر این اساس پاسخ سوال شما خیر است و قبله در عصر ظهور تغییر نمی کند. در اینکه امام برتر از کعبه است حرفی نیست. وکمال حج با زیارت امام معصوم می باشد. امام باقر علیه السلام می فرماید: مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَمَّارِ بْنِ مَرْوَانَ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: تَمَامُ الْحَجِ لِقَاءُ الْإِمَام،( الکافی ، ج4، ص549) تمامیت وارزش کامل حج با ملاقات ماست.
لذا در حدیث دیگری می فرماید: عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْمُثَنَّى عَنْ سَدِیرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: ابْدَءُوا بِمَکَّةَ وَ اخْتِمُوا بِنَا،( الکافی، ج 4 ؛ ص550) زیارت حج را از مکه شروع کنید وبا زیارت ما تمام کنید.
این احادیث نشان می دهد که اهل بیت مقدم بر خانه خدا هستند، ولی اینکه این مساله موجب تغییر قبله از مکه به سمت امام معصوم در دوران دولت اهل بیت (عج) شود درست نیست. چون سجده در نماز که باید به سمت قبله باشد برای خداست. ونمازی که خوانده می شود فقط برای خدا می باشد. لذا سجده بعنوان عبادت حتی برای امام معصوم هم درست نیست، وقبله به هیچ وجه امکان تغییر ندارد. چون در این صورت مثل این است که بسوی امام سجده می کنیم.
خداوند متعال می فرماید: وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً؛ و مساجد ویژه خداست، پس هیچ کس را با خدا مخوانید. مراد از مساجد در اینجا اعضای هفتگانه ای است که در سجده روی زمین قرار می گیرند. ومراد از فلاتدعوا مع الله احدا، سجده است که مخصوص خداوند می باشد.
با توجه با این نکته امام هیچوقت نمی تواند مورد سجده قرار گیرد. واگر کعیه ویا قبل از آن بیت المقدس قبله بود بخاطر این است که خانه خدا هستند.
یَا بُنَیَّ إِنَّ الْکَعْبَةَ بَیْتُ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ بَیْتَ اللَّهِ فَقَدْ قَصَدَ إِلَى اللَّهِ وَ الْمَسَاجِدَ بُیُوتُ اللَّهِ فَمَنْ سَعَى إِلَیْهَا فَقَدْ سَعَى إِلَى اللَّهِ وَ قَصَدَ إِلَیْهِ وَ الْمُصَلِّی مَا دَامَ فِی صَلَاتِهِ فَهُوَ وَاقِفٌ بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل ( من لا یحضره الفقیه، ج1، ص199) امام سجاد علیه السلام خطاب به فرزندشان زید می فرمایند: پسرم کعبه خانه خداست، پس هرکس به سمت حج حرکت کند در واقع به طرف خدا توجه کرده است. مساجد هم خانه های خدا هستند، پس هر کس به سوی آنها حرکت کند به طرف خدا حرکت کرده است واو را قصد کرده است. ونمازگزار تا زمانی که در نماز است، در برابر خدا ایستاده است.
این حدیث مساله را کاملا روشن می کند. علاوه بر اینها ما آیه صریح قرآن را داریم که قبله را کعبه معرفی کرده است واین قرآن تا قیامت نسخ نخواهد شد. لذا به هیچ وجه امکان تغییر قبله وجود ندارد چون امام طبق قرآن عمل می کند.
قَدْ نَرى تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّماءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضاها فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَیْثُ ما کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ وَ إِنَّ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ لَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ، (بقره/144) ما [به هر سو] گردانیدنِ رویت در آسمان را نیک مى بینیم. پس [باش تا] تو را به قبله اى که بدان خشنود شوى برگردانیم؛ پس روى خود را به سوى مسجدالحرام کن؛ و هر جا بودید، روى خود را به سوى آن بگردانید. در حقیقت، اهل کتاب نیک مى دانند که این [تغییر قبله ] از جانب پروردگارشان [بجا و] درست است؛ و خدا از آنچه مى کنند غافل نیست.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها