خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » راه کار هایی برای غلبه بر ترس از رانندگی

دانلود کتاب های امتحان شده

راه کار هایی برای غلبه بر ترس از رانندگی

راه کار هایی برای غلبه بر ترس از رانندگی

بعضی افراد می‌گویند رانندگی را دوست ندارند یا از اینکه پشت فرمان بنشینند، می‌ترسند. اگر تا حدی از رانندگی می‌ترسید که باعث اضطراب‌تان می‌شود، ممکن است دچار بیماری «ترس از رانندگی» باشید. این نوع ترس باعث می‌شود تا وقتی که در حال رانندگی هستید یا در اتومبیلی در حال حرکت نشسته‌اید، احساس کنید زندگی‌تان در خطر است.


راه کار هایی برای غلبه بر ترس از رانندگی

اگر اضطراب در زمان نشستن پشت فرمان بر شما غلبه کرده و مانع از رانندگی با آسودگی خاطر می‌شود، مهم است که با آن رو به رو شوید. این مقاله راهکارهای مواجهه با ترس از رانندگی و غلبه بر آن را توضیح می‌دهد.

راهکار اول: تمرین تکنیک‌های آرامش

محیطی آرام در اتومبیل ایجاد کنید

شما باید هم در زمانی که پشت فرمان می‌نشینید و هم زمانی که در اتومبیلی در حال حرکت قرار دارید، احساس آرامش کنید. لباس و کفش راحت بپوشید. قبل از اینکه اتومبیل را برانید، نشستن در آن و آرام شدن را تمرین کنید. موسیقی آرامش‌بخش پخش کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بر احساس اضطراب‌ غلبه کنید و نیز باعث می شود صدای اتومبیلٰ‌های دیگر را نشنوید.

وقتی سرنشینان در اتومبیل سروصدا می‌کنند، حتی حرفه‌ای‌ترین راننده‌ها‌ هم ممکن است مضطرب شوند.

برای افزایش احساس امنیت در خودتان، همه‌ی تعمیرات مورد نیاز اتومبیل‌تان را انجام دهید.

نفس کشیدن از شکم را تمرین کنید

اگر احساس شروع حمله‌عصبی دارید یا ماهیچه‌های گردن و سینه‌تان شروع به انقباض کرده، نفس عمیقی به داخل ریه‌های‌تان بکشید. به آرامی بازدم‌تان را از بینی خارج کنید و در عین حال بر گرفتن هوا از انتهای ریه‌های‌تان متمرکز شوید. اجازه دهید شکم‌تان بزرگ شود و زمانی که نفس‌تان را نگه می‌دارید، یک لحظه مکث کنید. به آرامی بازدم‌تان را خارج کنید و اجازه دهید کل بدن‌تان آرام بگیرد.

می‌توانید این فرآیند را ۱۰ مرتبه با شمارش معکوس از ده، برای هر نفس تمرین کنید. تلاش کنید که هر ۱۰ بار را کامل انجام دهید.

آرام‌سازی پیشرونده‌ی عضلات را امتحان کنید

گروهی از ماهیچه‌های بدن‌تان را منقبض و شل کنید تا پی ببرید که چگونه می‌توانید گرفتگی را نگه داشته و آزاد کنید. با گره کردن مشت‌تان برای ۷ الی ۱۰ ثانیه شروع کنید. مچ‌تان را برای ۱۵ الی ۲۰ ثانیه شل کنید و در همان حال به اینکه چطور گرفتگی، ماهیچه‌های دست‌تان را رها می‌کند، دقت کنید. این تمرین را با گروه‌ دیگری از ماهیچه‌ها مثل حرکت بازوها، سر و قسمت‌های پایین و پشت بدن‌تان تا پا و انگشتان پا، انجام دهید.

آرام‌سازی پیشرونده‌ی عضلات را می‌توانید روزی ۲۰ دقیقه، حتی زمانی که اضطراب ندارید، تمرین کنید. این کار احساس کنترل بر حالات‌تان را افزایش و میزان حملات عصبی را کاهش داده و تمرکز شما را بالا می‌برد.

از جملات مثبت استفاده کنید

جملات مثبت، عباراتی کوتاه و مثبت هستند که به شما یادآوری می‌کنند که می‌توانید تغییر ایجاد کنید.1

راه کار هایی برای غلبه بر ترس از رانندگی

راهکار دوم:غلبه بر ترس با رانندگی کردن

با ترس خود رودررو شوید 

بالاخره شما باید با ترس خود روبه‌رو شوید . اگر شما با ترس خود روبه‌رو نشوید فقط باعث بدتر شدن اوضاع خواهید شد . روبه‌رو شدن با ترس یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای غلبه بر ترس شما از رانندگی است . البته شما قبل از این کار می‌توانید از تکنیک‌های ریلکسیشن گفته‌شده نیز استفاده کنید .

دوری کردن از ترس درواقع باگذشت زمان ترس شمارا بیشتر می‌کند و می‌تواند دیگر ترس‌ها را نیز به وجود بی آورد .

برای اضطراب خود معیاری درست کنید 

آشنا بودن با میزان اضطراب ؛ در شرایط مختلف می‌تواند باعث شود که بتوانید قبل از آشفتگی زیاد در خودتان ، جلوی آن را بگیرید . معیار شما باید مشخصات فیزیکی و ذهنی شمارا در هنگام اضطراب مشخص کند .

مثالی از معیار گفته‌شده

آرامش کامل : بدون تنش ، آرام بودن و داشتن احساس خوب و صلح

مقدار خیلی کمی اضطراب : احساس کمی عصبی بودن ، آگاه و گوش‌به‌زنگی بیشتر

اضطراب خفیف : تنش عضلانی ، احساس ناراحتی درمعده

اضطراب متوسط : افزایش ضربان قلب و تنفس سریع‌تر ، احساس مقداری ناراحتی که قابل‌کنترل است

اضطراب علامت‌دار : تنش عضلانی واضح ، افزایش احساس ناراحتی ، شروع به احساس تعجب در مورد کنترل کردن خود

شروع وحشت ( ترس ) : بالا رفتن ضربان قلب یا نامنظم کار کردن آن ، سرگیجه ، ترس واضح برای از دست دادن کنترل ، تمایل به فرار کردن

وحشت متوسط : به‌سختی نفس کشیدن ، ضربان قلب شدید ، احساس به هم خوردگی

وحشت کامل : ترس از مرگ ، احساس ترس شدید ، افزایش احساسات گفته شده در وحشت متوسط

ترس‌های خود را بنویسید 

به‌صورت ویژه ترس‌های خود را در مورد رانندگی بنویسید . سپس به ترس‌های نوشته‌شده رتبه بدهید و معلوم کنید که کدام‌یک کمترین و بیشتری ترس را در شما به وجود می‌آورند . این کار باعث کمک به شما برای روبرو شدن تدریجی با ترس‌هایتان می‌شود . با این کار و مواجه‌شدن با آن‌ها به‌صورت آرام و تدریجی باعث می‌شود که هیچ‌وقت این ترس نتواند از کنترل شما خارج شود .

به‌عنوان‌مثال دنده‌عقب گرفتن در سرپایینی می‌تواند یکی از ترس‌های زیاد شما باشد ، یا زیر گرفتن کسی یا چیزی !!!

قدم‌های تدریجی بردارید 

با مواجه‌شدن با کمترین ترس خود شروع کنید و به‌تدریج انتظارات خود را بالا ببرید و به سراغ ترس‌های بیشتر خود بروید ، البته زمانی که احساس اضطراب نمی‌کنید . درزمانی که دریکی از ترس‌ها استاد شدید و مشکلی در آن نداشتید به سراغ غلبه بر ترس بعدی خود بروید .

به همراه راننده دیگری که به آن اطمینان دارید ، رانندگی کنید 

اگر ترس شما به‌گونه‌ای است که حتی نمی‌توانید در ماشینی که راننده آن کس دیگری است بنشینید باید قسمت بعدی را بخوانید شما ممکن است بخواهید به‌صورت تدریجی به همراه راننده دیگری که به آن اعتماد دارید بر ترس‌های خود غلبه کنید .

شخصی را انتخاب کنید که رانندگی خوبی داشته باشد ، شمارا آرام کند و نهایت ایمنی را رعایت کند . درزمانی که با نشستن به‌عنوان مسافر و در جاده‌های شهری احساس راحتی کردید به راننده بگویید به اتوبان یا بزرگراه برود تا آن را نیز تجربه کنید .

اول‌ازهمه باید بفهمید که در کجای ماشین بیشترین احساس راحتی دارید و همان‌جا بنشینید . بعضی از افراد صندلی عقب را به صندلی جلو و کنار راننده ترجیح می‌دهند .

خودتان را متعهد به یادگیری رانندگی کنید

بیشتر افراد از نشستن پشت فرمان برای اولین بار می‌ترسند که امری طبیعی است . برای کاهش این ترس ، مربی حرفه‌ای و کار بلدی را انتخاب کنید و با او شروع به یادگیری رانندگی کنید . مربی خوب باعث ایجاد احساس راحتی بیشتر در شما می‌شود .

می‌توانید از مراکز آموزشی نیز کمک بگیرید . ممکن است ترس از رانندگی شما به دلیل مربی قبلی شما بوده باشد و رفتار مربی جدید شمارا در یادگیری کمک کند.2

راه کار هایی برای غلبه بر ترس از رانندگی

راهکار سوم: کمک خواستن

مراجعه به پزشک

اگر ترس از رانندگی، زندگی شما را مختل کرده است می‌توانید به پزشک مراجعه کنید. اگر در کمک گرفتن از دیگران تردید دارید می‌توانید از پزشک خود کمک بگیرید تا بتواند شما را راهنمایی کند. پزشک شما می‌تواند علاوه بر کمک، به شما یک روانشناس مطمئن نیز معرفی کند.

اگر این ترس فزاینده باعث افسردگی شما شد، از دیگران کمک بخواهید. نگذارید این ترس بی‌مورد، مانع  از رانندگی کردن شما شود.

درمان

ممکن است شما برای عبور آهسته از این ترس، به مشاور احتیاج داشته باشید. به‌علاوه اینکه باید مراحل گفته شده در بخش‌های قبلی این مقاله را نیز تمرین کنید. با مشاور خود صحبت کنید. صحبت کردن می‌تواند به شما در کنترل ترس و آشکار شدن پشت پرده آن کمک کند.

از مشاور خود انتظار نداشته باشید تا به شما راه حل جدیدی پیشنهاد کند. بیشتر مشاوران با گوش دادن و طرح سؤال و تجزیه و تحلیل پاسخ های شما دلایل ترس را کشف می‌کنند.

گروه پشتیبان

اگر دوست دارید که با یک گروه درباره‌ی این ترس صحبت کنید، یک گروه در این زمینه یافته و عضو شوید. ممکن است در شبکه‌های اجتماعی بتوانید گروهایی که تجربه‌ی این چنینی دارند را پیدا کنید. این که بدانید تنها نیستید به شما در غلبه کردن به این ترس کمک می‌کند.

شما می‌توانید با خانواده و دوستان خود صحبت کنید. ترس‌های خود را با آنها در میان بگذارید. این کار باعث می‌شود افرادی که شما را می کنند، در کنار خود حس کنید.

نکات مهم

به آموزشگاه رانندگی بروید. برخی مربیان، متخصص آموزش با افرادی هستند که ترس از رانندگی دارند و به آنها کمک می‌کنند تا بر این ترس و فشار عصبی غلبه کنند.

تمرینات مخصوصی انجام دهید. اگر مدتی این کار را انجام دهید تأثیر آن را حس می‌کنید.

برخی راه‌های دیگر برای غلبه بر ترس، هیپنوتیزم، تمرکز چشم و نگاه است. در مورد دیگر راه‌های مؤثر نیز، جستجو کرده و در بخش نظرات، آن را در اختیار دیگران بگذارید.3

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.koorook.com
3.www.tarahbashi.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها