خانه » همه » مذهبی » تفاوت شرایط و تصمیمات دوران امامان معصوم(ع)

دانلود کتاب های امتحان شده

تفاوت شرایط و تصمیمات دوران امامان معصوم(ع)

جواب سوال اول
طبق نظر نویسنده همان کتاب انسان ۲۵۰ساله شرایطی که امام حسن علیه السلام داشتند برای امام حسین علیه السلام پیش نیامد و اگر امام حسین علیه السلام در آن شرایط قرار می گرفت مانند امام حسن علیه السلام عمل می کرد . وقتی شرایط جامعه و دشمنان قسم خورده دین خدا و نوع حضور آنها در برابر دین خدا عوض شود نقش امام معصوم در حفظ شریعت الهی هم عوض می شود چه امام حسین باشد و چه امام حسن! اقتضائات در زمانهای مختلف فرق می کند.
خداوند که مهندس نظام هستی است و مدیریت برخی امور را به نمایندگان خاص خود در نقش امام معصوم واگذار کرده است مطمئنا خودش حافظ امام معصوم است و اگر ما مردم نتوانیم امام را حفظ کنیم خود خدا برای مدیریت امور مامور خود را حفظ می کند و این منافاتی با الگو بودن ندارد . خداوند پیامبر را از خطرات حفظ کرد و در عین حال آن حضرت الگوی همه است. ما باید در محاسبات خود نقش خدا را در نظر داشته باشیم.
جواب سوال دوم
پیامبر و امامان معصوم برای حاکمیت اسلام آمده اند و در این راه جان خود را فدا کردند. امام زمان علیه السلام هم برای حاکمیت اسلام قیام خواهد کرد .
حق و عدالت در واقع همان اسلام است و تلاش برای حاکمیت اسلام عین تلاش برای حاکمیت حق است . پیامبر و امامان این حق را مقدم بر جان خود می دانند و فدای آن می شوند . این حق عزیزتر از جان است چه جان معصومان و چه جان غیر آنان . فراموش نکنیم امام علی پس از رحلت پیامبر اعظم از حق خود در جانشینی پیامبر گذشتند تا اسلام عزیز بماند. عبارت “حکومت اسلامی “در سخنان حضرت امام خمینی قدس سره به همین معناست نه این که اگر حکومتی بر اساس اسلام تشکیل دادی این حکومت عزیز تر از جان امام زمان است بلکه این حکومتی که ما تشکیل دادیم مقدمه و آمادگی ما است تا آن حضرت ظهور کند و اسلام را در جهان حاکمیت ببخشد .
جواب سوال سوم
اساس برپایی یک حکومت و نظام ،پذیرایی از جانب مردم هست . اگر مردم بخواهند و پیرو پیامبر و امام باشند در این صورت وظیفه الهی پیامبر و امام این است که زمام امر را به دست بگیرند و اگر مردم نخواهند پیامبر و امام نمی توانند اسلام راستین و واقعی را حاکمیت ببخشند لذا برای نابود نشدن اصل اسلام صبر می کنند و به شرایط ناخواسته در جامعه اسلامی تن در می دهند تا نهال اسلام تنومند شود و خطری آنرا تهدید نکند وصبر و تلاش می کنند تا مردم به رشد مناسب عقلی و فکری و بینش سیاسی برسند تا خود پذیرای اسلام ناب بشوند والا بدون حمایت مردم به هیچ توفیقی نخواهند رسید . مردم عثمان را کشتند و رو به علی علیه السلام آوردند، اوضاع غیر عادی بود و در لایه های اجتماع آن روز فتنه ها نهفته بود که امام از آنها خبر داشت واگر می خواست اصلاحات اجتماعی زمان پیامبر را در این شرایط ادامه دهند آن فتنه ها سر بر میآوردند و مانع حرکت امام می شدند لذا امام هشدار می دهند من وزیر(مشاور) باشم بهتر از این است که امیر شوم و برای همین امام به آسانی نمی پذیرفت و در نهایت با مراجعه و در خواست زیاد مردم امام ناچار شد و پذیرفت. البته زمان بیعت از مردم کمک خواست و به نوعی تعهد گرفت اورا یاری کنند تا بتواند جامعه را که خیلی از جامعه زمان پیامبر فاصله گرفته بود به آن شرایط قبل برگرداند وخیلی تلاش کرد اما مردم به تعهد خود پایبند نشدند و امام را یاری نکردند و سه جنگ بزرگ و خانمانسوز بر جامعه و حکومت حضرت تحمیل شد و جان خود راهم در همین راه گذاشتند . اگر شرایط عادی بود امام همان اول می پذیرفت.
وزارت مورد نظر امام منصب وزارت نبود چون امام هیچ مسئولیتی در زمان خلفا نداشتند منظور امام از وزارت یعنی طرف مشورت و شور قرار گرفتن است نه اینکه مسئولیت حکومتی بپذیرند.
همه ائمه دنبال تشکیل حکومت اسلامی بودند اما مردم و یاران خاص امام در آن حد نبودند که بخواهند دین حق را یاری کنند ان شا… با ظهور امام زمان آن یاران به این شناخت رسیده اند و مردم هم از حیث عقلی و فکری به رشد کامل رسیده اند و منتظر واقعی امامند
امام رضا(ع) بصورت صوری و تشریفاتیبخاطر تهدید جانی شدن از طرف مامون منصب ولایتعهدی را پذیرفتند و با مامون شرط کردند در هیچ کار حکومتی دخالت نداشته باشند.
لطفا از این به بعد سوالات را انفرادی ارسال کنید و چند سوال باهم نفرستید که در جواب ممکن است دچار جوابی ناقص همراه با تاخیر زیاد شوید موفق باشید.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها