خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » مهم ترین خواص گیاه زیرفون

دانلود کتاب های امتحان شده

مهم ترین خواص گیاه زیرفون

مهم ترین خواص گیاه زیرفون

درخت زیرفون، نم دار یا نرمدار، از دوره ی باستان شناخته شده و یکی از آن گیاهانی است که به راحتی همه جا می روید. زیرفون برای سلامتی انسان مفید و گیاهی در دسترس است. در این مطلب شما را بیشتر با این گیاه مفید آشنا می کنیم لطفاً با ما همراه باشید.


مهم ترین خواص گیاه زیرفون

زیرفون، درختی است به ارتفاع حدود 20 متر گاهی موارد بیشتر، پوست تنه درخت در انواع جوان خاکستری رنگ و شفاف و در انواع مسن آن دارای شکاف های فراوان است و شاخه های تحتانی درخت به وضع افقی می باشند. برگ های آن کوچک، قلبی شکل در قاعده، کامل، نوک تیز و دندانه دار هستند. از دم گل اصلیِ گل آذین، دم گل های کوچکی در قسمت انتهایی آن منشعب می شوند که هر یک به یک گل کوچک، به رنگ سفیدِ چرک ختم می گردد و میوه اش به صورت پوشینه می باشد.گل های زیرفون دارای اسانسی شامل ماده فارنزول می باشد. در ضمن گلوسیدهای مختلف، اسید فنیل های مختلف، اسیدهای کوماریک، کافئیک، پروتوکاتشیک، کلروژینک، اسید گالیک، اسیدهای آمینه، تیلی روزید، فراگزوزید، اسکولوزید و فوروگلوسینول نیز در آن تشخیص داده شده است.

کاهش استرس

چای برگ زیرفون، درست مانند چای گل آن، برای کاهش استرس مفید است. این چای تاثیر خوبی بر آرامش ذهنی ما می گذارد. کودکان نیز می توانند این چای را مصرف کنند چرا که برای آن ها ضرری ندارد. این چای، استرس کودکان را نیز کاهش می دهد. بچه ها زمانی که امتحان دارند، به مدرسه جدید می روند، نمایش یا کار این چنینی دارند، عصبی و پر از استرس می شوند. چای برگ زیرفون را می توان به کودکان بیش فعال یا ADHD نیز داد زیرا آن ها را آرام می کند. مطالعه ای که در ۲۰۰۸ انجام شد این واقعیت را اثبات کرده است.

رفع بی خوابی

همان گونه که در بالا گفته شد، چای برگ زیرفون تاثیری آرام بخش بر ذهن دارد. این تاثیر، یکی از اثرات مکمل های مورد استفاده برای رفع بی خوابی است. همان گونه که می دانیم، استرس عامل اصلی بی خوابی است.

بنابراین نوشیدن چای برگ زیرفون قبل از خواب می تواند شما را آرام کرده و خواب تان را بهبود دهد. همچنین می توانید با آب گرمی که برگ زیرفون را در آن دم داده اید حمام کنید. این کار نیز تاثیری آرام بخش بر شما می گذارد.

درمان سرماخوردگی

متخصصان گیاه شناسی توضیح می دهند که گیاه دارویی زیرفون برای درمان سرماخوردگی مفید است. این برگ ها می توانند تب را کاهش داده وبدن را آرام کنند. این برگ ها می توانند گلو، سینه و سینوس ها را تسکین دهند. بنابراین، مصرف برگ زیرفون برای تسکین مشکلات مربوط به سرماخوردگی مانند گلودرد، مشکلات تنفسی، سرفه و آبریزش بینی مفید است.

سم زدایی بدن

مصرف برگ زیرفون می تواند تولید عرق و ادرار را افزایش دهد. این عملکرد را به ماده ای به نام پی- کوماریک نسبت می دهند. برگ زیرفون به سم زدایی بدن کمک می کند. همان گونه که می دانیم، بدن ما سموم را از طریق عرق و ادرار دفع می کند. خروج سموم و مواد اضافی، شما را از بیماری ها دور کرده و سلامت عمومی تان را حفظ می کند. 1

ضد التهاب قوی

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در چای زیرفون دارای خواص ضد التهاب طبیعی هستند که با کاهش التهاب بدن خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو و بیماری های مزمن مانند سرطان را کاهش می دهند.

مسکن و ضد درد طبیعی

برخی از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید های موجود در چای لیندن از جمله کوئرسیتین می توانند درد را به طور قابل توجهی کاهش دهند.

ادرار آور گیاهی

پوست داخلی درخت زیرفون یک دیورتیک طبیعی است که با افزایش دفع مایعات از بدن (به صورت ادرار و عرق) به درمان بیماری های مختلف مانند سرماخوردگی و تب بالا کمک می کند.

کاهش فشار خون

برخی از ترکیبات گیاهی موجود در دمنوش زیرفون مانند کلروژنیک اسید باعث کاهش فشار خون بالا می شوند؛ یک مطالعه بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داده که یک آنتی اکسیدان موجود در چای زیرفون، کانال های کلسیم موجود در قلب را تحت تأثیر قرار داده و باعث کاهش فشار خون بالا می شود.

بهبود عملکرد کیسه صفرا و سیستم گوارشی بدن

مصرف چای زیرفون تأثیر زیادی در دفع صفرای بدن دارد و سبب افزایش عملکرد مناسب کیسه صفرا می‌شود. همچنین استفاده از دمنوش زیرفون مانع از بروز مشکلاتی مانند ریفلاکس معده و ناراحتی‌های روده می‌شود و امکان تولید سنگ کلیه را تا حد مطلوبی کاهش می‌دهد.

مهم ترین خواص گیاه زیرفون

زیبایی پوست و مو

زیرفون برای زیبایی پوست و مو مفید است و دم کرده‌ی این گیاه می‌تواند باعث خوش آب و رنگ شدن پوست شده، چین و چروک را کاهش دهد و همچنین لک‌های قهوه‌ای روی پوست را کم‌رنگ‌تر کند. این گیاه همچنین باعث رشد سریع موها و تقویت آن‌ها می شود. افزودن آن به آب حمام نرمی و لطافت هر چه بیشتر پوست را در پی دارد. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند از بروز چین و چروک‌ و کک و مک ناشی از نور خورشید نیز جلوگیری کنند. به علاوه، استفاده موضعی از برگ زیرفون می‌تواند سبب درمان سلولیت شود. 2

حفظ سلامت قلب

این برگ‌های قلبی شکل، تاثیر شگفتی بر قلب انسان می‌گذارند. گفته می‌شود برگ زیرفون می‌تواند قلب شما را شاد کند چرا که درد قلب را تسکین می‌دهد. یک مطالعه به این نتیجه دست یافت که برگ زیرفون برای درمان برخی بیماری‌های قلبی مانند تصلب شرایین یا تنگی عروق ناشی از چربی و کلسترول، آنژین یا قلب درد و طپش قلب مفید است.

جلوگیری از سرطان

آنتی اکسیدان موجود در برگ زیرفون با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. سال‌هاست که می‌دانیم رادیکال‌های آزاد قوی‌ترین عوامل بروز سرطان هستند.

علاوه بر این، برگ زیرفون دارای خاصیت ضد التهاب است که می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی که به دلیل التهاب در سلول‌ها به وجود آمده‌اند جلوگیری کند.

درمان برونشیت

آنتی اکسیدان‌های موجود در برگ زیرفون، به ویژه کوئرستین و کائمفرول، نقش فعالی در مبارزه با رادیکال‌های آزاد موجود در دستگاه تنفسی ایفا می‌کنند. برگ‌های زیرفون برای رفع مشکلات تنفسی مانند برونشیت مفید هستند.

درمان سردرد

یکی از خواص گیاه دارویی زیرفون برای سلامتی، درمان سردرد است. برگ‌ها و گل‌های زیرفون در کاهش تنش عامل سردرد موثر هستند. این برگ‌ها می‌توانند درد ناشی از سردرد به‌ویژه میگرن را رفع کنند. برگ‌های زیرفون می‌توانند از مشکلات مویرگ‌ها که معمولا به سردرد منجر می‌شود جلوگیری ‌کنند.

تسکین روماتیسم

خاصیت ضد التهابی برگ‌های زیرفون باعث می‌شود بتوانند روماتیسم را تسکین دهند. این برگ‌ها می‌توانند التهاب موجود در مفاصل و استخوان‌ها را کاهش دهند. 3

پی نوشت:
1.www.saednews.com
2.www.sfim.ir
3.www.bazdeh.org

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها