خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » تمام چیزهایی که باید در مورد کولیک نوزاد و روش درمان ان بدانیم

دانلود کتاب های امتحان شده

تمام چیزهایی که باید در مورد کولیک نوزاد و روش درمان ان بدانیم

تمام چیزهایی که باید در مورد کولیک نوزاد و روش درمان ان بدانیم

به گریه و بی‌قراری طولانی‌مدت و شدید نوزاد سالم، کولیک می‌گویند. کولیک برای والدین کودک بسیار ناراحت‌کننده است؛ زیرا کودک بدون هیچ دلیل واضحی پریشان است و آرام کردن کودک نیز ظاهرا تاثیری ندارد. مخصوصا در سه ماهه اول زندگی. محدود کردن گریه طبیعی نوزاد کاری دشوار است. به صورت کلی، دوره‌های کوکیک نوزاد به این شکل است: حداقل سه ساعت در روز، حداقل سه روز در هفته یا حداقل سه هفته.


تمام چیزهایی که باید در مورد کولیک نوزاد و روش درمان ان بدانیم

قولنج نوزادی یا کولیک نوزاد چیست

بیش از ۲۵ درصد از نوزادان تازه متولد شده، حدود ۲ هفته بعد از تولد، تا حدود ۳ ماهگی دچار علائم کولیک نوزاد می‌شوند. اگر کودک هر روز در زمان خاصی که معمولا عصر یا شب است، به صورت ناگهانی گریه می‌کند (و البته این گریه‌ها شدید و پر سر و صدا باشد)، می‌توان گفت نوزاد مبتلا به کولیک است و دردهای نوزاد حالت کولیکی دارند.
 

↑نشانه‌ها و علائم کولیک در نوزادان چیست

یکی از اولین نشانه‌های کولیک نوزاد، دوره‌های قابل پیش‌بینی گریه در آنها است. کودکی که کولیک دارد معمولاً در ساعات معینی از روز گریه می‌کند. معمولاً این دردها در بعد از ظهر و غروب بیشتر است. دوره‌های کولیک نوزاد ممکن است از چند دقیقه تا حدود سه ساعت یا بیشتر طول بکشد. کودک در دوره‌های درد کولیکی دچار حرکات متناوب روده‌ می‌شود و در نهایت یک دوره درد با دفع گاز پایان می‌یابد.

در صورت مشاهده هریک از علائم قولنج نوزادی بهتر است با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید. برای دریافت مشاوره از بهترین پزشکان متخصص اطفال می‌توانید از سیستم مشاوره متنی(پرسش پاسخ) دکتردکتر استفاده کنید.

تمام چیزهایی که باید در مورد کولیک نوزاد و روش درمان ان بدانیم

↑علل بروز کولیک نوزاد چیست

متاسفانه متخصصان اطفال و جامعه پزشکی تاکنون علت واضحی برای مبتلا شدن برخی نوزادان به کولیک پیدا نکرده‌اند. در واقع مشخص نیست که چرا برخی کودکان دردهای کولیک دارند. البته محققان اظهار می‌کنند که برخی موارد از جمله آلرژی‌ها، عدم تحمل لاکتوز، رفلاکس، تغییر باکتری‌های نرمال سیستم گوارشی، سیستم گوارشی نارس در دوران جنینی، والدین مضطرب و تفاوت در روند تغذیه یا آرام‌سازی کودک یعنی مسائل روحی و روانی، می‌تواند در ایجاد کولیک نوزاد نقش داشته باشد.
 

↑تشخیص کولیک در نوزاد

برای تشخیص کولیک در نوزاد لازم است به این نکته توجه داشته باشید که آرام کردن کودک در دوره‌های درد کولیک کار بسیار دشواری است؛ به طوری که صورت او قرمز شده و بسیار ناآرامی می‌کند. در این شرایط گاهی کودک برای کاهش درد به صورت ناخودآگاه وضعیت‌هایی به خود می‌گیرد مثلا:

* پاهایش را به داخل شکم جمع می‌کند

* مشت‌هایش را گره می‌کند

* عضلات شکم را به صورت ارادی سفت می‌کند.

اگر نوزاد شما برخی از این علائم را دارد اما شما مطمئن نیستید که مشکل از کولیک نوزاد باشد، می‌توانید از طریق مشاوره متنی(پرسش پاسخ) با پزشک در مورد وجود این مشکل اطمینان حاصل کنید. برای دریافت مشاوره در کمترین زمان و با کمترین هزینه می‌توانید از طریق سیستم مشاوره متنی(پرسش پاسخ) دکتر با پزشک مشورت کنید.
 

علت

علت کولیک نامشخص است. محققین دریافته اند که برخی موارد از جمله آلرژی ها، عدم تحمل لاکتوز، تغییر باکتری‌های نرمال سیستم گوارشی، سیستم گوارشی نارس، والدین مضطرب و تفاوت در روند تغذیه یا آرام سازی کودک می‌تواند در ایجاد کولیک نقش داشته باشد. با این حال هنوز مشخص نیست که چرا برخی کودکان کولیک دارند و برخی ندارند.
 

عوامل خطر

کودکانی که مادر آن‌ها در طول بارداری یا پس از زایمان سیگار می‌کشد، در معرض خطر بالاتری برای درد‌های کولیکی هستند.

تئوری‌های بسیاری در خصوص آنچه کودک را مستعد کولیک می‌کند وجود دارد، اما هیچ کدام به اثبات نرسیده اند، از جمله:
 
•    کولیک در اغلب کودکان اول و یا کودکان تغذیه شده با فرمولا دیده نمی‌شود.
•    رژیم مادر شیرده اثری بر تحریک کولیک ندارد.
•    تعداد مشابهی از پسران و دختران، بدون توجه به مرتبه تولد یا نحوه تغذیه آن‌ها به کولیک مبتلا می‌شوند.
 

چه زمانی گریه های نوزاد نشانه کولیک نیست؟

اما،‌ سه نشانه وجود دارد که به کولیک مرتبط نمی‌شوند و آگاهی از آنها بسیار مهم است:

تب: این مشکل با کولیک ارتباطی ندارد و هر دمای بدنی بین 38 تا 40 درجه سانتی‌گراد باید تحت مراقبت پزشک قرار بگیرد.

اسهال: گرچه این مسئله به سیستم گوارش مربوط است، ولی مستقیماً با کولیک ارتباطی ندارد.

استفراغ شدید/ کاهش وزن: این مشکل می‌تواند جدی باشد و با مشاهده آن باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

تمام چیزهایی که باید در مورد کولیک نوزاد و روش درمان ان بدانیم

↑درمان کولیک نوزاد چیست

درمان رفلاکس نوزاد

گفتیم که رفلاکس یکی از علل نسبتا شایع در کولیک نوزادان است. بنابراین درمان رفلاکس، کمک شایانی به آرام کردن دردهای کولیکی نوزاد شما می‌کند. اساس درمان پزشکان در ریفلاکس نوزادان، اصلاح روش تغذیه است که با کاهش حجم شیر و از طرف دیگر با افزایش تعداد نوبت‌های شیردهی و غلیظ‌‌تر کردن شیر یا غذای شیرخوار صورت می‌گیرد.

مثلا افزودن یک قاشق سرلاک برنج به هر پیمانه شیر می‌تواند موجب افزایش غلظت شیر و کاهش رفلاکس شود. البته برای به کار‌گیری این روش‌ها بهتر است با پزشک معالج کودکتان مشورت کنید.

توصیه می‌شود نوزادانی که کولیک دارند در زمان شیر خوردن به حالت نیمه نشسته باشند. حتی گفته شده این کودکان در هنگام خوابیدن نیز مشابه این حالت را حفظ کنند یعنی کمی تخت این نوزادان شیب داشته باشد. در این صورت میزان ریفلاکس را به حداقل می‌رسانید. دقت کنید که در نوزادان کولیکی گرفتن باد گلو بعد از تغذیه بیش از سایر نوزادان اهمیت پیدا می‌کند. بنابراین به آرامی و با ملایمت پشت کودکتان را نوازش کنید تا باد گلویش خارج شود.
 

تغذیه مادر

اگر فرزندتان را با شیر خودتان تغذیه می‌کنید؛ بهتر است تا مدتی از رژیم غذایی مخصوص مادران دارای فرزند کولیکی و روده‌های حساس استفاده کنید. با رعایت کردن این رژیم اگر علت گریه‌های نوزاد کولیک باشد؛ متوجه تغییرات چشمگیر در میزان درد کودک خود خواهید شد.

برای این منظور در مرحله‌ اول به مادر توصیه می‌شود که استفاده از مواد لبنی را تا چند روز به حداقل کاهش دهد. تحقیقات اثبات کرده‌اند که با قطع مصرف لبنیات، درد نوزادان بهبود خواهد یافت. این مادران می‌توانند به جای شیر از ماست استفاده کنند.

در مرحله بعد مادر باید خوراکی‌های حساسیت‌زا مانند کلم، گل کلم، حبوبات، سیر، کافئین، تخم مرغ، تربچه، پیاز، ادویه‌جات و سایر مواد غذایی تحریک‌کننده مثلا مواد پرادویه و تند را برای چند روز از رژیم غذایی خود حذف کند. حتی امتحان کردن رژیم‌های مختلف نیز پیشنهاد می‌شود. یعنی اگر دیدید درد کودکتان با حذف یک غذا از بین رفت و با مصرف مجدد آن درد کولیکی کودک بازگشت متوجه خواهید شد که علت این دردها همان ماده غذایی به خصوص بوده است.

موادی همچون آجیل، بادام زمینی، مرکبات، شکلات، گوجه فرنگی، قهوه و غذاهای دریایی هم ممکن است برای نوزاد ایجاد حساسیت کند. همچنین بهتر است در مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن، گندم، برخی میوه‌های تابستانی و مواد نفاخ مانند حبوبات یا انواع کلم زیاده‌روی نکنید.
 

استراحت کافی نوزاد

هرگز فراموش نکنید که مسائل روحی روانی در دردهای کولیکی نوزادان نقش بسیار مهمی را بازی می‌کنند. در همین راستا یکی از عوامل بهبود کولیک نوزادان استراحت و خواب کافی است. بنابراین زمانی که نوزاد خواب کافی ندارد یا خواب او برنامه و ساعت مشخصی ندارد؛ به احتمال زیاد کولیک نوزاد افزایش می‌یابد. در نتیجه سعی کنید برای خواب کودکتان یک برنامه مشخص داشته باشید و همین‌طور سعی کنید کودکتان را به آرامی و با ملایمت و با آرامش بخوابانید.
 

بغل کردن نوزاد و آرام کردن او

همان‌طور که اشاره شد دردهای قولنج نوزادی با مسائل روحی روانی ارتباط مستقیم دارد؛ بنابراین در این مواقع کودکتان را با ملایمت بغل کنید، او را نوازش کنید و با صدای ملایم و آرام با او صحبت کنید. شاید حتی بردن کودک به هوای آزاد و راه بردن نوزاد در حالی که در آغوش شماست بسیار موثر باشد. حتی استفاده از حمام آب گرم هم در این شرایط ممکن است مفید واقع شود.

تمام چیزهایی که باید در مورد کولیک نوزاد و روش درمان ان بدانیم

مکیدن پستانک

به طور کلی مکیدن می‌تواند سبب آرامش نوزادان شود. هنگام دوره‌های کولیک نیز این عمل می‌تواند سبب تسکین دل درد نوزاد شود. برای این منظور می‌توانید از پستانک استفاده کنید. حتی اگر به کودک خود شیر داده‌اید باز هم می‌توانید برای آرام کردن کودک از پستانک استفاده کنید. پستانک سبب تولید بیشتر بزاق دهان کودک می‌شود و به همین دلیل غذای نوزاد بهتر هضم می‌شود و در نتیجه می‌تواند از رفلاکس در وی جلوگیری کند.
 

پخش صداهای ملایم برای نوزاد

زمانی که درد‌های کولیکی به سراغ نوزاد می‌آیند؛ هود آشپزخانه را روشن کنید یا موسیقی امواج دریا، باران، آبشار یا ضربان قلب انسان را بگذارید. همچنین می‌توانید سشوار را روشن کنید. این قبیل صداها به سبب شباهتی که به صداهای داخل رحمی در زمان زندگی جنینی نوزاد دارند، او را اندکی آرام می‌کنند.
 

زمانی که هیچ چیزی به ذهنتان نمی‌رسد

گاهی به هیچ روشی قادر به آرام کردن گریه کودک خود نیستید. آنچه در یک روز کودک را آرام می‌کند ممکن است در روز دیگری وی را خشمگین سازد. اگر اعصابتان بهم ریخت، بیاد داشته باشید:

•    هیچ گاه کودک را بطور شدید تکان ندهید. اگر از گریه‌های کودک خود خسته شدید، کودک را به یک فرد بزرگسال قابل اعتماد دیگری بسپارید. اگر با کودک تنها هستید، او را در مکان امنی مانند اتاقش قرار دهید.

•    شخص دیگری از کودک مراقبت کند تا شما استراحت کنید. گوش کردن به صدای گریه کودک به مدت طولانی استرس زاست لذا زمانی برای استراحت خود قرار دهید. از قبل زمانی را برای شخص دیگری که قرار است از کودک مراقبت کند، تعیین کنید و چند لحظه‌ای را برای خودتان وقت بگذارید.
 

↑برای کولیک نوزاد چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

بیشتر مادران، مخصوصا مادران جوان‌ یا مادرانی که اولین فرزندشان به تازگی متولد شده است؛ با شنیدن صدای گریه‌های نوزاد خود بسیار نگران و بی‌قرار می‌شوند. اما باید بگوییم که طبق نظر متخصصان اطفال، گریه نوزادان امری کاملا طبیعی است که به منظور برقراری ارتباط او با دنیای اطراف و برآوردن نیازهای روزانه لازم است.

زمانی گریه‌های نوزاد اهمیت بالینی پیدا می‌کنند که بیش از حد باشد. مهم‌تر از آن زمانی است که این گریه‌ها با علائمی همراه باشد که نشان از یک بیماری و یا مشکل خاص در نوزاد است. در این شرایط حتما به متخصص اطفال مراجعه کنید.

گریه زیاد تعریف مخصوص به خود دارد. گریه زیاد به گریه‌ای گفته می‌شود که بین ۳ ساعت در روز تا ۳ روز در هفته باشد. در این صورت گریه نوزاد باید مورد توجه و پیگیری قرار گیرد. یکی از عارضه‌های بسیار رایج بین نوزادان که سبب گریه طولانی‌مدت آن‌ها می‌شود کولیک است.
 

↑نگاهی کلی بر کولیک نوزاد

به گریه و بی‌قراری طولانی‌مدت و شدید نوزاد سالم، کولیک می‌گویند. کولیک برای والدین کودک بسیار ناراحت‌کننده است؛ زیرا کودک بدون هیچ دلیل واضحی پریشان است و آرام کردن کودک نیز ظاهرا تاثیری ندارد. این اتفاقات اغلب بعد از ظهرها رخ می‌دهد، زمانی که پدر و مادر نیز خسته‌اند و پریشانی کودک به این شکل آنان را کلافه‌تر می‌کند.

اوج کولیک در ۶ هفتگی نوزاد است که تا ۳ الی ۴ ماهگی نوزاد این روند کاهش می‌یابد. اگرچه گریه‌ها و بی‌قراری‌های کودک با گذشت زمان برطرف می‌شود، اما کولیک باعث می‌شود مراقبت از کودک حساسیت بیشتری به خود بگیرد.

برای کاهش شدت کولیک نوزاد می‎توانید کودک را در آغوش گرفته و قدم بزنید، از استرس خود بکاهید و صمیمت را در رابطه پدر و مادر فرزندی تقویت کنید.

تمام چیزهایی که باید در مورد کولیک نوزاد و روش درمان ان بدانیم

↑علائم کولیک نوزاد

بی‌قراری و گریه برای نوزادان امری طبیعی است، مخصوصا در سه ماهه اول زندگی. محدود کردن گریه طبیعی نوزاد کاری دشوار است. به صورت کلی، دوره‌های کوکیک نوزاد به این شکل است: حداقل سه ساعت در روز، حداقل سه روز در هفته یا حداقل سه هفته.

خصوصیات کولیک نوزاد به شرح زیر است:

* گریه شدیدی که بیشتر شبیه به جیغ زدن یا نشان‌دهنده درد فراوان است

* گریه بدون هیچ دلیل مشخصی؛ بر خلاف گریه برای نشان دادن گرسنگی یا نیاز به عوض کردن پوشک

* پریشانی فراوان نوزاد حتی پس از تمام شدن گریه

* زمان‌بندی مشخص، اغلب عصرها

* تغییر رنگ صورت؛ نظیر سرخ شدن صورت یا رنگ‌پریدگی پوست دور دهان

* تنش بدنی؛ نظیر کشیدگی در پاها یا سفت شدن آن‌ها، سفت شدن بازوها، گره کردن مشت‌ها، قوس کردن کمر یا فشار در ناحیه شکم

* گاهی‌اوقات نوزاد از این علائم رهایی می‌یابد؛ با خروج گاز از معده کودک یا حرکت روده‌های او. گاز معده نیز در نتیجه گریه طولانی‌مدت نوزاد و بلعیدن هوا به وجود می‌آید.
 

↑برای درمان کولیک نوزاد چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

گریه شدید و غیرقابل تسکین ممکن است نشانه کولیک یا بیماری باشد؛ شرایطی که سبب ایجاد درد و ناراحتی در نوزاد شده است. اگر نوزاد شما به شدت گریه می‌کند یا علائم دیگر کولیک را دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید و درخواست آزمایش کامل برای نوزاد خود بدهید.
 

↑دلایل بروز کولیک در نوزاد

دلیل ایجاد کولیک در نوزاد، ناشناخته است. ممکن است این بیماری در اثر همکاری چندین عامل مختلف ایجاد شود. درحالی که دلایل مختلفی برای کولیک کشف شده است، اما محققان نمی‌توانند این دلایل را برای تمامی عوامل در نظر بگیرند. عواملی نظیر اینکه چرا کولیک معمولا در اواخر ماه اول زندگی نوزاد شروع می‌شود، یا چگونه کولیک در میان نوزادان متفاوت است، و چرا کولیک در زمان‌های خاصی از روز رخ می‌دهد و خود به خود در زمانی خاص حل می‌شود.

برخی از عوامل موثر محتمل در کولیک نوزاد به شرح زیر است:
 

  1. سیستم گوارشی که کاملا رشد نیافته است
  2. نامتعادل بودن میزان باکتری‌های سالم در لوله گوارشی
  3. آلرژی‌های غذایی یا عدم تحمل برخی غذاها
  4. خوردن بیش از حد غذا، خوردن غذای بسیار کم یا آروغ زدن به طور نادر
  5. شکل اولیه میگرن در دوران کودکی
  6. استرس یا اضطراب خانوادگی
  7. عوامل خطرناک در رابطه با کولیک نوزاد
  8. عوامل خطرناک برای کولیک نوزاد به خوبی قابل درک نیستند.

تحقیقات تفاوت چندانی را در خطر نشان نمی‌دهند، زمانی که عوامل زیر در نظر گرفته شده باشد:

* جنسیت کودک
* حاملگی‌های زودرس و کامل
* نوزادانی که با شیر خشک یا با شیر مادر تغذیه می‌شوند
* نوزادانی که مادرهایشان در دوران بارداری یا پس از فارغ شدن سیگار می‌کشند، احتمال خطر ابتلا به کولیک در آن‌ها افزایش می‌یابد.
 

↑عوارض کولیک در نوزادان

کولیک مشکلات پزشکی کوتاه‌مدت یا بلندمدت برای نوزاد به وجود نمی‌آورد.

کولیک برای پدر و مادر نوزاد امری استرس‌زاست. تحقیقات نشان داده‌اند که میان کولیک و مشکلات زیر در سلامت پدر و مادر نوزاد ارتباط وجود دارد:
 

  1. افزایش خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان در مادران
  2. قطع زود هنگام تغذیه نوزاد از شیر مادر
  3. احساس گناه، خستگی بیش از حد، درماندگی یا عصبانیت

 

↑سندروم کودک تکان خورده

استرس آرام کردن نوزادی که در حال گریه است سبب می‌شود پدر و مادر نوزاد اورا تکان دهند یا کار دیگری کنند که در نهایت سبب ضربه زدن به کودک شود. تکان دادن نوزاد می‌تواند منجر به ضربه جدی به مغز او یا حتی مرگ شود. اگر پدر و مادر نوزاد اطلاعات کافی برای آرام کردن نوزادی که در حال گریه است نداشته باشند، خطر این رفتارهای کنترل نشده بسیار زیاد است. والدین نوزاد باید اطلاعات لازم درمورد کولیک و مراقبت‌های لازم برای نوزادی که کولیک دارد را به دست آورند.
 

تشخیص کولیک

پزشک نوزاد شما آزمایش فیزیکی کاملی از او می‌گیرد تا عاملی که سبب پریشانی در نوزاد شده را تشخیص دهد. این آزمایش شامل موارد زیر است:

* اندازه‌گیری قد، وزن و دور سر نوزاد

* گوش سپردن به صدای قلب، ریه‌ها و شکم نوزاد

* آزمایش بازوها، انگشتان دست و پا، چشم‌ها، گوش‌ها و آلت تناسلی

* ارزیابی واکنش نوزاد نسبت به لمس و حرکت

* جستجوی نشانه‌ای از زخم، تورم، یا دیگر نشانه‌های عفونت یا آلرژی

تست‌های آزمایشگاهی، اشعه ایکس و دیگر تست‌های تشخیصی اغلب مورد نیاز نیستند. اما در مواردی که کاملا واضح و مشخص نیستند می‌توانند برای تشخیص علت‌های محتمل به کار آیند.
 

↑درمان کولیت نوزاد

هدف اصلی، آرامش هرچه بیشتر نوزاد با مداخلات گوناگون و اطمینان از حمایت والدین برای مقابله با آ‌ن‌هاست.

تمام چیزهایی که باید در مورد کولیک نوزاد و روش درمان ان بدانیم

راهبردهای تسکین‌دهنده

بهتر است برنامه‌ای برای خود داشته باشید؛ لیستی از روش‌های تسکین‌دهنده که می‌توانید برای آرام کردن کودک از آن‌ها استفاده کنید. برخی از این راهبردها می‌تواند بیشتر از برخی دیگر کارآمد باشند، یا ممکن است برخی تنها یکبار کارآمد باشند و بار دیگر به کار نیایند. راهبردهای تسکسن‌دهنده می تواند شامل موارد زیر باشد:
 

  1. استفاده از پستانک
  2. نوزاد خود را سوار ماشین کرده و کمی با ماشین در خیابان‌ها برانید، یا با نوزاد خود کمی قدم بزنید
  3. با کودک خود راه بروید یا او را آرام تکان دهید
  4. کودک خود را در پتو بپیچید
  5. کودک خود را به حمام آب گرم ببرید
  6. شکم کودک خود را مالش دهید یا کودک را به شکم بخوابانید و کمر اورا مالش دهید
  7. صدای ضربان قلب یا صدایی آرامش‌بخش را برای نوزاد خود پخش کنید
  8. ایجاد صدای سفید با راه‌اندازی ماشین صدای سفید، جاروبرقی یا خشک‌کن لباس در اتاق مجاور
  9. کاهش نور چراغ‌ها و محدود کردن دیگر محرک‌های دیداری

تمام چیزهایی که باید در مورد کولیک نوزاد و روش درمان ان بدانیم

عادت‌های غذایی نوزاد

تغییر در عادت‌های غذایی کودک نیز ممکن است باعث تسکین کولیک شود. به نوزاد خود در حالتی که صاف نشسته با شیشه شیر دهید و آروغ او را در حین شیر خوردن و پس از آن بگیرید. استفاده از بطری منحنی دار برای شیر دادن نوزاد در حالت نشسته بسیار مناسب است و هم‌چنین بطری کیسه‌ای تاشو نیز باعث کاهش میزان ورودی هوا می‌شود.
 

تغییرات آزمایشی در رژیم غذایی

اگر روش‌های تسکین‌دهنده یا عادت‌های غذایی مختلف گریه یا ناراحتی نوزاد را کاهش نداد، پزشک شما ممکن است به مدت کوتاهی در رژیم غذایی شما تغییراتی آزمایشی ایجاد کند. اگر نوزاد شما حساسیت غذایی داشته باشد علائم و نشانه‌های دیگری نظیر بثورات، خس خس سینه، استفراغ یا اسهال وجود دارد. تغییرات رژیم غذایی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

تغییر شیر خشک. اگر به کودک خود شیر خشک می‌دهید، ممکن است پزشک شما به صورت آزمایشی به مدت یک هفته شیرخشک هیدرولیزات تجویز کند که پروتئین را به قطعات کوچک‌تری تقسیم می‌کند.

رژیم غذایی مادر. اگر نوزادتان شیر مادر را می‌خورد باید رژیم غذایی مادر فاقد آلرژن‌های غذایی معمول باشد؛ نظیر لبنیات، تخم مرغ، آجیل و گندم. هم‌چنین ممکن است مادر مجبور باشد تا مدتی غذاهایی که به صورت بالقوه تحریک‌کننده هستند را نیز از رژیم غذایی خود حذف کند؛ نظیر کلم، پیاز یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار.
 

روش‌های مراقبتی والدین از خود

نگهداری و مراقبت از نوزادی که دارای کولیک است بسیار خسته‌کننده و استرس‌زاست، حتی برای والدین پرتجربه. موارد زیر به شما کمک می‌کنند تا از خود بیشتر مراقبت کنید و حمایتی که نیاز دارید را به دست آورید:

استراحت کنید. شما و همسرتان به صورت نوبتی از فرزند خود نگهداری کنید یا از یک دوست این درخواست را بکنید تا از نوزاد شما نگهداری کند. در این مدت شما می‌توانید کمی استراحت کنید و انرژی لازم را کسب کنید. اگر امکان دارد نیز بهتر است به مدت کوتاهی از محیط خانه دور شوید تا روحیه خود را بازیابید.

برای استراحت کوتاه‌مدت کودک خود را روی تختش بخوابانید. مشکلی ندارد که برای مدتی کوتاه نوزاد خود را که در حال گریه است روی تخت کودک بگذارید و سعی کنید کمی آرامش خود را بازیابید.

احساسات خود را بیان کنید. امری عادی است که در این شرایط والیدن احساس درماندگی، افسردگی، گناه یا عصبانیت داشته باشند. احساسات خود را با دیگر اعضای خانواده، دوستان و پزشک کودک خود در میان بگذارید.

خود را قضاوت نکنید. هیچ‌گاه موفقیت خود را به عنوان یک پدر یا مادر با میزان گریه نوزاد خود نسنجید. کولیک نتیجه مراقبت کم یا نادرست از کودک نیست. گریه‌ای که تسکین‌ناپذیر است به این معنا نیست که کودک شما را پس می‌زند.

مراقب سلامت خود باشید. غذاهای سالم بخورید. برای ورزش کردن حتما زمانی کنار بگذارید؛ این ورزش می‌تواند پیاده‌روی سریع روزانه نیز باشد. اگر می‌توانید در هنگامی که کودکتان خواب است شما نیز بخوابید، حتی در طول روز. از نوشیدن الکل و استفاده از مواد مخدر بپرهیزید.

به خواطر داشته باشید که این شرایط موقتی است. دوره کولیک اغلب پس از ۳ تا ۴ ماهگی بهبود می‌یابد.

برنامه نجات داشته باشید. در صورت امکان برنامه‌ریزی کنید تا یکی از دوستان یا اقوامتان در مواقعی که بسیار خسته شده‌اید به کمتان بیاید. در صورت نیاز می‌توانید با پزشک خود تماس بگیرید، یا از خدمات محلی که در مواقع بحران به کار می‌آیند کمک بگیرید، یا حتی از مرکز سلامت روان برای کمک بهتر استفاده کنید.

درمان‌های بالقوه در آینده

یکی از عواملی که ممکن است در کولیک موثر باشد، نامتعادل بودن میزان باکتری‌های مفید در لوله گوارشی نوزاد است. یکی از درمان‌هایی که هنوز در دست بررسی و تحقیق است استفاده از باکتری‌های مفید (پروبیوتیک) برای متعادل کردن میزان باکتری‌های مفید و در نتیجه بهبود سلامت گوارشی نوزاد است.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که درمان کولیک نوزاد با باکتری لاکتوباسیلوس روتری سبب کاهش زمان گریه در نوزاد می‌شود. این مطالعات روی گروه‌های کوچکی انجام شده و نتایج نیز تا حدودی متفاوت بوده است. اغلب متخصصان بر این باورند که هنوز مدارک کافی دال بر اینکه استفاده از پروبیوتیک‌ها می‌تواند در درمان کولیک نوزاد موثر باشد یا خیر وجود ندارد.
 

↑درمان جایگزین کولیک نوزاد

مطالعات بسیاری برخی از مزایا یا نتایج متفاوت را برای درمان‌های جایگزین نشان داده است. با این حال، شواهد کافی برای قضاوت در مورد اینکه فواید این درمان‌های جایگزین بیشتر از خطرات آن‌هاست وجود ندارد. درمان‌های جایگزینی که تحت بررسی هستند شامل موارد زیر است:

* چای گیاهی

* درمان‌های گیاهی نظیر روغن رازیانه

* آب شکر

* آب چنگ، مخلوطی از آب و گیاهان

* ماساژدرمانی

* کایروپاکتیک (فن ماساژ و جابجا کردن ستون فقرات)
 

طب سوزنی

خطرات شناخته شده در مورد استفاده از درمان جایگزین شامل موارد زیر است:
 

  1. استفاده مداوم از چای گیاهی یا دیگر داروهای مایع ممکن است منجر به کاهش مصرف شیر یا افت سطح سدیم در خون نوزاد شود.
  2. عدم تنظیم محصول ممکن است منجر به آلودگی، مواد اولیه بدون برچسب یا دوزهای متناقض در داروهای گیاهی شود.
  3. برخی از داروهای گیاهی خانگی حاوی مقادیر کمی از مواد بالقوه سمی هستند.
  4. پیش از آن که برای درمان کولیک نوزاد خود از درمان جایگزین استفاده کنید حتما با پزشک در ارتباط باشید.

 

↑آمادگی برای ملاقات با پزشک مربوطه

زمانی که نوزاد خود را نزد پزشک می‌برید، بهتر است برای این ویزیت حضوری کاملا از پیش آماده باشید. در اینجا به شرح چند نکته می‌پردازیم که به شما در این باره کمک می‌کند.
 

پیش از مراجعه به پزشک چه کنیم؟

برای ویزیت حضوری پزشک سعی کنید مواردزیر را از پیش یادداشت کنید:
 

  1. زمان و طول مدت دوره‌های گریه نوزاد
  2. سن کودک شما از زمانی که گریه‌های طولانی‌مدت و مکرر او شروع شده
  3. تحلیل رفتارهای کودک قبل، در حین و پس از دوره‌های کولیک
  4. برنامه خواب و تغذیه کودک
  5. روش‌هایی که برای آرام کردن کودک خود به کار می‌برید
  6. افرادی که در نگهداری کودکتان به شما کمک می‌کنند؛ نظیر همسر، پدربزرگ یا مادربزرگ، پرستار بچه یا متخصصان مرکز مراقبت از کودکان

اگر سوال اضافه دیگری در رابطه با سلامت نوزاد یا رشد کودک خود دارید نیز یادداشت کنید تا در هنگام ویزیت حضوری از پزشک بپرسید. در حین ملاقات با پزشک نیز اگر سوالی به ذهنتان رسید حتما از وی بپرسید.
 

انتظاراتی که از پزشک می‌رود

پزشک نوزاد شما احتمالا سوالات زیادی نظیر موارد زیر از شما می‌پرسد:

  1. آیا می‌توانید یک دوره کولیک نوزاد خود را شرح دهید؟
  2. صدای گریه کودک شما چگونه است؟
  3. آیا بدن کودک شما نیز دچار تنش می‌شود؟
  4. چه زمانی دوره کولیک رخ می‌دهد؟ این دوره چه مدت به طول می‌انجامد؟ این دوره چندبار در هفته رخ می‌دهد؟
  5. از چه روش‌هایی برای تسکین نوزاد خود استفاده می‌کنید؟ چقدر این روش‌ها کارآمد هستند؟
  6. آیا کودک شما در غذا خوردن مشکل دارد؟
  7. آیا گریه کودک درست پس از غذا خوردن او شروع می‌شود؟
  8. به کودک خود غذا چه می‌دهید؟ هر چند وقت یکبار؟
  9. هر چند وقت یکبار و به چه میزان بزاق دهان کودکتان به بیرون تراوش می‌کند؟
  10. کودک شما چند ساعت می‌خوابد؟ آیا اخیرا تغییری در نحوه خواب کودک رخ داده است؟
  11. آیا کودک شما در دوره‌های کولیک مشکل تنفس پیدا کرده است؟
  12. زمانی که کودک شما در حال گریه است، چگونه شرایط را کنترل می‌کنید؟ دیگر اعضای خانواده چه واکنشی دارند؟

پاسخ‌های شما به این پرسش‌ها می‌تواند به پزشک کودکتان کمک کند تا علت گریه و بی‌قراری کودک و دیگر عوامل محتمل موثر در این بی‌قراری را راحت‌‌تر تشخیص دهد.

منبع: سایت دکتر دکتر
سایت تابناک
سایت نی نی+

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها