خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » هرآنچه که باید راجع به لایه‌برداری پوست بدانیم

دانلود کتاب های امتحان شده

هرآنچه که باید راجع به لایه‌برداری پوست بدانیم

هرآنچه که باید راجع به لایه‌برداری پوست بدانیم

گاهی اوقات احساس می‌کنیم که پوست صورت شادابی و براق بودن همیشگی را ندارد و باید لایه مزاحم و زشتی را از روی پوست صورت برداریم. در لایه برداری صورت یا پیلینگ صورت که توسط اسکراب صورت، ماسک‌های لایه بردار یا روش‌های دیگر انجام می‌شود، سلول‌های مرده یا آلودگی‌ها از سطح پوست و درون منافذ پاک شده و پوستی سالم و تازه به شما هدیه داده می‌شود.


هرآنچه که باید راجع به لایه‌برداری پوست بدانیم

لایه‌برداری پوست چیست؟

لایه‌برداری پوست روشی برای از بین بردن لایه خارجی پوست است و معمولاً روی صورت انجام می‌شود. لایه‌برداری در بین افرادی که به ظاهر پوست خود اهمیت می‌دهند بسیار محبوب است. لایه‌برداری می‌تواند برخی از مشکلات پوستی مانند خطوط کم عمق، آفتاب سوختگی، جای زخم آکنه و بافت های ناهموار پوست را درمان کند.

لایه‌برداری در مطب متخصص پوست انجام می‌شود. در طی درمان و پیش از شروع لایه‌برداری ابتدا متخصص با استفاده از داروی بی‌حسی پوستتان را بی‌حس می‌کند. پس از انجام درمان نیازی به بستری شدن ندارید و بلافاصله پس از انجام لایه‌برداری برای ریکاوری می‌توانید به خانه برگردید.
 

چرا لایه‌برداری پوست انجام دهیم؟

همانطور که پیش از این گفته شد لایه‌برداری پوست می‌تواند لایه های بیرونی آسیب دیده پوست را از بین ببرد و بدین ترتیب پوست جدید جوان تر و صاف تر خواهد بود.

علاوه بر بدست آوردن ظاهری جوان‌تر، لایه‌برداری می‌تواند برخی از مشکلات پوستی که در زیر اشاره شده را درمان کند.

جای جوش

چروک‌های کم عمق

لکه‌های پوستی

رینوفیما یا قرمزی و ضخیم شدن پوست بینی

زخم‌های ناشی از جراحی یا آسیب دیدگی

آفتاب سوختگی

خالکوبی

ناهموار بودن پوست

لایه‌برداری تنها یکی از روش‌های درمانی متعدد است. به عنوان مثال، پیشرفت در تکنولوژی لیزر باعث شده تا لیزر روشی آسان و راحت برای از بین بردن خالکوبی شود. پیش از انجام درمان با پزشک خود در مورد مشکلتان صحبت کنید تا بهترین روش درمانی را به شما پیشنهاد دهد.

برخی از مشکلات پوستی مانند آکنه‌های التهابی، تبخال‌های مکرر، سوختگی‌های ناشی از پرتودرمانی یا سوختگی پوست ممکن است باعث جلوگیری از انجام لایه‌برداری شوند.

اگر داروی پوستی خاصی مصرف می‌کنید و یا اگر پوستی تیره دارید، بهتر است لایه‌برداری پوست انجام ندهید.
 

چگونه خود را برای انجام لایه‌برداری پوست آماده کنیم؟

پیش از درمان، پزشک معاینه جسمی انجام می‌دهد، تاریخچه پزشکی شما را مرور می‌کند و در مورد خطرات و انتظارات شما صحبت خواهد کرد. اگر دارو یا مکمل خاصی استفاده می‌کنید، حتما پزشک را در جریان بگذارید.

ممکن است لازم باشد که مصرف داروهای خاص را متوقف کنید زیرا ممکن است خطر خونریزی را افزایش داده یا پوست را تیره کنند. اگر در یک سال گذشته ایزوترتینوئین مصرف کرده اید، به پزشک خود بگویید.

پزشک همچنین توصیه خواهد کرد که چند هفته قبل و بعد از درمان، سیگار نکشید. سیگار کشیدن نه تنها باعث پیری زودرس پوست می‌شود بلکه باعث کاهش جریان خون به پوست شده و روند بهبودی را کند می‌کند.

همچنین پزشک در مورد قرار گرفتن در معرض آفتاب به شما توصیه‌هایی خواهد کرد. قرارگرفتن بیش از حد در معرض آفتاب دو ماه قبل از لایه‌برداری می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست شود. همچنین توصیه می‌شود در زمانی که پوست در حال بهبود است، از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید و روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

ممکن است پزشک توصیه کند که قبل از لایه‌برداری کارهای زیر را انجام دهید:

قبل و بعد از انجام لایه‌برداری برای جلوگیری از عفونت های ویروسی از داروهای ضدویروسی استفاده کنید.

مصرف آنتی بیوتیک که باعث جلوگیری از عفونت های باکتریایی می‌شود و در صورت داشتن آکنه بسیار ضروری خواهد شد.

استفاده از کرم رتینوئید برگرفته از ویتامین A، که باعث تسریع روند بهبودی می‌شود.

پس از انجام درمان می‌توانید به راحتی رانندگی کنید زیرا داروی بی‌حسی یا بی‌هوشی تاثیری در رانندگی شما نخواهد داشت.
 

لایه‌برداری پوست چگونه انجام می‌شود؟

نوع بی‌حسی مصرفی بستگی به مدت زمان انجام درمان دارد. گاهی اوقات لازم است تا از بی‌حسی قویتر یا حتی بی‌هوشی استفاده شود.

در طول درمان، دستیار پزشک پوست شما را سفت می‌کشد و پزشک دستگاهی به نام درمابریدر را روی پوست شما حرکت می‌دهد. درمابریدر دستگاهی کوچک است که سر آن زبر و متحرک است.

پزشک برای درمان نواحی بزرگ صورت، از یک درمابریدر با نوک دایره‌ای شکل استفاده می‌کند، در حالی که برای درمان نواحی کوچک‌تر مانند گوشه‌های دهان از یک نوک کوچک استفاده می‌کند. ممکن است پزشک بخش‌های زیادی از پوست را در طی چندین جلسه درمان کند.

بلافاصله پس از انجام لایه‌برداری پزشک ناحیه تحت درمان را با یک پانسمان مرطوب می‌پوشاند که معمولا پانسمان هر چند روز یکبار عوض می‌شود.
 

بعد از لایه‌برداری چه اتفاقی می‌افتد؟

پزشک دستورالعمل‌های لازم برای مراقبت کامل در منزل اعم از چگونگی انجام پانسمان، چگونگی تعویض پانسمان و استفاده از محصولات مراقبتی را به شما می‌دهد. به طور معمول پس از گذشت دو هفته می‌توانید به کار خود برگردید.

پس از لایه‌برداری، پوست به طور معمول صورتی و متورم است و ممکن است احساس سوزش یا سوزن شدن کند. ممکن است پوست هنگام بهبودی مایعی شفاف یا زرد رنگ از خود ترشح کند. تقریباً سه ماه طول می‌کشد تا پوست به طور کامل بهبود یابد و رنگ صورتی آن از بین برود.
 

لایه‌برداری چه عوارضی دارد؟

لایه‌برداری پوست نیز همانند دیگر عمل‌های زیبایی عوارضی مانند خونریزی، عفونت و واکنش آلرژیک به بیهوشی دارد.

برخی دیگر از عوارض احتمالی لایه‌برداری عبارتند از:

شیوع آکنه

تغییر در بافت پوست

بزرگ شدن منافذ پوست که معمولاً موقت است.

کک و مکی شدن پوست

قرمزی پوست

جوش زدن پوست

ورم صورت

در برخی موارد نادر افراد پس از درمان دچار زخم‌های بیشتر یا زخم‌های کیلوئیدی می‌شوند. در این موارد، برخی از داروهای استروئیدی می‌توانند به بهبود جای زخم کمک کنند.

همیشه به حرف‌های پزشک گوش کنید و ویزیت‌های بعد از درمان را به طور مرتب انجام دهید. مهمترین چیز این است که پوست خود را لطیف نگه دارید.

از پاک‌کننده‌ها یا محصولات پوستی سخت استفاده نکنید و از کندن پوست خودداری کنید. ممکن است پزشک پماد مرطوب کننده تجویز کند.

همچنین بسیار مهم است که در هنگام بهبود پوست در معرض نور خورشید قرار نگیرید. زمانی که روند بهبودی کامل شد هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

منبع: سایت راستینه

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها