خانه » همه » مذهبی » توحید در بندگی

دانلود کتاب های امتحان شده

توحید در بندگی


توحید در بندگی

۱۳۹۳/۱۰/۲۸


۱۰۳۵ بازدید

چرا بنده باید به یک چیز تکیه کند و فقط او را عبادت کند؟

سوال شما از توحید در عبادت و فلسفه آن است. چرا باید انسان در پرستش موحد باشد و تنها خدا را بپرستد و به او تکیه کند؟پاسخ به این سوال مهم را باید در آثاری که توحید و شرک عبادی در زندگی و شخصیت انسان دارد جستجو کرد.
ابتدا در مورد خود توحید و شرک عبادی توضیح می دهیم و سپس به صورت اجمال و کلی به علت و آثار یگانه پرستی و شرک اشاره خواهیم نمود.
 توحید و یگانه پرستی ابعادی دارد که مهمترین آنها توحید فاعلی یا توحید عبادی است، به این معنا که انسان تنها خدای متعال را عبادت کند، تنها از او کمک بگیرد – ایاک نعبد و ایاک نستعین – تنها به او تکیه کند و محور تمام افکار و اعمال و نیات اش خدای متعال و نزدیک شدن به او باشد و غیر او را از دایره فعالیت های پرستشی خود بیرون نماید.
 و هر گونه پرستش غیر خدا شرک است چه به همراه خدا انجام شود یا نشود. ادیان الهی تنها یگانه پرستی را تایید می کنند و هر گونه غیر پرستی و دوگانه پرستی یا چند گانه پرستی را محکوم نموده، به نفع انسان نمی دانند.
 چرا باید تنها خدا را پرستید چون:
 1- دلیل های فراوانی وجود دارد که تنها یک خدا و معبود و خالق و رب در عالم هستی وجود دارد و دومی در این حوزه راه ندارد. لو کان فیهما آله الا الله لفسدتا. اگر الهی جز خدای متعال در عالم بود، هرآینه نظام عالم فاسد می شد. و لا موثر فی الوجود الا الله. هیچ موثری در عالم جز الله وجود ندارد. او تنها خالق و رازق و مربی تمام مخلوقات عالم است و به همین دلیل اولا خدای متعال شایسته پرستش است و ثانیا هیچ موجودی جز خدای متعال شایسته عبادت و پرستش نیست.
 2- چون انسان تنها از طریق بندگی و نزدیک شدن به خدای متعال که خالق و مربی او است، به رشد و کمال مطلوب خود می رسد و هیچ کسی و چیزی جز خدای متعال نمی تواند انسان را به جایگاه رفیع خود در آفرینش برساند و استعدادهای فراوان او را شکوفا کند، ضروری است که تنها او را بپرستد و در این پرستش کسی و چیزی را دخیل نکند.
3- اگر ما به قرآن کریم رجوع کنیم این کتاب مقدس بتفصیل آثار مثبت توحید و همچنین آثار منفی شرک را در زندگی و شخصیت انسان بیان کرده است. قرآن کریم ریشه تمام خوبی ها و فضایل و کمالات انسان را در توحید و یگانه پرستی و ریشه تمام بدی ها و نقائص و رزایل اخلاقی و عملی را در شرک و پرستش غیر خدا می داند.
در عالم خارج و جامعه نیز شما به راحتی می توانید این ادعای قرآن کریم را تست و مشاهده نمایید. اگر به جامعه سری بزنید خیلی روشن خواهید دید که تمام مفاسد اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی ریشه اش در خودپرستی و دنیاپرستی و قدرت پرستی و شهرت پرستی و مانند آن است و هرگز خداپرستان و موحدان واقعی، دست به کاری که مفسده اجتماعی داشته باشد، نمی زنند و عامل هیچگونه فسادی نیستند.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها