خانه » همه » مذهبی » توصیه به ازدواج نکردن با چندگروه از زنان

دانلود کتاب های امتحان شده

توصیه به ازدواج نکردن با چندگروه از زنان


توصیه به ازدواج نکردن با چندگروه از زنان

۱۳۹۸/۰۱/۱۱


۱۵۹ بازدید

روایتی به این مضمون از پیامبر (ص) خطاب به زید بن ثابت نقل شده که ان حضرت از زید بن ثابت پرسید: ایا ازدواج کرده و زن اختیار نموده ای؟ زید بن ثابت جواب داد: نه، هنوز یا رسول الله. حضرت فرمود: ای زید زن بگیر تا پاکدامن بمانی، ولی با پنج (نوع) زن ازدواج نکن.زید گفت: انها کدام زنان هستند یا رسول الله!؟!فرمود: عبارتند از (شهبره)، (لهبره)، (نهبره)، (هیدره)، و (لفوت).زید عرض کرد: یا رسول الله، اینها که فرمودید، من نمی دانم یعنی چه؟!رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم فرمود: مگر شما عرب نیستید؟!؟(شهبره) به زنی می گویند که کبود رنگ و ابی چشم و بدزبان و بی حیا و هر چه به دهنش اید بگوید.(لهبره) به زنی می گویند بلند قامت و لاغر اندام (کم عقل) باشد.
(نهبره) به زنی می گویند که کوتاه قد و بد قیافه و زشت (سخن) باشد.
(هیدره) به زنی می گویند که پیر سالخورده و حیله گر و مکاره باشد.
(لفوت) به زنی می گویند که از قبل فرزند یا فرزندانی داشته باشد.
باز هم از نبی گرامی اسلام صلی الله علیه و اله و سلم نقل شده است که به زید بن ثابت فرمود: ای زید زن بگیر که ازدواج کردن و زن گرفتن مایه برکت و مزید عفت است، ولی از ازدواج با دوازده (نوع) زن پرهیز کن.
زید گفت: انها را برای من معرفی کن یا رسول الله؟!
حضرت فرمود:
(هنفصه): زنی که سلیطه باشد.
(عنفصه): زنی که پر حرف و بدبو باشد.
(شهبره): زنی که کبود رنگ و ابی چشم و بدزبان باشد.
(سقلقیه): زنی که از (عقب) از دبرش حیض ببیند.
(مذبوبه): زنی که کم عقل و یا دیوانه بوده باشد.
(مذمومه): زنی که ذم شده و نکوهیده باشد.
(حنانه): زنی که مرتب از شوهر سابقش یاد کند.
(منانه): زنی که با مال و ثروت خود بر شوهرش منت گذارد.
(رفثا): زنی که بد سخن و فحاش و بدگو باشد.
(هیدره): زنی که پیر فرتوت و حیله گر باشد.
(ذوقنا): زنی که به عمل جنسی و امیزش بی رغبت باشد.
(لفوت): زنی که از شوهر قبلی خود فرزند داشته باشد .از میزان الحکمه محمد ری شهری.
می خواستم بدانم ایا این دو حدیث سند معتبر دارند و اینکه ازدواج با زن بیوه ای که بچه دارد به طور کلی مکروه است یا تخصیص می خورد؟ و همچنین ازدواج با زن چشم ابی نیز مکروه است؟ یا اینکه این ها صرفا سفارشات پیامبر به زید است و برای بقیه کاربردی ندارد؟ ممنون می شوم اگر پاسخ دهید. ممنون میشوم سایت های دیگر راهم جستجو کردم ولی جواب قانع کننده ای پیدا نکردم. اجرکم عندالله.

پرسشگر گرامی با سلام و سپاسابتدا خدمت شما عرض شود که حدیث مربوط به نهی از ازدواج (با پنج گروه و دوازده گروه) می باشد و در منابع و مآخذ حدیثی زیر وارد شده است:-تفسیر نورالثقلین، ج 3 , ص 599 .-وسائل الشیعة، ج 20 , ص 35.- معانی الأخبار ، ج 1 , ص 318.
– تفسیر کنز الدقائق , ج 9 , ص 293.
– روضة الواعظین , جلد 2 , صفحه 375.
– بحار الأنوار , ج 100 , ص 230.
– الخصال شیخ صدوق , ج 1 , ص 316.
– و …
در برخی از کتاب ها مانند وسائل، مستدرک چنین روایاتی با روایات مشابه و متناظر دیگری با سند معتبر از پیامبر اکرم (صلّ الله علیه و آله و سلم) نقل شده است. اما همانگونه که شما نیز می دانید این روایات برای صدور و استنباط حکم شرعی کافی نیست. بلکه باید مجموعه روایات این باب و غیر آن در کنار سیره پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) تحت عنوان تقریرات معصومین، بررسی دقیق به شود. مثلا سیره پیامبر در جنگ ها این بود که همسران شهدا را تشویق به تزویج می نمودند.
بنابراین هرچند خطاب در حدیث مصداقاً به زید به ثابت است ولی خطاب عامی دارد و در حقیقت محتوای امر در حدیث، ارشادی بوده و مولوی نیست. یعنی توصیه هایی برای ازدواج بهتر هم خطاب به زید شده و هم خطاب همه کسانی که قصد ازدواج دارند. و الزامی به رعایت همه توصیه های بالا نیست. در نتیجه باید گفت:
حکم به کراهت دادن درباره برخی از مواردی که در حدیث آمده مانند زنان بچه دار و بیوه، صحیح نیست. و با برخی از احادیث و سیره پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم) به عنوان تقریر معصوم، و برخی شرایط زمانی و مکانی دیگر مانند جنگ و دفاع از کیان اسلام، تخصیص میخورد.
ناگفته نماند بنده نیز جایی ندیدم که کسی از مراجع عظام تقلید حکم به کراهت این نوع ازدواج داده باشد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها