خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » توصیه های جدی برای قبل از پدر شدن

دانلود کتاب های امتحان شده

توصیه های جدی برای قبل از پدر شدن

توصیه های جدی برای قبل از پدر شدن

داشتن آمادگی لازم برای ایفای نقش پدری در آینده ای نزدیک بسیار مهم و تعیین کننده است. نکته مهم این است که بچه دار شدن باید با توافق طرفین انجام شود. اگر زن یا مرد تمایل چندانی برای بچه دار شدن نداشته باشند و تنها به خاطر همسر و از روی بی میلی راضی به این کار شده باشند، مشکلات زیادی از زمان بارداری تا تولد و بعد از آن در پرورش کودک خواهندداشت.


توصیه های جدی برای قبل از پدر شدن

چگونه برای پدر شدن آماده شوید

یکی از ابعاد مهم زندگی مشترک که همواره از آرزوهای هر پدر ومادری است داشتن فرزند است،ولی قبل از آن که زوجین بخواهند بچه دار شوند باید جواب معتدلی به برخی سوالات بدهند که در ابتدا هدف آنها از بچه دار شدن چیست؟ثانیا آیا آمادگی روانی و اقتصادی برای بچه دار شدن دارند ؟وسوم آن که فرزند راصرفا به خاطر محکم شدن پیوند زناشویی که در خیلی از خانواده های ایران مرسوم شده است می خواهند داشته باشند یا نه؟

درابتدا زوجین وقتی می خواهند زندگی مشترک خود را آغاز کنند باید شناخت کافی نسبت به یکدیگر داشته باشند ، یعنی برای داشتن یک زندگی ایده آل باید ابتدا همدیگر را از لحاظ رفتاری بشناسند، اگربه این مقوله رسیدند آیتم های دیگر از قبیل بچه دار شدن واین که آیا آمادگی پذیرش یک بچه را دارند وآیا آنها می توانند مسئوولیت یک فرزند را قبول کنند مطرح می شود.در فرهنگ قدیم ما اشتباه مرسوم بود که مسولیت ها قبل آن که بچه به دنیا بیاید تقسیم می شدیعنی پدر یک خانواده به عنوان مرد ،بعد مادی قضیه ومادر یک خانواده به عنوان زن بعد تربیتی ونگهداری فرزند را به عهده می گرفتند که البته این ایده از دید ما غلط است. امروزه در درجه اول آن چه مهم است احساس مسئوولیت مشترک از سوی زوجین است یعنی قبل از تقسیم وظایف ،زن وشوهر باید آن قدراحساس مسئوولانه نسبت به فرزند خود داشته باشندکه هیچ کم وکاستی برای نوزاد خود نگذارند وبعد از این مرحله تقسیم کار ومسئوولیت  پذیری از سوی آنها می تواند در روند به رشد کودک به دنیا آمده تاثیر گذار می باشد وحتی فرزند رادرآینده دچار اختلالات رفتاری نکند.

توصیه های جدی برای قبل از پدر شدن

نوجوانی که دراین دوران از او اختلالات رفتاری سر می زند،گاهی اوقات ریشه در همین مساله دارد که والدین اودر زمان بچه دارشدن به یک جمع بندی و برنامه ریزی برای تقسیم کار ووظایف نرسیده اند.اگر پدر ومادر در ابتدای امر نگاه و نگرش درستی نسبت به آینده فرزند خود داشته باشند واین که هدف خود رااز بچه دار شدن مشخص کنند در آینده فرزند خود کوشا عمل کرده اند.

متاسفانه وقتی به این موضوع توجه لازم نمی شود و زوجین هم از بار مسوولیت تعریف شده شانه خالی می کنند ،بچه در آینده ممکن است دچار اختلالات رفتاری شود.

ماهمیشه عادت کرده ایم که اول یک چیز را وارد کنیم وبعد فرهنگ آن راپیاده کنیم،در صورتی که قبل از هر کاری باید فرهنگ ورویه آن مشخص وآموزش داده شود.زوجینی که می خواهند بچه دار شوند بهتراست قبل از آن علم خود را نسبت به پیرامون این مبحث بالا ببرند که از طریق گوناگون مثل کتاب خواندن ،رفتن به کلاس های آموزشی ومشاوره از دیگران راهنمایی جویند. نکته مهم آن که زن وشوهرهدف خود را از بچه دار شدن نیز بدانند.

بسیاری از خانواده ها داشتن یک فرزند را، یک عادت که از قدیم واز پدرو مادرها به آنان هم منتقل شده می دانند که بعضا موجب پیوند زندگی می شود ،این ایده درست نیست.لذت بچه دار شدن یک زوج باید به این گونه باشدکه آنها بدانند آمادگی روحی و روانی وحتی مسوولیت مادی برای پذیرش فرزند خود رادارند و بعد آیا همراه و دوست فرزند خود هستند؟ داشتن فرزند همواره از آرزوهای هر پدر ومادری است، اما باید به این نکته توجه داشت که پذیرفتن مسوولیت از جانب والدین خود امری غیر قابل انکار است. به طور یقین شناخت زن وشوهر در واقع پدرومادر آینده ،از رفتار و شخصیت ابعاد روحی وروانی ومسایل زندگی زناشویی ومهم تراز همه قبول مسوولیت در قالب پدر ومادر خوب و مهربان همواره از مسایل مهم وحساسی بوده که در بهداشت روانی ازدواج ورابطه زناشویی و تربیت کودک بسیار مورد تایید مشاوران خانواده وروان شناسان بوده است.

توصیه من به عنوان یک روانشناس به زوجین این است که بهتراست خیلی عجول برای بچه دارشدن تصمیم نگیرند.

درزندگی زناشویی مدتی باهم زندگی واز همدیگر شناخت درستی راکسب کنند وهمواره به این نکته توجه داشته باشند که می خواهند موجودی راوارد زندگی کنند که قرار است از وجود آن لذت ببرند و تنوعی را در زندگی خود حاصل نمایند. پس قبل از هرعملی باید ابتدا هدف خود رامشخص کنند و پذیرش مسوولیت ها با آگاهی صورت گرفته و بعد از رفع هرگونه مشکلی، اقدام به بچه دار شدن کنند.

این رویه غلط که بعضی ها فقط می خواهند حس مادر و پدر شدن را تجربه کنند کنار بگذارند،مهم موفق بودن ورسالت درست وصحیح زن وشوهر دراین مسیراست.

بر اساس مطالعه ای که بر روی 31000 کودک نروژی و والدین آنها انجام شد، استرس و اضطراب پدر بر تکامل عاطفی و رفتاری کودک موثر است.

مطالعات پیشین نشان داده بودند که سلامت روانی مادر در طی دوران بارداری و پس از آن، بر سلامت کودک تاثیرگذار است. اختلالات روانی شدید در مادر، سلامتی و تکامل روانی کودک را تحت تاثیر قرار می دهد. در مطالعات اخیر مشخص شد که سلامت روانی پدر نیز یک عامل مهم درتکامل کودک است، در حالی که پیش از این و بر اساس دیدگاه سنتی تصور می شد که مادر تنها عامل موثر بر کودک می باشد.

این تیم تحقیقاتی در ماه 4 تا 5 بارداری، پدران را مورد بررسی قرار دادند. سلامت روانی آنها از جمله احساس افسردگی و ترس ارزیابی شد. سلامت روانی مادر و همچنین تکامل رفتاری، اجتماعی و عاطفی کودکان در 3 سالگی نیز مورد مطالعه قرار گرفت. علاوه بر این متخصصان اطلاعاتی را در مورد تغییرات خلق و خو، نزاع و درگیری و اضطراب کودکان جمع آوری نمودند. استرس روانی بالا در 3 درصد پدران گزارش شد و نتایج نشان دهنده ارتباط بین سلامت روانی پدر و تکامل کودک او بود. کودکانی که در 3 سالگی بیشترین مشکلات عاطفی را داشتند، متعلق به پدرانی بودند که استرس روانی آنها بالا بود.

محققان معتقدند که این ارتباط ممکن است ناشی از ژنتیک باشد. برخی نیز بر این باورند که سلامت روانی مادر باردار تا حد زیادی تحت تاثیر افسردگی همسر وی قرار می گیرد، در نتیجه این اختلال بر کودک نیز تاثیر گذار است. اضطراب پدر، ترشح هورمون های مادر در دوران بارداری را تحت تاثیر قرار داده، بنابراین شرایط روانی و حتی خواب مادر دستخوش تغییر می گردد.
در تحقیقات قبلی مشخص شده بود که کودکان تحت تاثیر افسردگی مادر هستند و واقعیت این است که این افسردگی تا حدی به رفتار و شرایط روانی پدر وابسته است. بنابراین می توان این طور نتیجه گرفت که سلامتی روانی پدر نیز نقش تعیین کننده ای در تکامل کودک ایفا می کند. این مطالعه تاکید می کند که برای پیشگیری از اختلالات روانی کودک باید هم سلامت روانی مادر و هم پدر مورد توجه خاص قرار گیرد.

شرح و نتایج این مطالعه در مجله آمریکایی سلامت کودک به چاپ رسیده است.
 

 آنچه پدران آینده باید بدانند

داشتن آمادگی لازم برای ایفای نقش پدری در آینده ای نزدیک بسیار مهم و تعیین کننده است. نکته مهم این است که بچه دار شدن باید با توافق طرفین انجام شود. اگر زن یا مرد تمایل چندانی برای بچه دار شدن نداشته باشند و تنها به خاطر همسر و از روی بی میلی راضی به این کار شده باشند، مشکلات زیادی از زمان بارداری تا تولد و بعد از آن در پرورش کودک خواهندداشت.

در صورت برنامه ریزی برای بچه دار شدن، بهتر است آمادگی از ماههای قبل از لقاح تمرین وکسب شود. در صورتیکه بارداری بدون برنامه ریزی اتفاق بیافتد، از لحظه دانستن بارداری، مسئولیت پدر شدن و پدر بودن بر دوش فرد خواهد بود.
 
توصیه های جدی برای قبل از پدر شدن

اقدام برای باروری

در صورتی که تصمیم برای بچه دار شدن با برنامه ریزی قبلی باشد، اطلاع از روش هایی که احتمال بارداری برنامه ریزی شده را افزایش می دهد مهم است.
 

تغذیه مناسب

داشتن تغذیه مناسب و سرشار از مواد غذایی تازه و طبیعی مثل میوه و سبزیجات تازه، لبنیات و پروتئین های دریایی به تولید اسپرم با کیفیت کمک می کند. اجتناب از مصرف مواد غذایی حاوی افزودنی ها و مواد نگهدارنده در بالاتر رفتن تولید کیفی و کمی اسپرم ها مهم است.
 

مناسب ترین زمان نزدیکی برای باروری

در صورتی که روز شروع خونریزی، روز یکم محسوب شود، از روز یازدهم تا بیستم یک روز در میان رابطه نزدیکی توصیه می شود.
 

اجتناب از سیگار و الکل

مصرف سیگار و الکل باروری مردان را تا حدی کاهش می دهد و پرهیز از آنها برای بالا بردن احتمال باروری توصیه می شود.
 

استرس

استرس های جسمی و روحی بر اسپرم سازی و قوای باروری تثیر مخربی دارند.
 

داروها

بعضی از داروها مثل سایمتیدین، نیتروفورانتوئین، استروئیدها، فیناستراید و…. بر اسپرم سازی تاثیر منفی دارند. لذا مشاوره پزشکیدرباره مصرف هر نوع دارویی در حین اقدام برای بچه دار شدن توصیه می شود.
 

تماس های شغلی و محیطی

تماس با اشعه های رادیواکتویر و بسیار از مواد شیمیایی باعث کاهش تولید اسپرم و کاهش قوای باروری می شود.
 

اجتناب از رسیدن گرمای زیاد به بیضه ها

دمای مناسب اسپرم سازی برای بیضه ها پایین تر از دمای طبیعی بدن است. دمای بیش از حد ناشی از استفاده طولانی مدت از دوش آب گرم (بیش از 30 دقیقه) سونا و یا پوشیدن لباسهای زیر تنگ و چسبان باعث افزایش دمای بیضه ها و کاهش تولید اسپرم می گردد.
 

اجتناب از دوچرخه سواری طولانی مدت

دوچرخه سواری طولانی مدت (بیش از نیم ساعت) توصیه نمی شود.
 

شرایط مناسب برای مادر آینده

آرامش جسمی و روانی، تغذیه مناسب، پرهیز از آلودگی های محیطی و مراقبت دوره ای مادر و جنین در دوران بارداری با کمک و مساعدت پدر حاصل می گردد. مشخص شده که رشد جسمی و روانی کودک تحت تاثیر افسردگی مادر قرار می گیرد این افسردگی نیز تا حد زیادی به رفتار و شرایط روانی پدر وابسته است. بنابراین سلامتی روانی پدر نیز نقش تعیین کننده ای در تکامل کودک ایفا می کند. البته این همراهی با مادر باردار نیز نباید جنبه افراطی و بیمارگونه پیدا کند. اختلال روانی ycnangerp citehtapmys یا حاملگی همدلانه به بروز علائم تهوع صبحگاهی و افسردگی بارداری و پس از بارداری در شوهر بسیار دلسوزی که بیش از حد با همسر باردارش همدلی می کند گفته می شود.
 
توصیه های جدی برای قبل از پدر شدن

اجتناب از سیگار

در صورتی که در محیط سرپوشیده منزل پدر سیگار استعمال کند، افراد غیرسیگاری حاضر در آن محیط نیز تحت تاثیر آثار زیان بار دود قرار خواهندداشت. مادر باردار در معرض دود سیگار با احتمال بیشتر تولد نوزاد کم وزن و با ناهنجاریهای مادرزادی مواجه است.
 

آیا سن بالای پدر باعث افزایش احتمال ناهنجاری های مادرزادی جنین می شود؟

با وجودی که سن بالای مادر باعث افزایش احتمال سقط جنین و احتمال بالاتر بیماریهای مادرزادی جنین می شود، احتمالا بین افزایش سن والد پدر و سقط یا بیماریهای مادرزادی دیگر رابطه ای وجود ندارد.
 

آماده شدن برای ایفای نقش پدر بعد از رخداد لقاح و شروع بارداری

برای این پدر آینده که همسرش باردار است و در کمتر از نه ماه پدر واقعی خواهدشد، در کنار لذت بردن از این موهبت بینظیر و خدادادی، وظایفی نیز وجود دارد.
 

آیا مصرف دارو توسط پدر بر احتمال ناهنجاریهای مادرزادی نوزاد می افزاید؟

پاسخ منفی است. با وجودی که مصرف بسیاری از داروها اثرات منفی بر تعداد و حرکت اسپرمها دارند و درنتیجه باعث ناباروری می شوند ولی در صورت لقاح و شروع بارداری، احتمال ناهنجاریهای مادرزادی بیشتر از افرادی که دارو مصرف نمی کنند نمی باشد.
 

آیا دختر یا پسر بودن کودک مهم است؟

این مسئله البته مهم هست ولی مهمتر از آن سلامت کودک است که بزرگترین نعمتی است که خداوند به پدر و مادر اهدا می کند و آنان نیز در حفظ آن باید کوشا باشند.
 
توصیه های جدی برای قبل از پدر شدن

آیا تغییرات هورمونی در مردان نیز حین بارداری همسرشان اتفاق می افتد؟

پاسخ مثبت است. در تحقیقی که روی انسان ها انجام شده. نشان داده است که میزان هورمون استروژن از 30 روز قبل از زایمان در همسر فرد باردار بالا می رود و تا 12 هفته بعد از تولد نوزاد نیز بالا می ماند، هورمون استروژن که هورمون جنسی زنانه نیز خوانده می شود در مردان نیز به میزان کمی وجود دارد و در مطالعات بر روی حیوان ها نشان داده شده که افزایش سطح استروژن در حیوان نر به بروز رفتارهای پدرانه در تغذیه و مراقبت از کودک منجر می شود.
 

تمایلات جنسی در حین بارداری

به طور کلی با توجه به اینکه علاوه بر تغییرات هورمونی در دوران بارداری، باورها و ویژگی های فرهنگی زوج ها نیز متفاوت است، تغییرات متفاوتی از کاهش تا افزایش تمایلات جنسی در هر کدام از زوجین اتفاق می افتد. به طور کلی اگر بارداری سیر طبیعی داشته باشد منعی برای روابط جنسی البته با لحاظ نمودن تغییرات جسمی مادر باردار وجود ندارد.

منبع: سایت سیمرغ
سایت تبیان
سایت تصویر زندگی

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها