خانه » همه » آموزشی » توضیح تست حقوقی

دانلود کتاب های امتحان شده

توضیح تست حقوقی

توضیح تست ونکته نایاب تستی:

در توضیح تست در ابتدا باید عرض کنم که لازمه پاسخگویی به هر سوالی فهم درست و دقیق صورت سوال است .. در سوال تالیفی گفتم که: وجوب رسیدگی دعوا، دلالت … بر وجوب تقدیم دادخواست برای رسیدگی است. وجوب رسیدگی دعوا یک جمله مستقل است که بیان میکنه واجبه به دعوا رسیدگی بشه و قاضی یا دادگاه به فرض مکلف به رسیدگیه ..در ادامه جمله دیگری آمده و گفته دادخواست لازمه تقدیم یا ارائه بشه و این جمله هم مستقل و معنای مستقلی دارد.. حال با فهم درست جملات سوال به سراغ گزینه ها بریم:

❌ #گزینه۱: گفته دلالت تضمنی: این گزینه غلطه چون دلالت تضمنی یعنی دلالت لفظ بر جزیی از معنای #آن.. دقت کنید عزیزان باید لفظ بر جزیی از معنای خودش دلالت کنه نه معنای دیگر مثلا اگه گفته شد ماشینم پنجر شد منظور چرخ همان ماشین باشه عبارت اول میگه واجبه به دعوا رسیدگی بشه و عبارت دوم میگه واجبه دادخواست ارائه بشه(علت رد).

❌#گزینه۲: این گزینه هم نادرسته چون دلالت مطابقی یعنی دلالت لفظ بر تمام معنا آن(موضوع له) این یعنی وجوب رسیدگی دعوا را با وجوب تقدیم دادخواست یکی و مطابق هم بدانیم در حالی که چنین نیست.

❌ #گزینه۳: این گزینه هم نادرست است دلالت تنبیه یا ایماء یعنی علتی در جمله نهفته باشد یعنی اگر وجوب رسیدگی به دعوا را شنیدیم بگوییم علتش این بوده که دادخواست ارائه شده در صورتی که این طور نیست وقتی از وجوب رسیدگی به دعوا را صحبت میشه علتش در وجوب ارائه دادخواست نیست همچنین دادگاه می تواندبدون دادخواست هم رسیدگی به دعوا نماید(ضمن این که دقت کنید طرح دعوا و رسیدگی به دعوا تفاوت دارند).

✅ #گزینه۴:دلالت اشاره یعنی دو عبارت وجود داشته باشدو از آن ها یک نتیجه بگیریم .اما استثنایی هم داره وقتی که وجوب یک چیز دلالت بر وجوب مقدمات آن باشد. یعنی وقتی وجوب رسیدگی به دعوا را شنیدیم ازش وجوب مقدمات دعوا که تقدیم دادخواست باشه رو بفهمیم مثال دیگر از وجوب وضو پی به وجوب مقدمات وضو(یعنی تهیه آب) ببریم، جواب تست گزینه ۴ است.

امیدوارم از این نکته مهم وآزمونی لذت برده باشید
http://pejvak-edalat.blogfa.com/

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها