احتمالاً برای شما نیز پیش آمده است که قصد جداسازی صدا و تصویر یک فایل ویدئویی را داشته باشید. برای این کار نرم‌افزارهای ویرایش صدا و تصویر وجود دارند اما این نرم‌افزارها مشکلاتی نظیر حجم زیاد، غیررایگان بودن، تخصصی بودن و… را به همراه دارند. در این ترفند روشی را برای شما شرح خواهیم داد که با استفاده از آن می‌توانید صدا و تصویر فایل‌های ویدئویی با فرمت FLV را بدون دردسر و بسیار آسان از هم جدا کنید.

برای این کار نیازمند نرم‌افزار 7-Zip هستیم.
7-Zip یک نرم‌افزار فشرده‌ساز رایگان است که البته کار اصلی آن اصلاً ارتباطی به ویرایش صدا و تصویر ندارد!
در صورتی که (ترفندستان) این نرم‌افزار را بر روی ویندوز خود نصب ندارید می‌توانید آخرین نسخه‌ی آن را از لینک زیر دریافت کنید:

http://www.tarfandestan.com/forum/newpostinthread555.html

نسخه‌ی پرتابل این نرم‌افزار نیز در آدرس زیر قابل دریافت است:

http://www.tarfandestan.com/forum/newpostinthread70520.html

پس از نصب 7-Zip، بر روی فایل FLV مدنظر راست‌ کلیک کرده و از منوی 7-Zip، گزینه‌ی Extract Files را انتخاب نمایید.
با این کار، یک پوشه‌ی هم‌نام فایل اصلی ساخته می‌شود؛ با وارد شدن به این پوشه، دو فایل با فرمت FLV مشاهده می‌‌کنید که در انتهای نام یکی از آن‌ها عبارت audio و در انتهای نام دیگری عبارت video به چشم می‌خورد. به عنوان مثال در صورتی که نام فایل اصلی Tarfandestan.flv باشد، نتیجه‌ی کار دو فایل Tarfandestan.audio.flv و Tarfandestan.video.flv را در اختیار ما قرار می‌دهد.
با کمی دقت متوجه خواهید شد که مجموع حجم این دو فایل دقیقاً برابر با حجم فایل اصلی است؛ یعنی صدا و تصویر بدون کوچک‌‌ترین تغییری در حجم و کیفیت از هم جدا شده‌اند.