خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » جزئیات سوءقصد به جان دبیر شورای امنیت ملی روسیه/ اعزام نیروهای ارتش آمریکا به آلمان برای آموزش نیروهای اوکراین/نامه مهم روسیه به کشورهای اروپایی برای قطع گاز

دانلود کتاب های امتحان شده

جزئیات سوءقصد به جان دبیر شورای امنیت ملی روسیه/ اعزام نیروهای ارتش آمریکا به آلمان برای آموزش نیروهای اوکراین/نامه مهم روسیه به کشورهای اروپایی برای قطع گاز

اعزام نیروهای ارتش آمریکا به آلمان برای آموزش نیروهای اوکراین/نامه مهم روسیه به کشورهای اروپایی برای قطع گاز

بین الملل تابناک: صد و چهل و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

جزئیات سوءقصد به جان دبیر شورای امنیت ملی روسیه
۱۴۰۱/۰۴/۲۸ – ۱۳:۱۴

یک کانال تلگرامی روسی در گزارشی از سوءقصد به جان دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه و مسموم کردن وی با نوعی سم خبر داد اما براساس گزارش‌ها، وی از این توطئه نجات یافته است.

 به نوشته روزنامه دیلی میل، در روزهای اخیر پس از اینکه نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه، احساس ناخوش احوالی کرد، فورا او را به بیمارستان منتقل کردند.

یک کانال تلگرام روسی نوشت: «نتایج تست سم‌شناسی نشان می‌دهد که پاتروشف با یک “سم مصنوعی” مسموم شده اما در نهایت از این حادثه نجات یافته است.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در غیاب خود، قدرت را به دست نیکولای پاتروشف، این رئیس سابق سرویس امنیت فدرال روسیه می‌سپارد و همچنین وی از “طراحان کلیدی جنگ در اوکراین” محسوب می‌شود.

پسر ۴۴ ساله‌ دیمیتری پاتروشف، وزیر کشاورزی روسیه است و برخی از کارشناسان او را “جانشین احتمالی پوتین” می‌دانند.

دیمیتری پاتروشف

این کانال تلگرامی در توضیحاتی نوشت: «پاتروشف در هنگام غروب پس از اتمام کارهایش احساس ناخوش احوالی می‌کند و فورا به منزل می‌آید و سپس تیم امنیتی سریعا با تیمی از پزشکان تماس می‌گیرند و او را به بیمارستان منتقل می‌کنند. پس از درمان و کمک‌های لازم، پاتروشف در شرایطی پایدار به منزل برمی‌گردد. نتایج آزمایش‌های او حاکی از آن است که مواد سمی مصنوعی او را مسموم کرده بود.»

این کانال تلگرامی بدون اشاره‌ای به تاریخ و زمان این اتفاق افزود: «چه کسی پشت این تلاش برای ترور این شخص بلندپایه بود؟ انگیزه‌ها از این اتفاق چه بود؟ و چگونه سازماندهی این اتفاق امکان‌پذیر شده است؟ به مرور زمان ما جزئیات بیشتر و جالبتری درخصوص این سوءقصد به جان پاتروشف را منتشر خواهیم کرد.»

پاتروشف در تاریخ ۵ و ۶ ژوئیه در سرزمین‌های شرقی روسیه حضور داشت اما از این تاریخ به بعد در جمع حضور پیدا نکرد تا روز جمعه که ظاهرا وی در ویدئو کنفرانس تلویزیونی در میان مقامات روسی شرکت کرد گرچه که او به وضوح دیده نشد.

رد درخواست ناتو از سوی سوئیس
۱۴۰۱/۰۴/۲۸ – ۱۳:۱۳

دولت فدرال سوئیس به دلایل مربوط به بی طرف بودنش با درخواست ناتو برای درمان مجروحان جنگی اوکراین در این کشور مخالفت کرده است.

به گزارش روزنامه تاگس آنسایگر، یکسری از استان‌های مشخص شده سوئیس در مه سال جاری میلادی تمایل خود را برای درمان مجروحان جنگ اوکراین ابراز داشتند اما با مخالفت از سوی دولت فدرال روبرو شدند.

این درخواست در ابتدای امر از سوی یکی از دپارتمان‌های ناتو به نام “مرکز هماهنگی واکنش بلایای یورو-آتلانتیک” مطرح شده بود. این نهاد مذکور مسئول هماهنگی تخلیه پزشکی از اوکراین است.

این درخواست با تحقیقاتی از سوی سرویس پزشکی سوئیس (اداره فدرال و بهداشت عمومی وزارت خارجه) روبرو شد. سه هفته بعد، مقام‌های فدرال سوئیس پذیرش اوکراینی‌های مجروح را به دلایل حقوقی و عملی رد کردند.

دلیل اصلی مخالفت اینگونه اعلام شد که پذیرش این افراد نقض کننده وضعیت بی طرفی سوئیس بر اساس قوانین بین‌المللی است. به عنوان مثال، بر اساس کنوانسیون ژنو و توافق لاهه در ۱۹۰۷، کشورهای بی طرف ملزم به تضمین این مساله هستند که سربازان بهبود یافته نباید دیگر در عملیات نظامی پس از بهبودی شرکت کنند.

درباره غیرنظامیان مجروح نیز دولت سوئیس گفته نمی‌تواند غیرنظامیان را از سربازان تشخیص دهد چون بسیاری از غیرنظامیان اوکراینی در جنگ این کشور سلاح به دست گرفته‌اند.

دولت سوئیس هچنین گفته به جای پذیرش این افراد در کشور، ترجیح می‌دهد تا به ایجاد کانال‌های کمک‌های بشردوستانه برای کمک به بیمارستان‌های غیرنظامی در اوکراین کمک کند.

اعزام نیروهای ارتش آمریکا به آلمان برای آموزش نیروهای اوکراین

ارتش آمریکا اعلام کرد که ۱۴۰ تن از نیروهای گارد ملی از ایالت نیویورک برای کمک به آموزش نیروهای اوکراینی به آلمان اعزام شدند.

به گزارش نشریه میلیتری، گارد ملی ارتش آمریکا دوشنبه شب در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که این نیروها از تیم رزمی تیپ ۲۷ پیاده نظام، در ۱۵ جولای (۲۴ تیرماه) با خانواده های خود وداع کردند و برای کمک به آموزش پرسنل نظامی اوکراینی در یک ماموریت به آلمان سفر کردند.

سربازانی آمریکایی که به آلمان اعزام می شوند، جایگزین ۱۶۰ سرباز گارد ملی فلوریدا خواهند شد که نیروهای اوکراینی را در داخل اوکراین آموزش می دادند اما پس از عملیات نظامی ویژه روسیه در این کشور به آلمان منتقل شدند.

ارتش آمریکا در بیانیه خود به جزییات نوع آموزش های که نیروهای آمریکایی به سربازان اوکراینی می دهند، اشاره نکرده است.

نامه مهم روسیه به کشورهای اروپایی برای قطع گاز

خبرگزاری رویترز مدعی شد که شرکت نفت دولتی گاز پروم روسیه با ارسال نامه ای به خریداران اروپایی خود با اشاره به یکی از بندهای قرارداد، به صورت تلویحی از احتمال قطع زودهنگام عرضه گاز خبر داده و تاکید کرده دیگر ارائه آن را تضمین نمی کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت نفتی “گازپروم” غول نفتی روسیه در اقدامی به دلیل آنچه که تلافی تحریم‌های غرب علیه مسکو خوانده شده، به مشتریان اروپایی خود اعلام کرده است به دلیل شرایط «فوق‌العاده» نمی‌تواند عرضه گاز را تضمین کند.

در این نامه که به دست رویترز رسیده و در تاریخ ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر ماه) ارسال شده، آمده است از تاریخ ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) عرضه “فورس ماژور” گاز عطف به ماسبق می شود. این خبر درحالی منتشر می‌شود که خط لوله نورد استریم ۱ به عنوان خط لوله اصلی انتقال گاز روسیه به آلمان و اروپا برای انجام تعمیرات به مدت ۱۰ روز صادرات گاز را متوقف کرده است. تعمیر و نگهداری این خط لوله قرار است روز پنجشنبه این هفته به پایان برسد.

در پی انتشار این نامه نگرانی مقام های اروپایی مبنی بر اقدام تلافی جویانه مسکو برای توقف صادرات گاز به اروپا افزایش یافته است؛ اقدامی که می تواند به بحران انرژی دامن زده و خطر رکود را تشدید سازد.

فورس ماژور که به عنوان یک بند “حوادث غیرقابل پیش بینی طبیعی و ناگهانی” در قرار داد میان مسکو و طرف اروپایی شناخته می شود، استانداردی در قراردادهای تجاری است و شرایط فوق العاده ای را تعریف می کند و به یکی از طرف ها اجازه آزادی عمل و رهایی از تعهدات قانونی می دهد. هرچند به عقیده کارشناسان محتوای این نامه لزوما بدان معنی نیست که گازپروم صادرات گاز را متوقف خواهد کرد، بلکه در صورت رعایت نشدن شرایط قرارداد، مسئولیتی بر عهده آن نیست.

عرضه گاز روسیه در چند ماه اخیر از طریق خط لوله های اصلی از جمله مسیر اوکراین و بلاروس و نورد استریم کاهش یافته است.

در این میان یک منبع آگاه به محتوای این نامه، که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت که منظور از فورس ماژور عرضه گاز از طریق نورد استریم ۱ است.

«هانس ون کلیف» اقتصاددان ارشد انرژی در شرکت خدمات مالی و بانکداری هلندی “ای‌بی‌ان آمرو” نیز تشریح کرد که به نظر می رسد محتوای این نامه به عرضه گاز از طریق نورد استریم ۱ اشاره دارد و احتمالا پس از پایان کار تعمیرات این خط لوله، صادرات گاز روسیه برای همیشه متوقف خواهد شد.

در این میان چندین شرکت آلمانی وارد کننده گاز روسیه هم اعلام کرده اند که نامه ای با محتوای مذکور دریافت کرده اند.

شرکت “یونیپر” به عنوان بزرگترین واردکننده گاز روسیه در آلمان، از جمله مشتریانی است که گفت نامه را دریافت کرده و به صورت رسمی این ادعا را غیرقابل توجیه دانسته و آن را رد کرده است.

شرکت “اروه‌ئه” بزرگترین تولید کننده برق آلمان و یکی دیگر از واردکنندگان گاز روسیه نیز اعلام کرد که یک اخطار فورس ماژور دریافت کرده، اما تاکید کرده است که نمی تواند در مورد جزئیات آن اظهارنظر کند.

گازپروم در تاریخ ۱۴ ژوئن (۲۳ خرداد) ظرفیت نورد استریم ۱ را به ۴۰ درصد کاهش داد، تاریخی که گازپروم در نامه به خریداران اعلام کرد که شروع فورس ماژور است.

گازپروم با اشاره به تاخیر در بازگرداندن توربین گازی از تعمیر و نگهداری در کانادا توسط تامین کننده تجهیزات زیمنس انرژی (ENR۱n.DE) تحریم ها را عامل این کاهش عرضه دانسته است.

روزنامه کمرسانت نیز دیروز دوشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که کانادا توربین خط لوله را در تاریخ ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر) پس از اتمام تعمیرات با هواپیما به آلمان فرستاده است.

اتحادیه اروپا که تحریم‌هایی علیه مسکو اعمال کرده، قصد دارد استفاده از سوخت‌های فسیلی روسیه را تا سال ۲۰۲۷ متوقف کند، اما قصد دارد تا زمان یافتن جایگزین به واردات گاز از روسیه ادامه دهد.

آمریکا: به ارائه اطلاعات به اوکراین ادامه خواهیم داد

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که با وجود تغییرات اخیر در مقامات نزدیک به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، واشنگتن به ارائه اطلاعات به این کشور ادامه خواهد داد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در واشنگتن افزود، ما به ارائه اطلاعات به اوکراین ادامه خواهیم داد زیرا عنصر مهمی است که به شرکای اوکراینی خود برای دفاع در برابر روسیه، ارائه می‌کنیم.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین یکشنبه شب، ایوان باکانوف رئیس سازمان امنیت اوکراین و ایرینا وندیکتوا دادستان کل این کشور را برکنار کرد.

زلنسکی در توضیح دستور خود برای برکناری رییس سازمان امنیت و دادستان کل این کشور گفت که بیش از ۶۰ دادستان و کارمند سازمان امنیت علیه اوکراین فعالیت می کنند.

وی گفت: ۶۵۱ پرونده قضایی در رابطه با خیانت به کشور و نقش کارمندان دادسراها، نهادهای تحقیقات جنایی و سایر نهادهای انتظامی در این اقدامات، به ثبت رسیده است.

زلنسکی افزود: به ویژه، بیش از ۶۰ کارمند دفتر دادستانی و سازمان امنیتی اوکراین که در بخش های تحت اشغال روسیه حضور دارند، علیه کشور ما فعالیت می کنند.

تهدید مجدد اردوغان به ممانعت از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو

رئیس جمهور ترکیه بار دیگر تهدید کرد که در صورت عدم رعایت شرایط تعیین شده از سوی کشورش، آنکارا روند الحاق سوئد و فنلاند به ناتو را متوقف خواهد کرد.

به گزارش العربیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دوشنبه در پایان جلسه دولتی با بیان اینکه کشورش در مورد ادامه گسترش ناتو موضع کاملاً روشنی اتخاذ کرده، گفت: یک بار دیگر یادآوری می‌کنم که اگر سوئد و فنلاند اقدامات لازم برای اجرای شروط ما را انجام ندهند، عملیات الحاق را متوقف خواهیم کرد.

وی همچنین ادامه داد: ما شاهد هستیم که خصوصا سوئد تصویر خوبی در این زمینه ارائه نداده است.

رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر در نشست سران ناتو که اواخر ژوئن در مادرید برگزار شد، از سوئد و فنلاند خواست تا سهم خود را در مبارزه با “تروریسم ” ایفا کنند و آنها را به “ایجاد پناهگاه امن” برای پ.ک.ک متهم کرد.

در آن زمان، ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که اردوغان در ازای موافقت با پیوستن این دو کشور به ناتو، آنچه را «همکاری کامل» فنلاند و سوئد علیه پ‌ک‌ک و متحدانشان می‌خواند، به دست آورده است.

در ماه مه، فنلاند و سوئد رسما درخواست‌هایشان را برای عضویت در ناتو ارسال کردند و به این ترتیب موضع بی‌طرفی چند دهه‌ای خود در قبال این ائتلاف را به بهانه تغییر در محیط امنیتی اروپا که به گفته آنها ناشی از حمله روسیه به اوکراین بوده، کنار گذاشتند.

درخواست‌های عضویت این دوکشور در ابتدا توسط ترکیه به دلیل حمایت طولانی مدت این کشورها از “حزب کارگران کردستان” ترکیه (پ.ک.ک) که آنکارا آن را یک سازمان تروریستی و تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند، بلوکه شد.

با این حال، این سه کشور بعدا و در ماه گذشته میلادی یک یادداشت امنیتی امضا کردند و روند الحاق آنها در ماه گذشته میلادی قبل از برگزاری نشست سران ناتو در مادرید، از بن‌بست خارج شد. آنها توافق کردند که همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم، از جمله علیه پ.ک.ک را تقویت کنند.

 

 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها