ممکن است این مشکل برای شما نیز پیش آمده باشد که قصد جستجو و سپس جای‌گزینی یا Replace یک عبارت با عبارتی دیگر را در چندین فایل متنی داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید این کار در مایکروسافت Word امکان‌پذیر نیست. در Word و برنامه‌های شبیه به آن تنها امکان جستجو و Replace در همان فایل باز شده وجود دارد. در این ترفند قصد داریم به معرفی روشی توسط نرم‌افزار جانبی بپردازیم که با بهره‌گیری از آن می‌توانید علاوه بر جستجوی یک عبارت در هر تعداد فایل متنی به شکل هم‌زمان، عبارت دیگری را نیز جای‌گزین (Replace) کنید.
 

برای این کار:
ابتدا Micorsoft Word را باز کنید.
در Word 2003 از منوی Tools به Macro و سپس Security بروید. در پنجره باز شده گزینه Medium را انتخاب کرده و OK کنید.
در نسخه‌های جدید Word، به صفحه Options مراجعه کنید. در تب Trust Center بر روی Trust Center Settings کلیک کنید. در پنجره‌ی بازشده تیک Enable All Macros را انتخاب کرده و پنجره‌های باز را OK کنید.
اکنون Word را ببندید.

حال فایل فشرده زیر را دریافت کنید:

http://www.tarfandestan.com/files/Jostojoo-Va-Jaygozini-Kalamat-Dar-Chandin-File-Word.zip

حجم فایل 19 کیلوبایت است.
پس از دانلود فایل، آن را از حالت فشرده خارج کنید.
سپس فایل Jostojoo-Va-Jaygozini-Kalamat-Dar-Chandin-File-Word.doc را اجرا کنید.
بعد از باز شدن Word پیغامی ظاهر می‌شود. دکمه Enable Macros را بزنید.
خواهید دید که برنامه مخصوص اجرا می‌شود.
طرز کار با برنامه نیز (ترفندستان) بسیار ساده است. در فیلد اول عبارت مورد نظر، در فیلد دوم کلمه‌ی جای‌گزین و در فیلد سوم نیز آدرس پوشه‌ای که فایل‌های شما در آن واقع است را با آدرس‌دهی دقیق وارد کنید. در پایان آن نیز اگر فایل‌های doc مد نظرتان است doc* را فراموش نکنید.
هم‌چنین شما امکان جستجوی واژه‌های فارسی را نیز دارید.

لازم به ذکر است در صورتی که بخواهید پی ببرید کلمه مورد نظر شما در چه فایل‌هایی وجود دارد، کافیست پس از جستجوی عبارت، به محلی که فایل‌ها در آن قرار دارد بروید. فایلی با نام WordSR_Results.txt موجود است که می‌توانید نتایج را مشاهده کنید.

 

دقت نمایید این ترفند تنها بر روی ویندوزهای 32 بیتی قابل انجام است.